Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

96 i 60-sone


Party99

Anbefalte innlegg

Får du i det heile tatt sjå bilete før du enten vedgår at det var du som køyrde eller påstår at det ikkje var deg.

Dersom du nektar for å være føraren så blir det vell rettsak med tilhøyrande strengare straff dersom bildebeviset er godt nok, eller frifinning/henlegging om biletet ikkje er godt nok.

 

Politiet har vell ikkje for vane å la folk få vurdere beviset på forhand?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Hvordan kan sannsynlighetsovervekt holde? Det er snakk om strafferett, da er vel rimelig tvil nok til at man ikke kan straffes?

Beklager, du har selvfølgelig rett. Hevet over enhver tvil skal det være.

Lenke til kommentar

Får du i det heile tatt sjå bilete før du enten vedgår at det var du som køyrde eller påstår at det ikkje var deg.

Dersom du nektar for å være føraren så blir det vell rettsak med tilhøyrande strengare straff dersom bildebeviset er godt nok, eller frifinning/henlegging om biletet ikkje er godt nok.

 

Politiet har vell ikkje for vane å la folk få vurdere beviset på forhand?

Man får gjerne se bildet slik at man kan si hvem som evt kjørte bilen den dagen.

 

Særlig strengere straff annet enn en tusenlapp eller to-tre på bota og saksomkostninger blir det heller ikke sannsynligvis.

Lenke til kommentar

Siden vi uansett er på vei over i moralisme-sporet.Jeg mener det er en bagatellmessig overtredelse av fartsgrensen, en advarsel bør være nok.

Jeg skal ikke dra denne veldig langt da dette vil bli OT. Bagatellmessig er det ikke, da farten er over beslagsgrensa for førerkort. Fotobokser har også sikkerhetsmarginer slik at man blir straffet mildere enn ved andre målinger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for et godt svar!

Hvis det brukes solbriller men likevel likner noe på meg, bør jeg fortsatt nekte? Det er vel da ikke gyldig Id-bevis?

Og hva kan forelegget ligge på?

Om du skal nekte eller ikke skal jeg ikke gi deg noen råd på. Det må du føle på selv. Det som er sikkert er at saken vil bli tatt til doms dersom politiet finner at de har nok bevis. Her er det ikke snakk om noe gyldig "id-bevis", dokumentene og bildene av eventuelt deg og bilen er beviser i straffesaken. Det kommet an på hvordan været var den dagen, men generelt er bildene fra fotoboksene ganske gode.

 

Jeg er usikker på hva forelegget for denne farten er, da det er juristene som jobber med dette utover satsene som vi bruker( forenklet forelegg i trafikksaker). Inndragningstiden for førerkortet finner du i alle fall i tapsforskriften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

96km/t var inkl fratrekket

Ok. Målingen er det ingenting å klage over, apparatet testes jevnlig og er kontrollert. Farten er riktig. Du ser vel fort om det er deg eller ikke på bildet. En ting som er viktig å få frem er ditt behov for førerkort evt i studier eller i jobb, dette kan bli vektlagt. Ønsker deg i alle fall lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som er viktig å få frem er ditt behov for førerkort evt i studier eller i jobb, dette kan bli vektlagt. 

 

Jeg har ikke sett eget behov for førerkort ble ilagt vekt overhodet i noen av sakene jeg var borti mens jeg arbeidet med dette. 

Endret av Vegard#
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da du møter på politistasjonen må du mest sannsynlig inn til et kort avhør angående situasjonen med fotoboksen. Hvis du ikke kan huske at det er du som har kjørt, eller kan gjenkjenne deg selv på bildet så kan du bare nekte for at det er du som har kjørt. Som tidligere nevnt vil du nok få et spørsmål om hvem som kan ha disponert eller hvem som disponerer bilen din. Som mistenkt eller siktet i en straffesak har du ingen forklaringsplikt til politiet. Noe som du imidlertid skal være obs! på er at det er straffbart å bevisst legge skylda på andre i den hensikt å pådra andre en siktelse for noe de evt ikke har gjort.

Problemet er hvis man ikke husker man har kjørt bil på den tiden må man enten ha promille eller dårlig søvn det kombinert med høy fart er vel ikke særlig lurt. Vil tro politiet vil mistenke det. Ergo har man dårligere sak hvis man ikke husker hva som skjedde. Men politiet kan ikke ta blodprøve eller alkotest på noe som sjedde for flere måneder siden. Men tror saken faller dårligere ut hvis man ikke husker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...