Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

8k blir oppskalert fra 4K tvilsomt at set kommer en ny UHD Blu-ray standard. Samsung 8k fra IFA får utrolig god omtale fra pressen så Nei sayers kan få seg en overraskelse.

Du misforstår (eller vil ikke forstå) poengene. Det er ingen som takker nei til 8K eller ny og bedre teknologi. Det er det at du anbefaler de som ønsker å kjøpe tv i dag å vente til 2019, til det kommer 8K, bedre bildeprosessorer osv..

Denne tråden heter kjøpsguiden 2018, og det betyr at man kan få hjelp hvis man skal kjøpe seg et tv i 2018. At man kanskje kan vente litt hvis noe er "rett rundt svingen" er selvfølgelig opp til hver enkelt. Men at du anbefaler å vente til etter CES 2019 kjenner jeg irriterer meg. Det du får se der kommer ikke dagen etter messen slutter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du misforstår (eller vil ikke forstå) poengene. Det er ingen som takker nei til 8K eller ny og bedre teknologi. Det er det at du anbefaler de som ønsker å kjøpe tv i dag å vente til 2019, til det kommer 8K, bedre bildeprosessorer osv..

Denne tråden heter kjøpsguiden 2018, og det betyr at man kan få hjelp hvis man skal kjøpe seg et tv i 2018. At man kanskje kan vente litt hvis noe er "rett rundt svingen" er selvfølgelig opp til hver enkelt. Men at du anbefaler å vente til etter CES 2019 kjenner jeg irriterer meg. Det du får se der kommer ikke dagen etter messen slutter!

Vel Samsung Q900 8K kommer allerede i oktober.. Å kjøpe 8K nå er wasted money men tilgjengelig i 2018 blir den. https://www.tek.no/artikler/sniktitt-samsung-q900-her-er-samsungs-forste-8k-tv/444723

Lenke til kommentar

8K virker helt fjernt. Bra at utviklingen går videre, men for vanlige forbrukere er dette virkelig siste prioritering. Det største problemet er dag er materialet. Folk ser filmer og serier på NRK TV og TV 2 Sumo har en helt horribel lav kvalitet. De andre tjenestene er noe bedre, men stort sett er det dårlig. Netflix er greit i 4K, men det meste av materialet er jo ikke i 4K. Begynner vi å snakke om HDR finner man svært lite.

iTunes har en del 4K Dolby Vision filmer nå. Dessverre er bitraten der ikke særlig høy den heller, men når det er sagt er det kanskje det beste man kan få hvis man skal streame/leie gratis. 

 

God kvalitet på TV-sendinger kan man nesten glemme. At folk laster end en 1,5 GB 1080p-film fra en torrentside gjør vondt i mitt hjerte, og særlig når de nettopp la til 10.000 kroner ekstra da de skulle kjøpe TV for å få en som var "litt bedre".

8K er etter alt jeg kan forstå tull. Vi har fremdeles ikke 4K/HDR-sendinger. Det er vanskelig å oppdrive mange filmer i 4K - selv mange nye. Blindtest viser at folk ikke ser forskjell på 1080p og 2160p på en 55-tommer når de sitter ganske så nærme. Forskjellen mellom 1080p og 2160p er ganske stor. Forskjellen mellom 4k og 8k er mye mindre. Her i byen oppgraderte de så de nå viser 4K. Kinodirektøren sa at kunder, og heller ikke de ansatte alltid klarte å se forskjell.

Vi må fokusere på gode 4K TV-er med HDR, godt sortnivå, bedre innsynsvinkel, kontrast, HDR10+/Dolby Vision, eARC m.m.

Endret av deleder
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig 4k er fullstendig uinteressant på tv - og 8k er jo en dårlig vits. For å se stor forskjell må man jo sitte helt oppi tven. Derimot er 4k sendinger fra for eksempel Netflix (og andre) interessante - ikke på grunn av 4k men fordi de inneholder mer bildeinformasjon.

 

Selv ser jeg også 1080p på 106" lerret fra 3 meter - har ikke behov for 4k der heller, 1080p er bra nok. Men jeg ville gjerne ha en ny 4k proj slik at jeg junne øke størrelsen på lerretet til 120" (fra samme sitteavstand) - da regner jeg med å se en signifikant forskjell. Men dessverre virker det ikke som det har kommet noen greie 4k projektorer enda.

 

HDR har jeg stor sans for.

Lenke til kommentar

Sitter selv 2.5m unna en 65" 1080p Plasma, og jeg føler ikke at jeg trenger noe bedre når det kommer til Bluray, kunne sikkert vært fint med HDR, men jeg synes bildekvaliteten er helt upåklagelig, skarpt og fint bilde samt finfint sortnivå og innsynsvinkel.

 

Ryker tv'n så blir det nok en 4K OLED, men enn så lenge så duger den jeg har.

