Gå til innhold

Avis: Trump bruker usikret iPhone på privaten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Tydeligvis gjør det ikke så mye om han bruker privat telefon og blir avlyttet av Russland og Kina, det var bare et problem når Hillary brukte en privat epost-server. Dette er jo en typisk ting han hadde hudflettet Obama for på Twitter dersom det hadde vært før 2017.

Lenke til kommentar

Tydeligvis gjør det ikke så mye om han bruker privat telefon og blir avlyttet av Russland og Kina, det var bare et problem når Hillary brukte en privat epost-server. Dette er jo en typisk ting han hadde hudflettet Obama for på Twitter dersom det hadde vært før 2017.

 

Kommer litt ant på hva innholdet i samtalen er også da, uten at jeg hverken forsvarer eller peker på noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydeligvis gjør det ikke så mye om han bruker privat telefon og blir avlyttet av Russland og Kina, det var bare et problem når Hillary brukte en privat epost-server. Dette er jo en typisk ting han hadde hudflettet Obama for på Twitter dersom det hadde vært før 2017.

 

Så du mener altså at ingen i høye offentlige verv og stillinger som bruker sikker kommunikasjon i jobbsammenheng skal ha noen mulighet til å kommunisere med sin vanlige, private omgangskrets uten at disse får utdelt kryptotelefoner?

 

Sammenligningen med Hillary Clinton er en falsk ekvivalens og teller ikke en gang som whataboutism, fordi sakene er så diametralt forskjellige.

 

Hillary Clinton brukte en privat uskikret, upatchet Exchange server uten engang å bruke TLS/SSL for POP/Imap. Denne serveren ble aksessert bl.a. på reise i Kina (!) med all kommunikasjon i plain text.

 

Det var store mengder hemmeligstemplet informasjon på serveren og noe av det som er funnet var til og med informasjon som bare er tilgjengelig via sikre rom og ikke elektronisk. Dvs. at noen må ha tatt bilder av dette eller skaffet det til veie på annen måte, utenfor lovlige prosesser, for så på mystisk vis å havne opp blant Hillarys mail.

 

Denne saken er bare en rekke tullesaker som medfører en emosjonell reaksjon hos dem som ikke har evne til å tenke kritisk, fordi det ikke handler om noe annet enn en presidents rett til å ha private samtaler utenom jobb (og implisitt dermed fremprovoserer en emosjonell reaksjon hos dem som ikke stoler på hans dømmekraft, nettopp fordi de har blitt bombardert med søppel som denne artikkelen i snart 3 år og ikke evner å tenke selv).

 

Inntil noen kan komme opp med håndfaste og konkrete bevis på at han faktisk har snakket om noe han ikke bør snakke om i en privat samtale, så er det en ikke-sak og et angrep på offentlige ansattes og valgte personers rett til et privatliv.

 

Vi kan anta at dersom dette var tilfelle, at det allerede ville ha vært lekket, fordi NSA har tilgang til alle slike samtaler og det er mange personer der som har et insentiv til å lekke slikt.

 

NB. Presidenten i USA kan aldri straffes for å lekke hemmeligstemplet informasjon, fordi han eller hun har 100% rett til å bestemme hva som skal være hemmelig eller ikke i følge grunnloven.

 

PS. Dette er ikke skrevet som et innlegg for eller i mot Trump eller Hillary, men som faktaopplysning. Fakta har ingen politisk slagside.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Han kunne jo brukt WhatsApp eller noe annet som krypterer samtalene over 4G?

 

Nei, han er redd for Momo.

 

Ontopic: Blir spennende å se hva som kommer frem her. Om det blir klart at han enkelt har omgått all sikkerhet ved å bare skaffe seg en annen enhet enn de som er sikret av NSA, så blir det vel bare nok en greie som det skrives om på presidental failure list, men som forsvinner i alt den andre idiotien etter den fyren....

