Gå til innhold

Sony bekrefter at de jobber med «PlayStation 5»


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor alle er så gira på oppløsning. Om jeg kunne velge mellom 30-40 fps 4K og stabil 100+ fps 1080p så går jeg for 1080p 7 dager i uka. Å snakke om 8K på en konsoll er jo bare helt på bærtur. Vi må jobbe med å perfeksjonere 1080p og 4K før vi i det hele tatt tenker tanken om å gå opp ytterligere i oppløsning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor alle er så gira på oppløsning. Om jeg kunne velge mellom 30-40 fps 4K og stabil 100+ fps 1080p så går jeg for 1080p 7 dager i uka. Å snakke om 8K på en konsoll er jo bare helt på bærtur. Vi må jobbe med å perfeksjonere 1080p og 4K før vi i det hele tatt tenker tanken om å gå opp ytterligere i oppløsning.

Heldigvis har vi fått trend hvor de lar deg velge om du vil ha mer oppløsning og 30 fps eller 1080p og 60 fps. Så nå kan du faktisk spille ganske mange spill i 60 fps eller nærme 60.

Lenke til kommentar

Den store oppgraderingsmuligheten ligger i bytte av prosessor. Jaguar-prosessoren i PS4 Pro/Xbx er en direkte hemsko, og det er et mirakel at konsollene kan kjøre så bra som de gjør.

 

Selv om PS5 skulle beholde grafikkortet i PS4 pro ville det vært en enorm oppgradering dersom cpu hadde blitt oppgradert. 1080p 60 fps ville vært regelen fremfor unntaket.

Lenke til kommentar

 

For dem av oss som følger med på Digital Foundry sine analyser så vet vi at hva Iki skriver om medium til high i 4K30 og 4K60 og lavere oppløsning stemmer.

 

Det er fordeler med låst hardware og optimalisering som dessverre ikke skjer på PC i samme grad. 

https://www.gamespot.com/articles/we-built-a-pc-using-ps4-pro-specs-how-does-it-perf/1100-6443491/

 

https://www.guru3d.com/articles_pages/shadow_of_the_tomb_raider_pc_graphics_performance_benchmark_review,6.html

 

Shadow of Tom Raider går ned i litt over 40 fps på PS4 Pro. På Windows med Pure Hair, HBAO+, Very high så kommer 480 inn på 54 fps avg. Så ja ehm PS4 Pro yter noe dårligere enn RX 480. Det finnes ingen optimaliseringsmagi. Konsoll bruker x86 arkitektur nå. Noen ganger så lager de elendige PC porter og da gjør konsoll det greit, men det er bare fordi spillet ikke fungerer på PC, ikke fordi det er så optimert for konsoll. Tallene for PS4 Pro har jeg fra Forbes sin artikkel hentet fra Digital Foundry sin video på det forresten. 

 

Så ja det å mene at du kan få super ytelse blir idiotisk. Bare ikke riktig. Vi vet ikke hva vi får for neste da. Tipper AMD kommer med nye kort. Kansskje får vi faktisk brukt Zen arkitektur som burde gi en del bedre CPU ytelse enn den gamle vi har idag. En Zen APU med raskere RAM og ny GPU på 7nm vil gi ganske ok konsoll. 

https://youtu.be/KvN0w51xYdY

 

Her har du en sammenligning av shadow of the tomb raider, på dagens konsoller og en pc.

Den viser altså at konsollen kjører medium nivå på grafikk.

Lenke til kommentar

Her har du en sammenligning av shadow of the tomb raider, på dagens konsoller og en pc.

Den viser altså at konsollen kjører medium nivå på grafikk.

Ja Xbox One X kjører Tomb Raider på medium 1080p og strever med å nå 60 fps.

 

RX 480 når 54 fps avg på Very High for Tomb Raider ved 1080p.

 

Det vil altså si at RX480 her yter betydelig bedre enn Xbox One X. Sannsynligvis grunnet den veldig svake CPUen i Xbox og PS. Som Donkey Kong sier vil nok dette bli mye bedre med Zen CPU. Så her ser vi den "optimaliserte" konsollen bli begrenset av CPU. Så mye for optimalisering. 

 

Og dette beviser jo at det du sier ikke er riktig. Du mente konsoll var på 4K@30 fps. Selv med å skru ned grafikk så mye så klarer konsoll ikke det. 4K gaming har nok ikke kommet til konsoll enda. Og 4K@60 for neste gen er bare tull. Det er såvidt hvor RTX 2080 Ti er i dag. Og som sagt til en pris på 13.000 kr.

Lenke til kommentar

 

Her har du en sammenligning av shadow of the tomb raider, på dagens konsoller og en pc.

Den viser altså at konsollen kjører medium nivå på grafikk.

Ja Xbox One X kjører Tomb Raider på medium 1080p og strever med å nå 60 fps.

 

RX 480 når 54 fps avg på Very High for Tomb Raider ved 1080p.