 

Er det forresten noe OLED over 65" på markedet?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Sitter selv 2.5m unna en 65" 1080p Plasma, og jeg føler ikke at jeg trenger noe bedre når det kommer til Bluray, kunne sikkert vært fint med HDR, men jeg synes bildekvaliteten er helt upåklagelig, skarpt og fint bilde samt finfint sortnivå og innsynsvinkel.

Ryker tv'n så blir det nok en 4K OLED, men enn så lenge så duger den jeg har.

Er det forresten noe OLED over 65" på markedet?

Ja Lg har hatt 77" Oled tvr siden 2016, Loewe har en Bild 7.77 Sony en A1 77 og Panasonic en 77 oled.

Lenke til kommentar

Ok, er såpass skuffet over en del ting på 55pos9002 at den går i retur.

Valget står da mellom å gå tilbake til LG C7 eller den nyere C8. Prisdiffen er 4000 kr. Alle tester jeg leser av C8 nevner dårlig lyd, men dette var en av tingene som var bedre på C7 enn B7, og jeg var fornøyd med C7-lyden. Noen som vet om de har nedgradert lyden i C8 kontra C7?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ok, er såpass skuffet over en del ting på 55pos9002 at den går i retur.

Valget står da mellom å gå tilbake til LG C7 eller den nyere C8. Prisdiffen er 4000 kr. Alle tester jeg leser av C8 nevner dårlig lyd, men dette var en av tingene som var bedre på C7 enn B7, og jeg var fornøyd med C7-lyden. Noen som vet om de har nedgradert lyden i C8 kontra C7?

Vurderer en av disse selv, og lurer på hva du ikke likte med Philips?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg klarte aldri å få stilt den inn til å gi bra bilde på vanlige TV-sendinger, prøvde en del anbefalte varianter fra nettet. Potensialet var der kanskje, for f.eks. butikkdemoen på tv-en ser bra ut. Men den gjorde noe merkelig prosessering på 720p, F.eks. på golf var gresset bare en diffus smørje av grønnfarger, og på tennis fikk man eplepsi av å se på nettet.

 

Ellers; den vanlige delen av fjernkontrollen bruker IR, og må pekes rett mot tv. Piltastene/Ok på fjernkontrollen har veldig dårlig design, både vanskelig å kjenne overgangen mellom knappene og krever forskjellig kraft avhengig av hvor på knappen du trykker. Disse tingene resulterte i at mange klikk ikke ble registrert, så tv oppleves som treg.

 

Amazon Prime-appen støtter ikke 4k.

 

Netflix-appen er gammeldags, har ikke automatisk preview/avspilling som browserversjonen og LG-versjonen. Savner også Dolby Vision, siden mye på Netflix har dette.

 

Trege kanalbytter.

 

Kan ikke koble til BT hodetelefoner.

 

Ved bruk av Canal Digital IDTV, kræsjer dekoderdelen av TB ved start (antakelig fordi CAM-kortet ikke er ferdig med å dekode, og tv står da alltid med svart skjerm med en feilmelding som velkomst, man må trykke på tv-knappen for å faktisk se på tv etter å ha skrudd på tv. Utrolig irriterende.

 

Lyden er vesentlig tynnere enn C7.

 

Rotete menyer i Android TV, ting som å endre valgt kanalliste eller å finne opptak er kronglete tilgjengelig.

 

Ambilight er kult, men du bør ha veggmontert mot hvit vegg for at det skal funke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, er såpass skuffet over en del ting på 55pos9002 at den går i retur.

Valget står da mellom å gå tilbake til LG C7 eller den nyere C8. Prisdiffen er 4000 kr. Alle tester jeg leser av C8 nevner dårlig lyd, men dette var en av tingene som var bedre på C7 enn B7, og jeg var fornøyd med C7-lyden. Noen som vet om de har nedgradert lyden i C8 kontra C7?

Fra en som har hatt begge generasjoner, ville jeg anbefalt å gå for C8. Dyanmic Tone Mapping og høyere lysstyrke er noe som virkelig har satt spor for min del. Hvis det er pris det går på, ville jeg ventet på MasterCard-kampanjen til Power og fått 20% avslag de dagene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg klarte aldri å få stilt den inn til å gi bra bilde på vanlige TV-sendinger, prøvde en del anbefalte varianter fra nettet. Potensialet var der kanskje, for f.eks. butikkdemoen på tv-en ser bra ut. Men den gjorde noe merkelig prosessering på 720p, F.eks. på golf var gresset bare en diffus smørje av grønnfarger, og på tennis fikk man eplepsi av å se på nettet.

 

Ellers; den vanlige delen av fjernkontrollen bruker IR, og må pekes rett mot tv. Piltastene/Ok på fjernkontrollen har veldig dårlig design, både vanskelig å kjenne overgangen mellom knappene og krever forskjellig kraft avhengig av hvor på knappen du trykker. Disse tingene resulterte i at mange klikk ikke ble registrert, så tv oppleves som treg.

 

Amazon Prime-appen støtter ikke 4k.

