Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål:

1) Er det stor forskjell mtp lysstyrke når det gjelder AF8 og AF9?

2) Er det riktig at LG sine OLEDer har bedre/høyere lysstyrke enn AF8? Er det utslagsgivende?

3) Hvor mye bedre er AF9 kontra AF8 når det gjelder bildekvalitet og bevegelse? Verdt prisforskjellen?

Fryktelig tidspunkt å kjøpe AF8 da Elkjøp nettopp har hatt kampanje med 10,000,- i avslag.. Hadde satset på AF9 hvis du må ha tv nå evt vurdert LG C8 med langt hyggeligere pris og så si vel så bra.

 

http://www.lydogbilde.no/test/tv/lg-oled65c8

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen spørsmål:

1) Er det stor forskjell mtp lysstyrke når det gjelder AF8 og AF9?

2) Er det riktig at LG sine OLEDer har bedre/høyere lysstyrke enn AF8? Er det utslagsgivende?

3) Hvor mye bedre er AF9 kontra AF8 når det gjelder bildekvalitet og bevegelse? Verdt prisforskjellen?

AF9, toppmodellen til Sony, har 780 nits maksimal lysstyrke på 2% hvitt vindu (der 98% av skjermen er sort). LG C8 har 944 nits. Dette er signifikant. AF8 har målt litt høyere, 831 nits. Fortsatt et stykke unna LG. 

 

Sony AF9 på sin side har høyere fargevolum, der den henter spesielt poeng i lyse fargeområder. Så det er litt både og. 

 

Rtings.com gir begge TVene samme score, 8.8. Det er høyeste score de har på nettsiden sin per nå. :) 

Lenke til kommentar

Fryktelig tidspunkt å kjøpe AF8 da Elkjøp nettopp har hatt kampanje med 10,000,- i avslag.. Hadde satset på AF9 hvis du må ha tv nå evt vurdert LG C8 med langt hyggeligere pris og så si vel så bra.

 

http://www.lydogbilde.no/test/tv/lg-oled65c8

 

Neida, skal ikke kjøpe TV før ut på våren neste år men følger uansett med. Så kampanjen, men man måtte vel kjøpe telefonen også om jeg ikke husker feil?

 

Skulle egentlig ha en LG B7 65", men lener mer mot Sony slik det er nå. Får jo se hvordan det blir neste år.

 

AF9, toppmodellen til Sony, har 780 nits maksimal lysstyrke på 2% hvitt vindu (der 98% av skjermen er sort). LG C8 har 944 nits. Dette er signifikant. AF8 har målt litt høyere, 831 nits. Fortsatt et stykke unna LG. 

 

Sony AF9 på sin side har høyere fargevolum, der den henter spesielt poeng i lyse fargeområder. Så det er litt både og. 

 

Rtings.com gir begge TVene samme score, 8.8. Det er høyeste score de har på nettsiden sin per nå. :)

 

Ok, takk for svar :) Er det da slik å forstå at LG vil ha bedre lysstyrke, men muligens scorer svakere på bevegelse?

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar :) Er det da slik å forstå at LG vil ha bedre lysstyrke, men muligens scorer svakere på bevegelse?

 

Jevnt over er nok Sony AF9 en bedre TV. Den vant jo i HDTVTest sin test tidligere i høst også. Men den tiltet foten og høyere pris skremmer bort meg iallefall. Men kanskje ikke deg :)

Lenke til kommentar

Neida, skal ikke kjøpe TV før ut på våren neste år men følger uansett med. Så kampanjen, men man måtte vel kjøpe telefonen også om jeg ikke husker feil?

 

Jeg slo til på denne kampanjen. Det var 9950,- i fast rabatt og - rett etter de la ut dette - så hadde utgangsprisen på 55-tommeren gått ned til 17990. Så prisen jeg betalte var 8040,- for tv-en og 7990,- for telefonen. Dette var for godt til å være sant tenkte jeg, og antok jeg ville få beskjed om at det var en feil, men i går kveld kom jaggu varene på døren. Kampanjen skulle vare til 10 okt men virker som de stoppa den temmelig raskt. Jeg la ut telefonen på Finn til 6500,- den ble solgt på 5 minutt, så det var ikke noe stress. Så effektiv pris for 55 AF8 for meg ble tilslutt 9500,- Nå gjenstår bare å sette opp, og å selge plasmaen... Jeg vil igjen takke denne tråden som tipsa meg om tilbudet. Endret av puckno
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tilbudet gjelder enda. Ulempen er at man må starte telefonen så man kan ikke selge den som "uåpnet"

 

https://www.sonymobile.com/no/promotions/xperia-xz3-sony-bravia/

 

Slik løser du inn Xperia XZ3-tilbudet

1. Slå på din nye Xperia XZ3, og gå gjennom installasjonsprosessen. Vennligst godta vilkårene for Xperia Lounge. Åpne Xperia Lounge-appen, og godta brukervilkårene.

