Gå til innhold

Færre og færre ønsker seg ny iPhone


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Småbarna våre under 5 år, har ikke iPad, men vanlig nettbrett til noen spill og annet. Ansatte og andre voksne i barnehagen er nesten sjokkert over at vi ikke har iPad.

 

Så Apple står sterkt hos folk.

 

Det er litt annerledes med tablets fordi folk tror ofte at nettbrett er synonymt med iPad. Og med tanke på at iPad er såpass overlegne de fleste andre merker på ytelse og kvalitet så er det kanskje ikke så rart. Det er ikke akkurat slik med telefoner derimot. men gå inn på Finn, så finner du garantert en eller annen som selger en iPhone fra Samsung.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Android er ikke perfekt, men i det minste er det letter å finne en svelgbar pris. Jeg brukte å kjøpe ca 2år gamle flaggskip, da visste man om man kjøpte en god mobil pga flusst med reviews. Bare å velge og vrake, men androids/leverandørenes dårlige oppdateringsfrekvens samt utviklingen gjorde at en LG g3 ikke varte særlig lenge likevel (ja, den ble alt for gammel).  

 

Da ble det en moto g6 play (billigste, minste skjerm og største batteri 4k mah av de 3 variasjonene) med android 8. Den beste androiden jeg har hatt, med absurd batteritid tross heftig surfing og youtubing. Kameraet er nok kjipet ned med hardware og eller software for ellers ville mobilen vært rett og slett for god for prisen under 2k.  

Endret av Snooz
Lenke til kommentar

Det er litt annerledes med tablets fordi folk tror ofte at nettbrett er synonymt med iPad. Og med tanke på at iPad er såpass overlegne de fleste andre merker på ytelse og kvalitet så er det kanskje ikke så rart. Det er ikke akkurat slik med telefoner derimot. men gå inn på Finn, så finner du garantert en eller annen som selger en iPhone fra Samsung.

iPad er veldig bra det, men klarer meg fint uten når bruken er kun nettsurfing og YouTube. Sliter litt med at små barn i barnehage ikke kan spille barnespill på annet enn iPad.

Presset om at man må ha noe fra Apple begynner jo allerede mot barn som er 2 år!!!

Apple har absolutt klart å skape et press om å ha Apple enheter fra man kan gå til man er i graven.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hva mener du med at de ikke kan spille noe annet enn på iPad? Forstår ikke helt hva du mener.

 

Hvis spillprodusentene ikke lager spill til Android, så er vel ikke det Apple sin skyld?

 

Er det fordi barnehagen kun har iPad så er vel det et valg barnehagen har tatt og de kan vel ikke kjøpe inn alle typer nettbrett slik at alle foreldre skal føle sine behov hørt. Barna driter jo i om det er eple eller noe annet på brettet?

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Jeg har hatt min Motorola g4 plus i ca 1 år nå. Fikk den på tilbud til 1500kr ny uten abbonement. Den har batteritid på ca 1 uke og er rask uten lagg med custom rom. Litt bugs med android platformen, men ellers synes jeg det er drøyt å skulle betale 5-10k for en mobiltelefon. Man kan strekke seg til 2-3k hvis det er en tlf med super optikk og funksjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg har hatt min Motorola g4 plus i ca 1 år nå. Fikk den på tilbud til 1500kr ny uten abbonement. Den har batteritid på ca 1 uke og er rask uten lagg med custom rom. Litt bugs med android platformen, men ellers synes jeg det er drøyt å skulle betale 5-10k for en mobiltelefon. Man kan strekke seg til 2-3k hvis det er en tlf med super optikk og funksjoner.

Hvis den varer en uke, da bruker du ikke telefonen til så mye. Så da er du nok heller ikke i målgruppen for de dyrere telefonene der ute. Men fint for deg at du klarer deg med en sånn telefon. Det er langt ifra noen dårlig telefon det.

 

Men for 2-3000 kr får du ikke en mobil med super optikk. Slikt er forbeholdt de dyrere toppmodellene.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Hva mener du med at de ikke kan spille noe annet enn på iPad? Forstår ikke helt hva du mener.

Hvis spillprodusentene ikke lager spill til Android, så er vel ikke det Apple sin skyld?

Er det fordi barnehagen kun har iPad så er vel det et valg barnehagen har tatt og de kan vel ikke kjøpe inn alle typer nettbrett slik at alle foreldre skal føle sine behov hørt. Barna driter jo i om det er eple eller noe annet på brettet?

Vet ikke om det var mitt innlegg, for da misforstår du kraftig.

Barna vår blåser i hva brettet heter (selv om de merker presset litt nå), de får jo sett og spilt det samme.

