Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå som tilbudene begynner å komme har jeg en uhøytidelig liste over modeller som jeg ville vurdert:

OLED:
Samsung S95B (økt fargevolum, lysstyrke, mangler dolby vision, vs C2) 18k kr
LG C2 (litt mer lysstyrke enn fjorårets C1 og mindre aggressiv "lysstyrke-dimming" ABL) 18k kr

LG CS (mer eller mindre som fjorårets C1, hvis merkbart billigere enn C2)
LG C1 (hvis du finner den enda og da merkbart billigere enn C2)

Quote

Anbefaler sterkt OLED over LED og oppfordrer de fleste til å prøve OLED (benytt evt. angreretten) før de konkluderer med at lysstyrken er for svak til deres rom.


LED:
Samsung QN95B (tilsvarende QN90B i USA + oneconnect-boks, mangler dolby vision) 20k kr
TCL C935 (god toppmodell fra budsjettmerke, mini led, bra bildekvalitet, men dårligere på extras/bling) 14k kr

(Prisene listet er for 65")

Endret av Slaps
  • Liker 2
Lenke til kommentar

C2 koster 2k over c1 hvert fall i 77» klassen. Det er ikke noe å vurdere engang. Mye mer moderne og raskere chipset på c2. Spent på om jeg får oled evo ex panel på min c2. komplett skriver 6-7 uker levering. Mange med c2 har vanlig evo panel. Ikke at det nødvendigvis er noen stor forskjell da mye blir styrt i software samt panel lottery

Lenke til kommentar

LG OLED77C2 77" til 25k og Samsung Neo QLED QE75QN90B 75" til 25k er de tilbudene som jeg ville trekke frem nå i hvert fall.

Tilbudene i 65"-klassen treffer ikke like godt (enda?), men her har du LG OLED65C2 til 18k

Er enig med @snqmann95 hvis prisforskjellen mellom LG C1/CS er såpass liten vs. C2, så er C2 det beste valget.

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 8.11.2022 den 17.33):

Bør kansellere allerede nå, for X90J er bedre. 

Say...hvordan får jeg bilde på skjermen fra PCen? Har mottatt og koblet opp TVen, men får bare fargede striper over skjermen istedet for riktig bilde. Farger i menyer og OSD ser helt fine ut.

Bruker denne HDMI-kabelen (2.1):
https://www.multicom.no/startech-10ft-3m-hdmi-21/cat-p/c/p1002286291

Prøvd med HDR av/på, prøvd forskjellige HDMI-inputs på TVen - ingen forskjell.

EDIT:
Fant løsningen.
https://www.youtube.com/watch?v=HpsQmDRPIPo

Windows hadde i tillegg satt en oppløsning jeg ikke engang har hørt om som standard på TVen.

4K, 120 Hz OK nå. :cool:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Ryel said:

Da ble det en QN900B 85" til 49 500.
Blir spennende å se om jeg blir fornøyd med sortnivået. 
Har en 4 år gammel OLED så dette blir bra.

Hva fikk den til å velge den over QE85QN90B? QE85QN90B vil etter det jeg vet være bedre på både kontrast, sortnivå, local dimming, lysstyrke. Det meste egentlig, utenom 8k oppløsningen da. Men 8k er passe meningsløst i dag

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Slaps said:

Hva fikk den til å velge den over QE85QN90B? QE85QN90B vil etter det jeg vet være bedre på både kontrast, sortnivå, local dimming, lysstyrke. Det meste egentlig, utenom 8k oppløsningen da

Hovedsakelig 8K.
Tenkte å fyre opp noen spill med RTX 4090.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (4 timer siden):

C2 koster 2k over c1 hvert fall i 77» klassen. Det er ikke noe å vurdere engang. Mye mer moderne og raskere chipset på c2. Spent på om jeg får oled evo ex panel på min c2. komplett skriver 6-7 uker levering. Mange med c2 har vanlig evo panel. Ikke at det nødvendigvis er noen stor forskjell da mye blir styrt i software samt panel lottery

Har de switchet over til ex? Kilde?

Lenke til kommentar
Slaps skrev (7 timer siden):

LG OLED77C2 77" til 25k og Samsung Neo QLED QE75QN90B 75" til 25k er de tilbudene som jeg ville trekke frem nå i hvert fall.

Tilbudene i 65"-klassen treffer ikke like godt (enda?), men her har du LG OLED65C2 til 18k

Er enig med @snqmann95 hvis prisforskjellen mellom LG C1/CS er såpass liten vs. C2, så er C2 det beste valget.

Om prisen som er nå på 77” c1 19 990 så «sparer» en 5000 mot c2 i samme str. Om en har andre ting en vil bruke de 5000 kr på, vil jeg vel ikke se de store forskjellene? C2 er nok litt mer energi effektiv, lettere og 1 år nyere modell, men bildemessig taper jeg vel ikke særlig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Blad123 said:

Om prisen som er nå på 77” c1 19 990 så «sparer» en 5000 mot c2 i samme str. Om en har andre ting en vil bruke de 5000 kr på, vil jeg vel ikke se de store forskjellene? 

Her er en detaljert sammenlikning (merk at de ikke tester forkjellen på bildeprosesseringen/chipen:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-lg-c2-oled/21421/31229?usage=1&threshold=0.10

Sammendrag:

Quote

The LG C2 OLED is slightly better than the LG C1 OLED, although the performance of the two is quite similar. The C2 is a bit brighter, especially in SDR and when displaying small, bright highlights in HDR. The C2 has a slightly wider color gamut but worse tone mapping, so it doesn't respect the creator's intent as well. The C2 also has slightly improved smart features, including a new hands-free voice control feature, and the smart interface now supports user profiles, meaning you can customize the user experience to each member of your family.

 

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

lg-77-oled-evo-4k-tv-oled77c2 virker jo å være et veldig godt tilbud. Men den er "bare" 77 tommer. Har veggplass til 86" uten problemer.

Og sitter 3,5-4 meter fra tven. Vil for eksempel fotball via allente satelitt se søppel ut med større tv enn nevnte 77"? Og går jeg for en størrelse på rundt 86" så får jeg neppe OLED for 20-25k, som egentlig er mitt budsjett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...