2. Tilbudet finner du under Tilbud i menyen. Når du klikker på tilbudet, blir du sendt videre til en nettside, der du vil finne tilbudskoden din (du må godkjenne vilkårene for Xperia Lounge for å få koden).

3. Fyll inn opplysningene dine, og gjennomfør kjøpet. Når kjøpet er fullført, sendes din Sony BRAVIA® 55AF8 OLED TV til adressen som du har oppgitt. Produktet vil sendes fra vårt lager innen 48 timer (unntatt helger).

 

Fra og med 31.august og frem til 12.oktober 2018, eller så lenge lageret rekker (“kampanjeperioden”) vil du kunne kjøpe en Sony BRAVIA® 55AF8 OLED TV (“kampanjeproduktet) til halv pris (verdi NOK 11 500) når du kjøper en Sony Xperia XZ3 fra en autorisert forhandler av Sony mobiltelefoner (gjelder bare for operatører og Elgiganten) i Danmark, Finland, Norge eller Sverige. Med utgangspunkt i den veiledende utsalgsprisen på NOK 23 000.
1.

Endret av stianooh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen spørsmål:

1) Er det stor forskjell mtp lysstyrke når det gjelder AF8 og AF9?

2) Er det riktig at LG sine OLEDer har bedre/høyere lysstyrke enn AF8? Er det utslagsgivende?

3) Hvor mye bedre er AF9 kontra AF8 når det gjelder bildekvalitet og bevegelse? Verdt prisforskjellen?

AF8 har litt mere nits og bevegelser mot AF9 pluss renere bilde ut i fra sort.

AF9 har bedre kalibrerings muligheter Ink caliman auto kalibrering ,raskere prosessorer med Android mediatek og den nye X1 chippen.

Bedre micro detaljer i bildet og bedre oppskalering mot AF8 pluss lavere inputlag.

Mindre banding på panelene.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Tilbudet gjelder enda. Ulempen er at man må starte telefonen så man kan ikke selge den som "uåpnet"

 

https://www.sonymobile.com/no/promotions/xperia-xz3-sony-bravia/

 

Slik løser du inn Xperia XZ3-tilbudet

1. Slå på din nye Xperia XZ3, og gå gjennom installasjonsprosessen. Vennligst godta vilkårene for Xperia Lounge. Åpne Xperia Lounge-appen, og godta brukervilkårene.

 

2. Tilbudet finner du under Tilbud i menyen. Når du klikker på tilbudet, blir du sendt videre til en nettside, der du vil finne tilbudskoden din (du må godkjenne vilkårene for Xperia Lounge for å få koden).

 

3. Fyll inn opplysningene dine, og gjennomfør kjøpet. Når kjøpet er fullført, sendes din Sony BRAVIA® 55AF8 OLED TV til adressen som du har oppgitt. Produktet vil sendes fra vårt lager innen 48 timer (unntatt helger).

 

Fra og med 31.august og frem til 12.oktober 2018, eller så lenge lageret rekker (“kampanjeperioden”) vil du kunne kjøpe en Sony BRAVIA® 55AF8 OLED TV (“kampanjeproduktet) til halv pris (verdi NOK 11 500) når du kjøper en Sony Xperia XZ3 fra en autorisert forhandler av Sony mobiltelefoner (gjelder bare for operatører og Elgiganten) i Danmark, Finland, Norge eller Sverige. Med utgangspunkt i den veiledende utsalgsprisen på NOK 23 000.

1.

 

 Først betaler man altså for telefonen på Elkjøps sider, får den hjem. Så åpner får man en tilbudskode og så blir sendt til Elkjøps sin side for betaling, eller betaler man direkte til Sony?

 

Altså 8.000 for telefonen, og så halv pris på TV-en som koster 23.000? Kan man regne med 6.500 på Finn for TV-en blir da prisen totalt (8000-6.500)-(23.000/2)= 13.000? Det er jo rimelig, men samtidig er det vel det man kan håpe å få en C8 til om noen uker?

 

 

Puckno, kan du forklare? Hørtes ut som om du fikk begge varene på døra samtidig? Her er jeg ikke helt med.

 

 

Lenke til kommentar

Jevnt over er nok Sony AF9 en bedre TV. Den vant jo i HDTVTest sin test tidligere i høst også. Men den tiltet foten og høyere pris skremmer bort meg iallefall. Men kanskje ikke deg :)

 

Må jo si at AF8 har en mye penere design, så er enig der.