 

Poenget er at både ansatte i barnehagen og andre foreldre prater om iPad ofte, vi må trolig kjøpe det for at barna ikke skal bli mobbet!! De er fornøyd med sine nettbrett og det handler ikke om spill utvalg, men den hyppige "har dere ikke iPad" og heving av øyne som at vi er sære som ikke har det. De er vant til at vi sier brettet, det er jo trist at merkenavn starter mot barnehagebarn. De ser på film osv på iPad i barnehagen og barna får høre at de kan se det på iPad hjemme (ikke bare at de kan se det hjemme, men stadig ordet iPad), de svarer at de ikke har ipad. Selvsagt får de se det samme hjemme på et nettbrett. Foreldre ved henting tar også opp at nå er det hjem å se på iPaden.

iPad er flott, men dette liker jeg ikke.

Det blir litt dumt å måtte holde forsvarstale på foreldremøte for hvorfor man har valgt å ikke kjøpe ipad, men et nettbrett med annet merke som vi alle er fornøyd med. Hadde vi hatt veldig god råd kunne vi selvsagt brukt flere tusen på iPad til hvert småbarn.

Jaja, litt utenfor tråden. Høres kanskje litt bitter ut, men alle må da ikke har iPad og iphone.

Jeg nekter å tro at folk som er opplyste ikke har sett at det finnes annwt enn iPad å få kjøpt. Alle med iPad har vel ikke handlet fra Apple store, så da har dem sett det finnes annet.

 

Apple har flotte produkter, uten tvil, men det finnes alternativ for dem som ikke må ha Tesla.

Men dette er vel ikke til å komme unna når iPad er så store, da rynker nok folk på nesen av at noen kan kjøpe annet. Jeg tror ikke det er vond vilje hos andre, men Apple har en utrolig lojal kundegruppe som selvsagt reklamerer godt for det man er fornøyd med.

Parallell til mobil er at man MÅ ikke kjøpe så dyrt.

 

Jeg skal la være å kommentere dette videre, merkejag selv i barnehage er litt trist. Det skal så lite til å unngå det.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Tror du vil bli overrasket over hvor tidlig barna lærer at det er Apple (og KUN det) som gjelder. Dette har de selvfølgelig fra foreldre og/eller andre eldre unger.

Tull, yngste datter på 11 år til samboer bruker Android tlf og har ett Android-nettbrett. Skolen har kjøpt inn iPad til elevene, og det var etter de fikk disse at hun ønsket seg iPad, hun har forresten ikke spurt etter ny iPhone, så det er nok mye synsing fra Apple-motstanderne.

Så det har de selvfølgelig ikke fra foreldre eller andre unger, men skolen i dette tilfellet, hun har rett og slett oppdaget hvorfor iPad er verdens mest solgte nettbrett, og det blir feil å skylde på Apple og foreldre og andre unger, er en grunn for at nettbrett med Android er utdøende, så enkelt er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull, yngste datter på 11 år til samboer bruker Android tlf og har ett Android-nettbrett. Skolen har kjøpt inn iPad til elevene, og det var etter de fikk disse at hun ønsket seg iPad, hun har forresten ikke spurt etter ny iPhone, så det er nok mye synsing fra Apple-motstanderne.

Så det har de selvfølgelig ikke fra foreldre eller andre unger, men skolen i dette tilfellet, hun har rett og slett oppdaget hvorfor iPad er verdens mest solgte nettbrett, og det blir feil å skylde på Apple og foreldre og andre unger, er en grunn for at nettbrett med Android er utdøende, så enkelt er det.

Enig....

Lenke til kommentar

Her er et iPad nettbrett

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4734861

og her er noen Android nettbrett som koster omtrent det samme og som er omtrent like bra:

https://www.prisjakt.no/product.php?j=4700469,4898055,4898073,4925535

 

Fint det finnes alternativer slik at det ikke er bare ett merke.

Selv har jeg ikke noe behov for nettbrett da jeg heller bruker pc.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

En annen ting når det kommer til andre typer nettbrett (som det Sony brettet jeg hadde) er at det er fylt til randen med bloatware. Det er mer "avansert" å bruke for barn etc. Ikke umulig selvsagt, men jeg ser hvorfor man velger iPad til skolebruk (hvis dette er tillfelle). 

 

Dessuten så koster vel ikke den rimeligste ipad'en all verden heller. Kan ikke tenke meg at skoleelever har noe behov for en iPad Pro etc. 

 

Litt over 3.000 kroner for en iPad er vel kanskje ikke noe som bør velte hele økonomien vil jeg tro. Har man to barn så blir det i overkant av 6.000 kroner og iPad'en varer helt fint 2-3-4 år. 6.000 kroner delt på 365 dager i året x 3 år. Det er 5,50kr. pr.dag (la oss si 6 kroner). og 180 kroner i måneden. 

 

Jeg vil tro at dette må være overkommelige for de fleste.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Her er et iPad nettbrett

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4734861

og her er noen Android nettbrett som koster omtrent det samme og som er omtrent like bra:

https://www.prisjakt.no/product.php?j=4700469,4898055,4898073,4925535

 

Fint det finnes alternativer slik at det ikke er bare ett merke.

