Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (56 minutter siden):

350 kroners regelen gjelder kun for de som ikke har VOEC nummer

litt usikker om vi mener det samme, men for å ta et praktisk eksempel

"Per" får ei pakke i løpet av neste uke. Han betalte kr.275 inkl. frakt. Selger har ikke benyttet VOEC

Ifølge min oppfatning, kan da Posten ikke kreve tollgebyr og moms, all den tid unntaket/forlengelsen som tidligere er kunngjort, gjelder inntil videre (for verdi under 350)

enig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Mr.M said:

er det noen/mange her som har kastet seg på siste stuntet fra Posten om å få pakker (som er for store for postkassen) lagt igjen i bod, garasje, i putekassa, etc. ?

Virker som de helst vil slippe trafikk i Post-i-butikk (koster vel Posten endel i vederlag til butikkene for alle kolli) og heller få levert mest mulig direkte hos mottaker.

 

 

Var ganske greit å bare gå ut i garasjen og hente pakke som ble lagt igjen der i stedet for å gå/kjøre til butikken for å hente den :D
Litt kjedelig at dette kun er mulig 2,5 dager i uka :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Mr.M skrev (1 time siden):

litt usikker om vi mener det samme, men for å ta et praktisk eksempel

"Per" får ei pakke i løpet av neste uke. Han betalte kr.275 inkl. frakt. Selger har ikke benyttet VOEC

Ifølge min oppfatning, kan da Posten ikke kreve tollgebyr og moms, all den tid unntaket/forlengelsen som tidligere er kunngjort, gjelder inntil videre (for verdi under 350)

enig?

I utganspunktet enig om det hadde vært noe annet enn klær, feks. en trådløs ruter. Klær skal vel i utganspunktet egentlig fortolles?

edit: jeg leste pakke som jakke

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

for de som ha blitt trukket for MVA (VAT) men pakken mangler VOEC nr.

så mener jeg å ha leste på Toll at man fortsatt har en mulighet å unnslippe å betale Fortollingsgebyr og mva. på nytt, hvis man sender inn kopi av PayPal faktura, hvor det fremgår at mva. allerede er betalt.

med andre ord ikke nødvendig å resignere eller la være hente ut pakke. Bare bevis at man har rent mel i posen.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

for de som ha blitt trukket for MVA (VAT) men pakken mangler VOEC nr.

så mener jeg å ha leste på Toll at man fortsatt har en mulighet å unnslippe å betale Fortollingsgebyr og mva. på nytt, hvis man sender inn kopi av PayPal faktura, hvor det fremgår at mva. allerede er betalt.

Stemmer, tollvesenet er også rimelig kjappe på refusjoner.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (33 minutter siden):

Kjøp på eBay eller en sjappe med decent kundeservice istedetfor der du handler i dag?

Istedenfor å krangle med selger og auksjonist så fikk jeg refundert MVA fra tollvesenet.

Mr.M skrev (10 minutter siden):

for de som ha blitt trukket for MVA (VAT) men pakken mangler VOEC nr.

så mener jeg å ha leste på Toll at man fortsatt har en mulighet å unnslippe å betale Fortollingsgebyr og mva. på nytt, hvis man sender inn kopi av PayPal faktura, hvor det fremgår at mva. allerede er betalt.

med andre ord ikke nødvendig å resignere eller la være hente ut pakke. Bare bevis at man har rent mel i posen.

Det er feil. Man må sende tollvesenet VOEC nummeret. Faktura er ikke tilstrekkelig, ettersom MVA faktisk skal innkreves til staten. Videre fortalte kundeservice (for tollvesenet) eksplisitt at fortollingsgebyret ikke blir tilbakebetalt ettersom det er administrativt arbeid de ikke kan få dekket inn igjen. Fortollingsgebyret ble heller ikke betalt tilbake sammen med MVA på søknaden (slik som informert på telefonen) hvor jeg skrev hele summen og vedla fakturaen.

Cipher Panda skrev (7 minutter siden):

Stemmer, tollvesenet er også rimelig kjappe på refusjoner.

De var ikke kjappe i mitt tilfelle. De brukte 19 dager (15 arbeidsdager) på å innvilge søknaden, hvor alle detaljene var nøye spesifisert. Både søknaden og svaret var sendt elekronisk også, så det var ingen forsinkelser knyttet til levering av søknad eller mottakelse av svar.

