Jump to content
GøranS

Nylig verkstedskiftet tubro ødelagt, havarert motor.

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Volvo V50 stasjonsvogn 1.6D 2007 modell. Hadde den inne på verksted i september hvor turboen ble skiftet. Rett før påske kom det en ulyd i motoren og hele dashboardet blinket. Stoppet bilen med en gang og fikk verkstedet til å hente den og de fant fort ut at turboen var gåen.

 

Turboen ble skiftet på reklamasjon (skulle bare mangle), men de sier at de fant metallspon i sylinderen inne motoren og at motoren må skiftes. De mente at flere deler ikke hadde blitt smurt med olje som gjorde at det ble skader på motoren. De anbefalte å ikke kjøre bilen en meter ettersom den vil havarere innen kort tid. De ville ikke reparere motoren også.. Så spørsmålene mine er:

 

Kan det komme spon fra en ødelagt turbo og inn i sylinderen/motoren?

 

Kan en ødelagt turbo ødelegge motoren?

 

Min tanke er at verkstedet prøver å si fra seg ansvaret her..

 

Setter stor pris på svar!  :)

 

Mvh Gøran

 

Share this post


Link to post

Motoren kan suge inn spon og metallbiter hvis du har ett fullstendige turboras. Men ble turboen inspisert og de hadde kamera og kikket i sylinderen?

Share this post


Link to post

Denne motoren er kjent for å tette til oljesilen pga altfor lange intervaller på olja.

Turboen går etterhvert, og den nye går også ikke så lenge etter pga samme feil, helt typisk dette, og vet av flere tilfeller.

Hvis man søker litt på dette finner man en fremgangsmåte som er spesiell for denne motoren og der man tar ut denne silen og renser den.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Motoren kan suge inn spon og metallbiter hvis du har ett fullstendige turboras. Men ble turboen inspisert og de hadde kamera og kikket i sylinderen?

Skjønner. Jeg vet ikke. De ringte meg bare fra verkstedet i dag og fortalte at bilen ikke kunne kjøres noe mer og at de kunne se på pris på å skifte motor for meg.

Share this post


Link to post

På disse motorene burde verkstedet fortalt deg at det ikke er noe poeng å bytte turboen uten å gjøre noe med årsaken til at turboen ryker. Det er ikke turboen som er årsaken til problemet, men tiltetting av oljekanaler som igjen får motor og turbo til å skjære seg. Det er mange ting som må fikses på en slik motor for å få den i OK stand igjen. Dvs, nå som det er kommet metallspon er i grunn motoren søppel. Beste løsning er å få tak i en tilsvarende motor som fortrinnsvis er langkjørt (småkjøring og for lange skiftintervall på oljen dreper disse motoren), sjekke sil og evt bytte den til en oppgradert versjon, samt blåse gjennom oljekanaler og bytte tur-røret for oljen til turboen. Inne i tur-røret ligger der et lite filter som tetter seg til om oljen er full av dritt. Bør også sjekke oljemengde som passerer gjennom turbo på tomgang, samt vurdere å sette på oljefanger på luftingen til motoren.
Deretter, når ny motor er på plass, så er det å sørge for minst dobbelt så ofte oljeskift, og IKKE bruk longlife oljer. Hold deg til gode helsyntetiske oljer fra f.eks Valvoline, Castrol, Mobil og Royal Purple, og bytt minst 2 ganger per år. Fra tid til annen kan motor ha godt av å bli kjørt på noe høyere turtall enn normalt, samt få litt ekstra å jobbe med, som feks kjøring med tilhenger. Dette for å få opp temperaturen i motoren, dette hjelper godt på å få ut dritt.

I utgangspunktet er dette gode maskiner, men de er vel følsomme for småkjøring, for liten belastning og kaldt/fuktig klima. Du er ikke førstemann og garantert ikke sistemann som opplever havari på disse motorene. Største problemet med verksteder i dag er at de ikke er våkne nok for denslags, og kommer med forslag til preventivt vedlikehold som går utover ordinær service.

Edited by fikse
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...