Gå til innhold

Færre og færre ønsker seg ny iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Batterimessig så er min Samsung Note 9 totalt overlegen iPhone X'en. Nå er selvfølgelig X'en rett over ett år gammel men forskjellen oppleves som ganske markant og Note 9 har selv etter ca tre måneder med bruk ikke begynt å få noe særlig dårligere batteritid.


 


Med Note 9 får jeg normalt mellom 6-8 timer skjermtid (alt etter god/dårlig dekning, wifi-bruk og skjermstyrke) mens X'en ligger på ca 3,5-4 timer med tilsvarende bruk. Og dette er med to aktive sim-kort i Samsung'en. 


 


Jobbmobilen min derimot, Samsung S8, har som andre her har nevnt veldig dårlig battertid. Den begynner bra når den er som ny og fabrikkresatt men etter en måneds tid med bruk så flyr batteriet avgårde slik jeg opplever det. Tror mer det er noe med enten mobilradioen i den som ikke klarer å holde stand og spiser batteri eller rett og slett dårlig strømstyring i programvaren når mobilen har mye installert.


Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

iPhone 5S: 1560 mAh

Samsung s6edge: 2600 mAh

 

Litt vanskelig for meg å se for meg at det skal skje..

Det var ikke så lenge siden madammen byttet ut denne telefonen og jeg mener å huske at denne hadde ganske bra batterikapasitet. Jeg er ganske sikker på at iPhone er flinkere når det kommer til strømstyring og jeg tror det er det som avgjør her. 

 

Men jeg skal teste dette i morgen hvis jeg husker det. På papiret burde Samsungen knuse 5S, men det tror jeg faktisk ikke noe på.

Lenke til kommentar

 

Batterimessig så er min Samsung Note 9 totalt overlegen iPhone X'en. Nå er selvfølgelig X'en rett over ett år gammel men forskjellen oppleves som ganske markant og Note 9 har selv etter ca tre måneder med bruk ikke begynt å få noe særlig dårligere batteritid.

 

Med Note 9 får jeg normalt mellom 6-8 timer skjermtid (alt etter god/dårlig dekning, wifi-bruk og skjermstyrke) mens X'en ligger på ca 3,5-4 timer med tilsvarende bruk. Og dette er med to aktive sim-kort i Samsung'en. 

 

Jobbmobilen min derimot, Samsung S8, har som andre her har nevnt veldig dårlig battertid. Den begynner bra når den er som ny og fabrikkresatt men etter en måneds tid med bruk så flyr batteriet avgårde slik jeg opplever det. Tror mer det er noe med enten mobilradioen i den som ikke klarer å holde stand og spiser batteri eller rett og slett dårlig strømstyring i programvaren når mobilen har mye installert.

 

3.5-4 timer med skjermbruk på en iPhone X??

 

Så dårlig batterikapasitet har jeg aldri opplevd. Selv ikke med min gamle 5S når den var ny.

Lenke til kommentar

Spiller ikke så stor rolle hvordan strømstyringen er når samsungen har 70% mer batteri en 5s... 

Utrolig mange av de jeg kjenner har i lang tid (vet ikke hvilke modeller det er snakk om) klaget på

ræva batteritid på sine iphone mobiler. 

 

Så du kan prøve å portrettere iphone som batterikongen så mye du bare ønsker. spesifikasjoner, tester osv mener/sier det motsatte. Har selv brukt en iPhone X og nå en huawei mate 20, og mate 20 spiser Xen til frokost.. Det er helt sjukt.

 

 

edit: Jeg bruker riktignok mobilen min og lar den ikke bare ligge på en kontorpult i 8 timer eller på nattbordet i 8 timer til. Så godt mulig at iphone x har mye bedre batterikapasitet når den ikke brukes, men hvem bryr seg vel om det?

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3.5-4 timer med skjermbruk på en iPhone X??

 

Så dårlig batterikapasitet har jeg aldri opplevd. Selv ikke med min gamle 5S når den var ny.

 

Yes. Den har kanskje oppi 4,5 timer enkelte dager men sjelden over. Jeg har blant annet en Exchange-konto fra jobb som har push-varsling aktiv døgnet rundt på iPhonen som nok øker strømbruken men dette gir ikke så stort utslag på Samsungen. Og jeg prater en del i telefonen i løpet av ukedagene som spiser batteri. Men med ganske lik bruk på begge mobilene så får jeg alltid en del bedre skjermtid på Samsungen mot iPhonen.

