Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs hvor du skal flytte. I sameiet jeg bodde var kabel-tv over fiber, med tilhørende dekoder, inkludert i fellesutgiftene. Dette er noe alle i blokka må betale uansett, og går ikka an å trekke fra. Da sitter du strengt tatt igjen med en "tv-mottaker" (dekoderen) og må derfor likevel betale kringkastingsavgift, uavhengig om tven er plombert eller ikke...

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal flytte ut (den gang i fremtiden) ønsker jeg helst og slippe unna "nrk-lisensen" som "alle" hater. Vil det være verdt og plombere tv'en eller betale 3k (3000) 2 ganger i året? 

 

Det er ikke 3000,- to ganger i året. Det er 1485,- pr. termin. Dvs. 2970,- for ett år.

 

Om du bør plombere TV'en eller betale blir en vurderingssak i forhold til hvordan lisensordningen utvikler seg fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vent i alle fall med plomberinga til du eventuelt får krav om plombering.

 

I utgangspunktet held det å melde frå om at fjernsynsmottakaren ikkje lenger er i bruk.

Utgangspunktet i forskrifta er at NRK eventuelt må kreve plombering om dei ikkje stoler på opplysningane som du har gitt, men dei kan også velge å ta deg på ordet utan å kreve plombering.

 

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hvor du skal flytte. I sameiet jeg bodde var kabel-tv over fiber, med tilhørende dekoder, inkludert i fellesutgiftene. Dette er noe alle i blokka må betale uansett, og går ikka an å trekke fra. Da sitter du strengt tatt igjen med en "tv-mottaker" (dekoderen) og må derfor likevel betale kringkastingsavgift, uavhengig om tven er plombert eller ikke...

 

Samme løsning hos meg, men jeg betaler ikke lisens. Det kommer veldig an på hvilken leverandør man har. Har hørt om andre som har samme tilbyder (Altibox), men annen leverandør og måtte betale lisens fra dag 1.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Samme løsning hos meg, men jeg betaler ikke lisens. Det kommer veldig an på hvilken leverandør man har. Har hørt om andre som har samme tilbyder (Altibox), men annen leverandør og måtte betale lisens fra dag 1.

Det er mulig å sette vekk dekoderen og deretter melde frå til lisensavdelinga for å sleppe lisensen.

Har sameiget ein fellesavtale må ein sjølvsagt betale for TV-pakken over felleskostnadene uansett, men ein kan spare seg lisensen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lønner seg sånn sett å plombere så du slipper ja.
Vi brukte www.slipplisens.no for noen måneder tilbake, og betalte da mindre for plomberingen en 1/2 pris av NRK-lisensen. De kom hjem til oss, kjapt og enkelt :)
Så hvis du plomberer før fristen 01.07(som vi fikk smertelig erfare ifjor) så vil du kanskje betale mindre for plomberingen en NRK fakturaen som kommer disse dager. Så sparer med en gang. Kan gjøre som "The avatar" sier over her og vente på kravet, det tenkte vi ifor. Problemet vårt var bare at når vi først fikk det kravet var det etter fristen for plombering og vi måtte betale for et halvt år helt frem til 31.12 uansett :(

Endret av Eriksen23
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vent i alle fall med plomberinga til du eventuelt får krav om plombering.

 

I utgangspunktet held det å melde frå om at fjernsynsmottakaren ikkje lenger er i bruk.

Utgangspunktet i forskrifta er at NRK eventuelt må kreve plombering om dei ikkje stoler på opplysningane som du har gitt, men dei kan også velge å ta deg på ordet utan å kreve plombering.

 

En interessant detalje.  Er der noen som kjenner til at NRK har godtatt det? 

 

Mitt case er at jeg planlegger å kjøpe TV på black friday.  Har ikke TV nå og betaler altså ikke lisens.  Huset er helt nytt og jeg valgte å ikke få dratt coax/antenne-kabel noe som helst sted i huset og jeg har altså slett ingen antennainntak noe sted i huset - og naturligvis har jeg heller ingen tv-abo fra internettleverandør heller.  

 

Vil det kunne holde som forklaring for å ikke måtte betale for plombering av TV?  De er velkommende til å komme og verifisere det er sant.. 

 

I motsatt fall:  Hvis jeg absolutt må betale for plombering, holder det å få det gjort, f.eks. første uken jeg har TV'et hjemme for å ikke bli avkrevd lisens?

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

En interessant detalje.  Er der noen som kjenner til at NRK har godtatt det? 

 

Mitt case er at jeg planlegger å kjøpe TV på black friday.  Har ikke TV nå og betaler altså ikke lisens.  Huset er helt nytt og jeg valgte å ikke få dratt coax/antenne-kabel noe som helst sted i huset og jeg har altså slett ingen antennainntak noe sted i huset - og naturligvis har jeg heller ingen tv-abo fra internettleverandør heller.  

 

Vil det kunne holde som forklaring for å ikke måtte betale for plombering av TV?  De er velkommende til å komme og verifisere det er sant.. 

 

I motsatt fall:  Hvis jeg absolutt må betale for plombering, holder det å få det gjort, f.eks. første uken jeg har TV'et hjemme for å ikke bli avkrevd lisens?

Ettersom RiksTV kan tas i mot med en innendørsantenne hvis du bor nærme nok en sender, så holder det nok ikke at du ikke har antennekabel i huset....

Lenke til kommentar

Krav om plombering og gyldig kvittering på at det er gjort i følge NRK. Ser man etter snarveier for å komme unna betal som de fleste av oss gjør..

 

Et er hva NRK sier, noe annet er hva loven sier og det er sistnevnte som er interessant.  Å betale lisens er uaktuelt, men jeg skulle gjerne slippe å betale for å gjøre noe med et TV som er fuldstendig unødvendig.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Et er hva NRK sier, noe annet er hva loven sier og det er sistnevnte som er interessant.  Å betale lisens er uaktuelt, men jeg skulle gjerne slippe å betale for å gjøre noe med et TV som er fuldstendig unødvendig.

Da har du 3 valg:

Ikke kjøpe TV.

Kjøpe monitor.

Kjøpe TV som du får plombert.

Lenke til kommentar

Fjerde valget er vel at bestemor kjøper TV'n så står den ikke på han.

Men det er vel ikke et alternativ hvis han vil være lovlydig ("Et er hva NRK sier, noe annet er hva loven sier og det er sistnevnte som er interessant"). Hvis bestemor kjøper TV som han får/bruker, så skal han melde fra at han har fått TV hvis han skal følge Forskrift om fjernsynsmottakere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe sjakktrekk å kjøpe TV og så melde den "satt bort" en uke etterpå.

 

Monitorer i TV størrelse fås ikke kjøpt lenger.

 

Jeg fikk min TV plombert, det er ikke mulig å reversere, men når lisensen legges på skatten så alle må betale så kjøper jeg en TV-boks og kjører inn i HDMI på TVen. :)

Lenke til kommentar

Ikke noe sjakktrekk å kjøpe TV og så melde den "satt bort" en uke etterpå.

 

Monitorer i TV størrelse fås ikke kjøpt lenger.

 

Jeg fikk min TV plombert, det er ikke mulig å reversere, men når lisensen legges på skatten så alle må betale så kjøper jeg en TV-boks og kjører inn i HDMI på TVen. :)

Og tv boksen du kjøper er ikke lisens pliktig eller :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...