Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OToLUES.jpg

 

Hittils bra hela dagen i dag utan HT. 5.2 krävde på tok för mycket volt. 5.0 med HT ser också ut till att fungera stabilt, men där krävs det lite mer tid tror jag. Kört massa games hela dagen plus ett par timmar memtest. Det är nog gränsen för vad luft klarar i kabinett och vanlig rumtemperatur. Kan hända det är andra volts som kan sänkas. 185 fps average i erangel över en halvtimmes game i 1440p på brukbara instälningar. 6-7ms i frametime. Oavsett helt ok HK detta Rog Strix F Z390. Bortimot helt ny på Intel så still learning.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

I påvente av 9900k, så lekte jeg meg litt med en 9700k ikveld. Mest for å kjapt sammenligne mot 8700k, ser at 8700k gir en jevnere spillopplevelse enn 9700k, til tross for at sistnevnte gir mer fps. Sammenlignet i Doom, med et RTX 2080 Ti. Begge CPUene kjørte på 4.7GHz:

 

8700k nederst, 9700k øverst.

 

post-65834-0-95543100-1543617003_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I påvente av 9900k, så lekte jeg meg litt med en 9700k ikveld. Mest for å kjapt sammenligne mot 8700k, ser at 8700k gir en jevnere spillopplevelse enn 9700k, til tross for at sistnevnte gir mer fps. Sammenlignet i Doom, med et RTX 2080 Ti. Begge CPUene kjørte på 4.7GHz:

 

8700k nederst, 9700k øverst.

 

Veldig interessant! Skulle tro at 9700K med 8 kjerner og uten HT hadde bedre frametimes da. Er jo det mange har sagt tidligere, men igjen det varierer sikkert fra spill til spill, og hvordan man tester dette.

Lenke til kommentar

Har sett tendenser på at 9700k er litt mer ujevn i leveringen av frames, blant annet i anmeldelsen hos Toms hardware. Derfor jeg ville teste selv.

 

Synd at ikke flere anmeldere viser grafer/kart over frametimes, da microstuttering er mer merkbart når man faktisk spiller (og usynlig i anmeldelser når man kun viser gjennomsnittlig fps / 1% min).

Lenke til kommentar

Har sett tendenser på at 9700k er litt mer ujevn i leveringen av frames, blant annet i anmeldelsen hos Toms hardware. Derfor jeg ville teste selv.

 

Synd at ikke flere anmeldere viser grafer/kart over frametimes, da microstuttering er mer merkbart når man faktisk spiller (og usynlig i anmeldelser når man kun viser gjennomsnittlig fps / 1% min).

 

Jau, men bare det at microstutter kan ofte ha noe å gjøre med dårlig optimalisering også. PUBG er jo et godt eksempel på dette.

Lenke til kommentar

Får ikke startet pcen uten BSOD lengere
Hva ville dere satt multiplayer og Vcore til manuelt på 9900k for å se om det hjelper?

 

Sette multiplier manuelt til 36 og Vcore voltage til 1,3? 

Evt andre innstillinger i Asus sin bios man kan prøve også når default ikke launcher windos?

 

Asus Maximus XI Extreme 

9900k med H115i

G.skill 4266mhz

Lenke til kommentar

CMOS reset, flash BIOS til nyeste, load optimized defaults og start så fra der. Sjekk også at din H115i har god kontakt med CPU.

 

Alt dette er gjort. Pcen fungerte i en dag, fikk under 70 grader i Realbench 15min stresstest.

Var mest om jeg kan sette ned hastigheten på 9900 og øke voltage for å se om pcen starter, eller om det har motsigende effekt.

Lenke til kommentar

Kan du starte maskinen uten SSD/HDD installert? F.eks boote på en Linux distro fra USB? Har du prøvd å boote på en memtest86 USB for å sjekke minnet? Evt boote på win USB for å komme til safemode, se om det funker.

 

 

Får kommet meg igjennom USB W10 og prøvd å installere W10 på nytt, men får BSOD etter pcen har restarte for å få å forsette installasjonen på M.2 

Men skal få kommet meg til noen med pc og få lage en USB med MemTest86.

 

Men for å ikke lage for mye OT, kan du gjerne følge denne tråden

Lenke til kommentar

Flott jobba :)

Sett TRFC til 400 (2. Timing), og du er i mål :)

Takk! Funka bra. :)

post-90881-0-26688700-1543661061_thumb.png

 

Fikk også +1000Mhz på minnet på GPU, tydeligvis ganske elastisk det der GDDR6-minnet. :)

Tips til stress test på GPU, så jeg kan verifisere GPU OC?

 

Sorry at det er litt off-topic, men skal begynne på 9900k OC nå, så snart on-topic. 

Hva er grunnen til at HT off gir bedre FPS enn HT on?

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

 

Er denne et bra utgangspunkt for OC på 9900k og Maximus XI Code?

PCn fikk til slutt BSOD på de settingsa (5ghz, 1.290v).. vet ikke hva jeg må endre for å gjøre systemet mer stabilt; kanskje jeg bare skulle gjort den der AI auto tweakinga han snakka om først i den videoen?

 

Fikk 100 mer score i Cinebench med de settings da før BSOD, så er kanskje verdt å kjøre OC, men auto er kanskje tryggest for en som meg?

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...