Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Takk for svar. Jeg sitter på en 10 år gammel TV, har vært utrolig glad i Kuro-plasmaen min. Men det har vel skjedd endel siden da... Er bekymret for et par ting; fotballsendinger, f.eks. eliteserien på Eurosport HD gjennom Get, oppskalering av middels TV-signaler, og oppskalering av f.eks. 720 og 1080 mediafiler. Ingen grunn til å være engestelig for dette?

Jeg ville sjekket litt ang. fotballsendinger. Selv ser jeg sjelden kamper men gressmatten blir litt uklar. Panorering er ok. Når jeg forsøkte å se en kamp i 4K via youtube forsvant fotballen enkelte ganger og bildet var veldig langt unna tilfredsstillende. Må få sjekket ut dette nærmere. Ellers merkes litt forstyrrelser på bevegelser (feks. om en person plutselig reiser seg fra stolen o.l, og bittelitt rykk og napp i Bortgøymd som går på nrk) Sortnivået er så bra at det krever tilvenning for min del. Plasmaen min fremstår som lysegrå i forhold. Er ellers svært fornøyd med bilde og lyd. Vil nok aldri savne den gamle plasmaskjermen.

 

Det sies at man bør slå av bildeforbedringsfunksjonene, men da ble det virkelig hakking, så Truemotion var bare å få slått på igjen. Ellers bruker jeg HDR middels modus med nedjustering av led-lampe og kontrast til 95. Dette gjelder LG C7. Jeg kjører altibox og kan lite om oppskalering, vet ikke engang om altiboxen bør stå på 720p eller 1080i, men ser uansett ikke forskjell. Gamle TV-serier på TV3 ser litt grumsete ut, men ble bedre når jeg slo på mpeg-støyfunksjonen.

 

Livet er for kort til å se på gamle fjernsynsapparater!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

- Bevegelse i fotball med vanlig TV-sending, der ballen jevnlig forsvinner eller dukker opp dobbelt ved raske pasninger / skudd. Opplever ironisk nok ikke dette problemet når en streamer utenom TV2 Sumo.. *host*

 

Hva mener du? Sumo er jo ikke vanlig TV-sending..?

 

Slik at du kun har dette problemet med Sumo? Da må du ikke klage på TV-en. Høres ut som et hz problem. F.eks mange med Chromecast som har den satt på 60 hz. Sumo kjører 50 hz på Sport Premium. Da blir det ofte trøbbel. Har man Chromecast kan man endre hz på google-appen til 50.

Lenke til kommentar

Har fremdeles en Samsung Q9FN 55-tommer i handlekurven til Komplett. 20990. Inkl Sumo-abbo og S9. Får vel solgt sumo-abboet for 1800-ish, minimum 1500. S9 får man 5000 for. Med andre ord ender vi på ca 14000. En fantastisk TV, men er den verdt 14? Det er jo selvsagt et godt tilbud, men med Power 20% rabatt kunne man få en LG OLED 65-tommer for 17.000 mener jeg. Det er vel neppe en en dårligere TV.

 

Så er spørsmålet om det i det hele tatt er lurt å kjøpe TV nå? Dumt å kjøpe TV som ikke har Dolby Vision OG HDR10+? Bruker en del Netflix og der kommer det mer Dolby Vision. Virker som om Dolby Vision er et hestehodet forran HDR10+. Man får heller ikke HDMI 2.1. eARC virker som noe som trengs. Lei tull mellom receiver og TV.

 

Bør man vente til 2019-modeller kommer? Da er det sikkert flere tv-er med både HDR10+ og DV, samt HDMI 2.1.

 

Har forøvrig en KS8005 jeg har fått brukt lite pga flytting. Samsung lovet HDR10+ til denne, men virker som de har gått tilbake på det. Irriterer meg. Uansett lite slikt materiale ute.

 

Noen som har sammenlignet en KS8005 med Q9FN eller Q8FN? Hvor enorm er forskjellen?

 

Ser forresten at man får Samsungs nye 8K TV på tilbud hvis man har OBOS-medlemsskap hos Komplett. De slår av 20%! Da ender den på 40k. Samme pris som Q9FN. Da bør valget være lett.

 

https://www.komplett.no/product/1099890/tv-lyd-bilde/tv-video/tv/tv-er/samsung-65-8k-qled-tv-q900ratxxc#

Til 14 000 kr er Q9FN et veldig godt valg, dersom en ser på TV i variert belysning. Er en der at en kan kontrollere lysinnslipp fullstendig, og kan trekke for persienner når en skal se film etc, er det ingenting som slår C8 og andre OLED-TVer på bildekvalitet. Med andre ord, OLED har et høyere toppnivå, men Q9FN er mer allsidig og får oftere sitt høyeste nivå frem. :)

Lenke til kommentar

Helt enig kjøp heller Phillips 803 oled den får hdr 10 + selv om innhold der er så langt kun Amazon prime.

 

Men så er det lite HDR10+ innhold. Mer Dolby Vision for øyeblikket. Slik jeg forstår det kan man i teorien enkelt lage en TV eller software som støtter begge deler. Dolby Vision koster litt i lisens. Skulle tro at TV-ene som allerede hadde DV kunne kline til med HDR10+ oppgradering. Det vil jo ikke koste noe.

