Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Det betyr akkurat det som står. VR briller.

Er ingenting i grafikkkort designet nye eller eksisterende som tilsier noe USB mass storage implementering. Hvorfor skulle man implementere det. Finns ingen grunn.

 

Ok, visste bare ikke om det var ordinær USB i tillegg i den. Det gir jo mening at et skjermkort som har de musklene de har, også kunne ha klart å sende USB. Spesiellt kanskje snart når det er like før skjermkort blir både PCIe 4.0, 5.0 eller også 6.0 om et par-tre år muligens. Da vil det jo sitte båndbredde uutnyttet på bus'en som gjerne kunne tålt USB-C. Men det er vel PCIe 3.0 på kortene. Men også der så er vel sjelden 16x båndbredde i full bruk vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USB 3.1 Gen1 har maks 5 Gbit/s

3.1 Gen2 10 Gbit/s

 

Porter tilegnet grafikk allerede med DP 1.4 har p.t maks båndbredde på 32.4 Gbit/s

 

TB3 er 40 Gbit/s

 

Men det er ingen grunn slik jeg ser det å gå bort fra DisplayPort og videreutviklingen av denne.

Andre tillegg porter for grafikkdata/link vil også kreve ekstra hw i grafikkkortene og fordyre produktene.

Lenke til kommentar

Er mye plastic fantastic med Asus. Når alt de gidder er å imitere børstet metall. Og andre eldre kort er ganske plastic. Utseende på kortet er jo uansett litt kjedelig men med ihvertfall noe mønster i støpeformen denne gang. Det er uansett den siden som presenteres kunden når produktet selges. Så jeg vil påstå at det betyr noe i salgsøyeblikket. Å få kamuflert ledningene i svart hadde ikke kostet dem mange ørene.

 

Jeg ser også en ring ytterst i viftebladene. Så selv om det kanskje ikke ødelegger luftflyt, så gir også det litt utseendemessig følelsen over at ringen vil skrape borti lokket når som helst, som på et dårlig glidelager :)

Mens, kort som har individuelle viftetupper gir et litt mer rå utseende. De kan gjøre litt mere for å løfte det da.

 

Edit:

Har et lite spørsmål. På de kortene som har flust med skjermutganger, så er det enkelte modeller som kommer med USB-C. Hva er tanken her egentlig? Å kjøre skjerm fra den også (siden det jo vil la seg gjøre), eller kanskje mer å bare få gitt folk som har litt eldre hovedkort en faktisk ekstra rask USB?

Er ikke noe problem med plastikk så lenge det ser gjennomført ut. Metall gjør kortene tunge og gjør at de legger mye vekt på PCIe kontaktene.

Den ringen har noe for seg. Det har vel blitt brukt på toppmodeller tidligere også, og gir mere statisk trykk i ytterkant.

Lenke til kommentar

USB 3.1 Gen1 har maks 5 Gbit/s

3.1 Gen2 10 Gbit/s

 

Porter tilegnet grafikk allerede med DP 1.4 har p.t maks båndbredde på 32.4 Gbit/s

 

TB3 er 40 Gbit/s

 

Men det er ingen grunn slik jeg ser det å gå bort fra DisplayPort og videreutviklingen av denne.

Andre tillegg porter for grafikkdata/link vil også kreve ekstra hw i grafikkkortene og fordyre produktene.

 

Fant denne litt eldre artikkelen om temaet:

Someday we will inevitably reach a point where we have a single cable for everything—VirtualLink is the first step in that direction. With VirtualLink, you can connect a VR headset directly into the GPU of a PC to receive video (graphics), data, and power over a single USB-C cable connection. Transmitting video, data, and power all through one cable will not only simplify the user experience, but it should also help reduce the cost of components since it would get rid of the breakout boxes and extra cables. It could even reduce the weight of VR headsets due to having fewer cables.

 

 

I suspect VirtualLink will trickle down to non-VR technology as well. Some USB Type-C-enabled monitors already transmit video, power, and data over USB Type-C in daisy-chain scenarios, but those are less latency sensitive and lower performance than a VR headset. The increased implementation of Type-C for VirtualLink should help to increase the adoption of Type-C across the industry. A fundamental problem with USB Type-C is that not all are created equally. The VirtualLink consortium has created guidelines for helping to identify which ports are VirtualLink enabled, including marking them with a VR logo. Eventually, all USB Type-C connectors will have the same capabilities, but not until costs come down significantly. The great thing is that consumers will know to connect Type-C cables for video to their graphics card, without confusing it with the other Type-C ports in their system.

Kilde: https://www.forbes.com/sites/moorinsights/2018/08/17/virtuallink-everything-usb-type-c-is-supposed-to-be/#37a6fd26dca9

 

Og Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/VirtualLink

 

Unlike the classic DisplayPort USB-C alternate mode, VirtualLink has no USB 2.0 channels active, instead providing a higher speed USB 3.1 Gen 2 (SuperSpeed+) over the same A6, A7, B7, B6 pins.

