Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Villfaren skrev (På 20.11.2022 den 19.08):

Ja, eg besøkte de. De var enig at dette var dårlige greier. Merkelig at de har levert det ut da. Så da får eg bare levere tilbake tv tenker eg,og ts en ny kalibrering 

 

Alltid skeptisk til disse butikk kalibreringene. Dette gjøres jo under helt andre forhold enn rommet TV skal stå i, altså stua di. Du får be de komme hjem å kalibrere TV hos deg som plaster på såret.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KANE2009 skrev (6 timer siden):

Takk for tråden. Hvor mye har dette å si i prinsippet, dersom panelene uansett er begrenset av software?

Går vel litt snakk om at panel uniformity har blitt forbedret med nye panel typen. Jeg kommer personlig ikke til å ta noen sjekk på panel lottery før hvert fall etter 100 timer. Begynne å lete etter feil når man ikke oppdager det under normale forhold gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
2 hours ago, pelle-parafin said:

Power hvor jeg kjøper tv'n må da vite dette før de optimaliserer bildet med en kalibrering? Eller er det noe jeg ikke helt forstår?

Jeg ville spurt hvilken firmware de kalibrerer så de ikke bruker siste oppdaterte (tviler men vet aldri), så er det greit å finne den mest optimale firmware når man velger å gjøre det for blir fort dyrt å kalibrere hvis man oppdaterer tv og må gjøre det om og om igjen. 
 

Så lenge det ikke er 1403 går det bra, men pass på å ikke videre oppdatere så du mister innstillinger (fargepalettet forandrer seg med større oppdateringer og blir verre enn ootb ser ut).

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Mala said:

Alltid skeptisk til disse butikk kalibreringene. Dette gjøres jo under helt andre forhold enn rommet TV skal stå i, altså stua di. Du får be de komme hjem å kalibrere TV hos deg som plaster på såret.

Kalibrering hjemme koster endel mer enn i butikk så tviler på det. 
 

Er totalt verdt prisen men en må gjerne ha tv en stund for å finne rette firmware eller kalibrere selv (som er mitt neste steg neste år). 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Du kan jo bare slå av CEC. 
Var helt sikkert slått av på Samsung. 

Har ikke hørt den forkortelsen før, men hvis endring av CEC er under Bravia-sync (justering av input-innstillinger) så har jeg slått av det nå. Sto satt til Enabled på min modell.
https://www.sony.com/electronics/support/articles/00161073

Får se om det hjalp når jeg er ferdig med å se Avatar. ^^

Lenke til kommentar
Dubious skrev (31 minutter siden):

Jeg har lyst å se Avatar også, men jeg venter på UHD, som mest sansynlig kommer i desember. 

Ah, jeg hadde glemt av 2'ern som kommer snart. Dette var den første, fra 2009 (18,5 Mbps x264 BD-rip). :)
Driver å tester Sony TVen med diverse materiale jeg har på disk. Bilder, video etc. Leser om "middels" innsynsvinkel pga. paneltypen på Rtings, men dette er ikke noe problem med min bruk.

Jeg får fortsatt svart blinking i PC-skjermene 2 ganger et par minutter etter å ha slått av Sony TVen, men det skjedde med Samsung'en også. De slår seg ihvertfall ikke helt av mer så takker for tips. Ville satt pris på en link neste gang så jeg vet hva jeg skal se etter.

Hvordan fungerer forresten HDR på X90J? Det skulle aktiveres automatisk etter hva jeg forstod ved avspilling av HDR-materiale, men jeg har ikke noen HDR-filmer å teste med pr. nå (tror jeg bare må finne meg en .torrent...).

Av hva jeg har sett av HDR (demovideoer i butikker) så er ikke lyssettingen realistisk overhodet, men jeg har ikke hatt en egen TV å teste med før. Tenker jeg bør teste selv før jeg avskriver HDR fullstendig.

Jeg ser noe hakking på bildet ved vanlig videoavspilling ved 120 Hz (fungerer fint ved 100 Hz) så antar jeg må ned til 60 Hz med HDR-materale.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Regny said:

Samsung 85" Q70B eller LG 86" Nano 76
Noen som har erfaring med de tv`ene? Heller mot Q70B 

Jeg kan ikke anbefale noen av disse. Dette er low-end modeller. Du får mid/high-end for den prisen i 75-77" nå, hvis det er aktuelt å gå ned i størrelse (evt. opp i pris).