 

Dette er nok mer spesifikt for min bruk. Og det er jo først etter iOS 12 man kunne få nøyaktig oversikt over hvor mye som er reell skjermtid på Iphone og ikke bare det man før logget i iOS som brukstid (inkluderte både skjermtid og bruk i bakgrunnen alá musikkstreaming med mer), så kan godt hende det er batteriet som virkelig har tapt seg siden mobilen var ny for X'en frem til iOs 12 kom i høst og at skjermatiden var mye bedre første månedene.

 

Edit: Jeg ser batterikapasiteten på X'en er 89% ifølge iOs. Jeg lader den som oftest via en lader som leverer QC 3.0  og høy kapasitet tilsvarende en iPad-lader og dette har nok en del å si for at batteriet er noe mer slitt enn jeg ville forventet etter ett års bruk.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Spiller ikke så stor rolle hvordan strømstyringen er når samsungen har 70% mer batteri en 5s... 

Utrolig mange av de jeg kjenner har i lang tid (vet ikke hvilke modeller det er snakk om) klaget på

ræva batteritid på sine iphone mobiler. 

 

Så du kan prøve å portrettere iphone som batterikongen så mye du bare ønsker. spesifikasjoner, tester osv mener/sier det motsatte. Har selv brukt en iPhone X og nå en huawei mate 20, og mate 20 spiser Xen til frokost.. Det er helt sjukt.

 

 

edit: Jeg bruker riktignok mobilen min og lar den ikke bare ligge på en kontorpult i 8 timer eller på nattbordet i 8 timer til. Så godt mulig at iphone x har mye bedre batterikapasitet når den ikke brukes, men hvem bryr seg vel om det?

Jeg har aldri påstått at iPhone har noe bedre batteritid enn Samsung generelt sett. Jeg sier bare at JEG har aldri fått rare batteritiden ut av en Samsung slik jeg bruker telefonen.

 

Jeg er ingen direkte tung bruker, men vil vel si jeg er ganske vanlig der. Enkelte dager kan den ligge mye rolig, mens andre dager bruker jeg den heftig. 

 

Feks. når jeg skal på "fest med gutta" så blir det mye bildetagning og fikling med telefonene. Jeg har også en Exchange konto gående i bakgrunnen ved siden av en imap konto. Jeg har mange prosesser som går i bakgrunnen. Det blir også en god del youtube videoer på kvelden som jeg sender til tv'en fra telefonen via Apple TV. 

 

Jeg har enda til gode å slite ut batteriet på en hel dag.

Lenke til kommentar

 

Jeg har enda til gode å slite ut batteriet på en hel dag.

Det har jeg og.. Uansett hvilket merke eller modell jeg har hatt.

(Samsung -s2, s7 og nå s9), iPhone -7 tror jeg det var, Huawei p10, p10 lite, p20 og mate 20, Sony z3)

 

For meg har jeg alltid oppleved mine samsung mobiler og nå i nyere tid Huawei mobiler til å ha fantastisk batteri tid.

Siste i rekken Mate20 opplever jeg som minst et hestehode foran iPhone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huawei vet jeg ikke så mye om. Nesten så jeg fikk lyst til å kjøpe en Samsung S9 bare for å teste... Men det blir litt feil det også. Hvorfor skulle den tredje ha så god batteritid liksom... 

 

Men uansett... alt handler jo ikke om batteritid, men når begge Samsungene jeg har hatt har dødd ut i løpet av en halv dag hvor den ene også ble friskmeldt etter en innsendelse av telefon skjønner ikke jeg noe vertfall.

 

Men merker at jeg bryr meg litt for mye om dette nå. Nå har jeg jo iPhone x og er veldig fornøyd, og det er jo det som teller :) 

Lenke til kommentar

Her i huset har en Galaxy s9, den bruker mye strøm, selv når den står over natten. Sjekket batteribruk, ingenting uvanlig av appene, så veit ik ka som forårsaker det. Lader hvertfall 2 ganger dagen.

 

Mens jeg har oneplus og lader en gang hver 24+ timer, akkurat nå 20 timer siden lading og står på 37%, med mye YouTube,Facebook,surfing, noe Snapchat.

 

samme bruksmønster på iPhone X, den ladet kanskje en gang daglig om æ huske riktig, sjekket aldri det helt sikkert. Men klart over en helg med den å :)

Lenke til kommentar

Utrolig mange av de jeg kjenner har i lang tid (vet ikke hvilke modeller det er snakk om) klaget på

ræva batteritid på sine iphone mobiler. 

