Gå til innhold

Her kommer de nye superladerne til Tesla


Anbefalte innlegg

 

Inntil noe annet er bevisst, velger jeg å tro på at de andre ikke ville kreditere Tesla for jobben dems, og samtidig ikke så nok muligheter til å melke kundene.

Du får naturligvis lov til å tro hva du vil. Jeg ser imidlertid ikke noe grunnlag for å anta noe som helst om hvem som er mer eller mindre urimelige.

 

Jeg har imidlertid notert meg en grad av kultisme omkring Tesla, ikke ulik som for Apple. Det gjør at jeg har en stor grad av skepsis til tilfeldige menneskers store tro på at Tesla på noen måte er 'bedre' enn andre selskaper.

 

 

Dette jeg skrev der, var selvsagt et svar på anti-Tesla-kultismen her inne, der folk beskylder Tesla for uhederlige intensjoner, uten et gram av bevis. Men sverte Tesla, ja det må man likevel gjøre. 

 

Selvsagt er jeg egentlig på det samme standpunktet du har i andre setning her, nemlig at det er ingen grunnlag for å anta noe som helst om hvem som eventuelt er urimelige her. Det kan kort og godt være så enkelt som at man var på forskjellige stadier  og vurderte markedet anderledes, og derved så det mer hensiktsmessig å ikke hoppe på Tesla sin løsning på det tidspunktet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kommer Tesla-ladere til å slippe andre bilmerker inn på sine ladere nå eller etterhvert?

 

Eller kommer grunneier til å forplikte seg til å utvide med parkeringsplasser til andre ladertyper, fordi det allerede er lagt strøm til stedet?

Det sier litt om hvor sterkt eierskapet og "vi" følelsen er blant Tesla-folk når de blindt bedyrer Teslas uskyld også til de spørsmålene dine. Det er liksom ikke snakk om at det er Tesla som gjør noe feil/er kjipe/tar en Apple her.

 

Hva er det som får folk til å føle sånt egentlig? Det burde vært forsket mer på slike folk.

Jeg har akkurat køpt en Tesla og kan svare på dette lett og enkelt. Jeg planlagt å kjøpe en tysk el-SUV når de kommer i 2019, men realisert at tyskerne har ikke ennå begynnt utbygging av et ladenettverk, og når de begynner med det de har sagt rett ut at de forventer å få betalt like mye for en hurtiglading som en tank diesel eller bensin, altså 500-600Kr +, mens Tesla har et nettverk nå allerede som for min del skal bli gratis utover hele livtiden av bilen. Samtidig jeg forventer at når de tyske bilene kommer de skal bli dyrere, tregere og ha mindre rekkevidde - pga de trenger å dele opp markedet så mye som mulig for å tjene mest mulig penger for minst mulig innsats for så lenge som mulig (hvis de fortsetter på det samme måte som de har operert fram til nå!). Til referanse, jeg bruker Android ;-)

 

Ja absolutt, hadde jeg bodd i Norge og skulle kjøpt bil i den prisklassen idag så hadde nok Tesla vært et alternativ det også av akkurat de grunnene du nevner. Men det er noe med designet på en Tesla jeg ikke liker (litt for "tjukk" og svært over hekken) så spørs om jeg hadde gått for det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ang kommentaren din på slutten her...

 

Det er jo ikke rart denne "vi" følelsen oppstår med tanke på mengden søppel de får slengt etter seg på sider som DIskusjon.no, VG etc.

 

Jeg syns heller forskerne burde fokusere på såkalte nettroll. Mennesker som sprer hat og negativitet uten grunn. Dette er et veldig sært fenomen. Fra det jeg har sett på VG (om innvandrere, Apple, Tesla og alt annet som ikke er "tradisjonelt") virker det som majoriteten som skriker har lavere utdannelse. Jeg mener ikke lavt utdanna folk er dumme, tvert imot - men noe må det jo være som får folk til å spre negativitet uten grunn.

 

Joda, anti-tesla og Tesla-fanatikere er like ille begge to, i samme grad som de mest ihuga Apple-fanatikerne og Apple-haterne.

 

Men ser ikke helt koblingen mellom innvandrere og Apple.   Jeg tør vedde en god del på at det er minst like mange Apple-brukere som Android-brukere som skriker høyest om innvandring (negativt). Om det finnes tall på dette hadde det vært interessant å se.

