Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (25 minutter siden):

Betaler de mer enn 15 kroner for å levere til PiB?

si det, men er nok sure penger for Posten uansett, fordi det er forsendelser som i utgangspunktet ikke skulle hatt den "luksusen" det er å lagres/kunne hentes i butikken.

Apropos sikkerhet, har jeg opplevd at de hang ei for stor pakke rett på postkassen (bestilte billigste fraktmetode på NetOnNet) sånn sett er dette tilbudet om å legge i putekasse, garasje, etc. hakket bedre synes jeg.

Men hva folk foretrekker kommer vel også an på hvordan man bor, mht. nabolag, mulighet for å legge igjen pakke, etc. Eller, om man oftest handler mye billig-greier og sjeldent noe veldig kostbart.

jeg har ikke forkastet ideen ennå for egen del.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

15 kroner er billig. Husk at "hjem på døren" vanligvis koster 175-199 eller noe :D

Joda, men de sparer penger på å slippe å ta med pakken tilbake og levere den over til postkontoret. 

Hadde de tatt 100kr i året elns så kunne jeg vurdert det, men hva stopper dem fra å legge igjen alt av pakker som ellers ville passet i postkassen på det bestemte stedet og ta 15kr pr pakke? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (12 minutter siden):

men hva stopper dem fra å legge igjen alt av pakker som ellers ville passet i postkassen på det bestemte stedet og ta 15kr pr pakke? 

de kan ikke gjøre det med rekommanderte sendinger/pakker man må signere for. (skriver de sjøl)

De vil nok ikke pådra seg erstatningsansvaret for slikt.

Lenke til kommentar

Dette VOEC-systemet er helt tullete. Har bestilt 2 pakker og betalte VAT ved checkout. Begge pakkene ble sendt uten merking. I et av tilfellene måtte jeg betale ekstra tollgebyr og mva, men i det andre tilfellet så la UPS ut mva på vegne av meg og sendte regning til meg i posten. Den regningen ble sendt fra Malta, og tok 55 dager nå i disse koronadagene, så før den regningen nådde frem til meg så hadde inkassoselskap sendt inkassovarsel med ekstra gebyr for ubetalt regning som hverken var varslet eller mottatt; så nå krangler jeg med inkassoselskapet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, superfastjellyfish said:

Dette VOEC-systemet er helt tullete. Har bestilt 2 pakker og betalte VAT ved checkout. Begge pakkene ble sendt uten merking. I et av tilfellene måtte jeg betale ekstra tollgebyr og mva, men i det andre tilfellet så la UPS ut mva på vegne av meg og sendte regning til meg i posten. Den regningen ble sendt fra Malta, og tok 55 dager nå i disse koronadagene, så før den regningen nådde frem til meg så hadde inkassoselskap sendt inkassovarsel med ekstra gebyr for ubetalt regning som hverken var varslet eller mottatt; så nå krangler jeg med inkassoselskapet.

Bare å nekte å motta pakker med ekstra gebyr, handler du med en forhandler som er ok så får du igjen pengene når pakken går i retur 

Har du ringt UPS og forklart saken? 

Evnt ringt inkassobyrået, de fleste er langt mer behjelpelige pr telefon, dessverre 

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (9 timer siden):

Bare å nekte å motta pakker med ekstra gebyr, handler du med en forhandler som er ok så får du igjen pengene når pakken går i retur 

Har du ringt UPS og forklart saken? 

Evnt ringt inkassobyrået, de fleste er langt mer behjelpelige pr telefon, dessverre 

I tilfellet der UPS leverte, så kom gebyret lenge etter pakken var levert, så det var ikke et valg. Slik jeg forstår det så har transportørene sitt på det tørre, ved å fakturere for fortolling og mva hvis VOEC mangler. Men jeg nekter å betale gebyr for manglende betaling, når jeg ikke har fått originalfakturaen fordi UPS velger å sende faktura fra Malta midt under en pandemi. Dette er gjort klart med inkassoselskapet og tvistesak er opprettet.

Jeg synes bare VOEC-systemet er håpløst, for mindre internasjonelle selgere gidder ikke å sette seg inn i hvordan skattesystemet vårt fungerer. Transportørene burde også varsle mottaker på forhånd om at informasjonen mangler, jeg kunne gitt VOEC-nummeret med en gang! Håpløst system som er inført.

I et annet tilfelle så sendte jeg VOEC nummeret til tollvesenet i ettertid via Altinn for å få refundert mva som posten krevde når de holdt pakken gissel, det gikk fint selv om det var styrete, men fortollingsgebyret kunne jeg bare glemme å få pengene igjen for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, superfastjellyfish said:

I tilfellet der UPS leverte, så kom gebyret lenge etter pakken var levert, så det var ikke et valg. Slik jeg forstår det så har transportørene sitt på det tørre, ved å fakturere for fortolling og mva hvis VOEC mangler. Men jeg nekter å betale gebyr for manglende betaling, når jeg ikke har fått originalfakturaen fordi UPS velger å sende faktura fra Malta midt under en pandemi. Dette er gjort klart med inkassoselskapet og tvistesak er opprettet.

Jeg synes bare VOEC-systemet er håpløst, for mindre internasjonelle selgere gidder ikke å sette seg inn i hvordan skattesystemet vårt fungerer. Transportørene burde også varsle mottaker på forhånd om at informasjonen mangler, jeg kunne gitt VOEC-nummeret med en gang! Håpløst system som er inført.

I et annet tilfelle så sendte jeg VOEC nummeret til tollvesenet i ettertid via Altinn for å få refundert mva som posten krevde når de holdt pakken gissel, det gikk fint selv om det var styrete, men fortollingsgebyret kunne jeg bare glemme å få pengene igjen for.

