Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Nå har "ny TV-syndromet" smittet over på min far - så nå skal selvsagt han også ha en ny TV...

 

Budsjett er ca 10K. Både han og min mor bruker TVen mye, henholdvis til nyheter, serier og fotball i helgene. Lite til ingen gaming. Store vinduer hjemme med mye lys, så OLED tror jeg uansett vi kan droppe å vurdere.

 

Nå som Black Friday nærmer seg har jeg bedt han smøre seg med tålmodighet ettersom det trolig kommer gode tilbud i den prisklassen. Eneste kravet er at den ikke må være større enn 55". 

 

Noen anbefalinger?  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg fikk min LG C8 kjørte jeg bare en pixel-test i forskjellige farger for å sjekke at det ikke var noen døde piksler, og konstanterte at absolute black-nivået var helt sort.Etterhvert som jeg har brukt den har det begynt å irritere meg at venstresiden er mye lysere enn høyresiden når det er gråtoner som skal vises, og at det kan være spor av banding, så jeg tok en test med 5% grå. Dette må vel være gyldig grunn for å reklamere? Ser det er et kjent problem generelt med OLED-panel.attachicon.gifc8_5_prosent_grey.pngBildet viser selvfølgelig overdrevent lyst panel siden det er tatt med høy ISO og lukkertid, men den relative forskjellen (og bandingen) kommer likevel greit frem.Redselen er dog at jeg skal ende opp med et nytt panel som har pikselfeil, som jeg da ikke kan klage på...

Ser virkelig dålig ut desverre er oled et panel lotteri.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker vel egentlig at min neste TV blir en Samsung QLED, føler jeg har hatt bom på 2/3 OLED-paneler, litt mindre lotto med LCD-panel vel (bortsett fra pixelfeil) ? Når jeg tenker meg om har jeg vel i og for seg hatt nok av backlight bleed-lotto på PC-IPS-skjermene jeg har hatt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som regel ikke. Da skal det være ganske uttalt. Om en tenker at det er et OLED lotteri fordi en klarer å provosere frem unøyaktigheter i tester som gjør sitt ytterste for å vise disse, er det nok sant. Da ville jeg nok jeg oppdaget banding på mitt panel og. Men i realiteten gjør jeg ikke det i TV-sendinger, film osv.

 

Q9FN har dirty screen effect på nesten alle paneler, så at de er så mye mer stabile tror jeg ikke.

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

LED-paneler er vel mer gambling? Eller QLED som Samsung kaller det. Har man mulighet for OLED tror jeg det er bedre 6 av 7 dager i uka. Så får man heller passe på å kjøpe et sted med gode returordninger, men det gjelder jo uansett hva slags TV man kjøper. Film ser man vel stort sett i mørket. Der er OLED bedre enn Q9FN. Det synes jeg er det viktigste, med mindre man bruker den i en utrolig lys stue veldig mye.

Edit: Lurer på om dere som fikk XZ3 sammen med A8F på Elkjøp egentlig kunne fått kjøpe to TV-er hvis dere hadde åpnet telefonen og gått inn i Sony-appen... Noen som har prøvd?

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Som regel ikke. Da skal det være ganske uttalt. Om en tenker at det er et OLED lotteri fordi en klarer å provosere frem unøyaktigheter i tester som gjør sitt ytterste for å vise disse, er det nok sant. Da ville jeg nok jeg oppdaget banding på mitt panel og. Men i realiteten gjør jeg ikke det i TV-sendinger, film osv.

Q9FN har dirty screen effect på nesten alle paneler, så at de er så mye mer stabile tror jeg ikke.

Om man har bands vises det på lyse grå innhold

Lenke til kommentar

LED-paneler er vel mer gambling? Eller QLED som Samsung kaller det. Har man mulighet for OLED tror jeg det er bedre 6 av 7 dager i uka. Så får man heller passe på å kjøpe et sted med gode returordninger, men det gjelder jo uansett hva slags TV man kjøper. Film ser man vel stort sett i mørket. Der er OLED bedre enn Q9FN. Det synes jeg er det viktigste, med mindre man bruker den i en utrolig lys stue veldig mye.

Edit: Lurer på om dere som fikk XZ3 sammen med A8F på Elkjøp egentlig kunne fått kjøpe to TV-er hvis dere hadde åpnet telefonen og gått inn i Sony-appen... Noen som har prøvd?

