Gå til innhold

Forbrukerrådet: Vil forby bonus på kredittkort - Grusomt!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I Norge har man ikke muligheten til å velge selv. Skal myndighetene bestemme over alt i Norge, bare fordi aktuelle Luksusfelle-deltakere ikke klarer å holde orden på økonomien så skal alle andre som lever godt av disse bonusene lide!

 

Neste gang stemmer man hvertfall ikke på FRP-regjeringen. De bør skifte motto til: "for folk flest skal lide" - ikke for folk flest.

 

Makken til slikt inngripelse fra regjeringen skal man lete lenge etter!

Endret av Permanent jobb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bør heller forby reklame for kredittkort

 

De bør heller ha ett register for folk med økonomisk vansker. De som er registert der, får ikke lov til å ha kredittkort. Saken er løst - i stedet for å forby alt.

 

Slik at det slipper å gå utover oss som er meget flinke til å spare bonus!

Lenke til kommentar

Eller forby bruk av kredittkort innenlands. Bare tull at forretninger skal betale 3ish % gebyr til kortselskapene for at folk skal få bonus.

 

Hvis de skal forby kredittkort innenlands, da kan de like godt forby bruk av kredittkort for privatpersoner i Norge. Enkelt og greit. 

 

Det er flere oppegående folk som sparer bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Myndighetene skal ikke bestemme over alt. Men de skal skape rettferdige og rimelige rammer som de fleste kan leve godt innenfor, og ofte betyr det å innskrenke kapitalmaktens muligheter til å manipulere de mindre ressurssterke. Dette er hensiktsmessig i så måte, og hvis inneværende regjering går for løsningen, er det bedre enn forventet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Myndighetene skal ikke bestemme over alt. Men de skal skape rettferdige og rimelige rammer som de fleste kan leve godt innenfor, og ofte betyr det å innskrenke kapitalmaktens muligheter til å manipulere de mindre ressurssterke. Dette er hensiktsmessig i så måte, og hvis inneværende regjering går for løsningen, er det bedre enn forventet.

 

Nettopp. Jeg bruker selv flere av disse bonusordningene, men jeg vet godt hvor mye VISA og MC skor seg på at butikker må ha deres funksjonalitet. Dette er et veldig fordyrende ledd. Man blir ikke kvitt det med denne ordningen, men belastningen blir kanskje litt mindre for norske butikker ihvertfall. 

Lenke til kommentar

Eller forby bruk av kredittkort innenlands. Bare tull at forretninger skal betale 3ish % gebyr til kortselskapene for at folk skal få bonus.

Her viser du til gammel info, når det gjelder innenfor Europa. I 2015 innførte EU gjennom PSD1 en maks sats for gebyr på 0,2 % for debetkort og 0,3 % for kredittkort. Den enkelte medlemsstat står i tillegg fritt til å vedta en nasjonal sats. I januar 2018 ble PSD2 innført i EU, denne fjerner gebyr for kortbruk. Denne antas å bli inntatt i norsk lovverk i løpet av 2. halvår 2018. Spesielt interesserte kan lese seg opp på https://eur-lex.europa.eu/ PSD (Payment Services Directive) omfatter myyyye mer enn kortbetaling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her viser du til gammel info, når det gjelder innenfor Europa. I 2015 innførte EU gjennom PSD1 en maks sats for gebyr på 0,2 % for debetkort og 0,3 % for kredittkort. Den enkelte medlemsstat står i tillegg fritt til å vedta en nasjonal sats. I januar 2018 ble PSD2 innført i EU, denne fjerner gebyr for kortbruk. Denne antas å bli inntatt i norsk lovverk i løpet av 2. halvår 2018. Spesielt interesserte kan lese seg opp på https://eur-lex.europa.eu/ PSD (Payment Services Directive) omfatter myyyye mer enn kortbetaling.

 

Godt du tar tak i "fake news", zanta! Selv har jeg nydt godt av mine kort med diverse bonus siden 2011. Etter at IPS ble etablert så finansierer bonusen om lag halvparten av mitt årlige innskudd på 40,000 per år. Når jeg da i tillegg "får" om lag 10,000 i skattefritak så er kun 10,000 av de årlige 40,000 i innskudd egne penger....

Lenke til kommentar

Neste gang stemmer man hvertfall ikke på FRP-regjeringen. De bør skifte motto til: "for folk flest skal lide" - ikke for folk flest.

 

Du har mye å lese deg opp på om du tror vi har en FRP-regjering. 

 

Jeg reagerer mest på at forbrukerrådet driver lobbyvirksomhet for at forbrukerne skal få dårligere vilkår (!)  Da har rådet utspilt sin rolle og burde nedlegges. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har mye å lese deg opp på om du tror vi har en FRP-regjering. 