Dessverre er ingen av disse omtrent like bra. De bare koster like mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting når det kommer til andre typer nettbrett (som det Sony brettet jeg hadde) er at det er fylt til randen med bloatware. Det er mer "avansert" å bruke for barn etc. Ikke umulig selvsagt, men jeg ser hvorfor man velger iPad til skolebruk (hvis dette er tillfelle).

 

Dessuten så koster vel ikke den rimeligste ipad'en all verden heller. Kan ikke tenke meg at skoleelever har noe behov for en iPad Pro etc.

 

Litt over 3.000 kroner for en iPad er vel kanskje ikke noe som bør velte hele økonomien vil jeg tro. Har man to barn så blir det i overkant av 6.000 kroner og iPad'en varer helt fint 2-3-4 år. 6.000 kroner delt på 365 dager i året x 3 år. Det er 5,50kr. pr.dag (la oss si 6 kroner). og 180 kroner i måneden.

 

Jeg vil tro at dette må være overkommelige for de fleste.

Men man bør uansett ikke le av og håne foreldre som velger Android brett til 1200 kr til barn under 4 år...

Hvorfor trenger en på 3 år så veldig kraftig brett spesifikasjonsmessig??

Når man må kjøpe dobbelt opp av alt til to små, må man tenke litt økonomi, når man er lavtlønnet.

Folk har ulike behov.

Trenger den som bruker Pc kun til å betale regninger, en kraftig i7 maskin...

Det blir litt av det samme på mobil og annet, ulike behov ut fra bruk.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Det er jeg helt enig i, og de som håner mennesker pga slikt mangler noe i hodet sitt. Selv sverger jeg til iPad, men jeg ser helt klart at andre mennesker kan ha helt andre behov. Og jeg har ikke forståelse for at noen blir hånet pga valget sitt. Mennsom du ser så hånes jo også folk som velger Apple som et bevisst valg, også her på forumet. Så dette er ikke et ukjent fenomen enten ene eller andre veien.

 

Hvordan ler og håner de deg om jeg får spørre?

Lenke til kommentar

Er vel ingen som har hånet noen i det jeg har lest her?

 

Nå har jeg vel heller ikke nevnt noe om en "kraftig i7" maskin her, men et nettbrett til 3.000 kroner. Brettet brukes vel i undervisningssammenheng og er i mine øyne en utgift som bør regnes som prioritert. Jeg tror at selv lavtlønnede får til å kjøpe et eller to slike brett. Jeg vil tro man lett kan dra inn de kronene andre steder.

 

Jeg er selvsagt enig i at å håne andre er en uting uansett grunn, men her så snakker vi om ett par iPad'er til barna sine som skal brukes blant annet i skolesammenheng. Det tror jeg dem fleste får til hvis man legger godviljen til. 

Lenke til kommentar

Jeg blandet nok et innlegg over til å gjelde kommentar om mitt forrige innlegg. Trodde personen viste til at det var gjerrig å ikke gi iPad til to barn under 4 år. Men det var nok rettet mot annen og barn i skolealder. Det blir litt annet.

For det forstår jeg i så fall ikke hvis noen mener man er dårlig og gjerrig forelder, som ikke gir iPad til barna i første tiden i barnehage.

Men jeg skal hoppe av denne debatten nå, før det går over i noe helt annet.

Hvis folk her har trang økonomi og flere små barn, forstår man nok at man må prioritere i hverdagen.

Egentlig hardere å være lavtlønnet enn NAVer, for sistnevnte får dekket sine faste utgifter (strøm, bolig, helse m.m.).

 

Da har jeg sporet av og skal ta meg inn igjen.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Beklager, jeg overdrev litt. Ingen her, var om mitt innlegg om barnehage og kanskje litt sår når noen mener det her det er gjerrig å ikke gi iPad til småbarns sine.

Nå har ikke jeg skrevet at du er "gjerrig". jeg vet ingenting om deg og din økonomi. Dog ser jeg det du skriver.

 

Men jeg mener at nettbrett ( i dette tilfellet iPad) brukt delvis i undervisningssammenheng er et fornuftig kjøp i dag som bør prioriteres. Jeg er relativt sikker på at de aller fleste får til dette i dag hvis man prioriterer riktig. 

 

Jeg mener dog at en ipad er mer egnet til skolebruk og bruk av barn da jeg mener det er et enklere nettbrett og forholde seg til. Dessuten er det mange som har det og dem lærer seg derfor også fortere å bruke det. Jeg er like glad for Apple sin overlegenhet vedrørende salg av nettbrett som jeg er for at finn.no er det eneste stedet man trenger å annonsere noe i dag. Alt blir mye enklere.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...