Cloading på Q9 ikke mange nokk dimming zoner

Lenke til kommentar

Edit: Lurer på om dere som fikk XZ3 sammen med A8F på Elkjøp egentlig kunne fått kjøpe to TV-er hvis dere hadde åpnet telefonen og gått inn i Sony-appen... Noen som har prøvd?

 

Jeg prøvde ikke, det har en viss verdi å selge en ny gjenstand uåpnet. Men det er jo en kjempeide... Men telefonen ble solgt med en gang for min del.

Endret av puckno
Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker vel egentlig at min neste TV blir en Samsung QLED, føler jeg har hatt bom på 2/3 OLED-paneler, litt mindre lotto med LCD-panel vel (bortsett fra pixelfeil) ? Når jeg tenker meg om har jeg vel i og for seg hatt nok av backlight bleed-lotto på PC-IPS-skjermene jeg har hatt...

Hva er planen? Levere tilbake å gå for 65" Q9FN? Vet ikke om du og Bertroz har hatt uflaks eller ikke. Jeg som trodde at OLED var safere enn (Q)LED.

 

Nå får man Q9FN 65 for 29.990. Lov å håpe på at prisen dropper noe kanskje før Black Friday? Uansett ser det vel ut som om den koster det samme som C8 nå.

Lenke til kommentar

Hva er planen? Levere tilbake å gå for 65" Q9FN? Vet ikke om du og Bertroz har hatt uflaks eller ikke. Jeg som trodde at OLED var safere enn (Q)LED.

 

Nå er det vel heller ikke akkurat uflaks det er snakk om da. For de som er sensitive til ujevne bevegelser i bildet (oppfattes som hakking), så kan man tydelig se at LG C8 sliter med stutter ved 24 Hz film. TruMotion hjelper en del her, men løser ikke problemet helt.

 

Jeg kan fortsatt levere TV tilbake, men problemet mitt er at jeg ikke vet hvilket annet TV jeg da skal erstatte med. Joda Sony AF9 er bedre, men den er ikke perfekt den heller. Blandt annet liker jeg IKKE den tilta TV-foten den har, som jeg har nevnt her før.

 

Så har man Samsung Q9FN. Dårligere innsynsvinkel, samt at den har for få dimme soner og eller Samsung sine algoritmer ikke er helt optimalt satt opp. Jeg har litt lyst på 75 tommeren av denne, men den koster en del mer og har de problemene som sagt da.

 

Siste kandidaten jeg vurderer er Philips OLED803. Den er bedre på 24 Hz enn LG, men den får man ikke kalibrert på HDR, og ikke støtter den Dolby Vision heller. Treg og buggy firmware sies det også. Ellers har den topp bilde kvalitet.

 

Ikke bare det, men skal jeg få Rune, kalibreringsmannen.no, til å komme til meg å kalibrere min TV, så må jeg bestemme meg før den 18. Oktober - og det er før Elkjøp sin 50 dagers returrett har utgått også.... Valgets kval :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktum er at den perfekte TVen ikke finnes. Så om du ikke blir fornøyd uansett, er det kanskje best å vente til det lanseres noe med kompromisser som du kan akseptere? :)

 

Så sant så sant. Greia er at gamle TV er solgt, så jeg kan ikke vente. Blir enten å beholde min LG C8 eller bytte til en annen. Som sagt så hadde jeg nok bytta til Sony AF9 om den hadde hatt en normal TV-fot (selv om prisen på den er drøy sammenliknet med C8).

 

Siden jeg har en PC koblet til TV, så må jeg si at kanskje Q9FN hadde vært et sikrere valg allikevel. Men hmm...

Lenke til kommentar

Så sant så sant. Greia er at gamle TV er solgt, så jeg kan ikke vente. Blir enten å beholde min LG C8 eller bytte til en annen. Som sagt så hadde jeg nok bytta til Sony AF9 om den hadde hatt en normal TV-fot (selv om prisen på den er drøy sammenliknet med C8).

 

Siden jeg har en PC koblet til TV, så må jeg si at kanskje Q9FN hadde vært et sikrere valg allikevel. Men hmm...

Har du vurdert denne da? http://www.lydogbilde.no/test/tv/panasonic-tx-65fz800e

Lenke til kommentar

Jeg så nå akkurat at Philips 75" 4K UHD LED Smart-TV 75PUS8303/12 er satt ned med 50% frem til 20. okt! Synd den har IPS panel, så sort nivå og kontrast er ikke i nærheten av Samsung QLED eller LG OLED, men ingenting imot prisen da! 20K for 75" TV er ikke ille det :)

 

Edit : Spessielt når Samsung sin 75" Q9FN koster 25K mer...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...