Gå til innhold

Elbil-salget bråbremset da Danmark innførte registreringsavgift - nå kan de igjen åpne pengesekken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er verdt å merke seg at "registreringsavgift" i Danmark ikke har relevans til "det samme" i Norge. Her heter det vel engangsavgift på nye biler.

 

Når man sjekker danske kilder og ser hva slags beløp det handler om, synes det merkelig at 20% registreringsavgift er det som har bremset elbil salget, for det er fortsatt kjempestore beløp man slipper å betale vs. fossile biler.

 

 


Registreringsafgiften på nye personbiler er normalt indregnet i købsprisen. Afgiften er 85 pct. af de første 185.100 kr. og 150 pct. af resten (2018). Afgiften beregnes af køretøjets værdi inklusive moms og avance, men uden registreringsafgift.

 

https://www.borger.dk/transport-trafik-rejser/Biler-og-koerekort/Biler/Afgifter-paa-biler

 

En el-bil betaler altså kun 20% i avgift på ny bil, i stedet for 85% (150%) + at de iflg. artikkelen får et "batterifradrag" på kr. 1700 per kWt opptil 45 kWt.

 

Prøvde meg med et regnestykke her, men da blir el-bilen faktisk avgiftsfri, hvis jeg benytter oppskriften over. ? :hmm:

Lenke til kommentar

Det er jo forbrukermakt på sitt beste, men på helt feil sak.

Vi vil nok oppleve det samme i Norge om det innføres begrensinger her også. Antakeligvis enda sterkere reaksjon iom at vi i Norge etterhvert har fått ett godt bruktmarked.

Nysslget av elbiler bil stoppe momentant og deretter vil bruktmarkedet bli støvsugd. Etter det vil set skje like lite som i Danmark.

Defor HOLD FORTSATT STØ KURS kjære politikere (hvilket velgerne også forventer)

Lenke til kommentar

Når  det er rimeligere å kjøre elektrisk , både totalt i forhold til vedlikehold og livslengde, burde man ikke støtte elektriske biler., hverken med bompenger eller parkring. ( Slik byråkratisk administrering koster for mange arbeidskrefter.)

( Selv om "støtten" er mindre støtte til statsadministrasjonen, - altså fravær av avgift. )

Men man burde bygge ut ladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner gjennomhele landet; for sjøtransport og landstransport.

En slik utbygging av stasjoner koster mindre enn CO2-fangst, deponering, og tullball med utslipp som (fossil-) bilprodusenter  belemrer oss med.

Så kunne  både private og profesjonelle velge.

Og de som foretrekker å levere lokal forurensning burde rammes av " Den som forurenser betaler", som ellers i samfunnet .

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at "registreringsavgift" i Danmark ikke har relevans til "det samme" i Norge. Her heter det vel engangsavgift på nye biler.

 

Når man sjekker danske kilder og ser hva slags beløp det handler om, synes det merkelig at 20% registreringsavgift er det som har bremset elbil salget, for det er fortsatt kjempestore beløp man slipper å betale vs. fossile biler.

Har du tatt med i beregningen at elbiler er i utgangspunktet mye dyrere enn konvensjonelle? Du må ha ganske mye subsidier via avgiftene før de kommer ned på en pris som gjør de konkurransedyktige med andre biler. I norge har vi ikke bare tatt bort særavgiftene, vi har også gitt de momsfritak, og selv da er de ikke vesentlig billigere enn tilsvarende størrelse konvensjonelle biler.

 

I norge er det slik at mye av økonomien ligger i å slippe bomavgifter. Hvordan ligger det an i danmark? Danske elpriser er også høyere enn i norge, så drivstoffprising gir også en mindre fordel i danmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er verdt å merke seg at "registreringsavgift" i Danmark ikke har relevans til "det samme" i Norge. Her heter det vel engangsavgift på nye biler.

 

Når man sjekker danske kilder og ser hva slags beløp det handler om, synes det merkelig at 20% registreringsavgift er det som har bremset elbil salget, for det er fortsatt kjempestore beløp man slipper å betale vs. fossile biler.