 

Netflix-appen er gammeldags, har ikke automatisk preview/avspilling som browserversjonen og LG-versjonen. Savner også Dolby Vision, siden mye på Netflix har dette.

 

Trege kanalbytter.

 

Kan ikke koble til BT hodetelefoner.

 

Ved bruk av Canal Digital IDTV, kræsjer dekoderdelen av TB ved start (antakelig fordi CAM-kortet ikke er ferdig med å dekode, og tv står da alltid med svart skjerm med en feilmelding som velkomst, man må trykke på tv-knappen for å faktisk se på tv etter å ha skrudd på tv. Utrolig irriterende.

 

Lyden er vesentlig tynnere enn C7.

 

Rotete menyer i Android TV, ting som å endre valgt kanalliste eller å finne opptak er kronglete tilgjengelig.

 

Ambilight er kult, men du bør ha veggmontert mot hvit vegg for at det skal funke bra.

Oi, mange irritasjonsmomenter ja. Da tror jeg at jeg skal se på C7. Om C8 har bedre lysstyrke vil jeg uansett slå lysstyrken ned for å unngå å gå med solbriller, men det har vel noe med totalinntrykket å gjøre selv om man ikke har lysstyrke og kontrast på fullt. 

 

Om lyden er bedre i C7 vil jeg utelukkende gå for denne. Jeg bruker ikke ekstern lyd i særlig grad da det ofte blir så mye arbeid med å justere lydstyrke med to volumkontroller, av/på osv. bare for å se nyhetene, men greit når man ser musikk/film.

Lenke til kommentar

Hei. Angående Sony Oled: jeg ser Sony AF9 er tilbake til den litt skrå bordstativ-designet som også A1 hadde, som tipper TVen litt bakover, mens forgjengeren AF8 hadde et rett stativ. Med ultraporøs vegg har jeg ikke tatt fatt på oppgaven å forsøke å henge opp, og hadde håpet å plassere min neste TV på en lav TV-benk. Noen som har erfaringer fra det skrå designet på Sony A1 som kan si noe om dette?

Lenke til kommentar

Foten på C8 skal gjøre lyden bedre enn på B8, til tross for at høyttalerne er identiske i disse to.

 

Skjønner ikke helt hvorfor du skal oppgradere fra en C7, det er ikke så mye som skjer per år. Da kan du jo heller investere i litt bedre lyd

Hvis det er meg du siktet til, var grunnen til at jeg nylig solgte C7 og kjøpte 9002 at jeg fikk tilnærmet nypris på bruktmarkedet, og at drømme-tv-en min i mange år før jeg kjøpte C7 i fjor var noe med OLED+Android TV+Ambilight. Jeg trengte da plutselig bare å legge en tusenlapp imellom, mens da jeg kjøpte C7 skilte det 8000+ mellom disse to tv-ene.

 

Etter erfaringen med 9002 er vel drømme-tv-en nå heller OLED+Tizen/WebOS+Ambilight :)

Lenke til kommentar

Sitter selv 2.5m unna en 65" 1080p Plasma, og jeg føler ikke at jeg trenger noe bedre når det kommer til Bluray, kunne sikkert vært fint med HDR, men jeg synes bildekvaliteten er helt upåklagelig, skarpt og fint bilde samt finfint sortnivå og innsynsvinkel.

Det samme sa vi for noen år siden med 720p og før det med farge-TV. Jeg tenker det er bra å være fornøyd med det man har, og det vil jo komme et punkt hvor det faktisk blir umulig å se forskjell på høyere oppløsning, men jeg tror ikke vi er helt der enda. Det går for øvrig en vandrehistorie i familien min. Oldefar skulle overbevises om å kjøpe farge-TV, men han ville ikke fordi han mente svart/hvitt var "mer naturlig".
Lenke til kommentar

Det går for øvrig en vandrehistorie i familien min. Oldefar skulle overbevises om å kjøpe farge-TV, men han ville ikke fordi han mente svart/hvitt var "mer naturlig".

 

Trenger ikke å være vandrehistorie, jeg hjalp selv besteforeldrene mine med å finne en ny sort-hvit tv, måtte få en tv-sjappe å spesialbestille en. 

 

De skulle ikke ha farger!  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Angående Sony Oled: jeg ser Sony AF9 er tilbake til den litt skrå bordstativ-designet som også A1 hadde, som tipper TVen litt bakover, mens forgjengeren AF8 hadde et rett stativ. Med ultraporøs vegg har jeg ikke tatt fatt på oppgaven å forsøke å henge opp, og hadde håpet å plassere min neste TV på en lav TV-benk. Noen som har erfaringer fra det skrå designet på Sony A1 som kan si noe om dette?

Har en A1 skrå designet legger du kun merke til når du går forbi tv og puh selv i dag på tiller Elkjøp så brukte jeg mere tid foran en 65 A1 mot en E8 Lg oled. Herregud kor mere naturlig bildet er på Sonyen mot Lg morro å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...