 

Jeg har hatt en iPhone 6s siden den kom ut. Den begynte med god batteri-levetid, men denne ble etterhvert dårligere. Til slutt kunne jeg ikke ta tlf ut av lommen utendørs uten at den «blacket ut».

 

Det viste seg at dette var en av dem som var levert med defekt batteri, og jeg fikk erstattet batteriet

gratis med et nytt et på timen ved personlig oppmøte på service verksted der jeg bor, lenge etter normal garanti-tid var utløpt.

 

Det er fremdeles problematisk å ta den ut av lommen en kald vinter-dag.

 

-k

Lenke til kommentar

Her i huset har en Galaxy s9, den bruker mye strøm, selv når den står over natten. Sjekket batteribruk, ingenting uvanlig av appene, så veit ik ka som forårsaker det. Lader hvertfall 2 ganger dagen.

Mens jeg har oneplus og lader en gang hver 24+ timer, akkurat nå 20 timer siden lading og står på 37%, med mye YouTube,Facebook,surfing, noe Snapchat.

samme bruksmønster på iPhone X, den ladet kanskje en gang daglig om æ huske riktig, sjekket aldri det helt sikkert. Men klart over en helg med den å :)

Jeg kjenner også en som mener akkurat det samme angående S9. Derfor er jeg meget skeptisk. Kunne tenkt meg en telefon til å bruke som firmatelefon, men da tror jeg heller at jeg kjører safe med en iphone. Kanskje en iPhone X til.... :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Bare for å gi min input i S6 saken. Samsung Galaxy S6 er notorisk dårlig på batteridelen. Den er bra på mye, men batteriet synker som en stein i ferskvann. S7 og fremover er klart bedre på akkurat det. S6 var dessverre en stor bommert fra Samsung på den tiden.

Skulle vært forbudt å lage telefoner med så dårlig batteri som man i tillegg ikke kan bytte ut.

 

Å sammenligne med en iPhone dersom du lar den ligge i standby er forresten urettferdig da iPhone bruker mye mindre batteri i standby. Har kanskje noe med at på mange Androidteleefoner er ALT PÅ som standard. Så man må slå av en helt haug med unødvendige funksjoner for å få telefonen til å faktisk slappe av litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Spiller ikke så stor rolle hvordan strømstyringen er når samsungen har 70% mer batteri en 5s... 

Utrolig mange av de jeg kjenner har i lang tid (vet ikke hvilke modeller det er snakk om) klaget på

ræva batteritid på sine iphone mobiler. 

 

Så du kan prøve å portrettere iphone som batterikongen så mye du bare ønsker. spesifikasjoner, tester osv mener/sier det motsatte. Har selv brukt en iPhone X og nå en huawei mate 20, og mate 20 spiser Xen til frokost.. Det er helt sjukt.

 

 

edit: Jeg bruker riktignok mobilen min og lar den ikke bare ligge på en kontorpult i 8 timer eller på nattbordet i 8 timer til. Så godt mulig at iphone x har mye bedre batterikapasitet når den ikke brukes, men hvem bryr seg vel om det?

Jeg bryr meg om det. For oss som ikke har fingrene grodd fast i candy crush eller andre apper, så er standby vel så viktig som screen on time.

 

Legger merke til at du sammenligner iPhone med telefoner som har 2-3 ganger større batteri. Litt ivrig etter å vinne diskusjonen så du rigger spillet eller?

Lenke til kommentar

iPhone XS max gjør det jo meget bra mot de beste androidtelefonen på diverse batteritester. Men synes disse testene kunne inkludert en halv dag standby også.

De fleste av oss bruker vel ikke telefonen aktivt 24/7. Vi sover jo også. Det er nok der hele problemet ligger muligens. At iPhone er langt bedre strømstyring i stanby modus. Min telefon mister knapt en prosent over natten i standby (ca. 8 timer). Jeg kan altså være trygg på at den ikke fyrer opp noe voldsom bakgrunnsaktivitet som krever at jeg må gå inn i alskens innstillinger og avslutte etc. 

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg om det. For oss som ikke har fingrene grodd fast i candy crush eller andre apper, så er standby vel så viktig som screen on time.

 

Legger merke til at du sammenligner iPhone med telefoner som har 2-3 ganger større batteri. Litt ivrig etter å vinne diskusjonen så du rigger spillet eller?