Det er transportøren, altså UPS som sender det videre til inkasso, så det er også de som skal forsikre seg om at fakturaen er motatt i utgangspunktet. Du har en sterk sak om å ikke betale gebyret, så der ville jeg bare stått på mitt, har egentlig generelt positiv erfaring med inkassobyråer når du får dem på telefonen, på epost er de litt mer krasse.

Jeg må jo si meg enig, personlig syntes jeg egentlig det hadde vært en minst like grei løsning om man selv kunne gått på nett og betalt moms før pakken kom til norge, og da sluppet fortollingsgebyret, det er jo det som er drepen på en del små pakker.

Personlig hadde jeg altså ikke tatt imot pakken hvor posten krevde fortollingsgebyr, da kunne den fått gå i retur mot at jeg fikk pengene tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (53 minutter siden):

Personlig hadde jeg altså ikke tatt imot pakken hvor posten krevde fortollingsgebyr, da kunne den fått gå i retur mot at jeg fikk pengene tilbake.

du får nok ikke noe penger tilbake, hvorfor skulle selger gi deg det når du ikke hentet ut pakken? kanskje hvis du betalte returfrakt, men å sende ting fra Norge koster jo skjorta, og er mer eller mindre urealistisk hvis det dessuten er et kryptisk navn og sted i f.eks Kina

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

du får nok ikke noe penger tilbake, hvorfor skulle selger gi deg det når du ikke hentet ut pakken? kanskje hvis du betalte returfrakt, men å sende ting fra Norge koster jo skjorta, og er mer eller mindre urealistisk hvis det dessuten er et kryptisk navn og sted i f.eks Kina

Fordi selgerne gjør nesten alt for å ikke få negative reviews og når de ikke merker pakken rett så er det deres feil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
superfastjellyfish skrev (13 timer siden):

Dette VOEC-systemet er helt tullete. Har bestilt 2 pakker og betalte VAT ved checkout. Begge pakkene ble sendt uten merking. I et av tilfellene måtte jeg betale ekstra tollgebyr og mva, men i det andre tilfellet så la UPS ut mva på vegne av meg og sendte regning til meg i posten

jeg antar at begge pakkene hadde verdi over kr. 350 ?

hvis ikke, har ingen lov å kreve noe gebyrer eller moms. Såvidt jeg vet, gjelder unntaket/overgangsbestemmelsen om at "350 kroner grensen" inntil videre fungere på gammelt vis. Så heller ikke Posten har lov å prøve seg, hvis noen opplever det.

Det er visstnok Finansdepartementet som må fatte vedtak om fra hvilken dato VOEC formelt innføres, til å gjelde også forsendelse under kr. 350. Ingen har sett noe slikt ennå.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Mr.M said:

du får nok ikke noe penger tilbake, hvorfor skulle selger gi deg det når du ikke hentet ut pakken? kanskje hvis du betalte returfrakt, men å sende ting fra Norge koster jo skjorta, og er mer eller mindre urealistisk hvis det dessuten er et kryptisk navn og sted i f.eks Kina

Alle pakker har ett retursystem, henter du ikke pakken går den i retur etter 14 dager, det koster meg bekjent ikke selger noe som helst at den går i retur. 

Ebay, aliexpress osv har jo egne folk som dealer med tvister, om selger har merket pakken feil er ikke det ditt problem som kjøper, da får du pengene tilbake. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (42 minutter siden):

jeg antar at begge pakkene hadde verdi over kr. 350 ?

hvis ikke, har ingen lov å kreve noe gebyrer eller moms. Såvidt jeg vet, gjelder unntaket/overgangsbestemmelsen om at "350 kroner grensen" inntil videre fungere på gammelt vis. Så heller ikke Posten har lov å prøve seg, hvis noen opplever det.

Det er visstnok Finansdepartementet som må fatte vedtak om fra hvilken dato VOEC formelt innføres, til å gjelde også forsendelse under kr. 350. Ingen har sett noe slikt ennå.

Ja, verdien var langt over 350. Pakkene var merket med salgsverdien, uten VOEC-merking. Dermed ble de fortollet.

MariusJS skrev (34 minutter siden):

Alle pakker har ett retursystem, henter du ikke pakken går den i retur etter 14 dager, det koster meg bekjent ikke selger noe som helst at den går i retur. 

Ebay, aliexpress osv har jo egne folk som dealer med tvister, om selger har merket pakken feil er ikke det ditt problem som kjøper, da får du pengene tilbake. 

Selv om returen ikke koster noe så har man jo betalt fraktkostnader som selger betaler transportselskapet for å frakte varen i utgangspunktet. Avsender kan jo ikke refundere det, ellers vil selger gå i direkte minus. Og ønsker man at selger skal sende varen på nytt, så må man også betale frakt på nytt. Å ikke hente varer virker som en dårlig strategi, med mindre fraktkostnadene faktisk er lavere enn gebyret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, superfastjellyfish said:

Selv om returen ikke koster noe så har man jo betalt fraktkostnader som selger betaler transportselskapet for å frakte varen i utgangspunktet. Avsender kan jo ikke refundere det, ellers vil selger gå i direkte minus. Og ønsker man at selger skal sende varen på nytt, så må man også betale frakt på nytt. Å ikke hente varer virker som en dårlig strategi, med mindre fraktkostnadene faktisk er lavere enn gebyret.

Hvor handler du egentlig? 

Jeg har aldri opplevd å ikke få hele beløpet refundert, altså kjøpssum og frakt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...