Gå til innhold

Få jobb som nyutdannet utvikler


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer på hva som kreves av en nyutdannet som meg? I løpet av bachelor studiet jeg tok gikk jeg gjennom mange forskjellige språk som Java, C, C++ osv. Jeg har også lært meg Javascript på siden med React. Men jeg anser meg ikke selv som en flink utvikler. Og jeg blir rett og slett nervøs når jeg ser en tom IDE skjerm.

Jeg kan lage en små applikasjoner som en todo list app på react, men jeg er veldig usikker på mine kunnskaper. Føler egentlig ikke at jeg har fått lære meg programmering skikkelig etter studier. Selvom jeg har fått veldig gode karakterer i programmeringsfagene.

 

Dermed har jeg ikke søkt på mange jobber, men jeg har blitt konaktet av flere rekruttere. Jeg sier nei til de fleste fordi dette er store bedrifter og jeg er redd for intervjuet med de tekniske spørsmålene/case.

 

I fritiden nå driver jeg å lærer meg React fordi jeg digger deg. Føler at jeg blir bedre og bedre. Har noen prosjekter på github som er skole prosjekter og noe jeg har laget selv(små små applikasjoner).

 

Så spørsmålet mitt er, hvordan kan jeg få en jobb som en utvikler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg blir rett og slett nervøs når jeg ser en tom IDE skjerm.

Jeg kan lage en små applikasjoner som en todo list app på react, men jeg er veldig usikker på mine kunnskaper. Føler egentlig ikke at jeg har fått lære meg programmering skikkelig etter studier. Selvom jeg har fått veldig gode karakterer i programmeringsfagene.

 

Er litt som å lære å kjøre bil; du har lært nok til å bestå prøven, men man blir først dyktig etter mange år med videre træning. 

Lenke til kommentar

Husk at utdanninga er meint for å legge grunnlaget for å kunne være mottakeleg for internopplæring på arbeidsplassen.

Det er ingen som forventar at den nyansatte skal være produktiv frå fyrste dag, sjølv når ein tilsett erfarne søkarar så er det tatt høgde for at vedkommande må lærast opp i lokale forhold, metodar og verktøy.

 

Så ikkje vær redd for å søke på jobbar.

Personleg så vil eg anbefale deg å søke jobb nettopp hos dei store bedriftene no når du er nyutdanna. Store bedrifter har ofte gode fagmiljø der du får hjelp og støtte til å gjere jobben din. Etter nokre år i ei stor bedrift så vil du kunne ha opparbeida deg eit grunnlag til å ta på deg stillingar med meir ansvar, enten i same bedrift eller i små bedrifter utan nevneverdig med fagmiljø.

Det kan også være taktisk lurt av deg å ikkje selge deg så dyrt på fyrste jobben, nettopp for å være sikker på å få jobbtilbud og dermed arbeidserfaringa som blir viktig ved neste jobbsøknad og lønnsforhandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken skole gikk du på? Jeg skulle begynne på nordoff, men tok det heller på egenhånd. Følger udemy og andre gode ressurser på internett. Lager hjemmeside nå. Fokuserer mest på web. Men gikk ett år på informatikk og automasjon, lærte masse om c# og phyton, men følte ikke det da jeg lærte om det. Tror mange sliter litt med å føle den mestringsfølelsen i faget. Det er mange som begynner på programmering som ikke skjønner så mye. Tror det har med at det er ganske tungt. Men jeg programmerte jo, så noe må ha dettet inn.

 

Lykke til med jobbsøking. Fikk tilfeldivis en jobb i worpress gjennom mor. På jobben hennes. Det er topp, men jeg savner ålære mer. Det blir mye ctrl+c.

Endret av danielhoifodt
Lenke til kommentar

Tusen takk for positive svar folkens. Det jeg er mest redd for i intervjuene tekniske case. Hvis man faller helt gir det jo dårlig inntrykk.

 

Men jeg prøver å lære meg ting på egenhånd. Følger folk på YouTube, ser tutorials på Udemy osv. Føler jeg får med konseptet, men klarer liksom ikke å gjøre det selv.

 

Men skal søke jobber fremover så får vi se.

 

Har dere noe tips i forhold til jobb intervju?

 

Noe man ikke bør nevne? Blir det feil å si at jeg ikke er så teknisk av meg osv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Litt som de andre har sagt: det er nå det virkelig begynner. Alle som ansetter nyutdannede vet at de ikke kan alt, og at de trenger opplæring og oppfølging for å bli "ordentlige" utviklere. Du klarer deg garantert helt utmerket fint. Dessuten, det er et intervju. Hva er det verste som kan skje? At du får nei? Det får du garantert haugevis av ganger i karrieren din. Du føler deg kanskje litt sår etterpå, men det dauer du ikke av. Kast det ut i det og gjør så godt du kan, og plutselig har du jobbet et år og lurer på hva du egentlig var så bekymret over.

 

EDIT: Det beste du kan gjøre på et intervju, forresten, er å være deg selv. Senk skuldrene, vær gjerne ærlig på hva du kan og ikke kan, men ikke "sell yourself short" bare fordi du tror du ikke er god nok. Arbeidsgivere ansetter personen, ikke ferdighetene, og personligheten og egenskapene dine er viktigere enn om du kan femti forskjellige JavaScript-rammeverk.

Endret av Slettet+1523
Lenke til kommentar

Noe man ikke bør nevne? Blir det feil å si at jeg ikke er så teknisk av meg osv?