Har du tatt med i beregningen at elbiler er i utgangspunktet mye dyrere enn konvensjonelle? Du må ha ganske mye subsidier via avgiftene før de kommer ned på en pris som gjør de konkurransedyktige med andre biler. I norge har vi ikke bare tatt bort særavgiftene, vi har også gitt de momsfritak, og selv da er de ikke vesentlig billigere enn tilsvarende størrelse konvensjonelle biler.

 

I norge er det slik at mye av økonomien ligger i å slippe bomavgifter. Hvordan ligger det an i danmark? Danske elpriser er også høyere enn i norge, så drivstoffprising gir også en mindre fordel i danmark.

 

Dette gjelder jo kun så lenge fosil-biler kjøres i større serier enn el-biler.

Når produksjonen har kommet i gang vil el-biler være rimeligere å produsere enn forbrenningsmotorbiler, og vedlikeholdet likeså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi også har vel nådd antall el biler der fordeler må reduseres.

 

Fordeler som billig fuel og billig vedlikehold , samtidig med at bilene blir rimeligere vil holde markedet oppe. Vi må ikke gå i fellen som ble gjort med biodiesel og senere dieselbiler. Ha rettferdige avgifter som ikke favoriserer en type fremdrift.

 

Harmoniser CO2 avgift til kvotepris og legg det på energikilde. Bruk pengene til å bygge ut kraftigere ladestasjoner. Minst 350KW. Tiden folk bruker på hurtigladere bør reduseres. Dette er tid som kunne vert brukt til jobb eller fritidssysler og familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi også har vel nådd antall el biler der fordeler må reduseres.

 

Fordeler som billig fuel og billig vedlikehold , samtidig med at bilene blir rimeligere vil holde markedet oppe. Vi må ikke gå i fellen som ble gjort med biodiesel og senere dieselbiler. Ha rettferdige avgifter som ikke favoriserer en type fremdrift.

 

Harmoniser CO2 avgift til kvotepris og legg det på energikilde. Bruk pengene til å bygge ut kraftigere ladestasjoner. Minst 350KW. Tiden folk bruker på hurtigladere bør reduseres. Dette er tid som kunne vert brukt til jobb eller fritidssysler og familie.

 

Problemet i dag er at de er for dyre i innkjøp, men gjerne sleng på bompenger osv som allerede er på vei. Men en bør være forsiktig ift kjøpsprisene. Blir de for dyre så velger folk noe annet(ref Danmark). 

Lenke til kommentar

Vi må ikke gå i fellen som ble gjort med biodiesel og senere dieselbiler. Ha rettferdige avgifter som ikke favoriserer en type fremdrift.

 

Dieselfellen var at bilprodusentene lovte at de skulle få ned helseskadelige utslipp fra dieselbilene, fikk avgiftslettelser, men bare klarte å levere på papiret. Folk som hadde kjøpt dieselbil fortsatt over at de ble lurt.

Nå er historien i ferd med å gjenta seg. De siste årene har fossilbiler fått en reduksjon i engangsavgiften som langt overgår hva elbilene har fått. Denne gangen for å ha redusert utslippene av CO2 / forbruk. Og igjen har de stort sett bare levert på papiret. Vi bør snarest heve avgiftene på fossilene tilbake på gammelt nivå, før enda flere blir lurt til å kjøpe papirtigre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Har du tatt med i beregningen at elbiler er i utgangspunktet mye dyrere enn konvensjonelle?

 

nei

 

hvor mye dyrere importpris egentlig, hvis man kan si noe generelt om det?

 

Jeg sjekket prisen på Renault Clio kontra Renault Zoe for et år siden og da var Zoe ca 50% dyrere enn Clio. Norske priser på innstegsmodeller, uten avgifter/subsidier.

 

Renault hevder de tjener penger på sin elbilsatsing og da slipper vi å spekulere på hvor mye Zoe internsubsidieres, vi kan heller spekulere i hvor mye lavere fortjenestemarginen er. ;)

 

 

Batterier er fortsatt dyrt og småserieproduksjon øker prisen ytterligere(antallet Clio som er laget overstiger antall Zoe med nesten to størrelsesordener).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nøkkelen til langkjøring er todelt: Rekkevidde nok til å kunne kjøre 3 timer uavbrutt på motorvei og ladeeffekt nok til å slippe å vente mer enn en halvtime for nye 3 timer kjøring. Per i dag betyr det 60+ kWh og 100+ kW. 350 kW er "kjekt å ha" - men ikke verdt prisen. Da burde de heller bygge ut 3,5 ganger flere ladestasjoner med 100 kW. Altså 3,5 ganger flere steder.

