Gå til innhold

Faktisk.no: Norge har verdens høyeste sykefravær


Anbefalte innlegg

Det høres kanskje kontraintuitivt ut, men jeg er faktisk stolt over det høye sykefraværet i Norge.

 

Jeg trur det er en viktig faktor i forklaringen på hvorfor nordmenn er blandt verdens desidert mest lykkelige folk.

 

Ja!!

 

Går man inn i detaljene skikkelig her - og får med seg hele bildet - så betyr dette garantert et stort + for Norge. Befolkningen i Norge. 

 

Irriterer meg litt at slike "nyheter" blir vinklet som noe negativt.

 

Akkurat som: Norge ligger nesten på bunn i OECD etter antall timer utført på jobb. Huffamei!  Hallo!!!!??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En får ikke trøbbel med hoftene ved å sitte på rævva på et kontor. Men sykepleiere/hjelpepleiere og folk som jobber på harde fabrikk/butikk/lagergulv er utsatt, og en hel del må skifte hofter som en direkte konsekvens av jobben de har. Malere og betongarbeidere kan få problemer med lunger og hjerne.

 

For meg ser det ut som at de som klager på de sykemeldte og de uføretrygdede er akkurat de samme som kjemper mot enhver regel i arbeidslivet som kan bidra til å forhindre sykemeldinger og uførhet.

 

I Norge får man faktisk behandling når man får kreft. Man dør ikke nødvendigvis, og under behandling er det faktisk nødvendig for disse pasientene å sykemelde seg. Antallet personer som får kreft øker, og siden mange overlever så gir det også en effekt på sykemeldingsstatistikken.

 

Kanskje vi skal kutte ut behandling av sykdom som varer mer enn 10 dager? Om vi i tillegg innfører møteplikt på jobb for alle med influensa i hele forløpet kanskje vi kan spare noen kroner på sykemeldingsbudsjettene?

 

Hvor stor er gravferdssubsidiene i disse dager? Kanskje på tide for samfunnet å investere mer i gravlegging? Det er jo fremtidsrettet kan det se ut til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror kaaanskje ventetid for helse kan forklare litt faktisk (ikke hele forskjellen).

 

Vi er ikke veldig mye dårligere enn andre sammenliknbare land på ventetid, men vi er litt dårligere, og vi er litt dårligere i helsefravær, men ikke veldig mye dårligere.

 

Og så kan det ganske enkelt være at det er mer akseptert sosialt i Norge å sykemelde seg. Kanskje det er  like mulig i andre land å få sykemelding rent praktisk, men sosial stigma holder en fra å gjøre det. Det er ikke sikkert at det er ubetinget negativt for Norge at syke mennesker holder seg hjemme...

 

EDIT: Ser ut som om det er lite belegg for å si at helsekøene i Norge skaper mer sykefravær (kilde: https://forskning.no/2015/09/helseforsikringer-senker-ikke-sykefravaer )

 

Jeg tror det er fordi det er mer ok å sykemelde i Norge. Jeg mener du ser utrolig mange som mener at folk sykemelder seg for mye for ingenting. Som driver å tuller med at folk "sykemelder" seg, men at de bare vil ha litt ekstra fri. Spesielt tror jeg folk sykemeldt pga psykisk helse er høyere i Norge. Og jeg synes det er bra psykisk helse blir tatt mer seriøst i Norge enn andre land.

 

Joda du kan sånn sett sikkert få disse folkene til å jobbe et sted, men det vil jo sannsynligvis også ødelegge folk enda mer. Jeg har ingenting imot å betale mer skatt for at alle i samfunnet skal ha det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at 80% er dårlige arbeidere? Folk får betalt i forhold til verdiene de skaper. Ikke feil at en Walmart-arbeider føler motivasjon til å øke kompetansen sin.

 

Folk i den øverste femtedelen av lønnsstigen fortjener feil lønn?

 

Det er også mange gode arbeidere utenfor den øverste femdelen, som holdes nede pga reguleringene. For eksempel han som har bevist svært høy kompetanse i Bedrift A, men som ikke i like stor grad har bevist dette utenfor bedriften. Da kan Bedrift A holde lønna nede fordi det er mindre sannsynlig at han vil få et høyere tilbud fra Bedrift B (fordi markedet er så regulert). Dersom han derimot kunne ansettes i Bedrift B uten rettigheter, ville det vært mer sannsynlig å få et tilbud fra Bedrift B: "Gi meg 700k og jeg skal bevise at jeg fortjener pengene, hvis ikke kan du si meg opp når som helst uten oppsigelsestid".

Nei, 80% er ikke dårlige arbeidere. De blir utnyttet av systemet. Du kommer ikke til å få betalt mer hos Walmart om du gjør en god jobb eller ikke. Om du er lærer på skole og du gjør det bra så får skoleledelsen mer penger, ikke læreren. På Walmart så lærer de folk at foreninger er onde. Walmart stenger hele butikken om de ansatte organiserer seg. Walmart tok ned ferskdisken i sine butikker da de ansatte der organiserte seg, så nå selger de pakket kjøtt istedenfor. Det er hele poenget med slike selskaper. Når du er nede på rangstigen så har du lite til ingen makt i USA. Hvis du skaper trøbbel har du sparken. Hvis du jobber bra så kan du kanskje gå fra ulevelig lønn til horribel lønn. Synes du det er rettferdig at folk må ha 2 jobber for å leve?

