Gå til innhold

Microsoft kjøper Obsidian og inXile


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I et forsøk på å berolige bekymrede fans, lovet Microsoft at begge studioene får fortsette å jobbe akkurat som før.

 

Denne lovnaden har vi sett før. I likhet med Bioware under EA, får de sikkert jobbe som før gitt at de jobber slik Microsoft ønsker. Klype salt, tror det ikke før jeg får se det, og så videre.

 

 

InB4 "Pillars of Eternity 3: Windows Store Exclusive"

Endret av Snøspade
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg tror helt ærlig at Microsoft ikke har noe å tjene på å blande seg inn i utviklingsprosessen til Obsidian, så lenge de fortsetter å tjene penger. Det er jo ikke før de blir tapsprosjekter at problemene dukker opp, folk får fyken osv. Så er nok ikke så mye å frykte på kort sikt i det minste.

Endret av Respwner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror helt ærlig at Microsoft ikke har noe å tjene på å blande seg inn i utviklingsprosessen til Obsidian, så lenge de fortsetter å tjene penger. Det er jo ikke før de blir tapsprosjekter at problemene dukker opp, folk får fyken osv. Så er nok ikke så mye å frykte på kort sikt i det minste.

Jeg er positiv til Xbox-styret sånn som det er i dag. Phil Spencer, Matt Booty og Shannon Loftis virker som dedikerte og sympatiske personer. Spesielt Phil Spencer har i lang tid snakket om at han ønsker seg en Nintendo-aktig satsing hos Xbox. Det vil si en bred stall av utviklere som alle jobber med ulike IP-er innenfor ulike sjangre. De har alt å vinne på å sørge for at de nye studioene er i stand til å lage kvalitetsspill.

 

Det er som kan være skummelt er om det kommer inn en ny Don Mattrick eller Phil Harrison som har visse andre ideer om hvordan studioene bør styres. Men inntil videre ser det lovende ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så lenge MS lar spillene komme på Steam så ser jeg ikke noe problem.. Men så er det vel lite som tyder på at dette skjer siden Microsoft absolutt skal bruke sin vanvittige butikk som er helt forferdelig rett og slett. 

Lenke til kommentar

Så lenge MS lar spillene komme på Steam så ser jeg ikke noe problem.. Men så er det vel lite som tyder på at dette skjer siden Microsoft absolutt skal bruke sin vanvittige butikk som er helt forferdelig rett og slett. 

Tja, butikken har blitt bedre...

Jeg fikk kjøpt via et tidligere tilbud Minecraft for 10kr hos MS så klage skal jeg nå ikke, men den var også begrenset kun til W10.

Lenke til kommentar

Betyr dette at jeg må bruke Microsoft store søpplet i Windows 10 sfor å spille deres fremtidige spill?

To be continued.

 

I nyere tid tror jeg ikke at noen av Microsoft's internt utviklede spill har kommet til Steam. Bare spill de har utviklet i samarbeid med eksterne partnere (Ori, Killer Instinct, Quantum Break, Halo Wars 2, etc.).

 

Obsidian og inXile har dog status for å være PC-vennlige utviklere, så det kan hende de får tillatelse til å slippe spillene på Steam/GOG likevel.

Lenke til kommentar

 

Så lenge MS lar spillene komme på Steam så ser jeg ikke noe problem.. Men så er det vel lite som tyder på at dette skjer siden Microsoft absolutt skal bruke sin vanvittige butikk som er helt forferdelig rett og slett. 

Tja, butikken har blitt bedre...

Jeg fikk kjøpt via et tidligere tilbud Minecraft for 10kr hos MS så klage skal jeg nå ikke, men den var også begrenset kun til W10.

Jøss, du hører ikke ut som en person som er vanskelig å lure.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt ideelt, men kunne vært mye verre dersom studioene hadde blitt kjøpt opp av f.eks EA eller Activision. Beste mulig scenario hadde vært om de hadde vært selvstendige eller kjøpt opp av CD Project. Microsoft virker som de lar studione drive litt for seg selv og blander seg ikke alt for mye opp i avgjørelser. Microtransactions er heller ikke blandt de verste...

 

Porteføljen til disse studioene tilsier også at det ikke er snakk om utvikling av kjempe dyre spill. Intensivene for å småpirke på hver minste detalj er ikke like stor som om det hadde vært spill til flere titalls millioner dollar.

Lenke til kommentar

Ikke helt ideelt, men kunne vært mye verre dersom studioene hadde blitt kjøpt opp av f.eks EA eller Activision. Beste mulig scenario hadde vært om de hadde vært selvstendige eller kjøpt opp av CD Project. Microsoft virker som de lar studione drive litt for seg selv og blander seg ikke alt for mye opp i avgjørelser. Microtransactions er heller ikke blandt de verste...

 

Porteføljen til disse studioene tilsier også at det ikke er snakk om utvikling av kjempe dyre spill. Intensivene for å småpirke på hver minste detalj er ikke like stor som om det hadde vært spill til flere titalls millioner dollar.

Kan godt hende det kommer litt større spill fra disse studioene etter hvert:

 

Brian Fargo har antydet at inXile kommer til å vokse betraktelig som følge av oppkjøpet.

