Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når noen gjengir core voltage på overklokk, Når noen sier at de har en overklokk på feks 9900k og coreV 1.270 V. Er det dette tallet som er punchet inn i BIOS for selve overklokken, eller er det tallet som  leses av i CPU-Z som core voltage under load?

Endret av Mentagor
Lenke til kommentar

Når noen gjengir core voltage på overklokk, Når noen sier at de har en overklokk på feks 9900k og coreV 1.270 V. Er det dette tallet som er punchet inn i BIOS for selve overklokken, eller er det tallet som leses av i CPU-Z som core voltage under load?

Mange vet nok ikkje hva LLC er for noe engang.

 

Under load er jo det som teller.

Lenke til kommentar

Tips til de av dere som ikke overklokker eller bare kjører en ørliten overklokk: Undervolt! Bruk throttlestop og ikke Intel XTU. I sistnevnte kan du ikke meg bekjent kjøre separat spenning på cpu core og cpu cache. Om man kan undervolte disse separat i BIOS så er og det en mulighet, MEN det virker for meg som disse nær sagt alltid kjøres sammen når man undervolter i BIOS, noe som gjør at man går glipp av noen ekstra grader lavere temp. Min erfaring etter å ha undervolta mange pcer er at cpu cache kan undervoltes mer enn core, typisk -30mv ekstra, det utgjør noen grader :) Om man ikke skal klokke så kan undervolt spare deg for noen kroner på kjøling. Har testa UV på diverse pcer de siste månedene og i mange tilfeller kan man undevolte cpu core ned til -170 og cache helt ned mot -200. I de dårligste tilfellene jeg var borti kom jeg til maks -80 på core og -110 på cache. I en bærbar pc fikk jeg ned load-temp med 13C under stresstesting. I 2 andre bærbare gikk temp ned med 8-10C. I min stasjonære med i5 8400 og stockvifta til Intel i et kabinett med bare ei vifte ut gikk temp ned med 12C og stock-kjøleren til Intel ble plutselig ikke hørbar lenger foruten i Prime95 og Cinebench ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...