Lenke til kommentar

Ganske dårlig håndverk av NSA hvis de sikrede telefonene ikke kan lagre telefonnumre. Sikkert mange andre for ham essensielle funksjoner som heller ikke virker da som eksempel Twitter.

Flaut å måtte spørre assistenten om numret til eksempel sin egen datter, men hvem husker eller bryr seg om å lære telefonnumre lenger. I tillegg har han sikkert noen samtaler å ta uten at NSA selv lytter.

Lenke til kommentar

Enig med technobear her. Altså folk elsker å kaste seg over Trump, men alt han gjør er faktisk ikke galt. Og det sier jeg som mener Trump er klovn og korrupt som bare det og selger presidentvervet sitt til høystbydende. Likevel, det å ta private telefonselskaper med privat telefon er ikke et problem. Hvis han snakker med en venn om et bryllup, hvordan er det ille? OK kanskje Kina spionerer, hvilken hemmelig informasjon har de fått tak i? At Trump er opptatt så han kan ikke komme i bryllupet? Det er neppe hemmeligstemplet informasjon. I tillegg til da at Trump er den som bestemmer hva som er hemmeligstemplet og ikke.

 

Og det kan godt være Trump heller vil Kina skal lytte på samtalene enn NSA. Han har mer fiender i USA enn noe annet sted på jord....

 

 

Ellers trodde jeg og at siden USA forbød Huawei og ZTE så skulle liksom mobilnettet være 100% trygt? At folk fortsatt snakker om slik er så morsomt. Men uansett hvor mange ganger jeg sier det er 100% økonomiske motiver så vil vel folk ikke tro på det. Jeg mener kineserne klarer fint å avlytte om de vil, de trenger ikke å ha kinesiskprodusert utstyr i mastene. Dvs det Vestlige utstyret er sannsynligvis produsert i Kina uansett... Og Russland uten noen fabrikker og selskaper kan og avlytte!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, han er redd for Momo.

 

Ontopic: Blir spennende å se hva som kommer frem her. Om det blir klart at han enkelt har omgått all sikkerhet ved å bare skaffe seg en annen enhet enn de som er sikret av NSA, så blir det vel bare nok en greie som det skrives om på presidental failure list, men som forsvinner i alt den andre idiotien etter den fyren....

 

USA, som Norge, liker å fremstå som et liberalt samfunn med sivile rettigheter og beskyttelse mot uberettighet overvåking. Har du eller jeg noe med hva Trump snakker om privat med andre, med mindre det foreligger bevis som tilsier at han bør avlyttes? Det har du ikke, selv om du muligens tror det. Og vi har en rettstat, som skal beskytte mennesker mot hva andre TROR og MENER.

 

Du skjønner muligens ikke at det ikke kommer frem noe mer her? Hele poenget med artikkelen var å skape antipati mot Trump, uten at det foreligger noe substans. Det var kun et klassisk propagandaangrep beregnet for amerikansk valgkamp, som går på å apellere til følelser for å sverte Trump, og du biter rett på (journalisten aner jeg ikke, mulig han bare ser på det som underholdning og sensjasjonsmakeri som får folk til å klikke so who cares?)

 

1. Trump har en privat telefon han snakker med venner og famile med. So what?

 

2. Det foreligger ingen indikasjon på at han bruker den til noe annet. Hva du tror er i så måte irrelevant, uten at det foreligger bevis for det.

 

3. Artikkelen impliserer at Trump og Putin er buddies (mer Russia propaganda), og at Russland ikke har like stort insentiv til å avlytte ham. Surprise. Trump fører en mye hardere linje overfor Russland en forhenværende administrasjoner siden 1980-tallet og russisk etterrettning ville være skyldig i tjenesteforsømmelse om de ikke gjorde det de kunne for å få tak i informasjon. Med andre ord, en påstand som er skrevet for å manipulere emosjonelt, uten noen dokumenterbar rot i virkeligheten eller logikk.