Hva skal tv brukes til og hvor? For enkel linær-tv er de nok mer en bra nok, men til film ville jeg kjøpt noe annet (se lenger oppe i tråden). Hva er avstand mellom tv og øyne?

Lenke til kommentar
Slaps skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke anbefale noen av disse. Dette er low-end modeller. Du får mid/high-end for den prisen i 75-77" nå, hvis det er aktuelt å gå ned i størrelse (evt. opp i pris).

Hva skal tv brukes til og hvor? For enkel linær-tv er de nok mer en bra nok, men til film ville jeg kjøpt noe annet (se lenger oppe i tråden). Hva er avstand mellom tv og øyne?

5 meter sofa til vegg. Skal brukes til spilling, serier og en film av og til. Har prosjektor til filmkvelder på loftet.

75" kan gå men usikker på avstanden 

Ikke OLED, da det er en del lys i stue

Maks 20k 

Endret av Regny
Lenke til kommentar
1 hour ago, Regny said:

5 meter sofa til vegg. Skal brukes til spilling, serier og en film av og til. Har prosjektor til filmkvelder på loftet.

75" kan gå men usikker på avstanden 

Ikke OLED, da det er en del lys i stue

Med den avstanden har størrelsen noe for seg i hvert fall. Det gjør ikke avgjørelsen lettere. 

Om 75" er innenfor så anbefaler jeg TCL C935, best bildekvalitet, kontrast, lysstryke av det meste egentlig, men kan være litt mangelfull på software/ekstra features etc. https://classic.prisjakt.no/product.php?p=6238349

Hvis du fortrekker størrelse (85") fremfor bildekvalitet så ser den Q70Ben som du har funnet ikke så dum ut. Men jeg kan egentlig ikke anbefale den til film/tv-serier på kvelder, da den mangler local dimming (tenk blooming, halo effect og lys rundt subtitles etc.). 
Ser ut som du må opp til 30 laken for å få local dimming i den størrelsen, da med Q85B .

OLED over 77" er uansett såpass dyrt at det ikke hadde vært aktuelt, tror jeg.

EDIT: Kort oppsummert så viser det seg at man betaler veldig mye mer for å få 85" kontra 75". Mer enn det smaker synes jeg. Men for mange er størrelse viktigere enn bildekvalitet, selv om jeg prioriterer annerledes :)

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
afterall skrev (11 minutter siden):

Lydplanke! 

Min gamle har tatt helt kvelden. Har noen her anbefalinger eller har kontroll på noen gode tilbud under 5000,-?


Går vel mye på preferanse, men om du har eller ønsker veldig gode musikkstreamingmuligheter i tillegg så er Sonos sin minste på tilbud hos Komplett. Sjeldent å se tilbud på Sonos!

https://www.komplett.no/product/1193974/tv-lyd-bilde/lydplanker/sonos-beam-gen2-lydplanke-hvit?channable=042807696400313139333937347d&utm_source=prisjakt&utm_medium=listing&utm_campaign=Brown_Goods_HiFi

Lenke til kommentar
edge skrev (3 timer siden):


Går vel mye på preferanse, men om du har eller ønsker veldig gode musikkstreamingmuligheter i tillegg så er Sonos sin minste på tilbud hos Komplett. Sjeldent å se tilbud på Sonos!

https://www.komplett.no/product/1193974/tv-lyd-bilde/lydplanker/sonos-beam-gen2-lydplanke-hvit?channable=042807696400313139333937347d&utm_source=prisjakt&utm_medium=listing&utm_campaign=Brown_Goods_HiFi

Takk for tips. Har sett litt på Sonos tidligere. Vet Beam og Arc er uten sub. Hvor mye gjør det? Skal sies at jeg er ute etter en lydplanke som også fungerer til musikk i stua (har ikke plass til et eget separat lysanlegg). 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, BioDex said:

QN95B er hakket bedre. Samsungen mangler Dolby Vision, noe som Sonyen har, men det kanskje ikke så viktig.

Quote

The Samsung QN95B QLED is a bit better than the Sony X95K. The QN95B has better contrast and better black uniformity, resulting in deeper blacks in dark scenes, with less blooming around bright objects. The Samsung is also a bit better for gaming, as it supports FreeSync variable refresh rate technology, ensuring a nearly tear-free gaming experience from more supported sources.


kilde: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x95k-vs-samsung-qn95b-qled/31220/32383?usage=1&threshold=0.10

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...