 

Og angående utdannelse:  Folk med kun 2-3 år på yrkesskole som deres eneste utdanning (spesielt på Vestlandet og i Nord-Norge) har ofte ganske mye mer penger enn folk med "skikkelig" utdanning, så da vil de også være godt representert blant kjøperne av f.eks Tesla. 

 

Og det er vel ganske kjent at for "fattigere" folk med lav utdanning vil kanskje en Iphone være det rimeligste statussymbolet ( i de kretser Apple betyr status) de kan få tak i, så de er nok godt representert blant Apple-eiere også.

 

Men som SverreB sa:

"Jeg har imidlertid notert meg en grad av kultisme omkring Tesla, ikke ulik som for Apple. Det gjør at jeg har en stor grad av skepsis til tilfeldige menneskers store tro på at Tesla på noen måte er 'bedre' enn andre selskaper"

 

Dette kunne ikke vært mer sant, og uten å trekke inn så altfor mange konspirasjonsteorier er det ikke tilfeldig at begge selskapene er amerikanske og får overdreven spalteplass og "gratis" markedsføring overalt.

Lenke til kommentar

Følg med, reserver biler når du får sjansen, hold hodet kaldt - det er det jeg gjør. Så tar du valget når den tid kommer.

Nå er det ikke aktuelt å bytte bil før 2020 og gjerne senere for min del, og jeg kjøper uansett ikke usett. Det er etter mitt syn greit å la nye modeller bli kvitt barnesykdommene sine først, så jeg trives best med å ikke kjøpe i første modellår.

Lenke til kommentar

Tesla må være tette i knollebolla som ikke utnytter å være først og størst i markedet til å ha ladenettverk. Fremfor å stille krav om at andre merker skal betale for etableringen av ladepunktene kunne dette enkelt vært overført på kundene ved en høyere kWh-pris. Dermed kunne de solgt bilstrøm til alle. Ladestasjoner som kun aksepterer ett merke stiller i samme absurde klasse som bensinstasjoner kun for ett merke. Det demonstrer den totale mangel på økonomisk forståelse.

 

Ladestasjonene til Tesla må skilles ut i eget selskap og bytte navn. Så må alle slippe til for å lade på disse stasjoner. Alt annet vil være økonomisk galskap.

 

Den eneste forklaringen på at Tesla har valgt så idiotisk består i at de innbiller seg at de skal få solgt Teslabiler som følge av Tesla-ladestasjoner. Dette er naturligvis fullstendig uaktuelt for folk som vil spare en halv mill på kjøp av bil.

Lenke til kommentar

 

Kommer Tesla-ladere til å slippe andre bilmerker inn på sine ladere nå eller etterhvert?

 

Eller kommer grunneier til å forplikte seg til å utvide med parkeringsplasser til andre ladertyper, fordi det allerede er lagt strøm til stedet?

 

Det sier litt om hvor sterkt eierskapet og "vi" følelsen er blant Tesla-folk når de blindt bedyrer Teslas uskyld også til de spørsmålene dine. Det er liksom ikke snakk om at det er Tesla som gjør noe feil/er kjipe/tar en Apple her.

 

Hva er det som får folk til å føle sånt egentlig? Det burde vært forsket mer på slike folk.

Ja det er merkelig at folk som har, eller liker Tesla har lest seg opp og har kunnskap om bilene og selskapet. Og at de har nogen lunde lik kunnskap om bilene også da gitt.

 

Da blir det jo ikke lett for slike raringer som stadig skal kommentere negativt om Tesla.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke aktuelt å bytte bil før 2020 og gjerne senere for min del, og jeg kjøper uansett ikke usett. Det er etter mitt syn greit å la nye modeller bli kvitt barnesykdommene sine først, så jeg trives best med å ikke kjøpe i første modellår.

Jeg kjøper heller ikke usett. Men jeg har fortsatt 5 reservasjoner (interesselister). Flere av disse kan du vente med å ta ut i bestilling, eller legge deg lengre bak i køen. Men gjør som du vil. Er forsåvidt enig med dette med barnesykdommer. Hadde f.eks. aldri tatt imot en Model 3 idag og synes det er helt greit at vi må vente, så får "fanboysa" betateste bilen først. Tesla må også vise at de har tatt fatt i problemene rundt kvalitet og pålitelighet.

