Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som vet om innsynsvinkel på Q9FN er noe problem hvis man sitter rett foran den, men ser litt opp? Jeg tenker ikke å henge den høyt på en vegg, men på et 45cm TV bord og sitte tilbakelent i go'stolen. Blir jo en liten vinkel der.

Kanskje du skal bytte med han her som skriver i Avforum...  :)

 

"Da går Samsung Q9FN i retur. Lokal dimming (FALD) algoritmen takler ikke svart detaljer i mørke scener og slår av disse delene av skjermen, veldig skuffende. 16 minutter ut i filmen Gravity er en scene denne TV’en ikke takler i det hele tatt.

Planen er å bytte i en LG C8"

 

 
Lenke til kommentar

 

Kanskje du skal bytte med han her som skriver i Avforum...  :)

 

"Da går Samsung Q9FN i retur. Lokal dimming (FALD) algoritmen takler ikke svart detaljer i mørke scener og slår av disse delene av skjermen, veldig skuffende. 16 minutter ut i filmen Gravity er en scene denne TV’en ikke takler i det hele tatt.

Planen er å bytte i en LG C8"

 

Heheh :p

 

Har du link til der han skrev det? Hmm når jeg leser slikt, så får jeg mindre lyst på Q9FN må jeg innrømme. Skyggedetaljer er jo viktig! Men hva om en proff kalibrering kan fix på det?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Nå er det vel heller ikke akkurat uflaks det er snakk om da. For de som er sensitive til ujevne bevegelser i bildet (oppfattes som hakking), så kan man tydelig se at LG C8 sliter med stutter ved 24 Hz film. TruMotion hjelper en del her, men løser ikke problemet helt.

 

Jeg kan fortsatt levere TV tilbake, men problemet mitt er at jeg ikke vet hvilket annet TV jeg da skal erstatte med. Joda Sony AF9 er bedre, men den er ikke perfekt den heller. Blandt annet liker jeg IKKE den tilta TV-foten den har, som jeg har nevnt her før.

 

Så har man Samsung Q9FN. Dårligere innsynsvinkel, samt at den har for få dimme soner og eller Samsung sine algoritmer ikke er helt optimalt satt opp. Jeg har litt lyst på 75 tommeren av denne, men den koster en del mer og har de problemene som sagt da.

 

Siste kandidaten jeg vurderer er Philips OLED803. Den er bedre på 24 Hz enn LG, men den får man ikke kalibrert på HDR, og ikke støtter den Dolby Vision heller. Treg og buggy firmware sies det også. Ellers har den topp bilde kvalitet.

 

Ikke bare det, men skal jeg få Rune, kalibreringsmannen.no, til å komme til meg å kalibrere min TV, så må jeg bestemme meg før den 18. Oktober - og det er før Elkjøp sin 50 dagers returrett har utgått også.... Valgets kval :p

Sony AF8 ... den har alt du trenger.

 

Bedre bevegelser en Lg ssstutter og Dolby Vision .

Renere ut i fra sort mindre artifakter og null Lg Colour bands...

Endret av samco
Lenke til kommentar

Mye bedre på bevegelser AF8 ingen micro stutter bare se på hdtv test sin omtale.

Er nok den beste oled kjøpet i 2018 med pris og ytelse.

 

 

Når en av OLEDs største svakheter er antall nits, er det ikke lurt å da velge C8 som er bedre på dette punktet enn AF8? Selv om bevegelsene er noe dårligere. 

Lenke til kommentar

Forskjellen i nits er vel liten, og gjør seg kun gjeldende i enkelte scener ved HDR-bruk? Hakker TV-en og man legger merke til det må jo det være skrekkelig irriterende

 

Leste review av Z9F. Det var litt skuffende! Trodde den skulle være bedre enn Q9FN: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/z9f

 

Se sitat nedenfor. Jeg har ingen av TVene så kan egentlig ikke uttale meg, men utfra innlegget og det vi hører fra HDTVTest så virker det som det er en signifikant forskjell. Så blir vel prioritering - bevegelse eller brightness. For all del mulig jeg tar feil her, så rett meg gjerne. 

 

... LG C8 har 944 nits. Dette er signifikant. AF8 har målt litt høyere, 831 nits. Fortsatt et stykke unna LG. 

 

Sony AF9 på sin side har høyere fargevolum, der den henter spesielt poeng i lyse fargeområder. Så det er litt både og. 

 

Rtings.com gir begge TVene samme score, 8.8. Det er høyeste score de har på nettsiden sin per nå.  :)

 

 

Lenke til kommentar

Når en av OLEDs største svakheter er antall nits, er det ikke lurt å da velge C8 som er bedre på dette punktet enn AF8? Selv om bevegelsene er noe dårligere.

 

Siden HDR på alle oled tvr er lavt og tvne tone mapper HDR detaljer i lyse partier er det ikke noen natt og dag forskjell på 100 nits. Får et bedre bilde med en oled som har et renere bilde ut i fra 100 prosent sort mot mørke grå detaljer.

Som Sony oled tvr klare bedre en konkurrentene.

Lenke til kommentar

Hdr på en oled tv jukser litt med å senke lysstyrken på hele bildet for å få mere punch i lysere HDR highlights.

Vanelig HD ser lysere ut men HDR i et mørkt rom gir en bra effekt.

 

Samsung ryktes med å jobbe med en Quantum dot oled tv som vil gi mere lystyrke og et bredere farve spekter en REC 709.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Plasmaene, som før Oled´ene kom var overlegen som film-tv, lå vel på et par hundre nits, på det sterkeste... Når jeg gikk over fra plasma til AF8 i forrige uke så lurte jeg i starten på om jeg burde ha på meg solbriller. Alt er relativt. Men ok, ser man mye TV i fullt dagslys med store vinduer rett ved osv så har det selvsagt mye å si. Men for meg, som kommer fra plasma og helst ser tv når jeg koser meg om kvelden, så var den pågående nits-krigen min minste bekymring i beslutningsprosessen. Bare for å sette ting i litt perspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden HDR på alle oled tvr er lavt og tvne tone mapper HDR detaljer i lyse partier er det ikke noen natt og dag forskjell på 100 nits. Får et bedre bilde med en oled som har et renere bilde ut i fra 100 prosent sort mot mørke grå detaljer.

Som Sony oled tvr klare bedre en konkurrentene.

 

Hva med ABL på Sony vs LG?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...