 

Det vil altså si at RX480 her yter betydelig bedre enn Xbox One X. Sannsynligvis grunnet den veldig svake CPUen i Xbox og PS. Som Donkey Kong sier vil nok dette bli mye bedre med Zen CPU. Så her ser vi den "optimaliserte" konsollen bli begrenset av CPU. Så mye for optimalisering. 

 

Og dette beviser jo at det du sier ikke er riktig. Du mente konsoll var på 4K@30 fps. Selv med å skru ned grafikk så mye så klarer konsoll ikke det. 4K gaming har nok ikke kommet til konsoll enda. Og 4K@60 for neste gen er bare tull. Det er såvidt hvor RTX 2080 Ti er i dag. Og som sagt til en pris på 13.000 kr.

Sottr kjører i 4k på xbox...

Lenke til kommentar

Sottr kjører i 4k på xbox...

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2018/09/13/comparing-shadow-of-the-tomb-raider-on-the-xbox-one-and-ps4-consoles/#25e21a801ef5

 

The One X does better with a straight 2016p render (3584 x 2016, 87% of native 4K).

 

Dette er "resolution" moden, så ikke i nærheten av 60 fps. Derimot klarer den ikke å nå 4K. Og ja, lav fps med den modusen.

Lenke til kommentar

Nå blander du inn ytelse i spill. Det jeg har svart deg på er at PS4Pro og XboxOneX spill kjører ofte i en blanding av medium til høy setting om en sammenligner med PC. 

Mener du ytelse ikke er viktig? Det er vel ikke noe poeng om den kjører spill i medium til høy i 4K om den da har 10 fps.

 

Jeg er klar over at konsoll har spillene satt til medium-høy vanligvis. I slutten av en generasjon går de av og til ned til lav eller veldig lav. Det jeg svarte på derimot er at konsoll i dag ikke takler 4K. Og at det å sitte å snakke om 4K@60 og hvertfall 8K er svært merkelig når dagens konsoller ikke klarer 1080p@60 engang. Da snakker vi 4 ganger så mye piksler. Eller 16 ganger så mye. Selv om det kanskje er 2-3 år til, så blir ikke en RX 480 ekvivalent 4 ganger så rask innen så kort tid.

 

Hvilken ytelse du får vil være den ytelsen en spår RX 680 eller RX 780 vil få. Og du kan jo analysere utifra statistikk og finne en tilnærming her.

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå blander du inn ytelse i spill. Det jeg har svart deg på er at PS4Pro og XboxOneX spill kjører ofte i en blanding av medium til høy setting om en sammenligner med PC. 

Min 386 på loftet kan også kjøre de spillene, det tar bare et par år per bilderamme :D

Lenke til kommentar

Mener du ytelse ikke er viktig? Det er vel ikke noe poeng om den kjører spill i medium til høy i 4K om den da har 10 fps.

 

Jeg er klar over at konsoll har spillene satt til medium-høy vanligvis. I slutten av en generasjon går de av og til ned til lav eller veldig lav. Det jeg svarte på derimot er at konsoll i dag ikke takler 4K. Og at det å sitte å snakke om 4K@60 og hvertfall 8K er svært merkelig når dagens konsoller ikke klarer 1080p@60 engang. Da snakker vi 4 ganger så mye piksler. Eller 16 ganger så mye. Selv om det kanskje er 2-3 år til, så blir ikke en RX 480 ekvivalent 4 ganger så rask innen så kort tid.

 

Hvilken ytelse du får vil være den ytelsen en spår RX 680 eller RX 780 vil få. Og du kan jo analysere utifra statistikk og finne en tilnærming her.

 

Har jeg gitt noen indikasjon på at ytelse ikke er viktig? Dagens PS4Pro og XboxOneX kjører ikke spill i 10fps. Og hvor X leverer overraskende mange spill i full 4K. Checkerboard rendering brukes også i noen og forskjellen er så minimal at jeg håper faktisk det er noe som vil bli brukt mye mer i tiden fremover da fordelene ved å gjøre det er vesentlig større en å kjøre i "ekte" 4K.

 

Dynamisk oppløsning brukes også og det kunne vært et problem om prosenten av under 4K var størst. Men det er ikke tilfellet da full 4K er markant høyere. Vi snakker ofte 80%+ av tiden med dynamisk oppløsning som slår inn i ekstreme situasjoner. Ofte situasjoner hvor så mye skjer at du ikke engang legger merke til det om du ikke kjører en sammenlignings test. 

 

PS4Pro derimot sliter mer når det kommer til store deler av spill laget til den. Men da igjen så er det jo ikke så rart når en ser på forskjellene på hardware i Pro og X.

 

Neste generasjon så kommer nok ikke så mye til å forandre seg en at vi vil se flere spill i full 4K og spill med enda lavere prosent hvor spillet må skalere ned oppløsningen. Men som nevnt så håper jeg checkerboard rendering til fordel for mye mer ressurser tilgjengelig.

 

 

8K er latterlig. Det skjer ikke på mange mange år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sottr kjører i 4k på xbox...

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2018/09/13/comparing-shadow-of-the-tomb-raider-on-the-xbox-one-and-ps4-consoles/#25e21a801ef5

 

The One X does better with a straight 2016p render (3584 x 2016, 87% of native 4K).