 

Jeg slo til på denne kampanjen. Det var 9950,- i fast rabatt og - rett etter de la ut dette - så hadde utgangsprisen på 55-tommeren gått ned til 17990. Så prisen jeg betalte var 8040,- for tv-en og 7990,- for telefonen. Dette var for godt til å være sant tenkte jeg, og antok jeg ville få beskjed om at det var en feil, men i går kveld kom jaggu varene på døren. Kampanjen skulle vare til 10 okt men virker som de stoppa den temmelig raskt. Jeg la ut telefonen på Finn til 6500,- den ble solgt på 5 minutt, så det var ikke noe stress. Så effektiv pris for 55 AF8 for meg ble tilslutt 9500,- Nå gjenstår bare å sette opp, og å selge plasmaen... Jeg vil igjen takke denne tråden som tipsa meg om tilbudet.

 

Gratulerer med knallkjøp!  :)

 

AF8 har litt mere nits og bevegelser mot AF9 pluss renere bilde ut i fra sort.

AF9 har bedre kalibrerings muligheter Ink caliman auto kalibrering ,raskere prosessorer med Android mediatek og den nye X1 chippen.

Bedre micro detaljer i bildet og bedre oppskalering mot AF8 pluss lavere inputlag.

Mindre banding på panelene.

 

Så I et lyst rom så vil AF8 være bedre enn AF9 dersom kun lysstyrke er et kriterium? 

Lenke til kommentar

AF9, toppmodellen til Sony, har 780 nits maksimal lysstyrke på 2% hvitt vindu (der 98% av skjermen er sort). LG C8 har 944 nits. Dette er signifikant. AF8 har målt litt høyere, 831 nits. Fortsatt et stykke unna LG. 

 

Sony AF9 på sin side har høyere fargevolum, der den henter spesielt poeng i lyse fargeområder. Så det er litt både og. 

 

Rtings.com gir begge TVene samme score, 8.8. Det er høyeste score de har på nettsiden sin per nå. :)

 

 

LGen er signifikant bedre på lysstyrke, mens Sony er bedre på bevegelse/fargevolum? 

 

Planlegger jo ny TV til våren/tidlig sommer, men med mindre det kommer noe signifikant i samme prisklasse som dagens AF9 så står det for min del mellom AF9, AF8 og Evnt C8. TVen blir jo stående i stuen, men bruker den mest på kveldstid uansett så vet jeg vil ha OLED fremfor QLED. Skal ikke være lett nei...

Endret av T.A298
Lenke til kommentar

En kommentar på dette ift AF8 er at det vel er bekreftet at alle 2017- og 2018-modeller (og noen 2016) som bruker SOC MediaTec MT5891 kommer til å bli oppgradert til Android Oreo 8.0, ref blant annet https://ausdroid.net/2018/06/26/confirmed-oreo-google-assistant-sony-android-tv-2018-2017-models-2016-models-also/ Dette vil hjelpe veldig på TV-OS-opplevelsen, men skjer vel neppe før det har pushet ut mesteparten av de 'forrige' modellene i salg, slik at forbrukere opplever at det er nok forskjeller mellom f.eks. AF8 og AF9 til å rettferdiggjøre å betale 10-20k mer. Sånn ellers i forhold til kommentarer på 'gammel tv' så byttet jeg nylig til AF8 fra en plasma jeg har vært veldig happy med i 10 år, men ift en slik definisjon var den sikkert den plasmaen utdatert allerede etter et halvt år. Det kommer alltid noe som er 'bedre' rundt neste sving. 

Endret av puckno
Lenke til kommentar

 Først betaler man altså for telefonen på Elkjøps sider, får den hjem. Så åpner får man en tilbudskode og så blir sendt til Elkjøps sin side for betaling, eller betaler man direkte til Sony?

 

Altså 8.000 for telefonen, og så halv pris på TV-en som koster 23.000? Kan man regne med 6.500 på Finn for TV-en blir da prisen totalt (8000-6.500)-(23.000/2)= 13.000? Det er jo rimelig, men samtidig er det vel det man kan håpe å få en C8 til om noen uker?

 

 

Puckno, kan du forklare? Hørtes ut som om du fikk begge varene på døra samtidig? Her er jeg ikke helt med.

 

 

Tror Elkjøp hadde det slik at man la tv og tlf i handlekurv og fikk da halv pris på tv automatisk. Det er slik de har kampanjen i Sverige og Danmark enda.

Nå forstår jeg det slik at man får en kode for halv pris som da vil være halv pris av 20.000 siden det er det den koster nå. Eksempelet de har brukt er 23000, da det er veiledende pris.

Lenke til kommentar

Puckno, kan du forklare? Hørtes ut som om du fikk begge varene på døra samtidig? Her er jeg ikke helt med.

 

Når jeg handlet så la jeg begge varene samtidig, i samme handlekurv, på Elkjøp sine sider, og fikk da automatisk trukket fra kr 9500,- på TV-prisen. Etter dette er det mitt inntrykk at dette tilbudet på Elkjøp sine sider ganske raskt forsvant. Nå ser det ut som om Sony fortsetter en variant av dette tilbudet ved at man må kjøpe telefonen først og deretter får kjøpe TVen til rabattert pris etter registrering av telefonen. Slik var det ikke når jeg hoppet på dette tilbudet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...