Gå til innhold

Denne hjemmeladeren kan hente strøm fra elbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå fikk jeg en utrolig god ide!

 

Å selge potteplanter med feks tomater (og andre grønnsaker) til folk som kan selge tomatene til butikkene når de begynner å gå tom, også kjøper de fra butikken når de selv begynner å gå tom. Jeg skal kalle det bidireksjonell tomathandel, såkalt Pottiplant-to-Store.

 

Da slipper produsenter og leverandører å gjøre jobben sin, også får de en velfortjent kaffepause mens forbrukerne forsyner kundene deres OG seg selv!

Endret av Kakeshoma
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ettersom det er en viss (ca. 20%) mengde energi som går tapt hver gang man flytter energi fra ett batteri til et annet er jeg litt usikker på om dette kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt..

I Danmark hvor mye av strømmen kommer fra vindmøller er situasjonen ganske anderledes enn her i Norge. Der er det bedre å ta vare på 80% av overskuddet, enn ingenting.

Her kan det bli økonomisk interessant for private når det kommer nye prismodeller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Høres ut som en stor ekstra slitasje av batteriet

Jepp. En typisk levetid for et Leaf batteri kan være omkring 2.000 sykluser og 300.000 km. Kjører man 15.000 km/år så kan det da vare 20 år. (Ikke sikkert det gjør det, men det *kan*.)

 

Vel, om man fortsatt kjører 15.000 km/år, og samtidig lader/utlader halve batterikapasiteten hver dag for levering til nettet, da er levetiden redusert til ca 7 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom det er en viss (ca. 20%) mengde energi som går tapt hver gang man flytter energi fra ett batteri til et annet er jeg litt usikker på om dette kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt..

 

 

LiIon har en lade- og utladeeffektivitet helt oppe mot slutten av nittitallet. I tillegg kommer tapene i AC-DC og DC-AC omformer. Disse kan begge fint ligge på begynnelsen av nittitallet. Så en samlet effektivitet på noe over 85% kan forutsettes. 

 

Men det er bare en side av saken. Har nevnt dette før – sånn ca. hver gang temaet dukker opp – men å tillate netteier prate med bilen din, er jevngodt med å gi kemneren direkte tilgang på kjøredataene dine. Og så snart denne muligheten blir utbredt, så vet vi alle hva stortinget da foretar seg i sitt neste trekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Høres ut som en stor ekstra slitasje av batteriet

Jepp. En typisk levetid for et Leaf batteri kan være omkring 2.000 sykluser og 300.000 km. Kjører man 15.000 km/år så kan det da vare 20 år. (Ikke sikkert det gjør det, men det *kan*.)

 

Vel, om man fortsatt kjører 15.000 km/år, og samtidig lader/utlader halve batterikapasiteten hver dag for levering til nettet, da er levetiden redusert til ca 7 år.

I følge Nissan og deres samarbeidspartner i København er det minimal slitasje så lenge man holder seg innenfor det midtre båndet av batterikapasiteten.

Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=NDYhihUbovM

Lenke til kommentar

Høres ut som en stor ekstra slitasje av batteriet

Ja, men jeg stusset på setningen "Dette systemet skal også bidra til at elbilbatteriet får lengre levetid, hevder Kotub Uddin, leder for energilagringsforskning hos OVO." Lurer på hva som ligger i det?

 

Ellers så er det mye bedre å slite på bilens batteri enn å ha et eget husbatteri i tillegg og slite på det. Bedre å ha alt tilgengelig i bilen når man likevel skal på langtur og bedre å ha alt tilgjengelig i huset de få gangene strømmen går eller prisen er kortvarig skyhøy. Å ha dobbelt opp med batterikapasitet koster mer enn det smaker. For å sette litt tall på det mener jeg det er mye bedre for rekkevidden med 48 kWh i bilen til begge typer bruk, enn 24 i bilen + 24 i huset, og mye mer økonomisk med 48 i bilen til begge typer bruk enn 48 i bilen + 48 i huset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Høres ut som en stor ekstra slitasje av batteriet

Ja, men jeg stusset på setningen "Dette systemet skal også bidra til at elbilbatteriet får lengre levetid, hevder Kotub Uddin, leder for energilagringsforskning hos OVO." Lurer på hva som ligger i det?

Tipper han sikter til det at den skal være smart og bare lade opp bilen mot maks når du faktisk trenger det. Det er jo vesentlig mer slitasje på batteriet når man lader til 100% enn når man ligger mellom 40% og 60% prosent. I tillegg taper man noe mer kapasitet av å holde batteriet der også. Men man skal jo ha ganske mye ekstrakapasitet (eller en veldig fat og foutsigbar bilbruk) dersom man er komfortabel med å stort sett ha lite lading på batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chademo-lader heime blir nok billig ja, er det 500 000 dei ligg på? Dersom dei får til en billig lader kunne straumen frå bilen brukast heime når prisen er høg, v2h. Balanseringseffekta blir ikkje like stor men eigeren av elbilen har meir igjen for det.

Lenke til kommentar

Hvis dette er så lønnsomt så hvorfor har vi ikke alle 4-5 Leaf batterier festet til husveggen som lades opp når strømprisen er lav og selger den tilbake når prisen er høy? Fyll hele kjelleren med Leaf batterier og 4-5 240mm² kabler i parallell ut vinduet. Må bare sjekke med elektrikeren først så ikke hele boligen antenner når det lades opp for fullt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg en utrolig god ide!

 

Å selge potteplanter med feks tomater (og andre grønnsaker) til folk som kan selge tomatene til butikkene når de begynner å gå tom, også kjøper de fra butikken når de selv begynner å gå tom. Jeg skal kalle det bidireksjonell tomathandel, såkalt Pottiplant-to-Store.

 

Da slipper produsenter og leverandører å gjøre jobben sin, også får de en velfortjent kaffepause mens forbrukerne forsyner kundene deres OG seg selv!

 

Øøh.. Er det ikke slik det allerede fungerer i landbruket da? Jeg vet Felleskjøpet tilbyr såkorn. Den lokale mølla her er en del av Felleskjøpet og tar inn korn fra bøndene for produksjon av korn og videresalg av såkorn. Ikke noen ny ide dette, egentlig ;-).

Lenke til kommentar

Jeg trodde først det var snakk om en test i Norge, men ved nærmere ettersyn ser det ut til at hele denne artikkelen dreier seg om England og forholdene der. I England varierer el.prisen med flere hundre prosent over døgnet og det kan dermed være noe å hente på å kjøpe el billig om natten og selge til høyeste tariff om ettermiddagen. I Norge er normal variasjon over døgnet bare noen få øre, dvs rundt 8-10 prosent og når man tar hensyn til energitapet skulle man ikke tro dette har noen som helst relevans for Norge. Hvis jeg har rett, synes jeg det svakt av TU å skrive en artikkel som lett kan tolkes å ha interesse for norske forhold uten i det hele tatt å ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...