Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok mange grunner til det, men noen få kan ramses opp slik:

 

  • Plassforhold. Skal en ha surround, bør en ha 5 høyttalere og subwoofer. Med Dolby Atmos, enda flere. En skal ha plass til dette, i tillegg til kablene som må trekkes. Velger en trådløst, må hver høyttaler ha egen strømkontakt, så det er ikke nødvendigvis mye bedre. 
  • Lokale. Svært mange bor i leiligheter, blokker, rekkehus etc. Da er det veldig ofte uaktuelt å ha en 12-tommers 500W subwoofer som dundrer gjennom veggene.
  • Estetikk. Mange (spesielt damer) synes at høyttalere skjemmer ut en stueløsning. Skal en ha spesifikke designhøyttalere, må en muligens gå på kompromiss av lyd, eller selge ene lungen sin. :)
Selv har jeg et håp om å få til et ordentlig Dolby Atmos-anlegg en gang i fremtiden, men har per nå bare lydplanke med tilhørende sub.

  

 

Jeg skjønner argumentene dine. Men er ikke helt enig.

 

Har selv bodd i blokk med en 12" aktiv sub. Og det er ikke noe problem. Dynamisk EQ fikser det så naboene ikke blir noe mer plaget enn med andre lydkilder. Og det høres fortsatt ok ut.

 

WAF er vel kanskje den vanskeligste hindringen å forsere

 

La 9000,- i et lydsystem med lydplanke faktisk god lyd men solgte det og kjøpt inn et skikkelig anlegg. Siste jeg manglet var subben gikk for en 10 tommer . Består nå av to gulvhøytalleer , Center, to bak, to i taket for atmos effekt og subb helt rått. Koster jo vel så mye som tv men er klart verdt det :)

Joda, lydplanke kan være bra. Men ikke som ett dedikert anlegg. Vi er enige der.

 

Har selv bare 3.1 oppsett nå. Men flytting om 2 uker, da kommer de siste 4 høyttalerne opp på veggene.

 

Blir nok ett 7.1.4 oppsett i fremtiden, men er endel annet som må prioriteres før det blir innkjøp av kapabel forsterker.

 

Men det var uansett dette som var poenget mitt. Poenget er at mange ser ut til å være petimetre når det kommer til bildet. For så å nærmest bare drite i lyden. Den er jo like viktig som bildet når man ser film og serier.

 

Men la oss legge dette dødt i denne tråden. Skal ikke spore av mer nå.

Lenke til kommentar

Null problem å spille på ... har nettop klart shenmue 2 siste QTE og det er spilt sekund reaksjon på en A1.

 

Jeg tror det kommer an på hvilke krav man har til spillinga. Rtings sier: "The Sony A8F has good input lag with a 4k signal. 1080p input lag is a bit high but good enough for all but the most competitive gamers." Input-lag'ene står listet opp her:

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/a8f#comparison_1799

 

 

Noen som har erfaring med å bruke  AF8 (eller A1) stående på tvbenk med lydplanke foran?  Kommer den i veien?

 

rtings sier: "We measured the height and found it to be 1.7cm or about 11/16 ". There's no room to put a sound bar in front of the TV without blocking part of the bottom of the screen." Nå er skjermen høyttaler på AF8 og kombinert med subwoofer (ref kommentar på at AF8 har utgang som støtter det) så er det mulig det gir ok lyd?

https://www.rtings.com/tv/discussions/-YpSJa6xOYi9Qypw/how-high-is-it-from-the-bottom-of-the-tv-stand-to-the-top-of-the-bottom-bezel-it-doesn-t-look

Lenke til kommentar

Største problemet med lyd er faktisk å ikke forstyrre naboer. Bor man i et eget hus med mange meter til nærmeste nabo er det null stress (med mindre du har små barn, synd for dere) men for mange så er det blokk eller rekkehus som gjelder og da kan man ikke ha det beste av det beste. Kan få lydkvalitet, men når man ikke kan skru så alt for mye opp så blir det litt begrenset fra starten av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk tråd. I dag har jeg en Samsung 65 KU6075, som jeg planlegger å oppgradere i løpet av det neste halvåret. Jeg sikter meg inn på TV under 20 lapper, muligens på Black Friday.

 

Hva vil dere anbefale, selv mener jeg at valget står mellom en Samsung QLED, eller en LG OLED TV. TVen skal i hovedsak brukes til film og TV, aller mest Plex eller lignende streaming, men jeg er likevel litt småredd for burn in hvis jeg går for en av LG sine OLED-modeller.