 

 

Tesla må være tette i knollebolla som ikke utnytter å være først og størst i markedet til å ha ladenettverk. Fremfor å stille krav om at andre merker skal betale for etableringen av ladepunktene kunne dette enkelt vært overført på kundene ved en høyere kWh-pris. Dermed kunne de solgt bilstrøm til alle. Ladestasjoner som kun aksepterer ett merke stiller i samme absurde klasse som bensinstasjoner kun for ett merke. Det demonstrer den totale mangel på økonomisk forståelse.

 

Ladestasjonene til Tesla må skilles ut i eget selskap og bytte navn. Så må alle slippe til for å lade på disse stasjoner. Alt annet vil være økonomisk galskap.

 

Den eneste forklaringen på at Tesla har valgt så idiotisk består i at de innbiller seg at de skal få solgt Teslabiler som følge av Tesla-ladestasjoner. Dette er naturligvis fullstendig uaktuelt for folk som vil spare en halv mill på kjøp av bil.

De er allerede best på ladenettverk... Uten tvil.

 

Alt handler ikke om å presse mest mulig penger ut av folk. Hadde det ikke vært dumt om det var dyrere for andre biler å lade på nettverket? Eller mener du de skal øke prisene for Tesla-eiere også? Det fungerer ypperlig slik det er idag. Det hadde fungert ypperlig for andre bilprodusenter.

 

Det stiller egentlig ikke i samme klasse nei, fordi dette handler om fysiske plugger, standarder og digital kommunikasjon. Teslas proprietære standard ble utviklet fordi andre standarder ikke var gode nok. Når det kommer til bensin og diesel så er ikke fysiske kontaktformfaktorer, standarder og digital kommunikasjon relevant i den forstand at det har noe å si for fyllingen. Kan nevnes at Tesla støtter både CHAdeMO og CCS i ulik grad (CCS Type 2-plugg i Europa, men kommuniserer også med CHAdeMO-hurtigladere).

 

Hvilke andre biler støtter Teslas nettverk? Ingen.

 

Så du mener Tesla skal skilles ut i eget selskap som driver veldedighet? Et selskap andre kan ta gratis av? Forklar logikken her... Og så snakker du om mangel på økonomisk forståelse og økonomisk galskap?

 

De har ikke valgt idiotisk, de har faktisk vært geniale. Samtidig som de også sier de er villige til å dele nettverket med andre, så fremt de faktisk bidrar til å dekke sin egen trafikk (er det virkelig for mye å forlange?). Og ja, de selger mange Tesla-er med ladenettverket. Det er en av Teslas største fordeler. Høres ikke ut som du forstår kundemassen du generaliserer her.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Hvorfor skal store selskap som VW betale for å bruke Tesla sitt nett? Spesielt mtp at VW ble dømt til å bygge ladenett i USA.

 

VW har mer enn nok ressurser til å bygge ladenett om de virkelig satser. Kan godt være at Tesla tilbyr en ok pris for å bruke deres ladere, men selvfølgelig vil det være dyrere å betale Tesla for bruk enn å bygge eget. Tesla er ikke en veldedig organisasjon, og de trenger penger. Selvfølgelig kommer de til å tjene på å selge en tjeneste. Og det betyr VW betaler mer enn Tesla.

 

Folk som tror Tesla er så snille må heller ikke vite helt hvordan forretning fungerer. Selvfølgelig så vil Tesla at folk benytter tjenesten deres. Det betyr mer penger til å utvide nettet. Og ladenett et stor grunn til å kjøpe en bil. Om Tesla har største ladenett er det stor fordel for dem. De vil og kunne tjene masse penger på å selge denne tjenesten til andre.

 

Det kan godt være Tesla sine betingelser er rimelige, men det er fortsatt ikke en god ide for noen av de store å betale for det ladenettet.

Lenke til kommentar

Tesla må være tette i knollebolla som ikke utnytter å være først og størst i markedet til å ha ladenettverk. Fremfor å stille krav om at andre merker skal betale for etableringen av ladepunktene kunne dette enkelt vært overført på kundene ved en høyere kWh-pris. Dermed kunne de solgt bilstrøm til alle. Ladestasjoner som kun aksepterer ett merke stiller i samme absurde klasse som bensinstasjoner kun for ett merke. Det demonstrer den totale mangel på økonomisk forståelse.

 

Ladestasjonene til Tesla må skilles ut i eget selskap og bytte navn. Så må alle slippe til for å lade på disse stasjoner. Alt annet vil være økonomisk galskap.

 

Den eneste forklaringen på at Tesla har valgt så idiotisk består i at de innbiller seg at de skal få solgt Teslabiler som følge av Tesla-ladestasjoner. Dette er naturligvis fullstendig uaktuelt for folk som vil spare en halv mill på kjøp av bil.