 

Umulig å kjøpe en TV som vil være up2date i lang tid, men tenker at jeg vil ha dette HDR-sporet 100% klart. Er jo endel med TV-er som ikke har støtte for HLG. Om noen år er det kanskje det som blir standarden. Da er det j*** kjipt å ikke få benyttet seg av det. Min KS8005 har heldigvis fått HLG støtte over HDMI. Så får vi se om og når det blir brukt :-). Med tanke på at vi er på 720p-nivå hva gjelder TV-signaler er vi kanskje et VM unna (4 år) og snuse på HDR med HLG her til lands. 

 

Et helt annet tema, men det er fremdeles veldig skuffende at NRK TV og Sumo kjører på så latterlig dårlig kvalitet. Her bruker vi titusener på gode TV-er og så får vi den driten der med en bitrate som er så lav at alle mørke partier ser j**** ut

Lenke til kommentar

Supert.

 

Litt hands on info om Z9F den er den første tv som klarer 100 prosent av DCI farve rommet.

Selv Samsung Q9 klarer det ikke med Quantum dots. Sony bruker ikke Quantum dots ....

2000 nits er målt av joel silver isf grunnleggeren og 100 DCI men 95.9 med full 2000.

 

104 LED zoner pluss digitale tv kontrollerer zoner

Fortsatt LCD letterbar blooming men...

 

post-240853-0-52448900-1537008171_thumb.png

 

Sony AF9 oled til venstre og Sony Z9F LCD til høyre.

 

post-240853-0-00640800-1537008258_thumb.png

 

Rimelig god zone styring på Z9F ....

 

post-240853-0-75984200-1537008357_thumb.png

 

Sony kan tvr er nesten oled kvalitet... imponerende.

 

post-240853-0-75364900-1537008403_thumb.png

 

Null farve bands ... kremt kremt Lg se å lær...

Endret av samco
Lenke til kommentar

Ja og der vinner Sony alltid over LG hvertfall. Er en grunn til at lg tvene er så billig i forhold. Jeg skal kjøpe AF9 helt klart, men også pga den gode lyden som tven har.

Sony blir billigste 2018 mod på markedet den med 44,000,- i startpris for 65,  LG C8 ligger på 46,000,-. At 2017 Lg modellene er billige nå er jo for de er på vei ut og over et år gamle.... Forøvrig kostet de 55,000,- ved lansering så du bommer fælt her gitt klart dyrere en Sony AF9

Lenke til kommentar

Er mange interesserte om du ikke er imponert er jeg ikke overrasket med en ukalibrert Lg oled så er du kansje ikke en entusiast .. Mange er ute etter det beste innen 4K bilde kvalitet mot valuta for pengene.

Nope ikke imponert andre er vel så bra denne helt middels vil jeg si langt ifra den beste iallefall . Nå blir jo dette også den nye folketvn med beskjedene 44,000 startpris for 65 så er den jo den billigst 2018 på markedet og de fleste vil kunne kjøpe den. Min tv er innstilt etter eksperttips men så er jeg god selv og trenger ikke leie og betale en kabalør for å få det beste ut av tvn kun amatører må det.. 

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

TV-stativet hos Sony AF9 er litt turnoff for meg siden det bygger 32 cm i dybden, og ikke så happy for den vinklinga heller, mens f.eks. LG sitt ligger på ca 20 cm. Siden jeg sitter nærme på ca 2.2m så behøver jeg ikke gi bort 10cm ekstra der. Synd man ikke kan velge stativ, f.eks. AF9 med AF8 stativ. Å få det på veggen er et alternativ men har en veldig porøs vegg, så har ikke tatt sjansen på det ennå.

Lenke til kommentar

For LG C8 er jeg fremdeles bekymret for bevegelser ved fotball, har den blitt mye bedre på det enn for 2017-modellene? Noen som har en LG 8-modell (med den nye prosessoren, dvs ikke B) som kan kommentere hvordan den presterer på fotball sett på vanlige tv-signaler, f.eks. fra Get? (Tenker da ikke på appene/nettstream men lineær-tv-signaler).

Lenke til kommentar

Nope ikke imponert andre er vel så bra denne helt middels vil jeg si langt ifra den beste iallefall . Nå blir jo dette også den nye folketvn med beskjedene 44,000 startpris for 65 så er den jo den billigst 2018 på markedet og de fleste vil kunne kjøpe den. Min tv er innstilt etter eksperttips men så er jeg god selv og trenger ikke leie og betale en kabalør for å få det beste ut av tvn kun amatører må det..

 

Mere folk som vil ha Max ut av sin tv ;) å kopiere settings kan gjøre et tv bilde dårligere en ut i fra eska forskjeller fra tv til tv selv i samme serien og merke.

 

Bra Sony legger listen høy med konkurranse dyktig intro pris lover godt.

Lenke til kommentar

For LG C8 er jeg fremdeles bekymret for bevegelser ved fotball, har den blitt mye bedre på det enn for 2017-modellene? Noen som har en LG 8-modell (med den nye prosessoren, dvs ikke B) som kan kommentere hvordan den presterer på fotball sett på vanlige tv-signaler, f.eks. fra Get? (Tenker da ikke på appene/nettstream men lineær-tv-signaler).

Bevegelser er like ille siden 2015 Lg 950 oled Bare å sett tvn på 0 og 0 D blurr og D judder så minsker du ivertfall artifakter i bevegelser Og ingen såpe opra effekt.

 

Fotballen forsvinner fortsatt i bilde med raske bevegelser.

 

Sony og Panasonic har BFI som en ytterligere boost på bevegelse som dimmer bildet men gir nesten plasma tv resultater med bevegelser.

Phillips har god bilde prosessering uten 24hz stutter som Panasonic fortsatt sliter litt med.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...