Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

PCn fikk til slutt BSOD på de settingsa (5ghz, 1.290v).. vet ikke hva jeg må endre for å gjøre systemet mer stabilt; kanskje jeg bare skulle gjort den der AI auto tweakinga han snakka om først i den videoen?

 

Fikk 100 mer score i Cinebench med de settings da før BSOD, så er kanskje verdt å kjøre OC, men auto er kanskje tryggest for en som meg?

 

Den videoen er ment som en generell guide. Din CPU kan trenge mer volt enn hans - siliconlotteriet og det der. Kan hende din krever 1.325v for å klare 5.0 Ghz stabilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er maks volt som er safe da, hvor burde jeg stoppe å increase hvis jeg ikke når 5GHz? 

Er det temperatur som avgjør? Tror jeg har grei kjøling, fikk maks 75C på 1.290v rett før BSOD.

 

Kan hende Nizzen og andre her er uenig med meg her, men for disse 14nm CPU'ene så bør man vel stoppe på ~1.35 volt som 24/7 setting. Høyere til benching så klart, men ikke til 24/7.

 

Du kan teste f.eks 4.8 Ghz og 100 Mhz steg oppover med 1.35v og se hvor den stopper. Bruk Cinebench R15 som en kort test mellom hvert steg. Så kan du teste med Asus Realbench i 2+ timer for å sjekke stabilitet og temperatur over tid. Hold deg under max 85 grader load på varmeste kjerna. 

Lenke til kommentar

Har sett tendenser på at 9700k er litt mer ujevn i leveringen av frames, blant annet i anmeldelsen hos Toms hardware. Derfor jeg ville teste selv.

 

Synd at ikke flere anmeldere viser grafer/kart over frametimes, da microstuttering er mer merkbart når man faktisk spiller (og usynlig i anmeldelser når man kun viser gjennomsnittlig fps / 1% min).

 

Dette er ikke "microstuttering", det er helt vanlig "stuttering", "hitches", eller "hiccups". Det bare er ikke et stort problem når det ikke skjer så ofte, så man ville kanskje kalle det "some stuttering", "a few hiccups", eller "the odd frame hitching", eller tilsvarende.

 

"Microstuttering" er et spesifikt fenomen som oppstod med SLI/CFX i "gamle dager". Problemet var at skjermkort nummer 2 gjerne begynte på neste frame nesten umiddelbart etter at skjermkort 1 hadde begynt på sin frame. Slik at frames med partall i sekvensen ble presentert, la oss si 10 ms etter oddetalls frame'ene for ~100 fps, men inneholdt bare bevegelses informasjon tilsvarende f.eks. 4 ms.

 

Forestill deg så at du strafer på en strand mens du kikker mot trær lenger inne på land. Så, etter utgangspunktet, vil det ta 10 ms før du får presentert bilde nummer 2, men i følge det bildet har du bare løpt i 4 ms. Så kommer bilde nummer 3, og der ser det ut som du har flyttet deg tilsvarende de 16 ms du nå lå bak, men disse 16 ms med bevegelses informasjon ble presentert bare 10 ms etter forrige bilde, osv. osv. osv... :)

Lenke til kommentar

Får ikke startet pcen uten BSOD lengere

Hva ville dere satt multiplayer og Vcore til manuelt på 9900k for å se om det hjelper?

 

Sette multiplier manuelt til 36 og Vcore voltage til 1,3? 

Evt andre innstillinger i Asus sin bios man kan prøve også når default ikke launcher windos?

 

Asus Maximus XI Extreme 

9900k med H115i

G.skill 4266mhz

 

Sånn går det når du kjøper Asus hovedkort! ( ;) Nizzen)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva er grunnen til at HT off gir bedre FPS enn HT on?

 

Uten HT så kjører instruksjonene i en fastsatt sekvens, og om en kjerne ikke har instruksjonen den skal kjøre i L2 cache, så må den hente den fra L3 cache, eller til og med system minnet. Instruksjonen bak i køen får ikke lov til å snike forbi mens kjernen venter på instruksjonen, da kjernen registreres som "opptatt", selv om den bare venter.

