Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

For meg virker det ganske så tydelig at vedkommende misbruker vilkårene i ab. til Chili og velger å skjule seg bak annet motiv inntil det blir avslørt de andre hensiktene og nok en gang får jeg følelsen av alt annet enn ærlighet.

 

Jeg tror at de aller fleste av disse personene som blir utestengt blir det pga. de ikke forstår prinsippet med ab. Det er "fri bruk" for normalt forbruk. Det står også i vilkårene til ab. (oversatt til "Norsk").

 

Hva er normalt forbruk? Tipper at Chili har lagt inn ekstra slingringsmon før de stenger noen ute. Og jeg er sikker på at de aller fleste forstår hva normalt forbruk innebærer, og det er ikke 900 gb på to dager og deretter fordele de resterende 100 gb på de andre 28 dagene i mnd.. Vil tippe at 100 gb på 1 time er heller ikke innafor for å si det sånn..

 

Enkelte individer ønsker å teste grensen for å se hvor høyt misbruk det godtas og deretter potensielt utnytte det kommersielt, eller misbruke det av prinsipp. Tull og tøys, voks opp.

 

Chili burde også ha klarere definisjoner på vilkår, men jeg antar at de ikke trodde at folk ville tøye strikken for "gøy"(?).

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iLi er nærmest det jeg føler er kjernen. Chili har skrevet at de mener dataforbruket indikerer at abonnementet brukes i strid med vilkårene. Og disse vilkårene, om enn hvor vage de er (Chili kunne nok vært mer presise), har kunden godtatt da han tegnet abonnementet.

 

Hvis Chili mener at 2 døgn med konstant nedlasting av tullefiler for å tyne abonnementets kapasitet ikke er "normal bruk", er det dette som er grunnlaget for sperringen, ikke mengden data som er brukt vs. det som er igjen til 1000GB.

 

I en sak hos Forbrukerrådet vil de i så fall måtte ta stilling til hva som er "normal bruk", og da legger man det som gjerne omtales som sunn fornuft til grunn. Jeg tror ikke kunden her ville vunnet fram med det mønsteret han har hatt, selv om denne kvoten ikke er brukt opp.

 

Jeg ser gjerne at Chili utfordres litt på hva de har lovet og hva de kan stå inne for når de markedsfører seg, men jeg synes det er synd at dette forhåndsannonserte ekstremtilfellet skal bli et eksempel. Jeg vil heller at Forbrukerrådet får en sak med en som har streamet Netflix eller andre tjenester (som Sumo, som inkluderes i abonnementet) og deretter får en reaksjon. Det er dét som blir en viktig prinsippavgjørelse for folk flest, ikke Marius' "rett" til å laste ned flere hundre giga med ikkeno.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at som skrevet tidligere så kjørte jeg disse nedlastningene Mandag og Tirsdag forrige uke, og først på fredag ble aboet sperret.

Så du hadde vært fornøyd kunde dersom databruken ble sperret på mandag eller tirsdag...?

 

Forsåvidt, siden du prøver å forsvare speedtest på 50-100gb, da antar jeg du har gjort tilsvarende tester for de andre abonnementene du har? Selvfølgelig ville det brukt hele kvoten for en måned eller to, men det må jo til for å sjekke throttling og slikt. Alternativt, hvis du fikk en god nok test med en mindre datamengde hos konkurrentene, så burde jo det holde her også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man Ser 4 K UHD video med mobilen på Netflix eller YouTube, så raser Gigabytene fort unna.

 

 

Netflix sender 4K UHD på 25 Mbit - dvs at man kan se 95 timer med Netflix 4K UHD i mnd før man går over 1000 GB.

 

95 timer med film / serie utelukkende på mobil / 4G når man ikke har wifi tilgengelig er nok utenfor hva som er normalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Chilimobil markedsfører abonnementet med "Fri data", som er presisert til "Opptil 1.000 GB data og 12 GB i EU/EØS - Gjelder bruk på mobil

 

Markedsføringen tilsier altså at "fri" data ikke er helt fritt, det ligger en begrensning både i volum (1000 GB/mnd) og at databruken må skje på en mobiltelefon. 

 

I vilkårene datert 24. mai 2018 er det noen bestemmelser som begrenser bruken. Punkt 16 og 17 er de mest interessante her.

 

Punkt 16 andre avsnitt, underpunkt 4 og 9 gir Chili rett til å stenge eller begrense tilgangen hvis kunden:

 

"4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk." 

(...)

9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene."

 

I punkt 17 heter det blant annet: 

 

"17. Særlige vilkår for Chili Fri Data

 

Chili Fri Data er et mobiltelefonabonnement til bruk på Kundens egen mobiltelefon.