 

Hvis iPhone har 1/2 til 1/3 av batteriet til andre "normale" telefoner er vel det noe som ikke er veldig mye å rope hura for? Vil ikke akkurat si det er å "rigge spillet"  :lol:  :lol:  :lol:

 

For oss som bruker mobilen på jobb så er det irrelevant med standbytid, det er mye viktigere hva mobilen bruker når skjermen er på ved lesing av epost/svaring av epost/dokumenter, og telfonsamtaler/skype samtaler osv... Hvis alt du skal bruke mobilen til er å ha den i standby kan du vel like gjerne få deg en personsøker (antar nå at du er gammel nok til å vite hva det er..)

 

edit: til posten over. Bruker akkurat nå en mate20 og den mister 1% over natten (7 timer i standby modus). Samme gjorde p20 som jeg brukte før mate20 

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Hvis iPhone har 1/2 til 1/3 av batteriet til andre "normale" telefoner er vel det noe som ikke er veldig mye å rope hura for? Vil ikke akkurat si det er å "rigge spillet"  :lol:  :lol:  :lol:

 

For oss som bruker mobilen på jobb så er det irrelevant med standbytid...

 

Jeg har brukt telefonen i jobbsammenheng i flere år. Jeg har tre jobber. Et firma jeg driver selv, en fast jobb og en strøjobb. Dette er typisk kontorjobber (untatt strøjobben) hvor det blir mye komunikasjon og mail etc. Den samme telefonen bruker jeg også privat.

 

På jobben har vi også noe som for mange kalles en EDB maskin. (Regner ned du er gammel nok til å vite hva det er). Dette er hovedverktøyet. Der foregår skype samtaler og mail samt andre ting. Mobilen fungerer mer som et suplement når man ikke sitter foran EDB maskinen.

 

Derfor blir telefonen ofte liggende på pulten. Skjermtiden er i følge iPhone sin statistikk ca. 7 timer i døgnet. Det er altså 17 timer igjen av døgnet som ikke telefonen brukes. Man sover jo også...

 

Derfor så tror jeg strømstyringen inidle mode er langt viktigere enn du tror. Jeg nekter å tro at du bruker telefonen din aktivt hele døgnet. Selv om du bruker den i 12 timer aktivt, så er det fortsatt 12 timer igjen....

 

Jeg tror at så lenge en telefon overlever en hel dag (ikke døgn) med aktiv bruk med god margin så er det bra nok unansett. Man lader den jo bare når man legger seg evt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hvis iPhone har 1/2 til 1/3 av batteriet til andre "normale" telefoner er vel det noe som ikke er veldig mye å rope hura for? Vil ikke akkurat si det er å "rigge spillet"  :lol:  :lol:  :lol:

 

For oss som bruker mobilen på jobb så er det irrelevant med standbytid, det er mye viktigere hva mobilen bruker når skjermen er på ved lesing av epost/svaring av epost/dokumenter, og telfonsamtaler/skype samtaler osv... Hvis alt du skal bruke mobilen til er å ha den i standby kan du vel like gjerne få deg en personsøker (antar nå at du er gammel nok til å vite hva det er..)

 

edit: til posten over. Bruker akkurat nå en mate20 og den mister 1% over natten (7 timer i standby modus). Samme gjorde p20 som jeg brukte før mate20

 

Bruker telefonen på jobb eller bruker telefonen i jobb? Jeg er nok ikke den yngste her på forumet, men selv i min alder så skjønner vi at mange mennesker gjør ting i løpet av arbeidsdagen som ikke inkluderer telefonen. Mange mennesker har telefonen som et redskap for å rnge ved behov eller slik at noen får tak i dem. Og så bruker man den til foto, musikk, surfing eller spilling av og tl mens man sitter på toget f,eks.

Men mange ser ut til å brule telefonen uavbrutt og det er ikke bare i jobbsammenheng heller. Men den skal brukes til alt mulig dilldall som ikke er nødvendig for jobben. Og det er pfte disse som går tom for batteri. Jeg bruker nå en iPhone 7, som er over 2 år gammel. Jeg lader annenhver dag, og jeg bruker telefonen til mye rart.

At man ikke klarer seg gjennom en arbeidsdag med en Mate 20 med så stort batteri, betyr at man enten bruker telefonen mye mer enn nødvendig, eller så burde man kjøpe seg en gammel Nokia med ukesbatteri.

 

Spotify, streaming av netflx og spilling er sikkert ikke en del av arbeidsoppgavene dine, så dersom du bruker telefone til slikt, så er ikke dette en del av behovet ditt i arbeidet ditt eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...