Gå til innhold

Få jobb som nyutdannet utvikler


Anbefalte innlegg

Hei, dette er Java.

 

Det er en junior stilling, så lurer på hva de kan spørre om.

 

Fikk høre at det varer i hele to timer.

 

Jeg kommer til å få en case i løpet av denne uken som jeg skal gå gjennom med en senior utvikler.

 

De vil nok se hvordan du tenker. Mye mulig de viser et program og at du deretter skal lage utvidelser til programmet. Ble selv for en tid tilbake tilbudt å sitte en hel arbeidsdag med en senior utvikler og programmere for å få en jobb, men takket nei.

Endret av fapmonsta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, dette er Java.

 

Det er en junior stilling, så lurer på hva de kan spørre om.

 

Fikk høre at det varer i hele to timer.

 

Jeg kommer til å få en case i løpet av denne uken som jeg skal gå gjennom med en senior utvikler.

Jeg regner med at det er en oppgave du skal løse hjemme?

 

Ting du kan vurdere i tillegg til å løse selve oppgaven er:

- lage et maven/gradle prosjekt som bygger og kjører tester

- lage enhetstester og tester av hele programmet

- kode i java8+ stil med streams, filter, map osv

- hvis du skal lese inn en fil, så må du håndtere encoding korrekt

 

 

Oppgaver er gjerne på formen: "Lag et program som finner korteste vei i en graf". Med mindre du kan algoritmene du skal lage veldig godt, så googler du dem. Du lager selvsagt løsningen selv, men støtter deg på ideene fra de som har tenkt litt mer på det før deg.

Og når intervjuer spør hvordan du kom på løsningen, så er du ærlig og sier google. Det er jo slik man løser vriene problemer i arbeidslivet.

 

Programmet ditt er da ofte et utgangspunkt for samtale rundt koding, dine erfaringer, hv du liker, hvorfor du har løst ting slik du har, hva ville du forbedret om du skulle bruke programmet ditt i en virkelig spplikasjon, hvordan skalerer algoritmen du har valgt, ....

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hei! Kom over denne gamle tråden.

Har akkurat samme tanker som deg SherlockDev, fullfører nå en bachelor grad i Datateknologi og kjenner på at jeg kan alt for lite, og gruer meg for tekniske intervjuer. Jeg har 3 barn og et travelt liv utenom skolen, så jeg får bare praktisert via oppgavene vi har hatt på skolen og nå bachelor oppgaven. Men som alle som har tatt en bachelor grad vet, så lærer vi litt om veldig mye, og det går rasende fort. Resten er selvstudie. Jeg har rett og slett ikke tid til å programmere på fritiden, og det er jo det man må gjøre for å bli god. Jeg er ikke redd for å selge meg selv ellers, jeg har lang arbeidserfaring i annen bransje, gode referanser og vet jeg vil gjøre en god jobb - når jeg bare kommer i jobb. Mange stryker fag etter fag, men jeg har stått løpet ut til tross for at jeg er dobbelt så gammel som de fleste jeg studerer med - og jeg har barn. Det viser jo et enormt potensiale vil jeg si, men hjelper ikke om de bare er opptatt av hvor teknisk god jeg er pr. nå.

Veldig nysgjerrig på hvordan det gikk med deg den gangen, @SherlockDev, og hva du driver med i dag. Ser du ikke har vært aktiv på lenge, men setter stor pris på svar om du ser denne mld :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei @MagicaFraTryll!

Veldig gøy å høre at du er i ferd med å fullføre bachelor i Datateknologi! Jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver om studietiden. Mange som falt under studien og det er bare gi seg selv et klapp på skulderen for at du fortsatt er der. 

Når jeg skrev dette innlegget var jeg veldig i tvil om jeg var klar for arbeidslivet. Men kort tid etter dette innlegget, fikk jeg jobb i et konsulent selskap. Fikk raskt prosjekt og ble værende for det selskapet jeg ble utplassert hos. Er der til den dag i dag og jobber som backend-utvikler (for det meste). 


Jeg ønsker deg masse lykke til og stol på deg selv! Som de andre har skrevet, så forventer de ikke mye av deg. Bare vis at du er interessert og er lærevillig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest f2d43...566

Jeg har ikke bare bachelor men også master pluss flere års arbeidserfaring, men nå står jeg i jobbsøkersituasjon igjen og må si det er beinhardt. Kommer til intervju hvertfall, men så stopper det. Etter intervju hos et konsulentselskap fikk jeg høre at jeg ikke hadde "konsulent profil". Så ehh - lykke til!

Anonymous poster hash: f2d43...566

Lenke til kommentar
Gjest 9e7e7...483
MagicaFraTryll skrev (På 5.3.2024 den 3:49 PM):

Hei! Kom over denne gamle tråden.

