Gå til innhold

Ny T-banetunnel i Oslo: Stasjoner på Bislett og Grünerløkka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker bare litt rart å legge ny tunnel mellom Stortinget og Tøyen, via Nybrua, så å si parallelt med dagens tunnel. Hadde den gått til Birkelunden eller Olaf Ryes plass, hadde den nok hjulpet *mye* mer. Prøv å ta 11, 12 eller 13 mellom Brugata og Birkelunden i rushtidene en dag - det kan være en ganske intim opplevelse…

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her er det noe som skurrer. Jeg skjønner ikke hvordan TU kan bruke bruke artikler fra NTB som ikke forstår noe som helst som har med teknikk å gjøre.

Sentrumstunnelen har i dag en kapasitet til 56 tog per time, 28 tog i hver retning, som dermed er den maksimale kapasiteten til hele t-banenettet, og som er dagens frekvens.

Med ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum kan vi øke antallet avganger til minst åtte i timen på T-banelinjene skriver NTB ???

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det noe som skurrer. Jeg skjønner ikke hvordan TU kan bruke bruke artikler fra NTB som ikke forstår noe som helst som har med teknikk å gjøre.

Sentrumstunnelen har i dag en kapasitet til 56 tog per time, 28 tog i hver retning, som dermed er den maksimale kapasiteten til hele t-banenettet, og som er dagens frekvens.

Med ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum kan vi øke antallet avganger til minst åtte i timen på T-banelinjene skriver NTB ???

T-banen har 5 linjer i dag, hvorav en kjører gjennom sentrumstunnelen 2 ganger (!). Det vil kreve en kapasitet på 48 tog per time hver retning for å øke til åtte tog i timen på alle linjer.

Lenke til kommentar

Her er det noe som skurrer. Jeg skjønner ikke hvordan TU kan bruke bruke artikler fra NTB som ikke forstår noe som helst som har med teknikk å gjøre.

 

Dette er jo ingenting. Om jeg husker detaljene rett var det også en artikkel her om ansettelse av en person i OBOS som åpenbart ikke hadde noe som helst teknisk funksjon. (No offense til denne personen - her gjelder det bare TU.)

Lenke til kommentar

T-bane er svindyrt. Da tenker jeg ikke på billetprisen alene, men også alle offentlige midler som spyttes inn i tillegg. Hadde T-banen vært 100% brukerfinansiert ville antagelig billettprisen vært godt over 60 kr, som hadde fått flere til å samkjøre i stedet for å ta T-banen. For å sette det på spissen kunne hele buss-nettet og hele t-banenettet blitt lagt ned, med besparelser i størelseorden 10 000 kr/år/innbygger, dersom alle samkjørte i de bilene som allerede finnes på veiene, i stedet for at disse setene stort sett står tomme. For ikke å snakke om verdien av all arealene som frigis. Men dette blir selvsagt sablet ned som en utopi fordi folk ikke liker å samkjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

T-bane er svindyrt. Da tenker jeg ikke på billetprisen alene, men også alle offentlige midler som spyttes inn i tillegg. Hadde T-banen vært 100% brukerfinansiert ville antagelig billettprisen vært godt over 60 kr, som hadde fått flere til å samkjøre i stedet for å ta T-banen. For å sette det på spissen kunne hele buss-nettet og hele t-banenettet blitt lagt ned, med besparelser i størelseorden 10 000 kr/år/innbygger, dersom alle samkjørte i de bilene som allerede finnes på veiene, i stedet for at disse setene stort sett står tomme. For ikke å snakke om verdien av all arealene som frigis. Men dette blir selvsagt sablet ned som en utopi fordi folk ikke liker å samkjøre.

 

Det handler ikke om at folk ikke liker å samkjøre, det er ikke praktisk. F.eks. både du og en av naboene dine planlegger å kjøre til IKEA iløpet av dagen. Hvordan kan du vite at naboen skal til IKEA, og hvordan vet du at han har plass til deg og dine varer? 

 

Om du hadde økt bilettprisen kraftig for t-banen, så vil folk ta bussen og den vil være konstant stappfull. Om du også øker prisen på bussen, så vil det føre til en kraftig økning i antall biler på veiene. Det betyr mer kø og mer forurensing.

Endret av Camlon
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det handler ikke om at folk ikke liker å samkjøre, det er ikke praktisk. F.eks. både du og en av naboene dine planlegger å kjøre til IKEA iløpet av dagen. Hvordan kan du vite at naboen skal til IKEA, og hvordan vet du at han har plass til deg og dine varer? 