Trolling? Sarkasme?

 

Hvordan kan du si at de ikke utnytter det å være først og størst?

 

Og strategien deres er ikke å tjene på lading, men å yte det som en tjeneste til kundene. Selv de som må betale for superlading betaler bare 1,40 kr per kWh, som er bare litt over det du betaler i veggen hjemme.

 

Så er det noe som mangler forståelse her så er det deg. Men jeg tror egentlig det du kommer med her er sarkasme.

Lenke til kommentar

selvfølgelig vil det være dyrere å betale Tesla for bruk enn å bygge eget

Kilde?

 

Tesla er ikke en veldedig organisasjon, og de trenger penger. Selvfølgelig kommer de til å tjene på å selge en tjeneste.

Målet deres er ikke å tjene penger på superladere. Prisen er også meget lav (se over).

Lenke til kommentar

 

 

Kommer Tesla-ladere til å slippe andre bilmerker inn på sine ladere nå eller etterhvert?

 

Eller kommer grunneier til å forplikte seg til å utvide med parkeringsplasser til andre ladertyper, fordi det allerede er lagt strøm til stedet?

Det sier litt om hvor sterkt eierskapet og "vi" følelsen er blant Tesla-folk når de blindt bedyrer Teslas uskyld også til de spørsmålene dine. Det er liksom ikke snakk om at det er Tesla som gjør noe feil/er kjipe/tar en Apple her.

 

Hva er det som får folk til å føle sånt egentlig? Det burde vært forsket mer på slike folk.

Ja det er merkelig at folk som har, eller liker Tesla har lest seg opp og har kunnskap om bilene og selskapet. Og at de har nogen lunde lik kunnskap om bilene også da gitt.

 

Da blir det jo ikke lett for slike raringer som stadig skal kommentere negativt om Tesla.

 

Det at du eier en Tesla betyr ikke at du nødvendigvis er noe mer kunnskapsrik angående el-bil, bil, miljø eller for den del Tesla spesifikt for det.  Om det er noe dette kommentarfeltet har bevist så er det vel nettopp det? 

 

Men om du faktisk mener det er det en frastøtende "ovenfra og ned holdning" som du bør holde deg for god til å komme med.  "Jeg har Tesla, så andre med billigere biler skal ikke få kommentere eller uttale seg om meg og min bil" liksom.  Satt på spissen selvsagt, og jeg tar ingenting  vekk fra alle de som eier en Tesla som faktisk har mye kunnskap.

 

Men du mener virkelig at de som sitter med en Apple-telefon vet mest om telefonen,selskapet og alt rundt? Eller de som har en Samsung TV vet absolutt alt som foregår innen Samsung-familien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kommer Tesla-ladere til å slippe andre bilmerker inn på sine ladere nå eller etterhvert?

 

Eller kommer grunneier til å forplikte seg til å utvide med parkeringsplasser til andre ladertyper, fordi det allerede er lagt strøm til stedet?

Det sier litt om hvor sterkt eierskapet og "vi" følelsen er blant Tesla-folk når de blindt bedyrer Teslas uskyld også til de spørsmålene dine. Det er liksom ikke snakk om at det er Tesla som gjør noe feil/er kjipe/tar en Apple her.

 

Hva er det som får folk til å føle sånt egentlig? Det burde vært forsket mer på slike folk.

 

Ja det er merkelig at folk som har, eller liker Tesla har lest seg opp og har kunnskap om bilene og selskapet. Og at de har nogen lunde lik kunnskap om bilene også da gitt.

 

Da blir det jo ikke lett for slike raringer som stadig skal kommentere negativt om Tesla.

 

Det at du eier en Tesla betyr ikke at du nødvendigvis er noe mer kunnskapsrik angående el-bil, bil, miljø eller for den del Tesla spesifikt for det.  Om det er noe dette kommentarfeltet har bevist så er det vel nettopp det? 

 

Men om du faktisk mener det er det en frastøtende "ovenfra og ned holdning" som du bør holde deg for god til å komme med.  "Jeg har Tesla, så andre med billigere biler skal ikke få kommentere eller uttale seg om meg og min bil" liksom.  Satt på spissen selvsagt, og jeg tar ingenting  vekk fra alle de som eier en Tesla som faktisk har mye kunnskap.

