Gå til innhold

Se forskjellen på gamle og nye MacBook Air


Anbefalte innlegg

 

Ramma er fortsatt tykk, ingen touchskjerm, ikke Face ID men Finger ID.....til en horribel pris. Tja, det blir ikke noe bytte fra en PC med Windows enda.

Men en fantastisk mye bedre brukeropplevelse enn alt annet med forferdelige windows ;)

Klart det om du sammenligner med en pc til 3000 kr på Elkjip, Kjøp en skikkelig Windows pc så er den helt klart mye bedre.

 

Men du har vel spesielle behov som de fleste som velger MAC OS over WIndows

Endret av Piggen555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderne svindel.

 

Får du problemer med én del (bortsett fra Touch ID, og høytalere) så må du ut med alt, og siden Apple gjør det de klarer for å forby gjensalg av fiksede maskiner, og kunstig krever at du fikser maskinen hos dem, blir det svindyrt for maskinvareproblemer. Noe Apple har i bøtter og spann på hver eneste modell.

 

Skjermen er sintret sammen, og dratt helt ut i hjørnene, så hvis du mister den, blir den mye oftere knust, og den er såpass dyr, ikke selve panelet, da tenker jeg på prodedyren med å bytte hos Apple, at det skal ikke gå mye tid, før du kan kjøpe ny PC for pengene. Dvs. man får allerede god PC for det skjermbytte koster alene.

 

Dette gir deg ikke mer skjerm, det gir deg oftere knust skjerm, fordi det kun angår rammen. Dårlig design. Det termiske designet er lavmåls, _og_ viftebasert, samt at maskinene deres tåler ikke støv. Lykke til med å foreta rens.

Ikke tåler maskinene kulde heller, skal du inn i varmen fra kalde omgivelser (Les, Norge), eller befinner deg i våte klima (Les. Norge igjen) går alle vannsensorene, og derav ryker all garanti fra Apple sin side.

 

Hvordan er det så med kvaliteten på Apple-reparasjoner, dvs. hvis de ikke klarer å lure deg til å oppgradere først, noe som er dokumentert. https://youtu.be/K669-vhKshU?t=141

 

Satt sammen under umenneskelige forhold, med slavedriftsmaterialer, miljøfientlig fordi Apple krever å få all el-returen tilbake, uansett tilstand, og kunstig foreldet på programvarefronten når den tid kommer.

 

Har du utstyr du skulle koblet til, så kan du ikke forvente at ting fungerer mellom versjoner, og nå må du ha overganger til alt som ikke har USB-C også (les. Stort sett alt).

 

Den tid kommer fortere, fordi ingenting er modulært, altså kan ingenting oppgraderes. Du velger en maskin som kunne klart seg vesentlig bedre i framtiden om man kunne byttet deler, eller du betaler dobbel overpris for det som nå er bedre maskinvare, men i framtiden vil få overkommelig pris, (dvs fra andre enn Apple selvfølgelig). Alt er limt og loddet sammen. Vanskelig å reparere er den også.

 

Fra en produsent som er tatt for å selge personvernsdata til NSA gjennom PRISM. Ikke legger de penger i macOS om dagen heller. Ønsker du å bruke bransjestandarder og åpne formater så er Apple der for å minne deg på at de eier deg. Skulle du ha lært deg noe av produksjonsprogramvaren deres så dropper de den gjerne, eller lar deg skure for brakkvann og kaldt brød.

 

Sikkerheten er humoristisk i miljøer som bryr seg om dette, og hastigheten ikke noe å skrive hjem om.

 

Installer heller http://elementary.io/ eller kjøp direkte fra https://system76.com/ eller https://puri.sm/products/

Lenke til kommentar

Akkurat nå sitter jeg å leser dette på en 2012 MacBook Pro som den gang kostet meg ca. 10500 kr. Over 6 år senere lanserer Apple en splitter ny maskin til 3000 kr mer, med 1/4 av lagringskapasiteten og som kun er latterlige 20 % kraftigere. Kun 20% raskere på seks år, og flere tusen kroner dyrere.

 

Ingen andre enn Apple er i stand til å slippe unna så åpenlys misbruk av kundene sine.