Har akkurat samme tanker som deg SherlockDev, fullfører nå en bachelor grad i Datateknologi og kjenner på at jeg kan alt for lite, og gruer meg for tekniske intervjuer. Jeg har 3 barn og et travelt liv utenom skolen, så jeg får bare praktisert via oppgavene vi har hatt på skolen og nå bachelor oppgaven. Men som alle som har tatt en bachelor grad vet, så lærer vi litt om veldig mye, og det går rasende fort. Resten er selvstudie. Jeg har rett og slett ikke tid til å programmere på fritiden, og det er jo det man må gjøre for å bli god. Jeg er ikke redd for å selge meg selv ellers, jeg har lang arbeidserfaring i annen bransje, gode referanser og vet jeg vil gjøre en god jobb - når jeg bare kommer i jobb. Mange stryker fag etter fag, men jeg har stått løpet ut til tross for at jeg er dobbelt så gammel som de fleste jeg studerer med - og jeg har barn. Det viser jo et enormt potensiale vil jeg si, men hjelper ikke om de bare er opptatt av hvor teknisk god jeg er pr. nå.

Veldig nysgjerrig på hvordan det gikk med deg den gangen, @SherlockDev, og hva du driver med i dag. Ser du ikke har vært aktiv på lenge, men setter stor pris på svar om du ser denne mld :)

Vi som har annen utdanning fra før av står dessverre bakerst i køen. Hjelper ikke med gode karakterer og gode referanser. Man kommer ikke engang til første intervju og jeg har betalt to hr rådgivere. Nå har jeg ikke lenger energi til å søke jobber. Lever på havregrøt. Sukker spiser jeg bare i helgene. Ble ferdig for over et halvt år siden

Anonymous poster hash: 9e7e7...483

Lenke til kommentar

For å gi litt motstand til de som skrev anonymt. Jeg bytta rolle fra kjemiker til utvikler i 30 års alderen, det gikk helt fint. Det at jeg hadde annen erfaring og annen profil enn hva som var typisk, var bare positivt. 

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
Gjest 9e7e7...483
shockorshot skrev (6 timer siden):

For å gi litt motstand til de som skrev anonymt. Jeg bytta rolle fra kjemiker til utvikler i 30 års alderen, det gikk helt fint. Det at jeg hadde annen erfaring og annen profil enn hva som var typisk, var bare positivt. 

Men var det etter pandemien? Det er nå det er umulig. Ingen på studiet mitt som hadde annen bakgrunn har fått jobb med unntak av en fysiker som jobber med analyse 

Anonymous poster hash: 9e7e7...483

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Guest 9e7e7...483 said:

Men var det etter pandemien? Det er nå det er umulig. Ingen på studiet mitt som hadde annen bakgrunn har fått jobb med unntak av en fysiker som jobber med analyse 

Anonymous poster hash: 9e7e7...483

Her sammenligner vi to ulike scenarioer. Besitter du utdannelse og arbeidserfaring fra en annen bransje, men har også kjennskap til programmering, er mulighetene for å sikre en stilling som utvikler absolutt til stede. Imidlertid prioriteres nyutdannede som har gjennomført relevante studieprogrammer høyt av arbeidsgivere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
SherlockDev skrev (På 12.9.2018 den 4:25 AM):

Hei

 

Lurer på hva som kreves av en nyutdannet som meg? I løpet av bachelor studiet jeg tok gikk jeg gjennom mange forskjellige språk som Java, C, C++ osv. Jeg har også lært meg Javascript på siden med React. Men jeg anser meg ikke selv som en flink utvikler. Og jeg blir rett og slett nervøs når jeg ser en tom IDE skjerm.

Jeg kan lage en små applikasjoner som en todo list app på react, men jeg er veldig usikker på mine kunnskaper. Føler egentlig ikke at jeg har fått lære meg programmering skikkelig etter studier. Selvom jeg har fått veldig gode karakterer i programmeringsfagene.

 

Dermed har jeg ikke søkt på mange jobber, men jeg har blitt konaktet av flere rekruttere. Jeg sier nei til de fleste fordi dette er store bedrifter og jeg er redd for intervjuet med de tekniske spørsmålene/case.

 

I fritiden nå driver jeg å lærer meg React fordi jeg digger deg. Føler at jeg blir bedre og bedre. Har noen prosjekter på github som er skole prosjekter og noe jeg har laget selv(små små applikasjoner).

 

Så spørsmålet mitt er, hvordan kan jeg få en jobb som en utvikler?

Kan ikke annet enn å si at dette er imponerende!

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (11 minutter siden):

Nei, utdannelsen din.

Takk! Når jeg ser tilbake på deg synes jeg egentlig at det fint å gå gjennom alle de ulike programmeringsspråkene. Da ser man at alt egentlig er ganske likt, etter min mening. 😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...