 

4. 5. 6. 7. Kan du muligens finne ut selv.

 

Les artikkelen en gang til så ser du at den har null substans, og er skrevet på en måte du ikke kan direkte angripe den for å være faktisk ukorrekt.

 

Meningen er at du skal sitte igjen med en negativ FØLELSE mot Trump etter å ha lest den.

 

Fake news på sitt beste og norsk papegøyemedia dilter etter fordi det selger, fordi vi ikke lenger lærer om kritisk tenking og grunnleggende prinsipper fra opplysningstiden.

 

(Nei, jeg liker ikke Trump, men jeg liker Trump langt bedre enn jeg liker propaganda).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

(Nei, jeg liker ikke Trump, men jeg liker Trump langt bedre enn jeg liker propaganda).

 

Du leste antakelig ikke posten min, eller sliter med å lese hva meningen i setningen er.

Min post var særdeles mild i den forstand at alt jeg kunne slaktet han på nevner jeg ikke. Jeg sier kun at om det kommer frem mer info enn det denne, som du selv sier, tynne artikkelen fremstiller, så forsvinner det uansett siden det meste av vann preller av på gåsa. Om du finner noe om hva jeg tror, så er det din egen tolkning, og slik du svarer her fremstår du bare som en fanboy. 

Hva jeg skjønner eller ikke vet du nok svært lite om. Jeg skjønner derimot at du lagde deg en bruker for å kunne skrive kule ting om dumme journalister på et forum.

Lenke til kommentar

Ellers trodde jeg og at siden USA forbød Huawei og ZTE så skulle liksom mobilnettet være 100% trygt? At folk fortsatt snakker om slik er så morsomt. Men uansett hvor mange ganger jeg sier det er 100% økonomiske motiver så vil vel folk ikke tro på det. Jeg mener kineserne klarer fint å avlytte om de vil, de trenger ikke å ha kinesiskprodusert utstyr i mastene. Dvs det Vestlige utstyret er sannsynligvis produsert i Kina uansett... Og Russland uten noen fabrikker og selskaper kan og avlytte!

 

Tja. Man kan vel bruke rasjonelle argumenter her også. Kina forlangte i sin tid kildekoden til Windows for å bruke operativsystemet i statlig virksomhet, noe Microsoft etterkom etter mye frem og tilbake. Vi vet dessuten at Kina er en fasciststat, der selskaper ikke har noen særlig mulighet til å nekte å gjøre som myndidghetene sier om de skal ha noen fremtid eller ikke bli overtatt.

 

Om den kinesiske staten skulle finne på å forlange bakdører i telefonene, ville vi neppe se noen offentlig rettsak rundt dette, dersom de nektet (eks. som Apple og kryptering i USA).

 

Når det gjelder NSA, så er vel helst argumentet deres at de ønsker å være alene om å kunne avlytte det amerikanske mobilnettet, ikke at ingen skal kunne gjøre det :-)

Lenke til kommentar

 

 


Enig med technobear her. Altså folk elsker å kaste seg over Trump, men alt han gjør er faktisk ikke galt. Og det sier jeg som mener Trump er klovn og korrupt som bare det og selger presidentvervet sitt til høystbydende. Likevel, det å ta private telefonselskaper med privat telefon er ikke et problem. Hvis han snakker med en venn om et bryllup, hvordan er det ille? OK kanskje Kina spionerer, hvilken hemmelig informasjon har de fått tak i? At Trump er opptatt så han kan ikke komme i bryllupet? Det er neppe hemmeligstemplet informasjon. I tillegg til da at Trump er den som bestemmer hva som er hemmeligstemplet og ikke.

 

Og det kan godt være Trump heller vil Kina skal lytte på samtalene enn NSA. Han har mer fiender i USA enn noe annet sted på jord....

