Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Plasmaene, som før Oled´ene kom var overlegen som film-tv, lå vel på et par hundre nits, på det sterkeste... Når jeg gikk over fra plasma til AF8 i forrige uke så lurte jeg i starten på om jeg burde ha på meg solbriller. Alt er relativt. Men ok, ser man mye TV i fullt dagslys med store vinduer rett ved osv så har det selvsagt mye å si. Men for meg, som kommer fra plasma og helst ser tv når jeg koser meg om kvelden, så var den pågående nits-krigen min minste bekymring i beslutningsprosessen. Bare for å sette ting i litt perspektiv.

Knall tv AF8 om jeg ikke har hatt en A1 så har nok AF8 vært en sterk kandidat

Med sub ut som en bonus mot AF9 der det er tatt bort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste Sony oppdateringen løste ABL nå på samme nivå som LG sine oled tvr.

Er en litt trygghet mot inbrenning med at bilde dimmes sakte ned over noen min med statisk innhold men er vel i utgangspunktet en strøm spare funksjon.

 

 

I see. Tenkte bare at færre nits, i kombinasjon med ABL gir et mer lyssvake bilde (som er dumt mtp at OLEDs svakhet allerede er lysstyrke). Lener mer mot C8, men igjen kjøper jeg ikke ny TV før neste år, så kan jo hende det blir noe annet. Følger allikevel med..

Lenke til kommentar

 

Se sitat nedenfor. Jeg har ingen av TVene så kan egentlig ikke uttale meg, men utfra innlegget og det vi hører fra HDTVTest så virker det som det er en signifikant forskjell. Så blir vel prioritering - bevegelse eller brightness. For all del mulig jeg tar feil her, så rett meg gjerne. 

 

 

 

Ingen er uenig på at det er forskjell på det, men bittelitt lys i svært få scener i HDR-filmer, eller lagg 24/7? Virker som den også har mindre problemer med color banding, men forskjellene er helt sikkert små. Irriterer man seg over hakking/lagging så tror jeg det er det verste av alt. Merker man det ikke, så merker man det ikke. På to så like TV-er synes jeg at Android TV er greit å ha. Smart-TV er selvsagt ikke det viktigste, og Android TV-en er nok tregere (AF9 er raskere med ny SOC), men mulighet for alle mulige apps med Play Store, Kodi, Google Cast er ikke dumt å ha integrert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I see. Tenkte bare at færre nits, i kombinasjon med ABL gir et mer lyssvake bilde (som er dumt mtp at OLEDs svakhet allerede er lysstyrke). Lener mer mot C8, men igjen kjøper jeg ikke ny TV før neste år, så kan jo hende det blir noe annet. Følger allikevel med..

På vent selv synes det er et for lite hopp å oppgradere. Mulig en AF9 om den faller i pris mot 20-tallet få se hvordan hdmi 2.1 situasjonen blir på CES 2019.

Lenke til kommentar

Jeg har en 10 år gammel TV (Sony KDL-52W4500) og tenker jeg skal oppgradere i løpet av året. Har i utgangspunktet siklet litt på 65" [AZ]F9. Hvordan stiller lysnivået på den TVen seg i forhold dagens TVer? Jeg syns det er litt vanskelig når jeg ikke har funnet noen gode målinger av eldre TVer vs nye TVer.

 

Jeg skal uansett henge TV på veggen, så den dumme foten til AF9 er jeg ikke så veldig bekymret over.

Lenke til kommentar

AF9 er drømmen. Nytt SOC, eARC og mye annet snacks. 55-tommer koster 32k. 65 koster 40k. Med Powers 20%-tilbud er det vel bare løp og kjøp? 25.600 for 55-tommeren og 65-tommeren for 32k.

Hvem står klare?

Har en engelsk bud som har kjøpt AF9 65 utrolig bra gjevnhet på hans med 5 prosent grå.

Han er mega fornøyd og Bumtious kommer 9nov å kalibrerer den ,så for nok noen før og etter grafer og hvor mange kalibrerte nits tvn hans ga.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Jeg har en 10 år gammel TV (Sony KDL-52W4500) og tenker jeg skal oppgradere i løpet av året. Har i utgangspunktet siklet litt på 65" [AZ]F9. Hvordan stiller lysnivået på den TVen seg i forhold dagens TVer? Jeg syns det er litt vanskelig når jeg ikke har funnet noen gode målinger av eldre TVer vs nye TVer.

 

Jeg skal uansett henge TV på veggen, så den dumme foten til AF9 er jeg ikke så veldig bekymret over.

Har du en gammel TV har den nok veldig lav nits. Sånn er det med alle gamle TV-er. Det vil være en enorm oppgradering for deg. Alt vil være bedre. Du går fra en mid-range/low-range TV og 10 år frem i tid. Det er en helt annen verden. Spørsmålet er vel om du trenger en så flott tv hvis du har klart deg med en så dårlig TV i alle år :-)

Endret av deleder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mhp foten til AF9 så kommer det vel kanskje en versjon med 'vanlig' fot ut på nyåret, og den faller vel i pris (slik som AF8) ut på høsten 2019, ned mot 12-14k inn mot black friday. Men når den blir affordable så har vel sony allerede lansert den neste fristende modellen... And so it goes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...