Har du kjørt yttelsetest eller er det basert på mangel av teknisk kunnskapp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De nermer seg de andre sakte men sikkert ?

 

Jaha, hvordan så de andre ut i 2010 da forgjengeren kom, fortell, for jeg byttet fra en Dell XPS M1330 til en MacBook Air, var som å gå fra en lastebil til en sportsbil.

Men fint at de "andre" er kommet med noe som ligner bærbar og ikke flyttbar etterhvert. :)

... så var også XPS M1330 fra 2007? ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer ikke på mange arbeidsoppgaver relatert til jobb, der det er en fordel eller nødvendig med touch skjerm. Da er det viktig at skjermen er matt og uten gjenskinn og med andre ord at det ikke er en Mac eller en touch screen.

 

Forstår meg ikke på folk som er så sneversynte at de tror hele verden dreier seg om dem selv. Selv om DU ikke klarer å komme på noen oppgaver hvor det er en fordel med touch, også i en jobbsituasjon, så betyr det ikke at andre kan ha bruk for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer vel også litt an på om man skal bruke maskinen til å fjolle med eller man skal bruke den til praktiske arbeidsoppgaver.

 

Kommer ikke på mange arbeidsoppgaver relatert til jobb, der det er en fordel eller nødvendig med touch skjerm. Da er det viktig at skjermen er matt og uten gjenskinn og med andre ord at det ikke er en Mac eller en touch screen.

 

For mediakonsum på fritiden så kan man vel saktens bruke et nettbrett som både har touch screen og også en blank overflate med gjenskinn i.

Og ingen trenger mer enn 640k med RAM.

 

Det er så fantastisk med touch at jeg tar meg selv i å trykke på PC-skjermen helt automatisk etter å ha sittet på iPad en stund. Det er bare så betydelig mye bedre å jobbe med enn mus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår meg ikke på folk som er så sneversynte at de tror hele verden dreier seg om dem selv. Selv om DU ikke klarer å komme på noen oppgaver hvor det er en fordel med touch, også i en jobbsituasjon, så betyr det ikke at andre kan ha bruk for det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Touchscreen#"Gorilla_arm"

 

Kom gjerne med eksempler selv.

 

----

 

Sony Vaio P, 2010 Husk at Apple prøvde å samarbeide med Sony om bærbare.

Openpandora, 2008

eller

IBM Palm Top 110, 1995

 

Alle mer bærbare enn selv nylanseringene fra Apple.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Akkurat nå sitter jeg å leser dette på en 2012 MacBook Pro som den gang kostet meg ca. 10500 kr. Over 6 år senere lanserer Apple en splitter ny maskin til 3000 kr mer, med 1/4 av lagringskapasiteten og som kun er latterlige 20 % kraftigere. Kun 20% raskere på seks år, og flere tusen kroner dyrere.

 

Ingen andre enn Apple er i stand til å slippe unna så åpenlys misbruk av kundene sine.

 

Okei. For det første, så sammenligner du ytelsen på MacBook Pro mot ytelsen på MacBook Air som gir lite mening. Du må jo naturlig nok sammenligne MacBook Air fra 2012 mot dagens modell om det skal ha noen hensikt. Eller så må du sammenligne din MacBook Pro mot dagens MacBook Pro, som kanskje ikke blir like gøy ettersom ytelsesøkningen der har vært betydelig høyere. 

 

Så var det prisen da. 10500 kroner i 2012 tilsvarer 12000 kroner i dag om vi tar hensyn til inflasjon. I tillegg til det og kanskje enda viktigere så var dollaren i 2012 helt nede på 5,5 mot dagens kurs som er på 8,4. Siden du er så glad i prosent så utgjør det en økning på 52%. Så da kan du jo prøve regne deg frem til hva det utgjør på prislappen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du kjørt yttelsetest eller er det basert på mangel av teknisk kunnskapp?

 

Geekbench 4.

