Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Sitat

Men ble rimelig satt ut når de viste QN95B vs G2, lysstyrken osv.

Jeg har en samsung q90r, og den er såpass lysstek at blomsteren jeg hadde ved siden snudde seg mot TVn 🙂

Det som fikk meg til å handle samsung var lysstyrken, men også at LG OLED fort kunne forveksles med et speil. Men har jo skjedd mye med OLED siste årene.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, edge said:

Hva er TVen å gå for på årets black week? Oled, 65". Sett på Samsung og LG C2 hovedsaklig, hva skiller?

On 11/17/2022 at 12:55 PM, Slaps said:

Nå som tilbudene begynner å komme har jeg en uhøytidelig liste over modeller som jeg ville vurdert:

OLED:
Samsung S95B (økt fargevolum, lysstyrke, mangler dolby vision, vs C2) 18k kr
LG C2 (litt mer lysstyrke enn fjorårets C1 og mindre aggressiv "lysstyrke-dimming" ABL) 18k kr


LG CS (mer eller mindre som fjorårets C1, hvis merkbart billigere enn C2)
LG C1 (hvis du finner den enda og da merkbart billigere enn C2)


LED:
Samsung QN95B (tilsvarende QN90B i USA + oneconnect-boks, mangler dolby vision) 20k kr
TCL C935 (god toppmodell fra budsjettmerke, mini led, bra bildekvalitet, men dårligere på extras/bling) 14k kr

(Prisene listet er for 65")

 

Lenke til kommentar
Sitat

 

Samsung S95B: There are a few downsides, though, as it really needs to be in a fully dark room for it to look its best, as blacks appear raised and there's a pink tint to the screen if there's any ambient light. Conventional white OLED panels don't have this issue.

The LG C2 has better black levels in rooms with a bit of natural light, whereas the Samsung is really best enjoyed in a completely dark room. The LG supports Dolby Vision, and it delivers a slightly more accurate HDR experience.

 

 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Villfaren said:

Ja, eg besøkte de. De var enig at dette var dårlige greier. Merkelig at de har levert det ut da. Så da får eg bare levere tilbake tv tenker eg,og ts en ny kalibrering 

Sikkert en uerfaren en. Uflaks. Sikkert mye trøkk der ifm. Black friday også

Lenke til kommentar

Nå har jeg surfet meg grønn på tilbudene uten å bli noe klokere så da henvender jeg meg her for tips.

Er på jakt etter ny tv, bytter ut eldre 65PFT6520/12 Panasonic TV som synger på siste verset.

 

Titteavstand er 5 meter ca og det er 2 store vinduer (med lameller) til terassen ved siden av der TV henger.

Ønsker å gå opp en størrelse til 75" med budsjett 15-20 tusen. Blir mest brukt til serie/film titting men ønsker også å bruke xbox series x til sofaspilling. 

Har dere noe tips å komme med?

Endret av Regny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Regny said:

Nå har jeg surfet meg grønn på tilbudene uten å bli noe klokere så da henvender jeg meg her for tips.

Er på jakt etter ny tv, bytter ut eldre 65PFT6520/12 Panasonic TV som synger på siste verset.

 

Titteavstand er 5 meter ca og det er 2 store vinduer til terassen ved siden av der TV henger.

Ønsker å gå opp en størrelse til 75" med budsjett 15-20 tusen. Blir mest brukt til serie/film titting men ønsker også å bruke xbox series x til sofaspilling. 

Har dere noe tips å komme med?

TCL 75C935 til 20k. Dette er miniLED
LG OLED77C1 til 20k  OLED

Lenke til kommentar
4 hours ago, pelle-parafin said:

Det ble Samsung 65" QN95B 4K Neo QLED, med kalibrering. Benytter meg av angreretten om jeg ikke blir fornøyd.

Poengløst å kalibrere før du vet hvilken firmware du får, blir fort bortkastede penger med siste broken firmware men satse på de ikke oppdaterer den  og du avventer å koble på nett. 
 

Ellers en god tv å se på serier og film i et mørkt rom 👍

Lenke til kommentar
On 11/20/2022 at 6:13 PM, Dubious said:

 

Elendig sitat. 
 