 

Fri hydrogen: Toget har gått for hydrogen. Man får i størrelseorden 350 ladepunkter a 100 kW for samme pris som 1 ladepunkt med hydrogen. Prisene på hydrogenstasjonene skal riktignok ned, men det er veldig langt igjen før det gir mening å ta penger fra ladeinfrastruktur og gi til hydrogeninfrastruktur. Så lenge disse deler samme pott må vi prioritere de stedene som monner mest.

 

Enig i at fordelene må reduseres på sikt, men Danmark sin modell er skrekkeksemplet på hvor dårlig sjokkøkninger kan gå. Vi bør lære av andres feil og innføre mva sakte men sikkert. F.eks 2% i 2020, 4% i 2021 osv. Opptrappingsplanen bør forhåndsannonseres slik at folk får incentiv til å kjøpe elbil så tidlig som mulig. Normalisering av fergepriser og bompenger må også skje, men det er meningsløst å innføre CO2-avgifter, NOx-avgifter, partikkelutslippsavgifter, vektavgift og engangsavgift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når produksjonen har kommet i gang vil el-biler være rimeligere å produsere enn forbrenningsmotorbiler, og vedlikeholdet likeså.

Du kunne like godt ha sagt at når elbiler blir billigere å produsere blir de billigere å produsere. Ja selvfølgelig blir de billigere når produksjonslinjen, og hele forsyningslinjen er utbygd, men det er ikke i dag, og ikke de neste årene heller.

 

Ikke gå i fella og tro det er bare å hive opp noen fabrikker. Det er en hel forsyningslinje som skal rigges opp hele veien fra råvarer til sluttprodukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nøkkelen til langkjøring er todelt: Rekkevidde nok til å kunne kjøre 3 timer uavbrutt på motorvei og ladeeffekt nok til å slippe å vente mer enn en halvtime for nye 3 timer kjøring. Per i dag betyr det 60+ kWh og 100+ kW. 350 kW er "kjekt å ha" - men ikke verdt prisen. Da burde de heller bygge ut 3,5 ganger flere ladestasjoner med 100 kW. Altså 3,5 ganger flere steder.

Farlig å forveksle egne behov med noe som er almenngyldig. Jeg vil si 4 timer og 20min hhv, alternativt 600km med maks en stopp på 20 min. (En alminnelig brukstilfelle for min del for min del: 3 timers kjøretur a 300km non-stop, parkering ute i ødemarka uten strøm for dagen, retur med en kjapp stopp). Min bruk er bare fasit for meg, like som din bruk er bare fasit for deg.

 

Raskere ladere er også nyttig for å minimere arealbruken ved stor bruk, og jeg tviler på at 7 100kW få forskjellige steder koster like lite som to 350kW ladere på ett sted. Det er neppe likerettere og transformatorer som er den største kostnadsdriveren her.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at "registreringsavgift" i Danmark ikke har relevans til "det samme" i Norge. Her heter det vel engangsavgift på nye biler.

 

Når man sjekker danske kilder og ser hva slags beløp det handler om, synes det merkelig at 20% registreringsavgift er det som har bremset elbil salget, for det er fortsatt kjempestore beløp man slipper å betale vs. fossile biler.

 

Registreringsafgiften på nye personbiler er normalt indregnet i købsprisen. Afgiften er 85 pct. af de første 185.100 kr. og 150 pct. af resten (2018). Afgiften beregnes af køretøjets værdi inklusive moms og avance, men uden registreringsafgift.

 

https://www.borger.dk/transport-trafik-rejser/Biler-og-koerekort/Biler/Afgifter-paa-biler

 

En el-bil betaler altså kun 20% i avgift på ny bil, i stedet for 85% (150%) + at de iflg. artikkelen får et "batterifradrag" på kr. 1700 per kWt opptil 45 kWt.