 

MacBook Pro 2012 med i5 3210m (base model), pris 9 990,-

Single: 3354

Multi: 6488

 

MacBook Air 2018 med i5 8210y (base model), pris 13 490,-

Single: 4285 (+21,7 %)

Multi: 8143 (+20,3 %)

 

 

Men ok, ser at folk irriterer seg over at jeg sammenligner en Pro med en Air, la oss sammenligne Air med Air og Pro med Pro

 

MacBook Air 2012 med i5 3427U (base model), pris 9 990,-

Single: 3014 29,6

Multi: 5670 30,3

 

MacBook Air 2018 med i5 8210y (base model), pris 13 490,-

Single: 4285 (+29,6 %)

Multi: 8143 (+30,3 %)

 

En 6 år nyere MacBook Air er altså kun 30 % raskere, samtidig som den er 26 % dyrere. Det er ikke mye å skryte av på seks år.

 

 

Så hva med MacBook Pro?

 

MacBook Pro 2012 med i5 3210m (base model), pris 9 990,-

Single: 3354

Multi: 6488

 

MacBook Pro 2018 med i5 7360U (base model), pris 14 990,-

Single: 4580 (+26,7 %)

Multi: 9684 (+33,0 %)

 

En 6 år nyere MacBook Pro er i likhet med MacBook Air kun 30 % raskere enn sin 6 år gamle søsken, men denne er da hele 34 % dyrere. I tillegg kommer base-modellen med kun 128 gb lagring, mens 2012-modellen kom med 500 gb.

 

 

Selvfølgelig finnes det andre forbedringer, men det er ingenting med de nye modellene som er bedre enn hva man kan forvente av seks års utvikling. Og mens andre datamaskiner har enten gått ned i pris eller holdt seg på stedets hvil, har Apples maskiner skutt i været på prisfronten.

Lenke til kommentar

Geekbench 4.

 

MacBook Pro 2012 med i5 3210m (base model), pris 9 990,-

Single: 3354

Multi: 6488

 

MacBook Air 2018 med i5 8210y (base model), pris 13 490,-

Single: 4285 (+21,7 %)

Multi: 8143 (+20,3 %)

 

 

Men ok, ser at folk irriterer seg over at jeg sammenligner en Pro med en Air, la oss sammenligne Air med Air og Pro med Pro

 

MacBook Air 2012 med i5 3427U (base model), pris 9 990,-

Single: 3014 29,6

Multi: 5670 30,3

 

MacBook Air 2018 med i5 8210y (base model), pris 13 490,-

Single: 4285 (+29,6 %)

Multi: 8143 (+30,3 %)

 

En 6 år nyere MacBook Air er altså kun 30 % raskere, samtidig som den er 26 % dyrere. Det er ikke mye å skryte av på seks år.

 

 

Så hva med MacBook Pro?

 

MacBook Pro 2012 med i5 3210m (base model), pris 9 990,-

Single: 3354

Multi: 6488

 

MacBook Pro 2018 med i5 7360U (base model), pris 14 990,-

Single: 4580 (+26,7 %)

Multi: 9684 (+33,0 %)

 

En 6 år nyere MacBook Pro er i likhet med MacBook Air kun 30 % raskere enn sin 6 år gamle søsken, men denne er da hele 34 % dyrere. I tillegg kommer base-modellen med kun 128 gb lagring, mens 2012-modellen kom med 500 gb.

 

 

Selvfølgelig finnes det andre forbedringer, men det er ingenting med de nye modellene som er bedre enn hva man kan forvente av seks års utvikling. Og mens andre datamaskiner har enten gått ned i pris eller holdt seg på stedets hvil, har Apples maskiner skutt i været på prisfronten.

Er nok ikke bare Apple sine, sjekk feks Dell XPS, de har alltid vært i øvre sjikt prismessig, og jeg betalte rundt 12000 i 2008 for en slik, MBA kostet rundt 15000 på den tiden, og i tillegg var krona mye sterkere, XPS og MBA har vel ca samme pris idag. Mellom 13-14k. Og det blir helt feil å sammenligne med en flere års gammel MBA som rett og riktig har gått mye ned i pris sammenlignet med da den kom.
Lenke til kommentar

Er nok ikke bare Apple sine, sjekk feks Dell XPS, de har alltid vært i øvre sjikt prismessig, og jeg betalte rundt 12000 i 2008 for en slik, MBA kostet rundt 15000 på den tiden, og i tillegg var krona mye sterkere, XPS og MBA har vel ca samme pris idag. Mellom 13-14k. Og det blir helt feil å sammenligne med en flere års gammel MBA som rett og riktig har gått mye ned i pris sammenlignet med da den kom.