 

Jeg reagerer mest på at forbrukerrådet driver lobbyvirksomhet for at forbrukerne skal få dårligere vilkår (!)  Da har rådet utspilt sin rolle og burde nedlegges. 

 

Selvfølglig har vi en FRP-regjering. Det sitter pr definisjon i regjering, selvom de får lite gjennomslag. 

Lenke til kommentar

Stortinget har en annen vesentlig oppgave å løse.

 

Tving bankvesenet til å måtte godta KID-nummer på faste betalingsoppdrag. Altså dersom man først har havnet i gjeldsuføret, så skal man altså måtte passe på som en smed for hver månedlige faktura. Det synes jeg også er en stor hemsko i forhold til det å kunne hjelpe disse gjeldsslavene til selvhjelp.



Anonymous poster hash: 40f1a...e86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stortinget har en annen vesentlig oppgave å løse. Tving bankvesenet til å måtte godta KID-nummer på faste betalingsoppdrag. Altså dersom man først har havnet i gjeldsuføret, så skal man altså måtte passe på som en smed for hver månedlige faktura. Det synes jeg også er en stor hemsko i forhold til det å kunne hjelpe disse gjeldsslavene til selvhjelp. Anonymous poster hash: 40f1a...e86

Jeg kan fortelle deg at de to jeg kjenner som har betalingsproblemer, bruker ikke efaktura eller avtalegiro. De får papirfaktura. De gruer seg for å få post for de vet det er som oftest en regning og derfor legger de brev i en stabel og åpner dem helst etter at fristen er gått ut.

Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle deg at de to jeg kjenner som har betalingsproblemer, bruker ikke efaktura eller avtalegiro. De får papirfaktura. De gruer seg for å få post for de vet det er som oftest en regning og derfor legger de brev i en stabel og åpner dem helst etter at fristen er gått ut.

 

Jo men ikke alle når like langt ned i gjeldsuføret. Det er mange som også bare har en høy gjeld som de betjener. Både for disse og for de som ligger dypest av dypt i gjeldsuføre ville kunne ha glede av å planlegge nedbetalingen sin selv på en enklere måte.

 

Da mener jeg at de å hindre deg aktivt fra å bruke KID på faste betalingsoppdrag ut av nettbankene blir en form for innelåsing. En kan tenke seg minst to grunner for hvorfor dette grepet en gang har blitt valgt.

 

1. Det kan være myndighetene som vil at du skal bli bevisst på å få nedbetalt det. Slik at du går lei av å måtte inn i nettbanken på riktig dato hver måned å sørge for å betale minimumsbeløpet som er påkrevd. Pluss at ingen er tjent med løkkesystemer, hvor et kredittkort betaler på det andre kredittkortet. Så kan tenkes at låsing av KID er pga. dette også?

 

2. Det kan være bankene som på alle mulige måter som de kan komme på forsøker å låse deg inn i dyr kredittkortgjeld fordi det ligger et stort inntektspotensiale i fra slike kunder. Rentene er jo ofte over 20 - 25 % på de fleste kredittkort.

 

Jeg har faktisk fått en slik kr 200 oppfordring som gratis gave for å bare ta i bruk et kredittkort også. . Det kan hende jeg fikk det fordi jeg tidligere har makset det ut for de kr 50.000 det er verdt. Men så har det ligget ubrukt i noen år etterpå.

 

Det ser ut som om at bankene har kopiert bookmakerne som på samme måte forsøker å få deg inn og hektet. Hos bookies så må du omsette x ganger innsatsen din for å få pengene ut. Hos kredittkortselskapene så må du slite med en dyr rente.

 

Jeg har også fått nedbetalt et annet kredittkort med rimeligere boligkreditt. Som jeg nå har inngått en avtale med ektefelle om å skulle betale ned månedlig over en 20 måneder. Om 20 måneder er jeg kvitt gjelden. Jeg forsøkte å få forbrukslån, men disse er ofte over 14 %. Så det å betale ned dyr kredittkortgjeld for en rente på 14 % er dårlig for egen økonomi. Det å få en deal på å betale det ned i mot en 2-3 % på boligkreditt er mye bedre butikk for meg og dette ekteskapet vårt.

 

Det er ikke alle som er like store gjeldsslaver. Og folk behøver ikke å være stokk dumme. En kan ha noen svake forbruksøyeblikk også. Og tenke feilaktig at det er enklere å nedbetale kredittkortene enn hva det faktisk ender opp med å være.

 

Anonymous poster hash: 40f1a...e86

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...