Gå til innhold

Ikke møte opp på flyplassen


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestilt flybillett + hotell for familien min.

Nå har far sagt at han ikke har mulighet til å bli med, og jeg har ikke avbestillingsgaranti på flybilletten.

Må han betale en «bot» eller noe sånt hvis han ikke møter opp på flyplassen?

Avbestillingsavgiften er jo dyrere enn selve billetten!

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være greit å si fra til flyselskapet at han ikke skal reise. Man har da krav på å få tilbake avgiftene på flybilletten (men ikke selve billettprisen), men ofte er gebyret selskapet tar for dette høyere enn avgiftene. Greit å sjekke opp hvis det er en dyr reise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er så tullete er at flyselskapene ikke lar deg endre flybilettene til et annet navn uten at det koster deg dyrt, forklarer at det er mye jobb og papirarbeid for å endre navn på biletten... MEN, om de skulle ha booket flyet for fult av diverse årsaker, så betaler de deg massevis av penger for å booke om til et annet senere fly, og da tar plutselig bare minutter for de å endre det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er så tullete er at flyselskapene ikke lar deg endre flybilettene til et annet navn uten at det koster deg dyrt, forklarer at det er mye jobb og papirarbeid for å endre navn på biletten...

Grunnen er veldig enkel. Om alle kunne endre navn på de billigste billettene ville det blitt et stort svart marked for flybilletter. Luringer ville kjøpt masse billetter når prisen er på bunn og solgt dem videre. Flyselskapene ville måtte gjøre en god del ekstra arbeid gratis og de ville tape på ikke å ikke kunne selge billettene til den prisen luringene selger billettene videre til.

 

I tillegg er det en god del svindel med alle svarte markeder, og dette ville ført til enda mer ekstra arbeid for flyselskapene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan være greit å si fra til flyselskapet at han ikke skal reise. Man har da krav på å få tilbake avgiftene på flybilletten (men ikke selve billettprisen), men ofte er gebyret selskapet tar for dette høyere enn avgiftene. Greit å sjekke opp hvis det er en dyr reise.

Vær oppmerksom på at "drivstoffavgift" eller "fuel tax" ikke er en reell avgift så det er ikke noe man vil kunne få tilbake ved avbestilling. Ellers er det bare å sjekke hva resten av skatter og avgiftene er og så sjekke om det er mere enn gebyret flyselskapet tar for å betale til bake skatter og avgifter. Som oftest vil det lønne seg, men ikke regn med å få tilbake mer enn 25% av billettprisen.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Ble dobbeltbooket av jobben for en liten stund siden, fra Frankfurt og hjem til Oslo. Når jeg skulle reise igjen fra Oslo noen uker senere (Lufthansa) så fikk jeg ikke komme sjekke inn, fordi i dataen deres viste meg som "fortsatt i Frankfurt". Ble noen ringerunder da ja, mistet flyet også. Ikke sikkert dette blir det samme, men greit å si ifra at personen ikke skal på flyet, da er man i alle fall sikret for surr i ettertid :)

EDIT: Ble orden på det for min del tilslutt, det skal sies, hoppet på KLM i stedet. Det er bare sånt som skjer noen ganger

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ble dobbeltbooket av jobben for en liten stund siden, fra Frankfurt og hjem til Oslo. Når jeg skulle reise igjen fra Oslo noen uker senere (Lufthansa) så fikk jeg ikke komme sjekke inn, fordi i dataen deres viste meg som "fortsatt i Frankfurt". Ble noen ringerunder da ja, mistet flyet også. Ikke sikkert dette blir det samme, men greit å si ifra at personen ikke skal på flyet, da er man i alle fall sikret for surr i ettertid :)

 

EDIT: Ble orden på det for min del tilslutt, det skal sies, hoppet på KLM i stedet. Det er bare sånt som skjer noen ganger

Om noen har en billett tur-retur og ikke tar den først flighten så blir resten av billetten kansellert. Om du hadde en billett Frankfurt-Oslo-Frankfurt og så valgte å reise til Oslo med en annen billett så ble resten av den første billetten kanselert og du vil ikke kunne returnere til Frankfurt med den.

Lenke til kommentar

Det er det som er, den ble ikke kansellert. Det sto bare oppført at jeg fortsatt var i Frankfurt (i følge Lufthansa på telefonen) og at jeg derfor umulig kunne reise fra Oslo igjen med den andre billetten. Gudene veit, det var litt feil fra både reiseselskapet og Lufthansa her tror jeg, det ble i alle fall et alvorlig styr ut av det.

 

Det blir litt på siden av det TS ønsker her, ville bare nevne det, at det er greit at flyselskapet får vite at personen som er booket ikke skal på flyet :)

Lenke til kommentar

Om noen har en billett tur-retur og ikke tar den først flighten så blir resten av billetten kansellert. Om du hadde en billett Frankfurt-Oslo-Frankfurt og så valgte å reise til Oslo med en annen billett så ble resten av den første billetten kanselert og du vil ikke kunne returnere til Frankfurt med den.

Det varierer fra selskap til selskap. Norwegian opprettholder billetten selv om man ikke blir med på den første flighten. 

Lenke til kommentar

De fleste selskapene gjør som robertaas sier. Uansett må man lese betingelsene for det selskapet man drar med.

Fullt mulig at de fleste gjør det, men poenget med innlegget mitt var å belyse at det ikke skjer med alle selskaper og at man dermed må sjekke med selskapet man reiser med (som du poengterer i siste del av innlegget ditt).  

Lenke til kommentar

Jepp, jeg fikk oppleve det selv i Juni. Skulle fly fra Berlin-Oslo og retur. Kom for sent til innsjekking på flyplassen i Berlin, kom ikke med på flyet. Kontaktet Norwegian hvor jeg endte med å bestille ny enveis-billett til Norge. På returen fra Oslo-Berlin brukte jeg derimot den første bestillingen hvor jeg opprinnelig mistet flyet til Oslo. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...