Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oki:)

Noe man kan tweake på i bios for å få bedre score? Altså nå har jeg fulgt derbauer sin guide til 5Ghz.

Frekvens på cpu og cache (NB) har mest å si i cb 15. Normalt kkarer man 4800mhz greitt på cache. Minnefrekvens hjelper litt, dog cb15 krever for lite minnebåndbredde til at det hjelper noe særlig.

Lenke til kommentar

Frekvens på cpu og cache (NB) har mest å si i cb 15. Normalt kkarer man 4800mhz greitt på cache. Minnefrekvens hjelper litt, dog cb15 krever for lite minnebåndbredde til at det hjelper noe særlig.

 

Hvor mye har cache å si? Har testet flere ganger med cache på 4.5GHz og 0.8GHz bare for å se forskjellen, men får rundt 1-2fps forskjell i spill. Ikke testet i CB though :p

Lenke til kommentar

Is Fast RAM A Waste? Unleashing the Core i9-9900K with DDR4-4000 :

 

https://www.youtube.com/watch?v=VElMNPXJtuA

 

Kan se ut som G.Skill sine 3600 CL15 brikker er en fin sweetspot. Er iallefall ingen vits å kjøpe de dyreste RAM kitta der ute på 4500+ Mhz for de fleste.

Synn han ikkje tok med en med tweaket settings. Her er det mye å hente på spesielt høyhastighet ram, som er satt til veldig slappe 2. Timings. Særlig trfc.

 

4000 tweaked virker å være sweetspot. Som "alle" b-die klarer :)

 

Med 4000 tweaked, så får jeg bedre resultat enn g.skill 4600mhz c18 stock :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Synn han ikkje tok med en med tweaket settings. Her er det mye å hente på spesielt høyhastighet ram, som er satt til veldig slappe 2. Timings. Særlig trfc.

 

4000 tweaked virker å være sweetspot. Som "alle" b-die klarer :)

 

Med 4000 tweaked, så får jeg bedre resultat enn g.skill 4600mhz c18 stock :)

 

Joda, men da snakker du om AIDA64 sin minnetest som viser store forskjeller. Hardware Unboxed testet med programmer og spill som folk bruker, og der er forskjellen mindre. Men ja, han burde ha testet med lavere trfc iallefall da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er det virkelig noen som bruker Aida64 "minnetest" som ett mål på "ytelse"?

 

Må jo være snart 20 år siden jeg syntes det hadde noe for seg.

Og kun for benchformål.

 

:closedeyes:

Lenke til kommentar

Er det virkelig noen som bruker Aida64 "minnetest" som ett mål på "ytelse"?

 

Må jo være snart 20 år siden jeg syntes det hadde noe for seg.

Og kun for benchformål.

 

:closedeyes:

 

Testen tar kort tid, og er det store forskjeller i båndbredde og latency, så ser man dette i spill programmer også som er "memory bound" av latency/minnebåndbredde. F.eks spill som Battlefield V, Nye tombraider etc... Men det burde jo du også vite som er såpass rutinert...

 

Men nei, vi bruker ikkje Aida 64 som en ren ytelsestest, men for å se hva timings, undertimings og minnehastighet har å si. Kjekt verkttøy kan man si :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...