Gå til innhold

Så kraftige er Nvidias nye RTX 20-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Det der ser relativt lovende ut...

Men ser mer frem til at TEK kommer med sine målinger.

 

Er veldig spendt på "Min-FPS" for "RTX-serien" til NVIDIA, noe AMD skrøyt på seg noe veldig da dem slapp "RX-serien" sin.

 

AMD holdt jo det dem lovte til en viss grad i så måte.

 

-----

 

Side note...

Jeg håper at TEK vil komme med en slik "Dial it up to eleven"-test for "RTX-2080 Ti" vs "GTX-1080 Ti".

 

Slik som dem kom med under "Hardware.no"-navnet da Intel slapp sin "Extreme-2011"-CPU.

 

Det hadde vært informativt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4k i 60 hz står det på reklamen. Synd for de som har kjøpt en gamingskjerm da, får mindre hz med nye skjermkortet  :rofl:

Det står 4K HDR 60HZ, hvor HDR 60HZ er en referanse til videounderholdning. Ikke gaming.

 

Gaming FPS varierer etter spill. Men det varierer også i det enkelte spill utfra hvilke settings man bruker. Jeg går utfra at deres tester er med alt på ULTRA. Og uten øvrige flaskehalser.

Endret av Anders_70
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gir ikke noen mening å sammenligne med tidligere generasjoner, aka "yte i snitt 50 prosent høyere". For tidligere generasjoner har ikke raytracing eller AI-algoritmene, og dermed er det heller ikke et direkte sammenligningsgrunnlag.

Man kan selvfølgelig slå av de nye ting og sammenligne uten dette. Med og uten DLSS. Men da forsvinner hovedpoenget med å oppgradere fra en tilsvarende 10xx serie. Hvis målet kun er øke FPS ved en oppgradering, blir dette ganske dyrt. For 2080 ti vedkommende, snakker vi om ca. 100 kroner per prosent bedre ytelse, i forhold til 1080 ti, hvis påstanden om 50% holder stikk. Totalt 5000 kroner pt for Norges vedkommende. Noe jeg tviler på de fleste gamere har vilje til å betale. Og er raytracing virkelig verdt så mye, hvis man ikke øker FPS eller rett og slett får mindre FPS?

Det er ganske trist egentlig at Nvidia legger prislista så høyt. Nærmest arrogant, fordi de ikke har noen reelle konkurrenter på PC-markedet. Men de glemmer at de er i konkurranse med konsoll-produsentene, og disse sier sikkert takk for nye markedsandeler. Noe som igjen går utover kvaliteten fra spillutviklere på PC-siden, da fokus og ressurser forsvinner derfra.

Endret av Anders_70
Lenke til kommentar

Gir ikke noen mening å sammenligne med tidligere generasjoner, aka "yte i snitt 50 prosent høyere". For tidligere generasjoner har ikke raytracing eller AI-algoritmene, og dermed er det heller ikke et direkte sammenligningsgrunnlag.

 

Man kan selvfølgelig slå av de nye ting og sammenligne uten dette. Med og uten DLSS. Men da forsvinner hovedpoenget med å oppgradere fra en tilsvarende 10xx serie. Hvis målet kun er øke FPS ved en oppgradering, blir dette ganske dyrt. For 2080 ti vedkommende, snakker vi om ca. 100 kroner per prosent bedre ytelse, i forhold til 1080 ti, hvis påstanden om 50% holder stikk. Totalt 5000 kroner pt for Norges vedkommende. Noe jeg tviler på de fleste gamere har vilje til å betale. Og er raytracing virkelig verdt så mye, hvis man ikke øker FPS eller rett og slett får mindre FPS?

 

Det er ganske trist egentlig at Nvidia legger prislista så høyt. Nærmest arrogant, fordi de ikke har noen reelle konkurrenter på PC-markedet. Men de glemmer at de er i konkurranse med konsoll-produsentene, og disse sier sikkert takk for nye markedsandeler. Noe som igjen går utover kvaliteten fra spillutviklere på PC-siden, da fokus og ressurser forsvinner derfra.

Jeg tipper at AI algoritmene og det å gi eldre spill støtte for dette blir gitt ut gratis fra nVidias dev-kit. Altså kan det jo bli interessant å sammenligne gamle spill med DLSS påklistret i ettertid mellom gammel og ny hardware. Antialiasing som skyves til side og blir kalkulert ut samtidig som bildet blir rendret vil jo gi oss en god FPS boost. Ikke minst det faktum at DLSS er kjappere og smartere enn annen AA teknologi. 

 

Til spill som ikke vil bruke RT til lys og skygger, så står det ingenting i veien for å f.eks bruke det til å kalkulere projektiler f.eks. 