 

Men du mener virkelig at de som sitter med en Apple-telefon vet mest om telefonen,selskapet og alt rundt? Eller de som har en Samsung TV vet absolutt alt som foregår innen Samsung-familien?

 

Han skriver ikke at det å eie Tesla betyr at man automatisk blir mer kunnskapsrik. Han skriver faktisk om folk som "har lest seg opp og har kunnskap om bilene og selskapet".

 

Og ovenfra og ned-holdninger var det vel egentlig du som kom med da du begynte å rakke ned på folk som liker Tesla.

Lenke til kommentar

 

Han skriver ikke at det å eie Tesla betyr at man automatisk blir mer kunnskapsrik. Han skriver faktisk om folk som "har lest seg opp og har kunnskap om bilene og selskapet".

 

Og ovenfra og ned-holdninger var det vel egentlig du som kom med da du begynte å rakke ned på folk som liker Tesla.

 

"Satt på spissen selvsagt, og jeg tar ingenting  vekk fra alle de som eier en Tesla som faktisk har mye kunnskap."

 

Hvor er det jeg rakker ned og viser til en ovenfra og ned holdning her mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desverre. Det beste hadde vært å hatt et felles ladenettverk.

Felles, som i Mercedes (og Smart), BMW (og Mini og Rolls-Royce), Ford, VW, Audi og Porsche (inkludert Lamborghini, Bugatti, MAN, Scania, Seat og Skoda)?

 

 

Jeg har akkurat køpt en Tesla og kan svare på dette lett og enkelt. Jeg planlagt å kjøpe en tysk el-SUV når de kommer i 2019, men realisert at tyskerne har ikke ennå begynnt utbygging av et ladenettverk, og når de begynner med det de har sagt rett ut at de forventer å få betalt like mye for en hurtiglading som en tank diesel eller bensin, altså 500-600Kr +, mens Tesla har et nettverk nå allerede som for min del skal bli gratis utover hele livtiden av bilen. Samtidig jeg forventer at når de tyske bilene kommer de skal bli dyrere, tregere og ha mindre rekkevidde - pga de trenger å dele opp markedet så mye som mulig for å tjene mest mulig penger for minst mulig innsats for så lenge som mulig (hvis de fortsetter på det samme måte som de har operert fram til nå!). Til referanse, jeg bruker Android ;-)

De har begynt, første Ionity-lader kom i Tyskland (på A61) i april, i mai åpnet de den første i Sveits. Så langt er de gratis å bruke. Innen 2020 skal de ha 400 ladere i 24 land i Europa. Det er innafor med tanke på at det nok bare vil være Mission E som rekker å komme ut i 2019. 

 

 

Hvor mange Ionity-ladeplasser er det i dag egentlig? Det er fint med løfter og vakre ord, men burde man ikke vise at man faktisk er i stand til å bygge ut dette nettverket?

 

Tesla, tross sin "skakkjørte økonomi" har bygget ut sitt massive superladernettverk. Er det ikke rart at de gjør så mye tross sin påstått "skakkjørte økonomi"? Har du hørt om konseptet "investeringer" før? Neppe.

 

Forresten:

 

https://electrek.co/2018/04/23/tesla-talks-join-ionity-charging-network/

Se over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Tesla har strukket ut hånden sin til de som ønsker for lenge siden, men det er ingen som vil...sier litt om de andre biøprodusentene spør du meg.

Sier vell mest om Tesla's betingelser det.

Tesla er de eneste som har fornuftig prissetting da en faktisk betaler for brukt strøm, ikke tiden en står. 1.40 kr / kwh er rimelig sammenlignet med den over doble prisen en betaler for tilsvarende Fortum løsning (med rabattert ladekort) og det er forutsatt at en faktisk får de 50KW en betaler for.

Tesla viser til stadighet hvorfor de er markedsleder. Har en Ioniq og det er bare å bøye seg i støvet for Tesla når en ser antall ladepunkter og hvor lite ladekø en som Tesla-eier opplever i forhold til vi som bruker CCS eller Chademo.

Lenke til kommentar

De har begynt, første Ionity-lader kom i Tyskland (på A61) i april, i mai åpnet de den første i Sveits. Så langt er de gratis å bruke. Innen 2020 skal de ha 400 ladere i 24 land i Europa. Det er innafor med tanke på at det nok bare vil være Mission E som rekker å komme ut i 2019. 

 

 

Se over.

Det var veldig lite imponerende. Teslas utbyggingsplaner er jo langt mer aggressive enn dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...