 

Med HT, så registreres det at kjernen faktisk ikke gjør noe arbeid mens den venter, og instruksjoner som ligger klare til "ekspedering" i L2, kan få lov til å snike i køen.

 

Forstill deg så at det i praksis på en 8 kjerners CPU med HT, alltid ligger 16 instruksjoner klare til ekspedering. Men at instruksjonene som ligger klare i tråd 8 - 15 aldri blir ekspedert, fordi spillet bare klarer å utnytte 8 tråder. Det eneste du har oppnådd da, er jo å bruke mer tid på å gjøre klar instruksjoner for HT, enn du tjener på HT. Du går altså i minus...

 

Vel, forenklet og fordummet ned til mitt nivå. :p

Lenke til kommentar

Takk for forklaring, fordummet nok til at jeg skjønner det! :D

 

Nå har jeg kjørt 15 min stress test på Realbench på [email protected]. Maks 90C på CPU, og ingen BSOD.

Er 90C maks OK, og dermed 1.350v en OK 24/7 volt for min del?

 

Tenker 90C er litt i overkant kanskje..

 

EDIT: Kan se ut som det er stabilt med 1.3v også faktisk, tester enda. Da er det litt lavere temperaturer (maks 82C så langt).

Men jeg lurer fortsatt på hva som sees på som safe maks temperatur når man kjører Realbench?

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt 15 min stress test på Realbench på [email protected]. Maks 90C på CPU, og ingen BSOD.

Er 90C maks OK, og dermed 1.350v en OK 24/7 volt for min del?

 

Tenker 90C er litt i overkant kanskje..

 

EDIT: Kan se ut som det er stabilt med 1.3v også faktisk, tester enda. Da er det litt lavere temperaturer (maks 82C så langt).

Men jeg lurer fortsatt på hva som sees på som safe maks temperatur når man kjører Realbench?

 

15 min er da ingenting. Kjør den iallefall i 2 timer. Sett også Realbench til å bruke like mye RAM som du har, så 16GB er det vel for deg. Spille Battlefield 5 multiplayer conquest på en 64 player server funker også som stress test, men da også i minst 2 timer.

 

Se om 5.0 Ghz er stabilt med 1.3v du, siden 1.35v lager litt for mye varme for din kjøling. Eller så lav volt som den er stabil som Comboystrekk sa.

Lenke til kommentar

Ser normalt ut det. Det visar också att AIO ger mer eller mindre samma temps som de bästa luftkylarna när det blir en del ampere i load. Förresten, den loggen är bara knappa 10 minuter lång. 10 minuter log är för lite att dra några slutsatser på kylning, men du får ju en ballpark. Ge det en timme till och du har nog 5-9 grader högre.

 

Får du samma temperaturer med realbench?

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Byttet til AIO og prøvde 5Ghz 1,3v. Kjørt ca 1t i prime95 26.6. Hvordan ser dette ut med temps osv?

Bedre temps enn jeg hadde etter 8 timer Realbench, med min h150i på [email protected]. :)

 

Fikk forøvrig BSOD mens jeg gama CoD: Blops4 med [email protected] -- selv om Realbench ikke ga BSOD etter 8 timer..

Tydeligvis bedre stress test med gaming som flere har påpekt; får prøve litt BF V nå som jeg har økt til 1.31v, se om det gir BSOD. :)

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Idiotisk spørsmål fra en som ikke overklokker, men kan låser man automatisk alle kjerner til OC-klokk eller kan man overklokke "trappe"-opplegget ala 5GHz-boost på 1 og 2 kjerner, 4.7GHz-boost på 7 og 8 kjerner til å heve boosten med f.eks 200MHz på alle trinnene? ;)

Du kan sett turbo multiplikator til det du selv føler for. Slik at dine beste kjerner kan gå til 52x, noen til 51 og resten til 46x for eksempel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...