Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Virkelig ytelse er eneste jeg bryr meg om. Hva en benchmark mener driter jeg langt i.

 

Det bryr jeg meg om også. Derfor bruker jeg f.eks ikkje AMD cpu til gaming. Folk med 60hz og v-sync on er det jo flott for :p

 

Heldigvis har jeg et par AMD maskiner for å sammenlikne ytelse med. Ryzen med 2080ti var ikkje en høydare i f.eks Battlefield V. Cpubound selv i 3440x1440 oppløsning. Tilogmed 9900k er cpubound i det spillet online :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det bryr jeg meg om også. Derfor bruker jeg f.eks ikkje AMD cpu til gaming. Folk med 60hz og v-sync on er det jo flott for :p

 

Heldigvis har jeg et par AMD maskiner for å sammenlikne ytelse med. Ryzen med 2080ti var ikkje en høydare i f.eks Battlefield V. Cpubound selv i 3440x1440 oppløsning. Tilogmed 9900k er cpubound i det spillet online :p

Hvorfor er det så om å gjøre å "trashe" AMD?

Helt unødvendig for en entusiast å holde på slik mener jeg.  :nei:

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så om å gjøre å "trashe" AMD?

Helt unødvendig for en entusiast å holde på slik mener jeg.  :nei:

 

Det er jo ikkje å "trashe" AMD. Det er jo fakta. Noen vil ikkje vite fakta, og det er helt greitt. 

 

Er liksom "politisk korrekt" å snakke fint om AMD, og snakke stygt om nVidia. Underdog får alltid flere likes :p

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt til sin bruk :) AMD gir mye for pengene og er gode matcher med 2070 og tregere kort som det store flertallet har sammenligna med Intels beste. Skal du ha et 1080ti og eller bedre og spiller i fullhd/uwhd hadde jeg personlig kjøpt 8700k, 9700k eller 9900k.

 

Jepp, men det er det mange som ikkje VIL skjønne. Nå som kraftige kort som 2080ti er kommet, så er vi cpubound plutselig over 1440p i flere titler. Da særlig på minimumsfps og som mangel på minnebåndbredde og høy cpufrekvens(kall det ipc).

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så om å gjøre å "trashe" AMD?

Helt unødvendig for en entusiast å holde på slik mener jeg.  :nei:

Slapp av, la ham kjøre det toget. Det vil ikke ha noe påvirkning uansett ;-)

Det finnes mange gode tester der ute og Nizzen er kun en man !!

Endret av funkweb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Is Fast RAM A Waste? Unleashing the Core i9-9900K with DDR4-4000 :

 

 

Kan se ut som G.Skill sine 3600 CL15 brikker er en fin sweetspot. Er iallefall ingen vits å kjøpe de dyreste RAM kitta der ute på 4500+ Mhz for de fleste.

 

9900k @ 5200mhz

2080ti FE stock

 

4133 mhz stock

post-42975-0-78038700-1546386526_thumb.jpg

 

4133mhz tweaked

 

 

post-42975-0-88079300-1546386572_thumb.jpg

 

Her ser vi f.eks eksempler på at cpu er flaskehals i selv 1440p med et bra skjermkort. Ganske mye også

 

 

PS: Ryzen elskere vil hate den videoen :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

9900k @ 5200mhz

2080ti FE stock

 

4133 mhz stock

attachicon.gif4133 c19 stock tombraider.jpg

 

4133mhz tweaked

 

 

attachicon.gif4133 tweak tombraider.jpg

 

Her ser vi f.eks eksempler på at cpu er flaskehals i selv 1440p med et bra skjermkort. Ganske mye også

 

 

PS: Ryzen elskere vil hate den videoen :p

Pen økning i min fps :)

 

Det litt spesielle med ryzen er jo at man vil oppnå adskillig større prosentvise ytelsesforbedringer enn for Intel ved å tweake minne. Ja, du kan hente mye ved å tweake minnet hos Intel, men pga CCX etc får man mer ut av ryzen. https://www.youtube.com/watch?v=PHBsR1Y68G8&t=2s Intel vil fremdeles være det kjappeste alternativet i spill, MEN med max tweaking er forspranget langt mindre enn hva mange tester viser. Merk spesielt hvor mye man får ut av en overklokka Ryzen 1700X i den testen.

