Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

mobile999 skrev (34 minutter siden):

Jeg har to pakker på veg.

har du betalt VAT (mva) på de?

Litt av problemet med portaler som Ebay etc. dvs. nettsteder der tusenvis av ulike selgere opererer, er at ikke alle nødvendigvis tar i bruk VOEC ordningen. Hvis de ikke skriver om det spesifikt, så er risikoen at de ikke aner hva det er eller bryr seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er eBay som tar seg av VOEC. Ikke selgerne. De skal bare merke pakken med VOEC-nummeret. Noe de får beskjed om av eBay. Jeg skriver alltid i meldingsfeltet at de må merke pakken med VOEC-nummer. Gjør de ikke dette så vanker det negativ omtale eller trekk i feedback-karakter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Det er eBay som tar seg av VOEC. Ikke selgerne. De skal bare merke pakken med VOEC-nummeret.

det er jeg klar over, men det er ingen plikt for selgere å ta det i bruk eller "engasjere" seg.

selv ikke når man blir trukket for VAT, tror jeg man kan være helt siker på at det faktisk blir fulgt opp av alle avsendere, med korrekt merking etc.

men det vil vi jo få en pekepinn på etterhvert. Foreløpig slipper jo mesteparten igjennom uansett, men når Toll begynner håndheve det strengt, blir det kanskje en del banning "faen, jeg har betalt moms, allikevel krever de det på nytt" osv.

Lenke til kommentar
19 hours ago, mobile999 said:

Er innholdet over eller under 350 kr inkl frakt?

Pakken kommer vel til å bli returnert dersom du ikke betaler.

Jeg har to pakker på veg. Det blir spennende å se hva som skjer med disse.

Jeg har mottatt minst 10 aliexpress og eBay pakker de siste 2-3 ukene, ingen har blitt stoppet hittil 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (5 timer siden):

Kjøpte en liten dings fra Kina. Ifølge sporingen kom den raskt til Norge, men har ikke kommet videre siden 6 juni.
Er det normalt?  Kan jeg regne med det er stjålet?

ebay.jpg.4d95888bcec29401414b7b1d1aaecf6f.jpg

 kommer den opp på Posten sin sporing?

hvis/når det er registrert/rekommandert sending skal den det, fra øyeblikket den er i kongeriket? :hmm:

Lenke til kommentar

Venter en del pakker fra USA selv, ser noen betalte jeg VAT på, andre ikke, de med VAT har gått rett igjennom tollen uten problemer å jeg har aldri hørt noe mer fra Posten.

De uten er hit or miss som det alltid har vært, fikk en i dag det sto 600 dollar på pakkens verdi men betalte ikke noe for den selv om VAT ikke var betalt.

Men en ting jeg sliter med har vært at etter de nye reglene kom så stemmer ikke Ebay/USPS sin sporing med den norske, jeg ringte Posten i går å de sa at systemene samarbeider dårlig å står det f.eks at pakken er kommet til Norge på Ebay men den ikke kommer opp på Posten sin sporing så er den ikke i Norge enda, ser at 4 pakker hos meg står det de er i Norge men etter lange samtaler med tollen og lageret dems finnes det ingenting på mitt navn her i Norge så jeg tenker jeg må stole på Posten sin sporing 

Lenke til kommentar

er det noen/mange her som har kastet seg på siste stuntet fra Posten om å få pakker (som er for store for postkassen) lagt igjen i bod, garasje, i putekassa, etc. ?

Virker som de helst vil slippe trafikk i Post-i-butikk (koster vel Posten endel i vederlag til butikkene for alle kolli) og heller få levert mest mulig direkte hos mottaker.

Sendinger som er for store til å legges i postkassen

Alle brev og småpakker kan leveres i postkassen din, men hvis de er for store har du to valg:

1. Du registrerer et fast leveringssted hjemme hvor vi setter fra oss sendingen.

Slik fungerer det:

  1. Registrer deg allerede nå, og velg ditt faste sted.
  2. Alle sendinger som egentlig skulle vært levert i postkassen din, men som er for store, vil bli levert til det faste stedet.
  3. Når sendingen er levert, belaster vi kortet du har oppgitt med 15 kroner. Du kan registrere alle i husstanden under ett, men da belastes ditt kort ved alle leveringer.

Du kan få sendingene levert i putekassen, i garasjen, på trappen, i boden eller på et annet trygt sted. Det eneste kriteriet er at postbudet har tilgang til stedet, og at stedet er på bakkenivå.

https://www.posten.no/motta/hjemlevering

For egen del sitter jeg litt på gjerdet ennå, men opplegget kan jo ha sine fordeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...