Ja, dersom du søker på en teknisk stilling, som for eksempel programmerer, så blir det noe pussig å hevde at man ikke er så veldig teknisk.

 

Søker du på helt vanlige stillinger som webutvikler i Norge, så er neppe nåløyet særlig smalt.

Den tekniske delen av intervjuet er sannsynligvis rimelig rett frem.

 

Det kan jo være greit å ha forstått sånn delvis de teknologiene bedriften søker etter.

Bes om det kunnskap innen JavaScript, så bør du forstå asynkron kode, closures og forklare helt elementære ting som event handlers osv. samt ha i det minste et snev av kunnskap om standarden, helst både ES5 og ES6, og hvordan ting generelt funker.

 

Dersom bedriften også ønsker kunnskap innen React, så er det jo et pluss for deg som har satt deg litt inn i det, men pass på at du faktisk forstår "state", alle formene en komponent kan ha, hvordan JSX egentlig funker, og at React er djevelens verk å ikke har noe som helst med forståelig kode å gjøre.

Lenke til kommentar

Tusen takk for positive svar folkens. Det jeg er mest redd for i intervjuene tekniske case. Hvis man faller helt gir det jo dårlig inntrykk.

 

...

Har dere noe tips i forhold til jobb intervju?

 

Intervju er også noe man må trene på. Ikke gi opp om de første ikke går veien, man er ofte stresset og får ikke alltid vist seg fra sin beste side. Du er da noen erfaringer rikere, og vil kanskje være mindre stresset og gjøre det bedre neste gang :)

Og om du er på en 2-3 intervju og føler du ikke kan svare på noe av det tekniske de spør om, er det jo en god pekepinn på ting du kan lære deg, og så komme sterkere tilbake på nye intervju i fremtiden.

Lenke til kommentar

Da jeg var på intervju hos capgemini var den tekniske oppgaven min å lage todo liste. Det var den tekniske delen jeg grua meg mest til og det var den letteste delen, hvor jeg i tillegg presterte over snittet.

 

Feilet på den andre delen, nemlig å selge meg selv. Du må kunne prate for deg eller vise til prosjekter. De har ikke tid til å sjekke all den tekniske bakgrunnen din på et intervju.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Tusen takk for positive svar folkens. Det jeg er mest redd for i intervjuene tekniske case. Hvis man faller helt gir det jo dårlig inntrykk.

 

Men jeg prøver å lære meg ting på egenhånd. Følger folk på YouTube, ser tutorials på Udemy osv. Føler jeg får med konseptet, men klarer liksom ikke å gjøre det selv.

 

Men skal søke jobber fremover så får vi se.

 

Har dere noe tips i forhold til jobb intervju?

 

Noe man ikke bør nevne? Blir det feil å si at jeg ikke er så teknisk av meg osv?

Hei, start med det enkleste først. Html, css... lag en nettside. Da lærer man mye. Så går du over på javascript og lærer basics. Så kan du bygge på med rammeverk som react, angular, vue.js... men ta et steg av gangen. Du trenger ikke programmere spill eller noe avansert. Bare fortsett å lære. Når du føler du mestrer noe søker du jobb... så er du eksperten.

Lenke til kommentar

Hei, start med det enkleste først. Html, css... lag en nettside. Da lærer man mye. Så går du over på javascript og lærer basics. Så kan du bygge på med rammeverk som react, angular, vue.js... men ta et steg av gangen. Du trenger ikke programmere spill eller noe avansert. Bare fortsett å lære. Når du føler du mestrer noe søker du jobb... så er du eksperten.

Frontend FTW?

 

Er ikke noe i veien med å lære seg java også/i stedet. Massevis av jobber med det også.

Smak og behag hva man liker.

Lenke til kommentar

Har vært på endel intervjuer, så føler jeg har litt innspill å komme med. Først og fremst så varierer veldig hva det første intervjuet går ut på. 3 av plassene jeg var så begynte det med et personlighets intervju, 3 av de andre plassene begynte det med et teknisk intervju først. Og de tekniske intervjuene var ikke alltid å faktisk programmere, ofte bare spørsmål om prosjekterer jeg har gjort og om jeg er erfaren med den og den tingen. Vil anbefale deg å være forberedt på tingene de spør etter i annonsen, er det en .NET jobb, så pugg dagene før på .NET, siden det er det de mest sannsynlig vil spørre deg om, ikke andre ting som Java.

 

Andre ting som egentlig gjelder for så å si alle intervjuer er: se intervjueren i øynene, ikke stirr ned på bordet. Ikke fikle med hendene osv, sitt i ro.

Endret av fapmonsta
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, da har jeg kommet meg over førstegangs intervjuet og er videre på andregangs intervju.

 

Jeg får en case de kommende dagene og skal ha en review av koden sammen med en senior utvikler i selskapet.

 

Har dere noen tips angående dette?

 

Fått vite at intervjuet i denne runden kommer til å vare i to timer.

 

Det er forresten en Junior Java developer.

Hva synes dere jeg burde fokusere på?

Lenke til kommentar

Ryddig og lettlest kode er alltid viktig.

Har du noe mer info om hva slags jobb og oppgave det er, så er det kanskje lettere å gi tips. Dvs er det .net, java, frontend, app, ...?

Hei, dette er Java.

 

Det er en junior stilling, så lurer på hva de kan spørre om.

 

Fikk høre at det varer i hele to timer.

 

Jeg kommer til å få en case i løpet av denne uken som jeg skal gå gjennom med en senior utvikler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...