Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

96 i 60-sone


Party99

Anbefalte innlegg

Riksadvokaten utferdiget i 2009 rundskriv 3/2009 om standardiserte bøtesatser for trafikkovertredelser (sist ajourført i april 2018). Etter denne instruksen skal politiet normalt utferdige forelegg på 13 000,- kr for fartsovertredelse tilsvarende 96 - 1000 km/t i 60 km/t-sone. Hvis forelegget ikke aksepteres skal det normalt nedlegges påstand om bot på 14 500,- kr ved hovedforhandling. I tillegg til dette kommer tap av førerrett. Retten kan også idømme saksomkostninger (vanligvis på inntil et par tusenlapper, avhengig av hvor rimelig sak du hadde).

 

Det får ingen negative konsekvenser for deg å nekte samtykke til førerkortbeslag. Du vil ikke få strengere straff på grunn av det. Men ettersom den eneste funksjonen en slik nektelse i praksis har er å legge press på påtalemyndigheten (beviskravet for å beslaglegge førerkortet midlertidig er lavere enn for å straffe) bør man vurdere om det er verdt det.

 

Påtalemyndigheten vil vurdere om det er tilstrekkelig bevis til å straffe deg. Mener den at det er det vil du bli tilbudt å vedta et forelegg på ca. 13 høvdinger og et halvt års tid uten førerrett (muligens også med pålegg om full ny førerprøve). Du kan nekte (helt eller delvis). Da vil påtalemyndigheten gjøre en ny vurdering før saken eventuelt blir brakt inn for retten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må skille mellom vedtakelse av forelegget og samtykke til midlertidig førerkortbeslag. Jeg forstår det slik at du har samtykket til midlertidig førerkortbeslag, men at du venter på "reprimanden" i form av forelegg og tap av førerrett. Det er først om du ikke vedtar forelegget at det blir aktuelt å gå "til retten med det så [du] får forklart [deg] der".

 

Av nysgjerrighet; noen som vet om det vil utgjøre en forskjell for politiattest om saken avgjøres ved vedkjennelse av forelegg kontra av domstolen? Eller vil det fremkomme identisk?

Lenke til kommentar

Riktig! Eller, politiet har da 3 uker på seg til å sende sende saken til retten, så må retten vurderer om du får beholde lappen til straff er gitt eller ikke. Dette påvirker ikke eventuelt straff.

 

Derimot, hvis du ikke godtar straff (forelegg) så kan den saken også gå til retten og da vil du eventuelt få en litt større bot og saksomkostninger i tillegg - hvis du blir dømt.

 

Om politiet ikke sender inn saken om midlertidig beslag av førerkort, får du tilbake lappen inntil straffesaken din er ferdig behandlet, slik jeg forstår det.

Endret av Vekteren
Lenke til kommentar

Ok, så da sender jeg melding i morgen og sier jeg ikke samtykker til midlertidig førerkortbeslag fordi jeg får vite TO MÅNEDER etter hendelsen at jeg skal være siktet for fartsoverskridelsen. Det er for brått og dårlig.

Så vurderer retten om jeg får beholde førerkortet midlertidig (uten at dette går utover meg med høyere forelegg etc, verste jeg kan få er et nei).

får jeg medhold, har jeg lappen til juristen har vurdert straff?

Lenke til kommentar

Ok, så da sender jeg melding i morgen og sier jeg ikke samtykker til midlertidig førerkortbeslag fordi jeg får vite TO MÅNEDER etter hendelsen at jeg skal være siktet for fartsoverskridelsen. Det er for brått og dårlig.

Så vurderer retten om jeg får beholde førerkortet midlertidig (uten at dette går utover meg med høyere forelegg etc, verste jeg kan få er et nei).

får jeg medhold, har jeg lappen til juristen har vurdert straff?

Helt riktig, hvertfall slik jeg forstår prosessen
Lenke til kommentar

Bare for å ha det helt klart, Bjerknez sitt innlegg må du bare overse og kategorisere som surt oppgulp fra en som gleder seg over andres ulykke.Samtykke er noe man velger om man gir i forbindelse med det midlertidige førerkortbeslaget.Hvis du gir samtykke er det altså slik at de har ubegrenset med tid på å få avgjort saken, hvis du ikke samtykker har politiet 3 uker på å sende det midlertidige beslaget til rettslig avgjørelse.Straffen er ikke noe du samtykker til, du samtykker heller ikke til om du har gjort noe galt eller ei.Du kan erkjenne/vedkjenne at du har gjort noe galt eller du kan stå på din uskyld. Erkjenner du er det en enkel sak å få behandlet mens det blir et rettsoppgjør hvis du står på din uskyld.Å erkjenne straffeskyld og bidra til at saken oppklares vil normalt medføre at man får en mildere straff enn man får hvis man hevder at man er uskyldig.

Jeg synes da jeg var ganske ærlig og rett frem i mitt innlegg. Ja, jeg har ikke veldig mye til overs for mennesker som først kjører alt for fort, så blir dem en vakker dag tatt, også skal dem vri seg unna ved å finne smutthull.

 

Jeg gleder meg ikke over andres ulykke, men jeg synes heller ikke jeg synes noe synd på folk som mister førerkortet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...