C2 har da ikke bedre hdr samt S95B er bedre i et lyst rom, faktisk bedre enn mange topp led når det kommer til refleksjon som sliter med Rainbow effect, særskilt QNxxA/B serien som gjør seg bedre i mørket (men ser veldig bra ut, spesielt årets 90/95B som igjen ser bedre ut enn C2/G2). 
Firmware 1304/1319 har også mindre aggressiv dimming enn C2 (som også ville vært mitt råd av firmware på Samsung)
 

Lg har lite å tilby i år av oppgraderinger, er mer for de som er fan av merket, vent til neste år så blir det nok noe mer merkbart fra den parten. 
 

edit; Glemte å nevne speil refleksjon fra Lg også men har lite å si for de som velger det kommer nok fra en Lg dog

Endret av vampyrica
Lenke til kommentar
8 hours ago, Regny said:

Nå har jeg surfet meg grønn på tilbudene uten å bli noe klokere så da henvender jeg meg her for tips.

Er på jakt etter ny tv, bytter ut eldre 65PFT6520/12 Panasonic TV som synger på siste verset.

 

Titteavstand er 5 meter ca og det er 2 store vinduer (med lameller) til terassen ved siden av der TV henger.

Ønsker å gå opp en størrelse til 75" med budsjett 15-20 tusen. Blir mest brukt til serie/film titting men ønsker også å bruke xbox series x til sofaspilling. 

Har dere noe tips å komme med?

QN90B men er vel rundt 25,- men trives mest i mørkere omgivelser (mye å si hvordan lys er i rommet/lys refleksjon utenfra etc men beste i den pris sjangeren).

Lenke til kommentar
On 11/18/2022 at 11:53 PM, pelle-parafin said:

Nå ble jeg veldig usikker på om jeg skal gå for OLED eller QLED. Stuevindu og dør ut mot balkong ligger på høyre side av tv-veggen, det vil si at dagslyset kommer inn fra siden. Vurderer sterkt å anskaffe meg inn og utvendig solskjerming, da kan jeg gå for OLED. 

Samsung 65 S95B 4K OLED TV

Samsung 65" QN95B 4K Neo QLED TV

Hjelp! 😂


Kan du sammenligne med QB95B I og med du ser jeg har gjort det i lyst rom. 
 

Så kan han andre med «pink tint» og «raised black levels» vs C2 ta en titt også. 
 

Anbefaler alle som har mulighet å ta med ulike filmer på usb og teste tv i butikk, rette tv er alltid subjektivt hva som ser best ut. 
 

 

 

Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (På 17.11.2022 den 23.58):

Nå er jeg veldig motstander av Reddit som kilde, men jeg må på en pc for å finne forum posten på avsforum. Skal se om jeg får funnet denne i morgen.

Edit fant tråden linket på Reddit tråden

https://www.avsforum.com/threads/2022-lg-c2-g2-owners-thread-no-price-talk.3250717/page-86#post-61712194

Takk for tråden. Hvor mye har dette å si i prinsippet, dersom panelene uansett er begrenset av software?

Lenke til kommentar

Har fått lekt meg litt mer med nyinnkjøpte Sony X90J, og jeg er kjempefornøyd med alt unntatt med førstegangsoppsettet - jeg liker IKKE å måtte bla så mye og trykke så mange ganger for å sette opp en TV!!!
En TV skal være strømkabel -> fysisk av/på knapp -> "støy"bilde -> videokabel -> velg kanal -> ferdig. :wallbash:

Bildekvaliteten er helt topp (som forventet av en Sony Bravia TV). Å se på Top Gun: Maverick nå har en "wow"-faktor hverken spillskjermene (HP Omen Z4D33AA, LED / TN, 165 Hz) eller tidligere billig-TV Samsung TU6905 (LED / VA, 60 Hz) er i nærheten av!

Har fått satt TV-en til 3840x2160 120 Hz i Windows, men jeg vet ikke om det påvirker et problem jeg nå har fått, som jeg ikke hadde med Samsung TVen. Windows satte forøvrig Sony TVen til 4096x2160 @ 30 Hz ut av esken.

Slår jeg av Sony TVen (eARC 4K 120 Hz HDMI 3 -> GPU) med fjernkontrollen så går spillskjermene (3x DP til GPU) også i svart et par minutter senere. Eneste måten å få bildet tilbake på er å slå TVen på igjen.

Skjermoppsettet mitt er det samme som når jeg brukte Samsung TVen (eARC HDMI 2 -> GPU), men ingenting skjedde med andre skjermer når jeg slo Samsung'en av med fjernkontrollen.

Fremgangsmåten nå er å deaktivere HDMI-porten i Windows, og slå av TVen med fjernkontrollen etterpå.

Lenke til kommentar
vampyrica skrev (17 timer siden):

Poengløst å kalibrere før du vet hvilken firmware du får, blir fort bortkastede penger med siste broken firmware men satse på de ikke oppdaterer den  og du avventer å koble på nett. 

Power hvor jeg kjøper tv'n må da vite dette før de optimaliserer bildet med en kalibrering? Eller er det noe jeg ikke helt forstår?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...