Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig vanskelig å bestemme seg. Jeg lurer litt på Q70 jeg og, 75". Men sliter veldig med å overbevise meg selv om at det er lurest å kjøpe nå.

Og ja, BF er latterlig! Samme sakene i media hvert år om hvordan visse søppelkjeder lurer forbrukerne med falske priser. Kynisk så det holder.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Endte opp med Samsung Q70A 55" fremfor LG B1 55" ettersom QLED sannsynligvis egner seg bedre i en über-lys stue.

 

Er det for sent å ombestemme seg? Jeg skjønner at QLED kan være å foretrekke, men akkurat Q70A er mange hakk ned på alt annet. Q70A er lyssvak hva gjelder QLED.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (14 minutter siden):

Ja. Se sammenligningen her: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q70-q70a-qled-vs-lg-b1-oled/21556/21420?usage=1&threshold=0.10

Det er en grei nok TV, men sammenlignet med B1 OLED har den lite å stille opp. Du må helt opp mot QN90 for å få noe sammenlignbart i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 minutter siden):

Ja. Se sammenligningen her: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q70-q70a-qled-vs-lg-b1-oled/21556/21420?usage=1&threshold=0.10

Det er en grei nok TV, men sammenlignet med B1 OLED har den lite å stille opp. Du må helt opp mot QN90 for å få noe sammenlignbart i mine øyne.

Det var stikk i strid med det jeg fikk opplyst... Trodde Samsung TV-en var bedre både på innsynsvinkel og refleksjoner.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 minutt siden):

Det var stikk i strid med det jeg fikk opplyst... Trodde Samsung TV-en var bedre både på innsynsvinkel og refleksjoner.

OLED er overlegen på innsynsvinkel. Samsung har tradisjonelt vært bedre på det med refleksjoner, men LG har vært hakk i hel. Men refleksjoner må ses i sammenheng med lysstyrken da. Bedre lysstyrke gjør at du ikke ser refleksjoner like godt. Uansett, Q70A er en klasse eller to ned fra B1. Du må gjerne gå for Q70A, men da er det for å spare penger, ikke for å få en bedre TV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

OLED er overlegen på innsynsvinkel. Samsung har tradisjonelt vært bedre på det med refleksjoner, men LG har vært hakk i hel. Men refleksjoner må ses i sammenheng med lysstyrken da. Bedre lysstyrke gjør at du ikke ser refleksjoner like godt. Uansett, Q70A er en klasse eller to ned fra B1. Du må gjerne gå for Q70A, men da er det for å spare penger, ikke for å få en bedre TV.

Takk. Det verste er at valget ikke ble tatt for å spare 2000kr, men fordi jeg endte opp med at den skulle være bedre. Ble sendt fra Elkjøp må i morges...

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (Akkurat nå):

Takk. Det verste er at valget ikke ble tatt for å spare 2000kr, men fordi jeg endte opp med at den skulle være bedre. Ble sendt fra Elkjøp må i morges...

Den er mer lyssterk, men det er igjen det eneste den er bedre på som jeg allerede har nevnt. Du har angrerett du kan bruke om du vil altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter på gjerdet angående lignende "problemstilling".

Enten LG Oled B 65" til 14990,- eller gå opp en størrelse til Q70 75" for samme pris.

Kjenner at jeg har mest lyst på 75". Men samtidig er det litt dritt om man må en del ned i kvalitet... Når det er sagt er Q70 100% sikkert god nok til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Niram skrev (8 minutter siden):

Sitter på gjerdet angående lignende "problemstilling".

Enten LG Oled B 65" til 14990,- eller gå opp en størrelse til Q70 75" for samme pris.

Kjenner at jeg har mest lyst på 75". Men samtidig er det litt dritt om man må en del ned i kvalitet... Når det er sagt er Q70 100% sikkert god nok til mitt bruk.

Les @Nimrad sitt tips til meg angående de samme TV-ene... Altså, siste post over her :)

Lenke til kommentar
Niram skrev (32 minutter siden):

Ja, jeg så det. Samtidig så tror jeg kanskje at det å gå opp en størrelse gir meg mer TV-glede enn om jeg velger Oled-n fremfor QLED-n..

Skal ikke være enkelt dette, det å jakte på TV er en jungel....

Viktig poeng :). For min del går jeg fra en 2012-modell, så det blir nok uansett en revolusjon. Jeg hadde også valgt 75" om jeg kunne. Dog hadde jeg blitt kastet ut av huset :)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 24.11.2021 den 13.45):

Dere som klager på Blooming forresten; Har dere irritert dere over det i virkeligheten? Jeg har OLED TV selv, men etter å ha brukt en Mac med Mini LED er jeg veldig positivt overraska. Den har vel riktig nok flere soner enn TV-ene, men der også kommenteres blooming på tester, selv om jeg "aldri" har merket det i bruk.

Hepp,

Har vært borti et par eldre Samsung som andre familiemedlemmer har, nemlig Q9FN og Q8DN (om jeg husker det modellnummeret riktig). Begge sliter med blooming på subs (jeg ser alt med subs).

Samme med Sony X90H. 

På alle med FALD jeg har sett, så er det en issue. Apropos Mac og mini LED. Har du testa ut 32" XDR skjermen? For den sliter også med blooming (mange færre soner enn de nye 14" og 16").

Har ikke sett de nyeste Samsungene med miniLED, så kanskje det har blitt bedre når man har tilstrekkelig nok med soner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...