 

Prøvde meg med et regnestykke her, men da blir el-bilen faktisk avgiftsfri, hvis jeg benytter oppskriften over. ? :hmm:

"En el-bil har 20% av avgiften"

Det blir vel da 20% av de "85% av de første 185.100 kr og 150 pct. af resten (2018). Afgiften beregnes af køretøjets værdi inklusive moms og avance, men uden registreringsafgift."

 

Altså prosent av prosent, noe som etter min tolkning gir 17% av de første 185.100 og deretter 30% av resten.

Lenke til kommentar
Altså prosent av prosent, noe som etter min tolkning gir 17% av de første 185.100 og deretter 30% av resten.

 

Det stemmer, men det er avgift på pris inkl. moms, så total avgift blir da:

Pris opptil 148080 eks.mva. 1,25*0,85*0,20 = 21,25 %

Resten eks.mva. 1,25*1,50*0,20 = 37,5 %

 

Med unntak av de aller billigste elbilene blir da dansk avgift større enn om vi legger på moms i Norge.

Lenke til kommentar

 

Nøkkelen til langkjøring er todelt: Rekkevidde nok til å kunne kjøre 3 timer uavbrutt på motorvei og ladeeffekt nok til å slippe å vente mer enn en halvtime for nye 3 timer kjøring. Per i dag betyr det 60+ kWh og 100+ kW. 350 kW er "kjekt å ha" - men ikke verdt prisen. Da burde de heller bygge ut 3,5 ganger flere ladestasjoner med 100 kW. Altså 3,5 ganger flere steder.

Farlig å forveksle egne behov med noe som er almenngyldig. Jeg vil si 4 timer og 20min hhv, alternativt 600km med maks en stopp på 20 min. (En alminnelig brukstilfelle for min del for min del: 3 timers kjøretur a 300km non-stop, parkering ute i ødemarka uten strøm for dagen, retur med en kjapp stopp). Min bruk er bare fasit for meg, like som din bruk er bare fasit for deg.

 

Det var ikke en selvsentrert uttalelse. Den var ment som en almenn, men unøyaktig, nøkkel som gjør langkjøring både mulig og forholdsvis enkelt uten at det koster veldig mye. Høy ladeeffekt sliter mer på batteriene enn lav, samt gir høyere effekttap, krever kraftigere kabler osv. Noen kjører sjelden raskere enn 80 (hos meg er det veldig få veier med noe høyere enn 80-soner) og noen ligger jevnlig i 120 i 110-sonen. Noen har blære som holder 5 timer, andre drikker kaffe/brus jevnt og må ut og lufte lillemann annenhver time. 3 timer er bare et nøkternt minstemål for å unngå at man blir plaget av hyppigere ladestopp enn man trenger av andre årsaker. Nøkternt fordi lengre rekkevidde koster penger. 3 timer og 30 minutter er derfor et beskjedent minstekrav til brukervennlighet ved langkjøring. F.eks 50% mer er helt greie krav det også, men da ikke like nøkternt eller rimelig lengre. 3,5 ganger mer mener jeg begynner å gå over i det råflotte, som koster mer enn det smaker per i dag. Vi får se hva framtiden bringer. Hvis vi om 10 år får kjøpt biler som kan lade 1000 km rekkevidde på 10 minutter så er det ikke meg i mot.

 

Merk at jeg unngikk å gå i fella og skrive antall kWh og kW fordi det avhenger av drag-koeffisient, rullemotstand osv. Dette er faktorer som vil redusere antall kWh og kW for en gitt rekkevidde og ladetid, når bilene utvikles.

 

Raskere ladere er også nyttig for å minimere arealbruken ved stor bruk, og jeg tviler på at 7 100kW få forskjellige steder koster like lite som to 350kW ladere på ett sted. Det er neppe likerettere og transformatorer som er den største kostnadsdriveren her.

Pølsestasjoner over hele landet står nærmest i kø for å få ladere. Mange dagligvarebutikker også. Arealet gis bort til gratis parkering i dag for å tekkes kunder. 7 ladere a 100 kW plassert ut f.eks hver 50 km gir mye mer brukervennlighet enn to 350 kW plassert ut hver 175 km.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...