 

a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon.

b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon. For å hindre misbruk for Chili Fri Data er det en begrensning på fri bruk av data i Norge på 1000 GB per måned. I tillegg til dette er det en begrensning på 12 GB per måned som kan benyttes i EU/EØS. Overforbruk utover disse grensene for Chili Fri Data belastes Kunden med løpende pris per MB. Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker betingelsene i punkt a og b overfor, og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen."

 

 

 

Sammenhengen i bestemmelsene (og markedsføringen) viser klart at man kan bruke opp til 1000 GB data på en mobiltelefon i måneden. Volum på i snitt 30 GB per dag kan altså ikke i seg selv være i strid med vilkåret om "normal bruk".

 

Hvorvidt man laster ned tomme data eller streamer 4K video har neppe betydning for belastningen på mobilnettet. 

 

Det man da eventuelt står igjen med som grunnlag for å stenge tilgangen er at det kan se ut som forsøk på bruke data uten mål og mening, eller med det formål å se om Chili faktisk leverer det de markedsfører.

 

Man kan gjerne være kritisk til kundens gjentatte hastighetsmålinger eller "provokasjoner" for å teste realiteten i Chilis tilbud til markedet, men det er ikke godt å se av vilkårene at Chili har noe opplagt avtalegrunnlag for å nekte slik bruk så lenge man holder seg innenfor volumgrensene og ikke forstyrrer mobilnettet. Det er ingen bestemmelse som direkte rammer nedlastingen. Noen vil mene at å "teste" denne typen markedsføring er et aktverdig formål, så lenge det ikke pågår over svært lang tid og har økonomiske konsekvenser for selskapet. 

 

Uansett om man mener at Chili har avtalegrunnlag for å begrense denne typen bruk, tror jeg selskapet er forpliktet til å varsle kunden før en eventuell stenging. Man kan begrunne det enten i punkt 17 (sitert over) eller i selskapets lojalitetsplikt. Det fremgår tross alt ikke av avtalen at Chili vil blande seg opp i hvilket formål kunden har med å bruke lovlig datamengde. Eventuelle uklarheter i vilkårene må tolkes i Chilis disfavør. 

 

Med forbehold om at jeg ikke vet mer enn det som fremgår av artikkelen her og et par forumposter, er jeg ganske trygg på at Chili har brutt avtalen ved å stenge tilgangen.

Endret av Nagel
  • Liker 6
Lenke til kommentar

iLi er nærmest det jeg føler er kjernen. Chili har skrevet at de mener dataforbruket indikerer at abonnementet brukes i strid med vilkårene. Og disse vilkårene, om enn hvor vage de er (Chili kunne nok vært mer presise), har kunden godtatt da han tegnet abonnementet.

 

Hvis Chili mener at 2 døgn med konstant nedlasting av tullefiler for å tyne abonnementets kapasitet ikke er "normal bruk", er det dette som er grunnlaget for sperringen, ikke mengden data som er brukt vs. det som er igjen til 1000GB.

 

I en sak hos Forbrukerrådet vil de i så fall måtte ta stilling til hva som er "normal bruk", og da legger man det som gjerne omtales som sunn fornuft til grunn. Jeg tror ikke kunden her ville vunnet fram med det mønsteret han har hatt, selv om denne kvoten ikke er brukt opp.

 

Jeg ser gjerne at Chili utfordres litt på hva de har lovet og hva de kan stå inne for når de markedsfører seg, men jeg synes det er synd at dette forhåndsannonserte ekstremtilfellet skal bli et eksempel. Jeg vil heller at Forbrukerrådet får en sak med en som har streamet Netflix eller andre tjenester (som Sumo, som inkluderes i abonnementet) og deretter får en reaksjon. Det er dét som blir en viktig prinsippavgjørelse for folk flest, ikke Marius' "rett" til å laste ned flere hundre giga med ikkeno.

 

Chili selger et mobilabonnement der de lover 1000 GB i måneden (og kaller det "fri bruk", noe som er suspekt i seg selv, men det er en annen sak). Kunden bruker 20% av dette på 25% av tiden, altså ca. 80% av det man betaler for den uka. Chili har ingen måte å (lovlig) sjekke hva som har skjedd her, så de bare antar at kunden da har brutt vilkårene, og sperrer abonnementet.

 

Personlig har jeg 3 GB hos ICE. Hvis de hadde sperret mitt abonnement med begrunnelse i avtalebrudd dersom jeg hadde brukt over 600 MB på en uke, hadde jeg ikke akseptert det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Nå har det seg slik at som skrevet tidligere så kjørte jeg disse nedlastningene Mandag og Tirsdag forrige uke, og først på fredag ble aboet sperret.

Så du hadde vært fornøyd kunde dersom databruken ble sperret på mandag eller tirsdag...?