 

Jeg har også en rimelig bred sofa, og kort avstand til TVen, så ved filmkvelder, må ofte personer sitte et stykke ut på siden (nærmere 45 grader "offset", noe som gjør bildet helt horribelt på min nåværende TV. Vil F.eks. OLED gi bedre kontraster/farger vel stor innsynsvinkel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fantastisk tråd. I dag har jeg en Samsung 65 KU6075, som jeg planlegger å oppgradere i løpet av det neste halvåret. Jeg sikter meg inn på TV under 20 lapper, muligens på Black Friday.

 

Hva vil dere anbefale, selv mener jeg at valget står mellom en Samsung QLED, eller en LG OLED TV. TVen skal i hovedsak brukes til film og TV, aller mest Plex eller lignende streaming, men jeg er likevel litt småredd for burn in hvis jeg går for en av LG sine OLED-modeller.

 

Jeg har også en rimelig bred sofa, og kort avstand til TVen, så ved filmkvelder, må ofte personer sitte et stykke ut på siden (nærmere 45 grader "offset", noe som gjør bildet helt horribelt på min nåværende TV. Vil F.eks. OLED gi bedre kontraster/farger vel stor innsynsvinkel?

 

 

Du vil ikke vurdere panasonic da, jeg prøvde QLED 65Q9FN men skiftet den ut med panasonic oled 55FZ800, er mer fornøyd med bilde, men Qled hadde mer lysstyrke, noe som var fint om dagen. QLED er vel heller ikke kjent for å ha bra innsynsvinkel. Vet ikke hva det er med Panasonic men det føles bedre, tryggere og ryddigere enn Samsung, er så gammel at jeg verdsetter driftssikkerhet også. Kanskje du kan få 65 tommern for 25K på tilbud, finnes en versjon med integrert "lydplanke" også, sikkert greit dersom du ikke har lydanlegg. Vil ellers anbefale JBL 5.1 lydplanke, skikkelig surround lyd og kraftig bass dersom du ikke har plass til et skikkelig anlegg, falt litt igjennom når jeg kjørte på med Dimmu borgir, men i følge kona høres det ikke bra ut uansett anlegg☺

Endret av Roghag
Lenke til kommentar

rtings sier: "We measured the height and found it to be 1.7cm or about 11/16 ". There's no room to put a sound bar in front of the TV without blocking part of the bottom of the screen." Nå er skjermen høyttaler på AF8 og kombinert med subwoofer (ref kommentar på at AF8 har utgang som støtter det) så er det mulig det gir ok lyd?

https://www.rtings.com/tv/discussions/-YpSJa6xOYi9Qypw/how-high-is-it-from-the-bottom-of-the-tv-stand-to-the-top-of-the-bottom-bezel-it-doesn-t-look

Takk, da utgår dessverre den.

 

Nyere OLED-alternativer begrenser seg da egentlig til LG C8 og Philips 873?

Har de noen åpenbare fordeler/ulemper når bruken 95% er fotball og film, med appletv4k/chromecast og bluray som eneste kilder?

Lenke til kommentar

En del mener at LG er dårligere på bevegelser enn konkurrentene, selv har jeg ikke observert det mot Philips 55POS8002, men jeg er mer interessert i å nyte innhold enn i å nerde over specs og målinger :)

 

Ellers så er LG C8 55" på tilbud til 10K hos Power Lørenskog i morgen, kun 50 stk, så regner med at det blir utsolgt i løpet av kort tid. Vil tro at dette er 2-3K rimeligere enn den blir solgt for på Black Friday.

 

Du kan jo ta en tur til butikken og se de side om side mot hverandre før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

En del mener at LG er dårligere på bevegelser enn konkurrentene, selv har jeg ikke observert det mot Philips 55POS8002, men jeg er mer interessert i å nyte innhold enn i å nerde over specs og målinger :)Ellers så er LG C8 55" på tilbud til 10K hos Power Lørenskog i morgen, kun 50 stk, så regner med at det blir utsolgt i løpet av kort tid. Vil tro at dette er 2-3K rimeligere enn den blir solgt for på Black Friday.Du kan jo ta en tur til butikken og se de side om side mot hverandre før du bestemmer deg.

Tror jeg ville ha prøvd en Phillips 803 oled tv. Penere design og kraftig prosessor om Dolby Vision ikke er et must.

Dolby Vision er litt oppskrytt er ikke natt og dag forskjell.

Lenke til kommentar

Om innhold er kun streaming med varierende komprimert bit innhold så blir forskjellene fra tv merke til tv merke større.

HBO nordic .... er et skrekk eksempel vi desverre har i Norge så alt av heste krefter i prosessering av bildet er en kamp mot HBO macro blocking i mørkt innhold.