 

Ellers trodde jeg og at siden USA forbød Huawei og ZTE så skulle liksom mobilnettet være 100% trygt? At folk fortsatt snakker om slik er så morsomt. Men uansett hvor mange ganger jeg sier det er 100% økonomiske motiver så vil vel folk ikke tro på det. Jeg mener kineserne klarer fint å avlytte om de vil, de trenger ikke å ha kinesiskprodusert utstyr i mastene. Dvs det Vestlige utstyret er sannsynligvis produsert i Kina uansett... Og Russland uten noen fabrikker og selskaper kan og avlytte!

 

Jamen da er jo alt i orden, når både du og tecno mener det.
Hva amerikansk etterretning mener blir jo bare tull.
Send en mail til NYT, så slutter de nok å skrive om det..

Endret av Uderzo
flettet to innlegg
Lenke til kommentar

 

 


USA, som Norge, liker å fremstå som et liberalt samfunn med sivile rettigheter og beskyttelse mot uberettighet overvåking. Har du eller jeg noe med hva Trump snakker om privat med andre, med mindre det foreligger bevis som tilsier at han bør avlyttes? Det har du ikke, selv om du muligens tror det. Og vi har en rettstat, som skal beskytte mennesker mot hva andre TROR og MENER.

 

Du skjønner muligens ikke at det ikke kommer frem noe mer her? Hele poenget med artikkelen var å skape antipati mot Trump, uten at det foreligger noe substans. Det var kun et klassisk propagandaangrep beregnet for amerikansk valgkamp, som går på å apellere til følelser for å sverte Trump, og du biter rett på (journalisten aner jeg ikke, mulig han bare ser på det som underholdning og sensjasjonsmakeri som får folk til å klikke so who cares?)

 

1. Trump har en privat telefon han snakker med venner og famile med. So what?

 

2. Det foreligger ingen indikasjon på at han bruker den til noe annet. Hva du tror er i så måte irrelevant, uten at det foreligger bevis for det.

 

3. Artikkelen impliserer at Trump og Putin er buddies (mer Russia propaganda), og at Russland ikke har like stort insentiv til å avlytte ham. Surprise. Trump fører en mye hardere linje overfor Russland en forhenværende administrasjoner siden 1980-tallet og russisk etterrettning ville være skyldig i tjenesteforsømmelse om de ikke gjorde det de kunne for å få tak i informasjon. Med andre ord, en påstand som er skrevet for å manipulere emosjonelt, uten noen dokumenterbar rot i virkeligheten eller logikk.

 

4. 5. 6. 7. Kan du muligens finne ut selv.

 

Les artikkelen en gang til så ser du at den har null substans, og er skrevet på en måte du ikke kan direkte angripe den for å være faktisk ukorrekt.

 

Meningen er at du skal sitte igjen med en negativ FØLELSE mot Trump etter å ha lest den.

 

Fake news på sitt beste og norsk papegøyemedia dilter etter fordi det selger, fordi vi ikke lenger lærer om kritisk tenking og grunnleggende prinsipper fra opplysningstiden.

 

(Nei, jeg liker ikke Trump, men jeg liker Trump langt bedre enn jeg liker propaganda).

 

Ja, hvorfor skriver NYT bare tull når de kunne hørt på deg isteden for den ubrukelige ettertningen de har i det landet.
Beats me.

Endret av Uderzo
flettet to innlegg
Lenke til kommentar

 

(Nei, jeg liker ikke Trump, men jeg liker Trump langt bedre enn jeg liker propaganda).

 

Du leste antakelig ikke posten min, eller sliter med å lese hva meningen i setningen er.

Min post var særdeles mild i den forstand at alt jeg kunne slaktet han på nevner jeg ikke. Jeg sier kun at om det kommer frem mer info enn det denne, som du selv sier, tynne artikkelen fremstiller, så forsvinner det uansett siden det meste av vann preller av på gåsa. Om du finner noe om hva jeg tror, så er det din egen tolkning, og slik du svarer her fremstår du bare som en fanboy. 

