Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir litt overrasket over hvor lyst det kan bli, men det er mes mest fordi man ikke er vant til det. Sollys og en eksplosjon er langt lysere i virkeligheten, men det er litt uvant. Normalt sett kan man sløve forran tv-en kveld uten at man blir blendet for noe som helst, uansett hva TV-en viser. Så er kanskje spørsmålet hvor lyst det skal bli før vi blir fornøyde. Vil ha 4.000 eller 10.000 nits? Hvor mye poeng er det i det?

Lenke til kommentar

Det er alltid eit valg som må tas der alle faktorar blir tatt i betraktning. Det er ikkje alle som ser svart på å kjøpe ein dyr TV heller. For min del blir det LCD igjen sidan den står i eit rom med mykje lys, er mykje i bruk på dagtid, brukt til PC og gaming, samt litt TV og film på kveldstid. Q9 utgår nok for min del sidan den ikkje finnes i mindre enn 55", men Samsung sin The Frame er veldig aktuell.

Lykke til med å finne en god TV under 55" i dag, jeg endte nylig opp med en 49" Samsung Q6, som på papiret er en betydelig bedre tv enn Frame (blant annet mye høyere lysstyrke). Sjekket Sony sine LCD toppmodeller, men ønsket ikke Android på TV og fikk et bedre tilbud på Samsungen.

Lenke til kommentar

Blir litt overrasket over hvor lyst det kan bli, men det er mes mest fordi man ikke er vant til det. Sollys og en eksplosjon er langt lysere i virkeligheten, men det er litt uvant. Normalt sett kan man sløve forran tv-en kveld uten at man blir blendet for noe som helst, uansett hva TV-en viser. Så er kanskje spørsmålet hvor lyst det skal bli før vi blir fornøyde. Vil ha 4.000 eller 10.000 nits? Hvor mye poeng er det i det?

 

Jeg synes min LG C8 blir lys nok for meg.

Lenke til kommentar

Blir litt overrasket over hvor lyst det kan bli, men det er mes mest fordi man ikke er vant til det. Sollys og en eksplosjon er langt lysere i virkeligheten, men det er litt uvant. Normalt sett kan man sløve forran tv-en kveld uten at man blir blendet for noe som helst, uansett hva TV-en viser. Så er kanskje spørsmålet hvor lyst det skal bli før vi blir fornøyde. Vil ha 4.000 eller 10.000 nits? Hvor mye poeng er det i det?

Det er ikke hvordan en tv blir lysere,det er hvordan lyse detaljer i bildet får mere liv og detaljer med høyere nits.

En oled tv med 500/850 nits blør ut lyse detaljer blir ingen detaljer mere en lys blob.

Så oled tvr tone mapper hdr med å senke tvs lyst styrke for å prøvd å vise lyse detaljer i hdr.

Endret av samco
Lenke til kommentar

HDTVTest har sin test av Sony AF9 ute nå : 

 

 

Basert på det Vincent sa i sin konklusjon der, så er det hovedsaklig Sony sin ledelse på bevegelse som kan friste meg til å bytte fra min LG C8 til Sony AF9. Ellers ser jeg liten grunn. Dolby Vision er bedre på LG, så Netflix vil være bedre der. Vincent sa jo også at ingen TV er perfekt, så man må velge det som er viktigst for en selv da. Den vinklede foten til Sony liker jeg ikke. Har ikke noe imot et slikt minimalistisk design, men jeg foretrekker LG sin løsning fordet (eller Panasonic for den sakens skyld).

 

Edit : Så ikke at du hadde redigert din post Samco.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hvor ser man stutter du hele tiden nevner? Har 65 LG c7 selv og merker ikke noe til dette.

 

Kan være 2 grunner til du ikke gjør det :

- Du har alltid hatt TruMotion satt til Smooth / Myk

- Du er ikke like sensitiv til stutter som meg

 

Snakka med et par karer som jobber i TV avdelinga til Elkjøp. De hadde heller ikke lagt merke til dette. Spurte dem om de tester TV med TruMotion på, og de svarte ja. Så den funksjonen hjelper jo så klart. Men man får litt av den SOE effekten da, samt at video får artifacts, ting som ikke skal være der.

 

Jeg hadde nok byttet til Sony AF9 hvis den hadde hatt en mer normal TV-fot alla LG sin.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Er nok ikke sensitiv for det, har sett det i visse scener uten og huske hvilke. Og har byttet mellom trumotion av og myk. Merket ikke noe såpeopera effekt av og sette på myk. Har sikkert noe med fps i kilden. Men om sony er bedre på bevegelse må vel de og bruke en tilsvarende teknologi? Forstår Sony er bedre på motion, men for min del og de jeg har sett sammen med er dette uproblematisk på B7.

Lenke til kommentar

Det har jo med bildeprosessoren å gjøre. Hadde ingen slike problemer på min gamle Panasonic VT30 plasma TV, så jeg vet hvordan bevegelse skal være. Dessuten var det heller ingen SOE på VT30. Hadde alle filmer vært i 60 fps, så hadde vi heller ikke hatt denne diskusjonen i det hele tatt, men det meste er som dere vet i 24 fps, eller 23.976 fps (med noe i 29.976 fps da).

 

Så kommer det litt an på penger. Jeg har nå fått min LG OLED65C8 for 27990 kr. Sony AF9 i 65" koster en del mer...for å si det pent. Jeg betaler ikke 12-14K mer for den bedre motion prosesseringen til Sony! 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Er nok ikke sensitiv for det, har sett det i visse scener uten og huske hvilke. Og har byttet mellom trumotion av og myk. Merket ikke noe såpeopera effekt av og sette på myk. Har sikkert noe med fps i kilden. Men om sony er bedre på bevegelse må vel de og bruke en tilsvarende teknologi? Forstår Sony er bedre på motion, men for min del og de jeg har sett sammen med er dette uproblematisk på B7.

Helt enig ser ikke dette selv på min B7 og jeg har prøvd heller ingen andre i familien eller venner har nevnt motion problemer. Glad jeg ikke er oversensitiv det må være noe herk. Man er forskjellige noen er veldig sensitive og overkritiske og leter etter den minste feil men tror det store overtall er motsatt.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Får håpe Lg får litt mere Power på sine prosessorer i 2019 som HDTV test sier så er det mikro hakking som ødlegger at Lg ikke klarer helt enda å komme i topp sjiktet på oled tvr. Litt bedre på farve gradiasjoner og litt mere kontroll ut infra 100 prosent sort i lav gråskala.

Lenke til kommentar

@Betroz

 

Sakset fra rtings.com

 

«Update 10/5/2018: We have retested 24p playback with firmware 04.10.05, and the C8 is now able to remove Judder from all sources, unless BFI is enabled.»

 

Kan du verifisere dette ?

 

Den firmwaren har jeg hatt en stund nå. Enten så er det null forskjell, eller så er det stutter jeg legger merke til. 

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål:

1) Er det stor forskjell mtp lysstyrke når det gjelder AF8 og AF9?

2) Er det riktig at LG sine OLEDer har bedre/høyere lysstyrke enn AF8? Er det utslagsgivende?

3) Hvor mye bedre er AF9 kontra AF8 når det gjelder bildekvalitet og bevegelse? Verdt prisforskjellen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...