 

Personlig synes jeg det er litt spesielt å se at endel som kombinerer f.eks en 9900K med et 2070-kort eller en 2700X med et 2080ti-kort, det funker jo bra, men hadde ikke gjort det selv. Greit nok om man tenker å oppgradere om ikke lenge, men skulle jeg kjøpt et system som skulle vare noen år ville jeg forsøkt å finne en CPU\GPU-kombo hvor den ene ikke blir en solid flaskehals flere steder :)

 

Ang gamersnexusvideoen så viser jo den at for de som ikke tenker å klokke eller tweake minne så vil du nær sagt alltid får mer ytelse i spill ved å velge en i5 8400 istedet for 2700X ;) Om man derimot får tak i B-die og vil leke seg litt er plutselig 2700X en bedre deal.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i7_8700K_Coffee_Lake_Memory_Performance_Benchmark_Analysis/9.html mange fokuserer mye på hastighet, men med tweakede timings selv uten å røre den relativt viktige tRFC kan man oppnå solide økninger i mange tilfeller. Dette er testa med et 1080-kort så med 2080ti vil nok forskjellen bli langt større i mange spill. 720p-ytelsa i HITMAN gir en viss indikasjon på hva både timings og hastighet kan ha å si :)

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Jeg har begynt å planlegge min neste PC, men jeg blir gal hver gang jeg prøver å bestemme meg for hvilken sokkel det er jeg vil ha.

Intel 1151 eller 2066 (ser pr. nå på 8700K, 9700K eller 7800X). Eller bare gå for AMD istedet, da dem ikke er gjerrige på PCIe lanes (har dog ikke hatt AMD siden Athlon 64).

 

Problemet er PCIe lanes - i seg selv ikke noe problem, men det jeg ikke klarer å finne svaret på, og hvordan det hele henger sammen, er vedrørende harddisker.

 

Jeg skal ha kun ett skjermkort (flytter over nåværende EVGA GTX 1080 FTW), men jeg skal ha enda flere SATA disker (har pr. nå 12 stk.), pluss M.2 NVMe SSDer (gjerne 2 stk.), pluss Optane (kanskje). Og slik jeg har forstått det, så tar også alt dette sine PCIe lanes.

 

Jeg ser for meg totalt ~16 SATA disker, 2x M.2, pluss PCIe x1 lydkort, PCIe x1 WiFi kort, og PCIe x4 RAID kontroller.

 

Og jeg klarer ikke finne et greit svar på hvor mange PCI lanes det er jeg trenger, hvor mange jeg vil få fra de forskjellige CPUene + hovedkort, og hvilke komponenter som tar PCIe lanes fra CPU / hovedkort.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å planlegge min neste PC, men jeg blir gal hver gang jeg prøver å bestemme meg for hvilken sokkel det er jeg vil ha.

Intel 1151 eller 2066 (ser pr. nå på 8700K, 9700K eller 7800X). Eller bare gå for AMD istedet, da dem ikke er gjerrige på PCIe lanes (har dog ikke hatt AMD siden Athlon 64).

 

Problemet er PCIe lanes - i seg selv ikke noe problem, men det jeg ikke klarer å finne svaret på, og hvordan det hele henger sammen, er vedrørende harddisker.

 

Jeg skal ha kun ett skjermkort (flytter over nåværende EVGA GTX 1080 FTW), men jeg skal ha enda flere SATA disker (har pr. nå 12 stk.), pluss M.2 NVMe SSDer (gjerne 2 stk.), pluss Optane (kanskje). Og slik jeg har forstått det, så tar også alt dette sine PCIe lanes.

 

Jeg ser for meg totalt ~16 SATA disker, 2x M.2, pluss PCIe x1 lydkort, PCIe x1 WiFi kort, og PCIe x4 RAID kontroller.

 

Og jeg klarer ikke finne et greit svar på hvor mange PCI lanes det er jeg trenger, hvor mange jeg vil få fra de forskjellige CPUene + hovedkort, og hvilke komponenter som tar PCIe lanes fra CPU / hovedkort.

 

Må du ha PCI-E spor så er du ute og titter enten på entusiast plattformen til Intel eller AMD Threadripper.

Sistnevnte gir flere lanes på papiret i allefall, hvor utdelingen kan varierere mellom hovedkort.

Lenke til kommentar

Må du ha PCI-E spor så er du ute og titter enten på entusiast plattformen til Intel eller AMD Threadripper.

Sistnevnte gir flere lanes på papiret i allefall, hvor utdelingen kan varierere mellom hovedkort.

Tr og x299 gir begge x16-x8-x16-x8. TR har bare noen flere lanes til m.2 ssder.

 

Wifi er integrert på de fleste "toppmodeller". Er ikkje de nye integrerte lydkort gode nok, så kjøper man usb dac type dyr. :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg totalt ~16 SATA disker, 2x M.2, pluss PCIe x1 lydkort, PCIe x1 WiFi kort, og PCIe x4 RAID kontroller.

 

Hva skal du med 16 SATA disker? Tenkt å bygge en server? Blir et helvetes kabel rot iallefall :p

Hvis det er for å ha film/serie samlingen din, så anbefaler jeg å heller ha det på externe disker og ikke inne i samme kabinett...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hva skal du med 16 SATA disker? Tenkt å bygge en server? Blir et helvetes kabel rot iallefall :p

Hvis det er for å ha film/serie samlingen din, så anbefaler jeg å heller ha det på externe disker og ikke inne i samme kabinett...

Ikkje mobb serveren min :p

*altmuligmaskin

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...