Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en I7 7700 (ikke K) per dags dato, parret med 16gb 3600mhz 15cl ram og ett RTX 2080 TI

Skjerm Acer 3440 x 1440p 120hz G sync.

 

Utelukkende brukt til gaming (BF V, PUBG o.l).

 

Hvor mye fps / ytelse kan jeg hente ut ved å oppgradere til Z390 og I9 9X00k?

Kan sjekke på min 9900k med 2080ti etterhvert. Hvilke instillinger kjører du nå? Ta screenshot på noen baner, så kan vi sjekke ca samme plass...

 

Har også 3440x1440 på den maskinen...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å kjøre 9900K på Maximus X (ikke XI) Hero? Regner ikke med at hovedkortet kan kjøre noen heftig overklokking, men håper jo at det klarer litt.

 

X Hero er litt morsom, da den kom i 2 versjoner. Den første med 4 faser, men med dobbelt sett powerstages i hver fase, samme som dagens XI Hero. Men med samme powerstage'er som på X Apex. X Hero versjon 1.01 (eller 1.1?), fikk imidlertid samme VRM som "storebrødrene" Formula og Code, og altså samme powerstage'er som dem. Begge powerstage'ene er ratet til 50A, så de kan trekke like mye strøm. Men det er vel likevel anledning til å anta at powerstage på Apex har bedre karakteristikk enn på de mindre modellene.

 

XI Hero har altså samme design på VRM som V1.0 av X Hero, men de har byttet til et annet, fremdeles 50A, powerstage. Hovedforskjellen mellom dagnes Hero, og V1.0 X Hero, er altså bare controlleren på dagens Hero som er mer avansert, da den kan lese av nøyaktig spenning rett før CPU i stedet for å hente den (mindre nøyaktige) informasjonen fra (f.eks.) BIOS.

 

Har du derimot V1.01 av X Hero, så har du samme controller som på Maximus XI Gene, og Extreme, og de 4 ekte fasene er utvidet til 8 faser med doblere.

 

Uansett ser jeg ikke hvorfor du ikke skulle kunne overklokke like høyt som med XI Hero. Fordi enten har du sannsynligvis bedre powerstage'er, eller så har du flere faser. Du skal uansett kunne levere akkurat like mye strøm til 9900K, som man kan med XI Hero..

Lenke til kommentar

Er ny i overclocking, min 9600k kjører jeg på 4,7ghz 1,2v. Ser at under test så dropper av å til multiplieren fra f.eks. 47 til 45 i under 1 sekund, så tilbake til 47 i flere sekunder osv, hva kommer dette av? Er det meningen eller skal du alltid stå på 47 fra du booter opp til du skrur av? Har skrudd av power saving osv

Lenke til kommentar

Jeg vil jo ikke anbefale at du kjører full pupp 24/7. Den bør klokke ned ved idle / mindre oppgaver. 

 

Jeg vil derfor anbefale offsett vcore og kjøre "balanced" power setting for 24/7 bruk. Min endrer multiplier mellom 8 og 50 hele tiden.

Skal du ha bånn trøkk for en test eller noe kan du kjøre manual vcore og "max performance" power option.

 

Hvis du har satt den til bønn trøkk hele tiden, og den dropper .. Så er det vel avx offset som ikke er satt til 0?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

70 grader er null stress.

 

Men se an hva slags belastning du har når du måler temperaturen. Husk at det er en direkte og eksponentiell kobling mellom cpu-strømbruk og effektiviteten på VRM-ene, slik at f.eks 150-175W på cpu-en (stresstest med avx) gir merkbart mye mer varme enn "bare" 100W realistisk allround-belastning for eksempel. Bruk derfor en brutal stresstest når du skal finne ut av hvor mye vrm-ene dine i ditt kabinett tåler.

 

Sjekk gjerne temperaturen på selve kjøleribben også. Temperaturen på de nærliggende komponentene som har noe å si for levetiden på hovedkortet ligger et sted i mellom avlest vrm-temperatur, og temperaturen for kjøleribben.

 

Har du normal luftflyt skal det godt gjøres å få så høy vrm-temperatur at det er grunn til bekymring.  :yes:

 

Edit:

I forhold til det å klokke ned når det ikke er behov for å kjøre på full guffe - pass på at *både* frekvensen går ned, *og* C-states under C0 er i bruk. Sjekk med hwinfo, og se etter Core #x C0 residency, går denne lavt ved lite bruk så er rett strømsparing skrudd på.

 

Speedshift bør også være på - det lar CPU-en styre opp/ned i frekvens selv, med mye hurtigere responstid enn det man oppnår med gammeldags OS-styrt frekvensjustering. (Forklaring her: https://www.anandtech.com/show/9751/examining-intel-skylake-speed-shift-more-responsive-processors )

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Nå er RAMen min grei, tror ikke jeg skal røre den mer (4100 CL19 -- 1.45v, 1.25VCCSA, 1.25VCCIO; memtest86 ga ingen errors).

GPU fikk jeg overclocka med MSI Afterburner som hadde noe auto OC (vha API fra Nvidia mot RTX-kortene såvidt jeg skjønte), og manuell tweak av GPU-minnet.

 

Så da gjenstår bare CPU tenker jeg, men siden jeg er så noob er kanskje den videoen et bra utgangspunkt. :D

Lenke til kommentar

Hmm..må upp i 1.375 vcore för att klara 5.2 utan HT. 1.35 på 5.0 med HT. Blir toasty ja. Bara stressat cpu med realbench stresstest en timme hittils, men blir fort 85 grader med en DH15.

 

Edit: 9900k, ROG Strix F Z390 

 

Vilka timings och speed bör man sätta B-die på då? 3600 CL16 G.skill så jag tror dom är mitt på trädet'ish ok.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Nå er RAMen min grei, tror ikke jeg skal røre den mer (4100 CL19 -- 1.45v, 1.25VCCSA, 1.25VCCIO; memtest86 ga ingen errors).

GPU fikk jeg overclocka med MSI Afterburner som hadde noe auto OC (vha API fra Nvidia mot RTX-kortene såvidt jeg skjønte), og manuell tweak av GPU-minnet.

 

Så da gjenstår bare CPU tenker jeg, men siden jeg er så noob er kanskje den videoen et bra utgangspunkt. :D

Flott jobba :)

Sett TRFC til 400 (2. Timing), og du er i mål :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...