 

Vil jo tippe at spill som PUBG f.eks kan dra nytte av at litt av "køen" av ting som tidligere CUDA fant ut av, kan kastes til side et annet sted og blir kalkulert ut samtidig som alt annet CUDA holder på med.  Eventuelt, siden man nå har enorme resurser for å kaste slike "Rays" at projectil-baserte kuler kan bli mye mer troverdige i RTS spill, som i bunn og grunn ikke trenger RT for lys me det første. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir litt forvirret av grafen. DLSS skal liksom gi MER ytelse? Eller gi AA tilsvarende MSAA 8x eller noe sånt på dagens Pascal-serie?

 

Det ser liksom ut som at ytelsen ØKER med DLSS. Men det som skjer er vel at man sammenligner spill på RTX 2080 med DLSS på og 1080 med en høyst krevende AA påskrudd. Og kun da, er ytelsen dobbel.

 

Noen tanker: I 4K, så er ikke jeg personlig så avhengig av å ha på AA. På 1080Ti så bruker jeg som oftest kun shaderbasert AA om det er ressurser til det. Klart, om det er "gratis" på 2080 dersom spillet har støtte for DLSS , så ville jeg sikkert hatt det på. Et 2080 blir ikke noen særlig oppgradering til 1080Ti, og dermed blir eneste logiske oppgradering 2080Ti for min del. Altså, veldig dyrt, og ikke aktuelt med det første. 

Lenke til kommentar

Jeg blir litt forvirret av grafen. DLSS skal liksom gi MER ytelse? Eller gi AA tilsvarende MSAA 8x eller noe sånt på dagens Pascal-serie?

 

Det ser liksom ut som at ytelsen ØKER med DLSS. Men det som skjer er vel at man sammenligner spill på RTX 2080 med DLSS på og 1080 med en høyst krevende AA påskrudd. Og kun da, er ytelsen dobbel.

 

Noen tanker: I 4K, så er ikke jeg personlig så avhengig av å ha på AA. På 1080Ti så bruker jeg som oftest kun shaderbasert AA om det er ressurser til det. Klart, om det er "gratis" på 2080 dersom spillet har støtte for DLSS , så ville jeg sikkert hatt det på. Et 2080 blir ikke noen særlig oppgradering til 1080Ti, og dermed blir eneste logiske oppgradering 2080Ti for min del. Altså, veldig dyrt, og ikke aktuelt med det første. 

 

DLSS er supersampling. Nå har vi jo ingen detaljer for grafen over, men her er det nok snakk om at med DLSS så renderes spillet i lavere oppløsning enn 4K også blir det supersamplet til 4K via DLSS . Det vil jo mest sannsynlig ikke gi samme bildekvaliteten som å kjøre og rendere spillet i faktisk 4K, men det gir jo naturligvis en stor boost til ytelsen så er jo spørsmålet om supersamplingen gir god nok kvalitet eller ikke.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Jeg blir litt forvirret av grafen. DLSS skal liksom gi MER ytelse? Eller gi AA tilsvarende MSAA 8x eller noe sånt på dagens Pascal-serie?

DLSS gir meir ytelse enn ein anna AA-metode, men gir tilsvarande eller betre kvalitet. I.e., i spel som støttar det kan du slå av tradisjonell AA, slå på DLSS, få same eller betre bildekvalitet, og betydeleg betre ytelse. Slik tolkar eg det.

 

Det ser jo ut som resultata utan noko fancy RTX-greier faktisk klarer å gi ein del betre ytelse, men eg vil framleis sjå uavhengige testar før noko blir kjøpt inn!

 

Det er litt uheldig at dette på sett og vis aukar muligheten for spelprodusentar å optimalisere spel for eit merke. Om dette gjenspeiler ytelsesauke i dei fleste spel som implementerer DLSS, der Nvidia kan gi "perfekt" hardware-akselerert AA, så får AMD ei utfording om dei ikkje kjem med noko tilsvarande.

Lenke til kommentar

Skulle vel bare mangle at den ytet bedre med den prisøkningen. Spent på hvordan 2060 yter, den skulle vel ikke få rtx betegnelsen utifra ett rykte jeg så. Nvidia trenger en sikklig konkurrent som kan jekke de ned ett par hakk. Får håpe amd kan trylle frem en konkurrent.

Med tanke på at både Intel, AMD og nVidia har vært i dialog rundt RT teknologien i flere år allerede, så ligger det nok ingen tvil om at konkurranse vil komme. Jeg håper virkelig at AMD vil klare å presse seg opp og gjøre seg relevant igjen (i topp sjiktet) slik de har gjort i det siste på CPU delen. 

 

Litt kriging år for år gjør ting bare mer spennende for oss forbrukere. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...