 

Dette er "resolution" moden, så ikke i nærheten av 60 fps. Derimot klarer den ikke å nå 4K. Og ja, lav fps med den modusen.

Du spurte spesifikt etter spill som kjørte medium til høy grafikk.

4k 30fps har blitt vist flere ganger.

 

4k 60fps er derimot sjeldnere på konsoll, men det har vi også flere av.

https://youtu.be/WD8E5KEd5CU

Lenke til kommentar

Ja 8K er bare å glemme. Forhåpentligvis får vi en litt sterkere GPU bygget videre på Pro og X. Med mer RAM for 4K texturer i noen spill. Men den største oppgraderingen blir nok CPU. 

 

Tror ikke Pro og spesielt X eiere vil få en dramatisk forskjell egentlig. Utenom bedre ytelse i spill forhåpentligvis.

 

Det kan godt tenkes at istedet for å gå for AMD Navi som er forsatt basert på GCN arkitekturen fra 2011 så vil Sony og MS heller vente på AMD sin helt nye arkitektur (den første GPU serien der skal visnok hete Arcturus). Drøye neste konsoll lansering til 2021 for å få store fordeler med ray-tracing, tensor og DLSS lignende funksjoner og hvem vet hva annet. 

Mulig kommer PS5 ut i sent 2019 eller 2020 med en tungt skreddersydd Navi som låner funksjoner fra Arcturus, mens MS venter på en full fledged Arcturus.  :hmm:   

Lenke til kommentar

 

Sony ønsker å fortsette med noe i samme løp som før: sterkere maskinvare, bedre ytelse. Financial Times har også snakket med anonyme kilder som virker å underbygge en slik satsing, ..

 

Jeg håper Sony er harde og krever at alle Spectre-bugs er ryddet ut av silisiumet (og at Sony velger AMD igjen) på en annen måte enn lappverk. Tror at jeg er villig til å ofre bakoverkompatibiliteten til PS4 for å at de går for en så streng linje. Evt. så burde framtidige APU eller CPU+GPU være så kraftige at det lett burde gå an å simulere PS4-hardware, eller bare gå for en rekompilering til PS5 av gamle spill og legge de ut på ny til en rimelig penge for de som har lisens på spillene i fra før.

 

Det er på tide å ofre litt bakoverkompatibilitet til fordel for sikrere konsoller/PC-er synes jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hadde vært greit med en intel/nvidia chip. Amd er såpass langt bak med ytelse/varme

 

Intel selger alt dem kan produsere i egne fabrikker med gode marginer, dem ville neppe være interessert i en høy volum, lav margin avtale. Jeg tviler også på at MS og Sony vil gå tilbake til separat CPU og GPU igjen, så en Nvidia SoC med ARM CPU kjerner hadde isåfall vært alternativet. Selv med mange ARM kjerner spørs det om det hadde vært bra nok og det hadde blitt større problemer med bakoverkompatibiliteten. 

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hadde vært greit med en intel/nvidia chip. Amd er såpass langt bak med ytelse/varme

Jeg håper egentlig de går for AMD så ikke spillmarkedet blir helt dominert av NVIDIA.

 

Ellers synes jeg det er et litt rart tidspunkt å lansere ny konsoll på, det er liksom ikke noen store hopp de kan få med å oppgradere nå, men kanskje de satser på å lage en PS5 Pro om 4 år som klarer strålesporing på alle spill.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

4k/60fps dønn strøkent ville vore eit ganske greit hopp sjølv om eg helst skulle sett at 4k/120fps vart eit mål for neste gen konsoller. 120fps er silkeføre i forhold til 60fps.

Einaste spennande med neste gen konsoller blir kven av di som drege opp av hatten den mest lurvete kanina. Ms kan da ikkje drite på leggen enda ein gang...eller blir det all in på spill-streaming? Strålesporing er vel det man gjere med katter for at di skal gå amok opp etter tapeten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med strålesporing snakker vi heller om 15-30FPS i 720p oppskalert med DLSS eller lignende til ~1440p. Bare å glede seg. :p

 

Man kan jo håpe på at flere spill utviklere vil prioritere høyere framerate neste runde, men hvis ray-tracing blir en ting med neste generasjons konsoller og et sjekkpunkt alle utviklerne "må" hoppe på er det nok en fat chance.

Lenke til kommentar

Som vanleg blir det vel meir fokus på korleis stillbilder ser ut enn biletfrekvens. Forskjellen på 30, 60 og 120FPS er diverre ikkje noko alle kan sjå i ein trailer, demonstrasjonsvideo på Youtube eller skjermskot av spela. Fleire detaljar i eit bilete derimot er noko fleire kan sjå. Eg håpar trenden med å prioritere pixler over biletfrekvens blir endra litt på neste generasjon, men er ikkje veldig optimistisk. Sidan konsollane heile veien blir samanlikna med PC har dei endå større grunn til å sørge for at konsollen klarar å vise bilete i medium til høg kvalitet, mens biletfrekvensen lir.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...