 

Unlike most alt-mode; this will also remap A7, A6, B6, B7 to carry USB 3.0 signal, instead of the usual passive USB 2.0 signal. This means that one will not be able to extend the cable using a standard USB-C 3.0 cable, which has these pins mapped only for USB 2.0 signals. Also this will require the VirtualLink port to also detect the correct orientation of the USB-C plug to ensure that the USB 3.0 TX and RX lanes are correctly connected.

Endret av G
Lenke til kommentar
Virker fornuftig. Det faller seg foreløpig naturlig å benytte til et mobilt interface som et VR Headset samtidig vil grensesnittet være fleksibelt til å kunne overføre mere typer mixed media.
Lenke til kommentar

sitter i dag på gjerdet og lurer på om det er verdt å gå for RTX 2080 ti. 

 

Er egentlig veldig lite sugen på å betale premium for en RTX funksjon som ikke blir å benyttes. 

 

sitter pr i dag på et 1080 ti kort. 

Jøss! Praktisk talt det samme som jeg skrev, ca samtidig!

Lenke til kommentar

 

Jeg har stort sett bestemt meg for å oppgradere til Ryzen 3900X i nærmeste fremtid, men ingen av de nyeste skjermkortene får meg til å hoppe i taket av begeistring. Uansett så føler jeg ikke noe for å sette inn mitt gamle GTX 980 inn i den nye maskinen, så hvilket skjermkort vil passe godt sammen med Ryzen 3900X, og samtidig bli en bra oppgradering fra GTX 980?
 
Jeg ser at et standard 2080 kan kjøpes for 6490 kroner akkurat nå. Er dette et godt kjøp hvis en sammenlikner med det nye 2070 Super?

 

Prisene er relativt høye på 2070 Super / 2080 Duper.

Anbefaler deg at du tar en kjapp analyse i forhold til hvor mye du legger i skjermkort og omk det virkelig er verdt det, hvis ikke bør du selvsagt vurdere de kortene som gir mer for pengene. Ray Thracing ser bra ut, men personlig er det ikke mange spill som bruker det og man slår det av i noen av dem pga ytelsetapet.

Lenke til kommentar

Hadde bare ikke AMD vært så jævlige med den ulekjøleren sin, så hadde jeg kanskje vært på et av de to nye kortene derfra. Men nå lokkes jeg heller til å strekke strikken litt i lommeboken på et av superkortene. Men ser at Asrock har vært fornuftige:

 

https://www.asrock.com/Graphics-Card/AMD/Radeon%20RX%205700%20XT%20Challenger%20D%208G%20OC/index.us.asp

Uuuh

This model may not be sold worldwide. Please contact your local dealer for the availability of this model in your region.

 

Sosegjengen som har valgt stock-kjøler fra AMD, hva er det de har tenkt med? Nå er jo ikke dette en AMD-tråd. Men siden en sitter her på gjerdet i sammen en stor gjeng av oss så hvorfor ikke lufte tankene litt i sommerbrisen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Virker fornuftig. Det faller seg foreløpig naturlig å benytte til et mobilt interface som et VR Headset samtidig vil grensesnittet være fleksibelt til å kunne overføre mere typer mixed media.

 

Synes det er litt snålt at noen kort kommer uten funksjonen, selv på samme liknende GPU i f.eks. 2070 så kan du finne kort uten USB-C. Kan kanskje forstå at det vil kreve litt ekstra fra kortet, men litt rart at et 2070 kort kommer både med og uten i grunn.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 
1135035.jpg
 Ikke på lager. 20 stk. forventes sendingsklare 1.aug.2019 (usikker dato)
8 249,-
KJØP
1135126.jpg
 Ikke på lager. 30 stk. forventes sendingsklare 1.aug.2019 (usikker dato)
9 199,-
KJØP
1135047.jpg
 Ikke på lager. 20 stk. forventes sendingsklare 1.aug.2019 (usikker dato)
8 199,-
KJØP
1135041.jpg
 Ikke på lager. 20 stk. forventes sendingsklare 1.aug.2019 (usikker dato)
8 199,-
KJØP
1135048.jpg
 Ikke på lager. 20 stk. forventes sendingsklare 1.aug.2019 (usikker dato)
8 699,-
KJØP
1135045.jpg
 Ikke på lager. 20 stk. forventes sendingsklare 1.aug.2019 (usikker dato)
8 499,-
KJØP
1135049.jpg
 Ikke på lager. 5 stk. forventes sendingsklare 1.aug.2019 (usikker dato)
8 099,-
KJØP
1135037.jpg
 Ikke på lager. 5 stk. forventes sendingsklare 1.aug.2019 (usikker dato)
8 499,-
KJØP
1135036.jpg
 Ikke på lager. 50+ stk. forventes sendingsklare 1.aug.2019 (usikker dato)
8 299,-
KJØP
1135043.jpg
 Ikke på lager. 10 stk. forventes sendingsklare 1.aug.2019 (usikker dato)
8 199,-
KJØP
1134799.jpg
 9 stk. på lager. (1-2 dager leveringstid)
8 249,-
KJØP
1134797.jpg
 10 stk. på lager. (1-2 dager leveringstid)
8 399,-
KJØP
1134798.jpg
 3 stk. på lager. (1-2 dager leveringstid)
8 799,-
KJØP
  • Liker 2
Lenke til kommentar