Lenke til kommentar
On 7/11/2020 at 9:20 AM, Delvis said:

Kjøpte en liten dings fra Kina. Ifølge sporingen kom den raskt til Norge, men har ikke kommet videre siden 6 juni.
Er det normalt?  Kan jeg regne med det er stjålet?

ebay.jpg.4d95888bcec29401414b7b1d1aaecf6f.jpg

Covid-19 er vel mer realistisk årsak til forsinkelser i dagens postsystemer vel?

Lenke til kommentar
On 7/11/2020 at 3:14 PM, Fantomtegningen said:

Anbefaler folk som har pakker med siste steg i forsendingen (Arrived at desination country) med noen uker siden siste oppdatering, å sjekke med postkontoret om det ligger en pakke der i deres navn. Har opplevd at siden 350,- grensen forsvant at posten er blitt rimelig mye slappere å få sendt ut hentemelding.

Det har jeg også opplevd minst et par år før kr 350 grensen forsvant. Så det fenomenet er absolutt ikke noe nytt av dagen!!

Lenke til kommentar
On 7/11/2020 at 3:26 PM, Dubious said:

Alle som mottar pakker bør laste ned appen og registrere telefonnummer
Mange år siden jeg fikk hentemelding per post

Det burde ikke være så vanskelig at man skal påtvinges ymse apper for all slags greier. Posten har jo et ansvar med å følge opp disse forsendelsene enten du er app-bruker eller ikke.

Lenke til kommentar
On 7/11/2020 at 3:50 PM, MariusJS said:

Fikk ofte både en og to i posten før i tillegg til de som kom i appen ??

Jeg også, men det varier i fra det og til at pakken aldri får en hentelappmelding til mottaker, og da blir varen returnert til avsenderland (evt. destruert?). Har skjedd meg noen ganger nok til å få grå hår av.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 7/11/2020 at 4:09 PM, Mr.M said:

er det noen/mange her som har kastet seg på siste stuntet fra Posten om å få pakker (som er for store for postkassen) lagt igjen i bod, garasje, i putekassa, etc. ?

Virker som de helst vil slippe trafikk i Post-i-butikk (koster vel Posten endel i vederlag til butikkene for alle kolli) og heller få levert mest mulig direkte hos mottaker.

 

 

Hadde jeg ALDRI stolt noe på at ville fungert. I og med at mottakeropplevelsene har vært så varierende for min del. Kanskje med norske avsendere som man kan kontakte og gi en oppstrammer på norsk morsmål. Ikke at engelsk er noe stress for min del, men bare det å forholde seg til noe som er utenlands er jo en egen greie.

Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

er det noen/mange her som har kastet seg på siste stuntet fra Posten om å få pakker (som er for store for postkassen) lagt igjen i bod, garasje, i putekassa, etc. ?

Dette har jo Postnord og DHL holdt på med i lang tid. Aldri hatt problemer med det, men kun brukt det på pakker som ikke har noe særlig verdi.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Merko said:

Er kun om du er registrert i appen at du vil få varsling der.

Pakken ligger på postkontoret i 2 uker før den sendes i retur, du vil få påminnelse pr brev om den ikke hentes.

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins

Har også opplevd å få både påminnelse og original hentelapp samtidig :huh:

Har kun en eller to ganger opplevd at ting har gått i retur uten å få info om at de har kommet.

 

Har også hatt en pakke som kom 18mnd etter den var "forsvunnet" :new_woot:

Lenke til kommentar
On 7/11/2020 at 11:45 PM, superfastjellyfish said:

Dette VOEC-systemet er helt tullete. Har bestilt 2 pakker og betalte VAT ved checkout. Begge pakkene ble sendt uten merking. I et av tilfellene måtte jeg betale ekstra tollgebyr og mva, men i det andre tilfellet så la UPS ut mva på vegne av meg og sendte regning til meg i posten. Den regningen ble sendt fra Malta, og tok 55 dager nå i disse koronadagene, så før den regningen nådde frem til meg så hadde inkassoselskap sendt inkassovarsel med ekstra gebyr for ubetalt regning som hverken var varslet eller mottatt; så nå krangler jeg med inkassoselskapet.

Du skulle ha opt-in for å bestilet den med COVID-19 sammen med forsendelsen :p

Krangle med inkassoinnkreveren til de tar deg inn for forliksrådet. Det vil nok få dem til å skjerpe seg litt. Dette er både en kostnad for dem, og de må vel kunne bevise at du har mottatt tilstrekkelig informasjon. Jeg tror du har en god sak som de vil tape i forliksrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...