 

Macro blocking litt forklart er når en tv ikke klarer grå detaljer fra sort med lav bitrate innhold. Blir store grå firkanter på sort bakgrunn litt som små lego klosser i mørke partier på bildet.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Hvis man er opptatt av god kvalitet og gjerne smeller 30 papp i en TV kan man ikke bruke TV 2 Sumo, HBO Nordic eller NRK-appen. Det er helt seriøst ment.


Noen som vurderer Philips 873 65-tommer til 21k hos Komplett? Er vel identisk med fjorårets 9002, men har HDR10+, bra på motion handling og har 900 nits. Er LG C8 eller A8F mye bedre? http://lbtechreviews.com/test/tv/philips-65oled873

Endret av deleder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk tråd. I dag har jeg en Samsung 65 KU6075, som jeg planlegger å oppgradere i løpet av det neste halvåret. Jeg sikter meg inn på TV under 20 lapper, muligens på Black Friday.

 

Hva vil dere anbefale, selv mener jeg at valget står mellom en Samsung QLED, eller en LG OLED TV. TVen skal i hovedsak brukes til film og TV, aller mest Plex eller lignende streaming, men jeg er likevel litt småredd for burn in hvis jeg går for en av LG sine OLED-modeller.

 

Jeg har også en rimelig bred sofa, og kort avstand til TVen, så ved filmkvelder, må ofte personer sitte et stykke ut på siden (nærmere 45 grader "offset", noe som gjør bildet helt horribelt på min nåværende TV. Vil F.eks. OLED gi bedre kontraster/farger vel stor innsynsvinkel?

OLED kan du se fra nærmest hvilken som helst vinkel uten at bildet tar nevneverdig skade av det. Til film og TV ville jeg da gått for LG C8. :)
Lenke til kommentar

Takk, da utgår dessverre den.

 

Nyere OLED-alternativer begrenser seg da egentlig til LG C8 og Philips 873?

Har de noen åpenbare fordeler/ulemper når bruken 95% er fotball og film, med appletv4k/chromecast og bluray som eneste kilder?

Spørs hva du vektlegger mest der. Fotball eller film. Skal du ha en ren fotball-TV ville jeg sett på Sony XF9005 eller Samsung Q9FN. Til film LG C8.
Lenke til kommentar

Jeg har fundert litt om at hvis jeg skal returnere min LG C8, så gjør jeg det for å få en TV med bedre bevegelser med 24 fps innhold. Joda Sony AF9 er bedre, men etter litt forskning online har jeg funnet ut at på akkurat dette punktet, så er faktisk Philips 65OLED803 bedre (på 24 fps innhold) enn selv Sony!

 

Men den til Philips har jo sine svakheter den også. Spørsmålet er bare om det er verdt å bytte TV kun for å få bedre/mer smooth 24 fps. Er jo litt styr å pakke ned og sende TV, og så få ordna seg det nye. Hhmmm  :hmm:

 

Hva mener dere andre?

Lenke til kommentar

Jeg har fundert litt om at hvis jeg skal returnere min LG C8, så gjør jeg det for å få en TV med bedre bevegelser med 24 fps innhold. Joda Sony AF9 er bedre, men etter litt forskning online har jeg funnet ut at på akkurat dette punktet, så er faktisk Philips 65OLED803 bedre (på 24 fps innhold) enn selv Sony!

 

Men den til Philips har jo sine svakheter den også. Spørsmålet er bare om det er verdt å bytte TV kun for å få bedre/mer smooth 24 fps. Er jo litt styr å pakke ned og sende TV, og så få ordna seg det nye. Hhmmm  :hmm:

 

Hva mener dere andre?

Den perfekte tv er ikke laget det er svakheter med Philips skjermen også. Jeg har selv ikke en gang lagt merke til 24fps svakheten til LG men er heller ikke typen som leter etter småfeil eller er overkritisk. Er du en slik fyr blir du aldri fornøyd og vil trolig finne flere på Philips modellen en den du har. 

Lenke til kommentar

Den perfekte tv er ikke laget det er svakheter med Philips skjermen også. Jeg har selv ikke en gang lagt merke til 24fps svakheten til LG men er heller ikke typen som leter etter småfeil eller er overkritisk. Er du en slik fyr blir du aldri fornøyd og vil trolig finne flere på Philips modellen en den du har. 

 

Jo greit det, men noen er mer følsomme for bevegelse i filmer enn andre. Jeg hadde ikke slike problemer med min gamle Panasonic VT30 plasma TV. TruMotion hjelper jo en del på LG C8 da. Uten den hadde jeg returnert TV for lenge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...