Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Interessant video: Er TDP en misvisende verdi? https://www.youtube.com/watch?v=XfGz22ZjeGk Med TDP på oppgitte 95W så greier 9900K max å kjøre på 4 GHz på alle kjerner istedet for de oppgitte 4.7GHz som krever 153W i blender. Om man skal holde 95W TDP så begynner 9900K å klokke lavere enn oppgitt turbomax allerede med 4C\8T og det blir værre jo flere kjerner og tråder som er aktive. i7 7700K som også har oppgitt TDP på 95W makser ut med 77W under samme scenario i blender med alle kjerner og tråder aktive.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal leke meg mer senere, men veldig god erfaring med 9900K + Hero XI hittil. 5GHz (-2 AVX offset, -7 core offset) fungerer rett ut av boksen. Jeg gikk ikke over 80C med IBT. I motsetning til erfaringen min med 8700K + Hero X hvor 4.9GHZ (-3 AVX offset) ga 90C+ og tweakingen var et mareritt. D15S på begge. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Jeg ser flere kjøper gskill single rank moduler 4400 MHz.

til Z390/97,98,9900.

Nå er det jo slik at dual rank organiserte moduler som man kjører med bank interleaving enablet yter bedre enn uten.

 

Slik jeg ser det er det kun av benchmark hensyn (skryte sv høyeste klokket mem hastighet) .

 

Interleaving øker ytelsen til minnet.

Jo mere jo bedre.

 

Man kan vel fremdeles få channel interleaving til å funke med to singel rank moduler i hver sin kanal.

 

Synspunkter ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg ser flere kjøper gskill single rank moduler 4400 MHz.

til Z390/97,98,9900.

Nå er det jo slik at dual rank organiserte moduler som man kjører med bank interleaving enablet yter bedre enn uten.

 

Slik jeg ser det er det kun av benchmark hensyn (skryte sv høyeste klokket mem hastighet) .

 

Interleaving øker ytelsen til minnet.

Jo mere jo bedre.

 

Man kan vel fremdeles få channel interleaving til å funke med to singel rank moduler i hver sin kanal.

 

Synspunkter ?

 

Hvis man kjører stock minne, så yter dualrank bedre. Når man tweaker minnet og kjører veldig høy hastighet, så henger nok ikkje dualrank med.

 

Hadde det vært raskere, så hadde k|ngp|n og gjengen brukt det til benchmarks også. Det er min tanke.

Lenke til kommentar

Hvis man kjører stock minne, så yter dualrank bedre. Når man tweaker minnet og kjører veldig høy hastighet, så henger nok ikkje dualrank med.

 

Hadde det vært raskere, så hadde k|ngp|n og gjengen brukt det til benchmarks også. Det er min tanke.

Tror ikke helt alle vet hva interleaving går ut på.

Det vil alltid ha en forbedrende effekt i random (real life) minne operasjoner.

Jeg kan forstå populering av 4x single rank på Z390 i dual channel konfig. Dette er også definert som den eneste støttet konfig av gskill med disse modulene , sikkert av samme grunn.

 

Og det som eventuelt ikke henger med er cpuens minnekontrollers evne til interleaving/over antall chip ranks ved en gitt overklokket memory controller hastighet

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Øke fra 3200 til 4000 på samme timings (på et sett som er merket 3200) er heftig da. Skal du ha fått gullbrikker

Det er ikke samme timings, det er fra 3200 CL 14 til 4000 CL 16.

 

Men burde jeg ikke vært fornøyd med 4000 CL mellom 17 og 19 uansett?

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...