Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det kun K SKUs av niende gen ute på markedet da. :p

Intel har jo gått en annen veg denne gangen og ikke lansert noen låste i5-i7 slik de pleier. Med tanke på hvor mye man må legge i kjøling, hk etc for å klokke litt så forstår jeg det godt om folk enten dropper oc eller kjører en minivariant :) For de som spiller og ikke har noe kjappere enn 1080ti er også klokking ganskje bortkasta pga den vanvittig gode basisytelsa :)
Lenke til kommentar

Fant en VRM liste som kanskje er grei å ha.

 

https://www.hardwareluxx.de/community/f12/lga-1151-mainboard-vrm-liste-1175784.html#z370

 

Jeg ser at ASUS sit GENE kort har 5 x 2 power phases, betyr det at det har 10? Samme som f.eks MPG Z390 Gaming Edge AC?

 

Nei, "x 2" betyr at antallet av komponenten som er oppgitt, er doblet. Så det er 5 faser, med 2x IR3555 i hver fase. Asus kunne ha utvidet til 10 faser ved å benytte dopplere. Men har valgt å spare penger i stedet. Om det er utvidede faser ser du i doppler kolonnen, der doppler chip modell i så fall oppgis.

 

Om du kikker på Aorus Z390 Xtreme, ser du de benytter samme kontroller som mange andre hovedkort. Men der andre hovedkort er oppgitt med å bruke kontrolleren i en 5 + 2 konfigurasjon, altså 5 faser til CPU + 2 faser til iGPU. Så ser du Gigabyte har bestemt seg for å bruke alle 8 fasene som kontrolleren kan, til CPU. Og i stedet har en egen kontroller for iGPU. I tillegg så benytter Gigabyte doppler chip'en IR3599 til å utvide de 8 fasene til 16. Disse 16 fasene oppgis ikke som "ekte" i VRM listen, men er altså "utvidet" til. Det er imidlertid egentlig ingen meningsfull distinksjon på å ha en controller chip med 16 ekte kanaler med la oss si 250 KHz i hver kanal. Og å ha en 8 kanalers controller chip med 500 KHz i hver kanal, som så splittes i 2 kanaler på 250 KHz hver, av en doppler chip. Funksjonelt vil de være identiske, men bare en av dem er "ekte"..

Lenke til kommentar

Det betyr at Gene på 3500kr har like mange faser til CPU som MPG Z390 Gaming Edge AC?

 

Hva er det man gir for de 1000kr ekstra da? Bedre minnekontroller? Eller er selve komponentene bedre? Ser at gigabyte har jo de hovedkortene med flest faser. Se bort fra BIOS hadde hvilket som helst av de være bedre enn toppkortene til asus?

Lenke til kommentar
Grunnen til Gene kortet er sykt bra, er fordi de proffe overklokkerene har dette som LN2 overklokkingskort. Dermed har Gene overlegen bios med mange frekvenspreset for cpu og minnepresets. Kortet er overkill deluxe til 9900k. I teorien kunne man sikkert kjørt 16/18 kjerner på det hovedkortet.

 

Jeg har Asus Gene til mine 2 stk 9900k cpuer. Trenger ikkje mere enn 16GB ram til den riggen nå, så kjører 2x8GB minne @ 4400mhz cl17. Trenger jeg mere minne en gang, så blir det nytt 2x16GB. Mest sansynlig så blir den riggen byttet ut før den tid kommer :p
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det betyr at Gene på 3500kr har like mange faser til CPU som MPG Z390 Gaming Edge AC?

Jepp, antallet faser er det samme.

 

Hva er det man gir for de 1000kr ekstra da? Bedre minnekontroller? Eller er selve komponentene bedre? Ser at gigabyte har jo de hovedkortene med flest faser. Se bort fra BIOS hadde hvilket som helst av de være bedre enn toppkortene til asus?

 

Som du sier har det også noe å si hvilke komponenter som benyttes. Det er jo bedre med 5 faser på 60A hver, enn 8 faser på 20A hver. Dersom de 8 fasene ikke klarer å gi nok strøm til CPU så hjelper det ikke med flere faser...

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å kjøre 9900K på Maximus X (ikke XI) Hero? Regner ikke med at hovedkortet kan kjøre noen heftig overklokking, men håper jo at det klarer litt.

 

Ingen erfaring selv med det, men etter det jeg kan se andre får til, så kan du regne med fra 4.9 Ghz til 5.1 Ghz området på det kortet. Kanskje høyere, men så var det siliconlotteriet da (og hvor god kjøling du har).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...