 

 

Obsidian jobber visstnok med et prosjekt for Take-Two. Hvor ambisiøst dette prosjektet er og hva som kommer til å skje med det nå etter oppkjøpet er dog uvisst.

 

https://www.eurogamer.net/articles/2017-12-14-obsidians-new-rpg-is-being-published-by-take-twos-new-label-private-division

 

...men jeg håper at de også får anledning til å tilfredsstille fansen av de mer tradisjonelle CRPG-spillene også.

 

Edit: Ifølge Klobrille, en som hadde kjennskap til oppkjøpet av Obsidian lenge før det gikk gjennom, inneholder kontrakten mellom MS og Obsidian en klausul som lar Obsidian vokse til over 200 utviklere.

 

https://twitter.com/klobrille/status/1050655990385790976 

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Alltid hyggelig at små studioer, som lager litt mer spesielle spill, reddes fra å gå under, og Microsoft trenger virkelig all den variasjonen i spillutvalg de kan få. Men, jeg er alltid skeptisk til denne praksisen med direkte oppkjøp av uavhengige, og allerede godt etablerte spillstudioer. Disse megakonglomeratene av spillstudioer er en dårlig trend. Man ser bare på all den dritten EA, Activision og Take Two forpester spillsamfunnet med. :sick:

 

Sony, Microsoft og Nintendo synes jeg det er greit har flere utviklerstudioer under sin paraply, men det er alltid å foretrekke at disse studiene startes opp, og støttes opp om av dem, mer eller mindre fra starten av. Den typen oppkjøp som vi blir informert om her er et tydelig eksempel på at Microsoft har kommet alt for sent i gang, og ikke hatt en plan for spill på sin plattform. Nå virker det veldig som om de stresser med å skape en stall som kan konkurrere med Sonys.

 

De kan selvfølgelig klare det, men jeg lurer på om den helhetlige planen er på plass. Microsoft har slitt med det denne generasjonen, med flere annonseringer og påfølgende kansellering, eller utsettelser (Fable Legends, Scalebound, Crackdown 3, etc.). Nintendo og Sony har langvarige forhold med sine studioer, over flere generasjoner. De siste par årene har også Sony gått hardt inn for organisering og omstrukturering, for å legge til rette for sammarbeid og kommunikasjon fra studio til studio, og mellom studio og Sony.

 

Det er et langvarig prosjekt som har gitt Sony det sterke eksklusive biblioteket de har nå. Microsoft er absolutt på rett vei her, men med neste generasjon så nært som det ryktes om, så frykter jeg at de vil stresse med å sette ting sammen, for å få en pangstart på neste generasjon. Dette kan påvirke kvaliteten på spillene, noe som igjen vil ha en negativ innvirkning på de nyinnkjøpte studioene. :hm:

Lenke til kommentar

Det er et langvarig prosjekt som har gitt Sony det sterke eksklusive biblioteket de har nå. Microsoft er absolutt på rett vei her, men med neste generasjon så nært som det ryktes om, så frykter jeg at de vil stresse med å sette ting sammen, for å få en pangstart på neste generasjon. Dette kan påvirke kvaliteten på spillene, noe som igjen vil ha en negativ innvirkning på de nyinnkjøpte studioene. :hm:

Jeg føler meg mindre bekymret for det nå enn det jeg var før oppkjøpene. Det var da Microsoft hadde få studioer at de stresset med å få spill ut dørene. 

 

Nå som de har et bredt utvalg av interne utviklere vil de ikke lenger ha det presset på seg. For å ta de mest direkte sammenligningene:

-inXile kan gi ut RPG når Obsidian eller Playground ikke kan.

-The Coalition kan gi ut skytespill når 343 ikke kan

-Playground kan gi ut bilspill når Turn10 ikke kan

 

Så kan de spe på med spill fra Ninja Theory, The Initiative, Rare, Compulsion og Undead Labs som alle jobber med spill innenfor ulike sjangre. Samt spill fra eventuelle utviklingspartnere som f. eks Sumo, Moon Studios, Splash Damage og Sega/Relic.

 

At Halo Infinite sannsynligvis ikke kommer før i 2020, fem år etter Halo 5, demonstrerer ganske godt at det er et annet Microsoft vi har å gjøre med i dag. Crackdown 3 er et annet godt eksempel i og med at Crackdown 2 hadde en utrolig kort utviklingstid. Under det gamle regimet hadde de presset på for å få CD3 lansert i 2018 istedenfor å utsette det til 2019. Kanskje det til og med hadde blitt lansert i 2017.

 

Det har også blitt antydet at Forza Motorsport 7 kommer til å få en lengre hale enn tidligere FM-spill, og at FM8 kanskje ikke kommer før i 2020. Noe som i og for seg hadde vært et smart valg siden det sannsynligvis er da Xbox Scarlett blir lansert.

 

I tillegg har Game Pass gjort det enklere for Microsoft å lansere spill utenfor høstsesongen. Sea of Thieves og State of Decay 2 ble lansert i vår, og begge spillene solgte bedre enn forventet. Siden Game Pass er et abonnement er det i Microsoft sin interesse å sørge for at det ikke går for lang tid mellom hvert spill. Jeg tror nesten det er større sjanse for at de kommer til å holde tilbake enkelte spill for å sørge for en kontinuerlig strøm av nye spill til Game Pass.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...