 

Om du hadde økt bilettprisen kraftig for t-banen, så vil folk ta bussen og den vil være konstant stappfull. Om du også øker prisen på bussen, så vil det føre til en kraftig økning i antall biler på veiene. Det betyr mer kø og mer forurensing.

Selvsagt, det er en balanse mellom mange onder. Samkjøring er lite populært i dag blant annet på grunn av at billettprisene på kollektivt er kraftig subsidiert. Det er også lite populært fordi samkjøringstjenester (app-tjenester som matcher sjåfører med passasjerer i sanntid, gjerne med relasjons-prioritering) er for lite utbredt. Men hva kom først, høna eller egget? Jeg er ganske sikker på at hvis brukerne må betale det kollektivtransporten virkelig koster samfunnet, så vil samkjøringstjenester bli langt mer populært å bruke og dermed også mer samkjøring. Men vi trenger å komme over høna-og-egget-kneika.

 

Fra et samfunnsperspektiv er samkjøring uovertruffent.

Lenke til kommentar

T-bane er svindyrt. Da tenker jeg ikke på billetprisen alene, men også alle offentlige midler som spyttes inn i tillegg. Hadde T-banen vært 100% brukerfinansiert ville antagelig billettprisen vært godt over 60 kr, som hadde fått flere til å samkjøre i stedet for å ta T-banen. For å sette det på spissen kunne hele buss-nettet og hele t-banenettet blitt lagt ned, med besparelser i størelseorden 10 000 kr/år/innbygger, dersom alle samkjørte i de bilene som allerede finnes på veiene, i stedet for at disse setene stort sett står tomme. For ikke å snakke om verdien av all arealene som frigis. Men dette blir selvsagt sablet ned som en utopi fordi folk ikke liker å samkjøre.

 

Jeg vil gjerne se regnestykket/regnestykkene som støtter opp om disse påstandene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne se regnestykket/regnestykkene som støtter opp om disse påstandene.

Gitt dagens bil-trafikk så vil samkjøring være «something for nothing». Inntil 5 ggr flere passasjerer flyttet, inntil 5ggr nytteverdien og (praktisk talt) samme forbruk av areal, forurensning etc.

 

Så kan man argumentere med at «inntil» er alt for optimistisk, og at reguleringen som skal til for å få meg til å fylle opp bilen med fremmede er for inngripende, men jeg synes at det er en spennende tanke. Investeringene er nært null sammenlignet med bygging av skinner.

 

Jeg bruker bil først og fremst til og fra jobb, og da pga det gir meg ca 80 minutter mer fritid per dag. Livet mitt er verdt mye, dermed krever det mye å få meg over på treigere framkomstmiddel. Hvis jeg derimot kunne få et tilbud på mobilen om å stoppe ved trappa til 2 stykker i nærområdet og plukke dem opp, mot at samfunnet lot meg benytte en vei som barberte ytterlige 20 minutter fra total daglig reisetid så hadde jeg vært intr i det. Vilkåret er at det må være en mobil app som krever minimal planlegging og innsats, og som ikke spionerer på mine vaner for å selge det til reklamebransjen.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar du da med prisen på hver enkelt bil, vei, bensin etc?

Det er også svært upraktisk å kjøre rundt i Oslo, samt at resultatet hadde vært svært utrivelig, med langt mer biltrafikk overalt.  

Jeg tror kollektivet er en langt mer moderne, praktisk og miljøvennlig løsning for en by.

Skikkelige veier, skikkelige tunneler, skikkelige parkeringshus og elbil er gode løsninger i byer. Spesielt norske byer som ennå er så små at vi kan bygge byene for bil fra starten av, og ikke slik som London og Paris som ble bygget for flere hundre år siden.

Lenke til kommentar

Ble veldig skuffet da jeg leste dette. Denne strekningen har vært planlagt og diskutert lenge, nå kom det endelige vedtaket. Hele tiden har det vært snakk om 4 nye stasjoner i sentrum, nå slår avisene slår det stort opp hvor fint det er at det blir to nye stasjoner. De to andre stasjonene i sentrum er droppet for å spare 8% av totalbudsjettet uten diskusjon hvor de skylder på sikkerhet for den ene. Det hadde vært en mye bedre løsning om de beholdt de planlagte stasjonene på Youngstorvet og St. Olavs plass, litt tett mellom stasjonene i sentrum gjør ingenting, det er så mange som skal ned til sentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...