 

Forsåvidt, siden du prøver å forsvare speedtest på 50-100gb, da antar jeg du har gjort tilsvarende tester for de andre abonnementene du har? Selvfølgelig ville det brukt hele kvoten for en måned eller to, men det må jo til for å sjekke throttling og slikt. Alternativt, hvis du fikk en god nok test med en mindre datamengde hos konkurrentene, så burde jo det holde her også.

Fornøyd, hadde jeg nok ikke blitt, men så har de heller ikke gått ut og sagt noe mer enn at de kom til å ringe de med stort databruk, så jeg ble veldig overrasket over at de bare stengte aboet uten noen form for kommunikasjon med meg utover en sms etter det var stengt.

 

Har ikke forsvart noen som helst form for speedtest, jeg har sagt hva jeg brukte aboet til, og at bruken kun foregikk på mobil, samt at jeg mener det er innenfor rettningslinjene. Jeg har kjørt flere gigabyte med speedtest på andre abo også, men ikke en like stor mengde, nei. Det var som sagt også for å kunne "slå to fluer i en smekk"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorvidt man laster ned tomme data eller streamer 4K video har neppe betydning for belastningen på mobilnettet. 

 

 

 

 

 Men om man streamer tomme datastrømmer 24/7 for å bruke opp 1000 GB, kontra å se 1 4K film hver eneste dag i 30 dager er det forskjell på. Selv det sistnevnte mener jeg kan være over "normal bruk", ingen ser 1 film hver dag, og i hvert fall ikke et sted man ikke har wifi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Men om man streamer tomme datastrømmer 24/7 for å bruke opp 1000 GB, kontra å se 1 4K film hver eneste dag i 30 dager er det forskjell på. Selv det sistnevnte mener jeg kan være over "normal bruk", ingen ser 1 film hver dag, og i hvert fall ikke et sted man ikke har wifi.

 

Hvilken form hadde en normal bruk på 1000 GB i måneden tatt, etter din mening?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Med forbehold om bruken skissert, primært i artikkelen samt det som har kommet frem i diskusjonen, så skjønner jeg egentlig ikke helt hva som er problemet.

Bruker, som har kjøpt en tjeneste med en kvote på 1 Tb/måned, har benyttet seg av inntil 20% av denne på rundt en uke.

Dette ser jeg som uproblematisk så lenge vilkårende er overholdt.

Om han så hadde brukt 100% av kvoten er det uproblematisk.

Han har tross alt forpliktet seg til å betale for en slik bruk.

 

Har han kjøpt rettigheten til en 1 Tb/Måned tjeneste så må han få lov til å bruke den?

Noe annet virker urimelig.

 

At bruker har kjørt en eller annen form for kontinuerlig speedtest er innenfor vilkårene, men kan godt være unødvendig, usømmelig, etisk utfordrende osv.

Derimot er det hans problem hva han bruker kvoten til og det har ingen noe med.

 

Det er tydelig at Chili har skjøre kalkyler for denne tjenesten og at når storforbrukere, som det må medregnes er blant de som er interessert i en slik tjeneste, hopper på toget og kjører i vei så går det dårlig for selskapet.

Som med alt annet av slike tjenester koster noen kunder selskapet penger og de fleste andre tjener de penger på.

 

Til slutt...

Jeg synes ikke Chili fremstår som et selskap jeg noen gang ville kjøpt tjenester fra.

Fremgangen som selskapet har vist, ikke spesifikt til denne sak, når kunder bruker tjenesten de har betalt for er mildt sagt unormal.

 

TIl kunden, hva med å ta kontakt med forbrukerrådet o.l. det hadde vært interessant med noen nøytrale øyne.

 

PS: 1000 TB/Måned er ikke fri bruk, og kommer aldri til å bli det.

Fri bruk er når grensen på kvoten er så høy at det ikke er teoretisk mulig å fylle den.

Eventuelt når det ikke er en grense i det hele tatt.

 

PS:PS: Flott med dette abonnementet, men det er ikke fri bruk...

 

PS:PS:PS Hvorfor var det ikke noe tilsvar fra Chili i første utgave av artikkelen?

Slett arbeid ...

 

 

 

 

- F.eks. 200 (100 inn / 100 ut ) Exabyte pr. måned hadde vært en praktisk umulighet å nå for en enkel bruker på en enkel enhet, uansett om det hadde vært snakk om fiber pr. dags dato.

 

Totalt overkill for en enkel Mobil-TLF i den overskuelige fremtid.

 

På den annen side så må jo Mobil/Internett-leverandørene kunne takkle slike mengder med data pr. bruker.

Som ikke bare er praktisk umulig, men også umåtelig dyrt pr. dags dato.

 

Man hadde ikke fått et slikt abonnement for Kr399,- i måneden, ikke på lang tid ennå i hvert fall.

 

Det er en meget kjent sak at...

Mye vil ha mer, men mer koster som kjent også mer.

Noe som leverandørene er fullstendig klar over, men samtidig også noe forbrukerne ikke er villig til å godta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...