Hva jeg skjønner eller ikke vet du nok svært lite om. Jeg skjønner derimot at du lagde deg en bruker for å kunne skrive kule ting om dumme journalister på et forum.

Mulig jeg leste den feil. Etter å ha lest svaret enda en gang, så kommer jeg fortsatt frem til at det du skrev mer eller mindre impliserer at Trump har en privat telefon for å drive med monkey business. Det var nettopp det artikkelen forsøkte å manipulere folk til å tenke etter å ha lest den.

 

Deler av svaret mitt var forøvrig av generell karakter.

 

Fint at du ser at artikkelen er særdeles tynn og faktisk ren propaganda,

 

Jeg laget ingen konto fordi jeg ønsker å kritisere journalister. Jeg laget en konto fordi jeg ikke klarte å få tilbake passordet på den gamle jeg hadde. Jeg ser ikke helt hvordan du klarer å trekke denne koklusjonen, men siden du tror det er det vel sant :-)

Lenke til kommentar

Jamen da er jo alt i orden, når både du og tecno mener det.

Hva amerikansk etterretning mener blir jo bare tull.

Send en mail til NYT, så slutter de nok å skrive om det..

 

Det var jo et meningsfult innlegg med mange gode argumenter som fremmer innsikt både i det prinsippiele og amerikansk etterretning Stå på, hilsen NPC #23453454 :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

USA, som Norge, liker å fremstå som et liberalt samfunn med sivile rettigheter og beskyttelse mot uberettighet overvåking. Har du eller jeg noe med hva Trump snakker om privat med andre, med mindre det foreligger bevis som tilsier at han bør avlyttes? Det har du ikke, selv om du muligens tror det. Og vi har en rettstat, som skal beskytte mennesker mot hva andre TROR og MENER.

Du skjønner muligens ikke at det ikke kommer frem noe mer her? Hele poenget med artikkelen var å skape antipati mot Trump, uten at det foreligger noe substans. Det var kun et klassisk propagandaangrep beregnet for amerikansk valgkamp, som går på å apellere til følelser for å sverte Trump, og du biter rett på (journalisten aner jeg ikke, mulig han bare ser på det som underholdning og sensjasjonsmakeri som får folk til å klikke so who cares?)

1. Trump har en privat telefon han snakker med venner og famile med. So what?

2. Det foreligger ingen indikasjon på at han bruker den til noe annet. Hva du tror er i så måte irrelevant, uten at det foreligger bevis for det.

3. Artikkelen impliserer at Trump og Putin er buddies (mer Russia propaganda), og at Russland ikke har like stort insentiv til å avlytte ham. Surprise. Trump fører en mye hardere linje overfor Russland en forhenværende administrasjoner siden 1980-tallet og russisk etterrettning ville være skyldig i tjenesteforsømmelse om de ikke gjorde det de kunne for å få tak i informasjon. Med andre ord, en påstand som er skrevet for å manipulere emosjonelt, uten noen dokumenterbar rot i virkeligheten eller logikk.

4. 5. 6. 7. Kan du muligens finne ut selv.

Les artikkelen en gang til så ser du at den har null substans, og er skrevet på en måte du ikke kan direkte angripe den for å være faktisk ukorrekt.

Meningen er at du skal sitte igjen med en negativ FØLELSE mot Trump etter å ha lest den.

Fake news på sitt beste og norsk papegøyemedia dilter etter fordi det selger, fordi vi ikke lenger lærer om kritisk tenking og grunnleggende prinsipper fra opplysningstiden.

(Nei, jeg liker ikke Trump, men jeg liker Trump langt bedre enn jeg liker propaganda).

Oppløftende å se at det er reflekterte folk der ute, som ikke er hjernevasket av propagandaen til NRK/CNN og co. Bra skrevet!

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...