sitter i dag på gjerdet og lurer på om det er verdt å gå for RTX 2080 ti.

 

Er egentlig veldig lite sugen på å betale premium for en RTX funksjon som ikke blir å benyttes.

 

sitter pr i dag på et 1080 ti kort.

Hvis du syns RTX-premium var for mye i fjor høst, hva har da endret seg slik at det nå er aktuelt?

 

Å kjøpe 2080 Ti i dag, for 11-12K, når du kunne hatt samme ytelsen i nesten et år for 1000 kr ekstra, ser jeg ikke som et fornuftig kjøp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis du syns RTX-premium var for mye i fjor høst, hva har da endret seg slik at det nå er aktuelt?

 

Å kjøpe 2080 Ti i dag, for 11-12K, når du kunne hatt samme ytelsen i nesten et år for 1000 kr ekstra, ser jeg ikke som et fornuftig kjøp.

Kjøpte msi 2080ti trio X for 13000kr i Oktober i fjor ! For meg så er dette en kjempegod investering når man ser på hva som tilbyes nesten ett år etterpå. Konklusjon igjen: Alltid kjøp en toppmodell dag 1 :D

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva sier dere, skal jeg kjøpe Inno3D iChill 2080Ti på tilbud nå, eller vente til neste generasjon?

 

Jeg har Aorus Xtreme 1080 Ti nå, på en i7 4770K på 4.4 GHz. CPu skal selvsagt oppgraderes i løpet av høsten/vinteren den også - sannsynligvis til en Ryzen 3950X.

Det er et konge kort. Men hadde kombinert den med en bedre CPU for spilling hvis det er det den skal brukes til.

Lenke til kommentar

Synes det er litt snålt at noen kort kommer uten funksjonen, selv på samme liknende GPU i f.eks. 2070 så kan du finne kort uten USB-C. Kan kanskje forstå at det vil kreve litt ekstra fra kortet, men litt rart at et 2070 kort kommer både med og uten i grunn.

 

Jeg vet 2060 FE hadde VR-Link, og det gjorde den jo slik jeg så det, litt ekstra aktuell som en oppgradering for folk med relativt gamle HK. Men jeg fant bare ett tredje parts 2060 som hadde porten, og det var et Aorus kort som var så dyrt at man jo da heller la på litt ekstra for å komme opp til 2070, eller eventuelt ved behov kjøpte et eget PCIe kort til den bruk (Jeg regner med det finnes?). Jeg var ikke klar over at det eksisterte 2070 kort uten VR-Link...

 

Uansett hadde Komplett tilbud på flere USB-C adaptere for en stund siden, så jeg plukket med meg et par stykker bare for å teste. Jeg postet vel om det her i tråden den gang. Den ene adapteren har både Gigabit Ethernet port, og 2x USB3.2 5Gbps porter, og fungerte helt topp plugget i skjermkortet. Den andre var en USB-C til DP port, og poppet umiddelbart opp som en ekstra DP port til skjermkortet. Jeg hadde tenkt å teste den med G-Sync skjerm også, men har rett og slett glemt det...

 

Ellers er HWUBs 2080 "Super" review ute, og den viser seg å være en del verre enn jeg trodde den ville være:

 

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisene er relativt høye på 2070 Super / 2080 Duper.

Anbefaler deg at du tar en kjapp analyse i forhold til hvor mye du legger i skjermkort og omk det virkelig er verdt det, hvis ikke bør du selvsagt vurdere de kortene som gir mer for pengene. Ray Thracing ser bra ut, men personlig er det ikke mange spill som bruker det og man slår det av i noen av dem pga ytelsetapet.

 

Jeg er helt enig. Når det gjelder pris/ytelse så er jeg langt i fra imponert over denne generasjonen med skjermkort. Likevel så er det liten vits i å kjøpe en Ryzen 3900X hvis jeg ikke samtidig  kjøper et skjermkort som klarer å sparke litt fra. Alternativet blir jo å vente med oppgradering til neste generasjon skjermkort kommer ut, men akkurat det alternativet frister veldig lite.  :(
Endret av Splitter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...