Gå til innhold

Faktisk.no: Norge har verdens høyeste sykefravær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er det ikke et tegn på at det er litt for gode ordninger når et land med et så sunt folkeslag er så "syke"? Men jeg er enig i at en person som er forkjølet og jobber med pasienter skal holde seg hjemme. Jobber man derimot med få andre mennesker rundt seg eller andre scenarioer der smittefaren er lav, så er det ikke god nok grunn. Men dette er det legene som bestemmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

  • For lite ferie?
  •  
  • Kanskje vi er blant de friskeste fordi vi kan sykemelde oss?
  •  
  • Er arbeidspresset/tidspresset for stort i Norge?
  •  
  • Dårlig klima?
  •  
  • Andelen kvinner i arbeid er høyt, noe som bidrar til økt sykefravær pga. barn osv?
  •  
  • Gjør Nav folk sykere?
  •  
  • For dårlig mat i dagligvarebutikkene?
  •  
  • For lange ventetider på sykehus/behandling?

Lista er lang og jeg kan tenke meg tusen sammensatte og komplekse grunner.

 

Forøvrig synes jeg vi skal være glade for at vi har så god mulighet for sykemelding og velferd - dette er jo ingenting å klage over for oss vanlige arbeidsfolk.

Lenke til kommentar

 

  • For lite ferie?
  •  
  • Kanskje vi er blant de friskeste fordi vi kan sykemelde oss?
  •  
  • Er arbeidspresset/tidspresset for stort i Norge?
  •  
  • Dårlig klima?
  •  
  • Andelen kvinner i arbeid er høyt, noe som bidrar til økt sykefravær pga. barn osv?
  •  
  • Gjør Nav folk sykere?
  •  
  • For dårlig mat i dagligvarebutikkene?
  •  
  • For lange ventetider på sykehus/behandling?

Lista er lang og jeg kan tenke meg tusen sammensatte og komplekse grunner.

 

Forøvrig synes jeg vi skal være glade for at vi har så god mulighet for sykemelding og velferd - dette er jo ingenting å klage over for oss vanlige arbeidsfolk.

 

Garantert ikke ferie. Vi er i bunn av arbeidstimer for OECD land. Samme gjelder arbeidspress.

 

Klima er noe de snakker om i forhold til høyere selvmordsrater i Norge. Så det kan stemme.

 

Vi har kanskje ikke de beste ventetidene i verden for helse, men dårlig er det ikke. Så neppe pga det. Og maten i Norge holder veldig høy helsemessing kvalitet.

 

De andre er jeg enig i kan være grunner. Ellers kan høyt arbeidspress føre til lavere fravær. Altså presse folk til å jobbe til tross for at de er syke. Blir de så syke at de må sykemeldes så får de gjerne bare sparken og er ikke i statistikken. I Japan har de et ord: Karōshi

https://en.wikipedia.org/wiki/Kar%C5%8Dshi

 

Folk jobber så hardt, har så mye stress, så dårlig diet (fordi de spiser på jobb) at de dør mens de jobber av hjerteinfarkt. 

 

Om et land gjør det bra i statistikk så er det ikke alltid fordi det er så bra der. At det faktisk er bedre. I Norge har vi generelt sterke rettigheter så det er ingen problemer med å ta offisielt sykefravær og få det av lege. Altså folk trenger ikke å frykte noe ved å gjøre det. I veldig mange andre land så gjør en nettopp det.

 

Selvfølgelig blir det alltid et spørsmål om vi i tilfeller har gått for langt i enkelte tilfeller. Men bakgrunn er alltid er alltid viktig for statistikk. 

 

Igjen et eksempel fra Japan. De har rimelig god voldteksstatistikk. Men om du ser på rangeringer over likhet mellom kjønn i Japan er de utrolig langt nede. Grunnen er ikke få voldtekster, heller hva loven definerer som voldtekt og at både samfunn, rettssalen og politiet ikke tar de fleste former for voldtekt seriøst. Så det er faktisk et stort problem, men statistikken viser at det går veldig bra. Så ser du over det uten bakgrunnsinformasjon så virker det som om det er svært bra i Japan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, svenskene har bare bestemt seg for å få ned antall sykedager, rett og slett slutte å betale for dem:

 

https://www.expressen.se/dinapengar/forsakringar/alltfler-sjukskriva-blir-av-med-sjukpenning-/

 

Jeg leser svenske aviser daglig (bodde der i noen år) og artikler om syke mennesker som blir "utförsäkrade" er dagligdags.

 

Svenske Nav har til og med fikset en ordning hvor den som får til flest avslag på sykepenger blir premiert:

 

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/zLrjmr/en-sjuk-kultur-pa-forsakringskassan

 

Jeg synes svenskene skal skamme seg - og at vi skal heller være stolte over at vi behandler syke mennesker bedre.

Lenke til kommentar

 

greit og greit... nei. men helt naturlig. Terskelen for å sykemelde seg vil jo gå ned når levestandarden går opp. Vi er flink til å klage over ting som ikke engang er et tema i 3rd world.

Slik det skal være. Er et tegn på et velfungerende land når "first world problems" er de største problemene. 

 

yupp. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For deg er det jo tydeligvis vanskelig å se at Norge er bedre å bo i enn de aller aller fleste land. Tenk hvor mange timer om dagen du bruker her for å nedsnakke Norge her på forumet.

Han kommer utvilsomt tilbake til landet, når han blir gammel nok til å trenge helsepleie og eldrehjem.

 

Heldigvis har han ikke tilgang til tastatur, da (får man inderlig håpe).

 

Uansett tilbringer de fleste expatrioter mesteparten av tida si med å sitte på ræva og gjøre ingen ting som helst i utlandet, utover å sjekke kontoen sin og de fleste av dem blir isolerte og alkoholiserte med tida, så jeg kan ikke si jeg misunner ham.

Endret av VegaPet
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slik det skal være. Er et tegn på et velfungerende land når "first world problems" er de største problemene.

Som en totalt uinteressant anekdote, min moder benyttet en del av sin tid, for noen dager siden, på å klage sin nød over at jeg hadde kjøpt tørkepapirruller på tilbud. "Hva skulle du med det, så dyrt for tre kilometer tørkerull, flere hundre kroner jo, grovt papir er det jo også, hvor skal du sette det, dette var unødvendig" osv.

 

Jeg er nå glad vi ikke har mer alvorlige ting å krangle om.

Lenke til kommentar

En interessant artikkel: https://www.nrk.no/hordaland/_-fastleger-gir-pasienter-piller-og-sykmeldinger-for-a-unnga-utskjelling-og-fysiske-angrep-1.13999312

 

Fastleger gir pasienter piller og sykmeldinger for å unngå utskjelling og fysiske angrep

 

FROMREIDE LEGESENTER (NRK): Myndighetene må gi det norske folk tydelig beskjed om at de ikke bare kan gå til legen og «bestille» en sykmelding, mener fastlege og doktorgradsstipendiat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...