 

Jeg sammenligner med hva maskinen kostet som ny. En ny MBA 2012-modell kostet i 2012 9900 kr. En ny MBA 2018-modell koster i 2018 13490.

Lenke til kommentar

Jeg sammenligner med hva maskinen kostet som ny. En ny MBA 2012-modell kostet i 2012 9900 kr. En ny MBA 2018-modell koster i 2018 13490.

Du tar feil og jeg har allerede forklart deg hvorfor. Apple har ikke satt opp prisen. I 2012 koster basemodellen til MacBook Air 1199 dollar og i dag koster basemodellen 1199 dollar.

Lenke til kommentar

Du tar feil og jeg har allerede forklart deg hvorfor. Apple har ikke satt opp prisen. I 2012 koster basemodellen til MacBook Air 1199 dollar og i dag koster basemodellen 1199 dollar.

 

Jeg sammenligner norske priser mot norske priser. Ja, jeg er klar over at valutakursen har endret seg på disse årene, men andre maskiner/telefoner har ikke hatt i nærheten av samme prisvekst som Apples. Det forklarer litt, men overhode ikke alt.

Lenke til kommentar

Jeg sammenligner norske priser mot norske priser. Ja, jeg er klar over at valutakursen har endret seg på disse årene, men andre maskiner/telefoner har ikke hatt i nærheten av samme prisvekst som Apples. Det forklarer litt, men overhode ikke alt.

Og du har selvsagt en drøss av eksempler på disse produktene som forhandles i dollar men ikke har hatt tilsvarende prisvekst siden 2012?
Lenke til kommentar

Geekbench 4.

 

MacBook Pro 2012 med i5 3210m (base model), pris 9 990,-

Single: 3354

Multi: 6488

 

MacBook Air 2018 med i5 8210y (base model), pris 13 490,-

Single: 4285 (+21,7 %)

Multi: 8143 (+20,3 %)

 

 

Men ok, ser at folk irriterer seg over at jeg sammenligner en Pro med en Air, la oss sammenligne Air med Air og Pro med Pro

 

MacBook Air 2012 med i5 3427U (base model), pris 9 990,-

Single: 3014 29,6

Multi: 5670 30,3

 

MacBook Air 2018 med i5 8210y (base model), pris 13 490,-

Single: 4285 (+29,6 %)

Multi: 8143 (+30,3 %)

 

En 6 år nyere MacBook Air er altså kun 30 % raskere, samtidig som den er 26 % dyrere. Det er ikke mye å skryte av på seks år.

 

 

Så hva med MacBook Pro?

 

MacBook Pro 2012 med i5 3210m (base model), pris 9 990,-

Single: 3354

Multi: 6488

 

MacBook Pro 2018 med i5 7360U (base model), pris 14 990,-

Single: 4580 (+26,7 %)

Multi: 9684 (+33,0 %)

 

En 6 år nyere MacBook Pro er i likhet med MacBook Air kun 30 % raskere enn sin 6 år gamle søsken, men denne er da hele 34 % dyrere. I tillegg kommer base-modellen med kun 128 gb lagring, mens 2012-modellen kom med 500 gb.

 

 

Selvfølgelig finnes det andre forbedringer, men det er ingenting med de nye modellene som er bedre enn hva man kan forvente av seks års utvikling. Og mens andre datamaskiner har enten gått ned i pris eller holdt seg på stedets hvil, har Apples maskiner skutt i været på prisfronten.

 

MacBook Pro 2018 modellen er vel strengt tatt en MacBook Pro 2017 modell eller? Den har nemlig ikke blitt oppdatert til noen 2018-modell. Dersom du ønsker å ta 2018 modellen av MacBook Pro, så må det bli den med Touch Bar som nå er oppgradert til Quadcore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...