 

 

De øverste 20% fortjener ikke feil lønn. Men du trenger fagforeninger og bindende avtaler for å forsikre seg at 80% blir betalt riktig. Dette går da og utover de topp 20% som og blir mer bundet. Men vi som samfunn er basert på at mest mulig skal ha det bra. Topp 20% har det bra uansett. Og 80% er mye mer folk enn 20%. Om 80% har riktig lønn mens 20% har feil er det mye bedre enn 20% har riktig og 80% feil.

 

 

Norge deler germansk kultur med Tyskland, Sveits, Belgia, Luxemburg, Nederland , Østerrike, Sverige, Danmark så har vi jo og Finland og Island. Vi har stor kulturell innflytelse fra USA, samt alle kan engelsk i Norge som betyr at vi også har mye til felles med UK og alle hennes tidligere kolonier: USA, Canada, Hong kong, Singapore, Australia, New Zealand og Sør-Afrika.

 

Dette er 20 land som er alle i toppen i verden av gode land å bo i. I tillegg har vi hele EU28 som vi kan jobbe i uten problem pga EU lovgivning. Så det er minst 40 land som en nordmann kan reise til og arbeide i uten problemer. I 20 av landene så kan du enten språket fra før av eller så vil du lære det innen et år. Det er ingen land som har noe imot nordmenn, tyskere har rykte for seg for å være gode arbeidere og vi er jo ikke så forskjellige fra tyskere. Liksom det er det letteste i verden om du vil reise fra Norge og jobbe i et av landene jeg listet. Får du deg jobb i Norge, får du deg jobb der. 

 

 

Men hvis det er så urettferdig, hvis det er så gale i Norge, hvorfor flytter nesten ingen? Norske selskaper sender folk til utlandet for midlertidig jobb, likevel kommer nesten alle tilbake. Ikke si det ikke konkurranse. Det er konkurranse fra utlandet. Det internasjonale arbeidsmarked.

 

Men vet du hva? Disse folkene tjener allerede godt. Penger er ikke deres største bekymring. Det å leve et godt liv er mer viktig for de fleste nordmenn enn lønn. Ellers hadde folk jobbet mer. Men folk vil ikke jobbe mer. Hvorfor skal de? Om du har nok penger hvorfor jobbe for å lagre opp gullbarrer i kjelleren? Folk foretrekker heller å få mer fritid til å gjøre det de vil. I andre land er det sånn at du må jobbe overtid og sånt. Nordmenn? Når klokken er 4-5 så skal de hjem og da har de fri fra jobb. Det norske samfunnet er langt viktigere enn et par dollar. Derfor blir folk.

Lenke til kommentar

I Norge får man faktisk behandling når man får kreft. Man dør ikke nødvendigvis, og under behandling er det faktisk nødvendig for disse pasientene å sykemelde seg. Antallet personer som får kreft øker, og siden mange overlever så gir det også en effekt på sykemeldingsstatistikken.

Det er også en ganske høy overlevelsesrate for spedbarn som er født for tidlig - en del av disse, ender opp med å bli unge uføre.

 

Det er faktisk meningen at livmoren skal sortere bort dem som ikke har, skal vi bare si, spesielt høy funksjonsevne?

Lenke til kommentar

 

I Norge får man faktisk behandling når man får kreft. Man dør ikke nødvendigvis, og under behandling er det faktisk nødvendig for disse pasientene å sykemelde seg. Antallet personer som får kreft øker, og siden mange overlever så gir det også en effekt på sykemeldingsstatistikken.

Det er også en ganske høy overlevelsesrate for spedbarn som er født for tidlig - en del av disse, ender opp med å bli unge uføre.

 

Det er faktisk meningen at livmoren skal sortere bort dem som ikke har, skal vi bare si, spesielt høy funksjonsevne?

Mitt syn på dette er generelt og ikke spesifikt i forhold til en bestemt gruppe, og det gjelder også meg selv og mine om jeg/de skulle havne i en situasjon hvor en slik vurdering skulle bli aktuell. Slik jeg ser det er nåværende livskvalitet og fremtidige utsikter til bedring i livskvalitet avgjørende. Er livskvaliteten svært lav eller helt fraværende og med svært liten sannsynlighet for bedring, så synes jeg at det skal reflektes i den medisinske behandlingen evt ingen behandling. Utfordringen er selvsagt definisjonen av livskvalitet.

 

Men det kan jo gjerne være slik at det er de pårørende som de facto behandles - ikke personen som behandlingen blir utført på, og jeg er ingen stor tilhenger av at folk skal tvinges til å eksistere når all livskvalitet er borte eller aldri har vært tilstede. Noen er istand til å velge dette selv f.eks gjennom å avslutte eller ikke gjenoppta kreftbehandling. Andre kan ikke velge, og om ikke pårørende greier å ta en god avgjørelse for den det gjelder (uavhengig av egne ønsker/behov), så kan det være fornuftig å overlate avgjørelsen til relevant helsepersonell.

Lenke til kommentar

Andre kan ikke velge, og om ikke pårørende greier å ta en god avgjørelse for den det gjelder (uavhengig av egne ønsker/behov), så kan det være fornuftig å overlate avgjørelsen til relevant helsepersonell.

Ja.

Vi har ingen god politikk på "hvordan å dø på en bra måte", og det er dokumentert at halvparten av alle eldre lider en smertefull død.

 

Vi er rett og slett ikke gode nok til å si stopp, og for noen så blir det slik at man bare øker dosen med morfin til den blir dødelig, og lar det gå på den måten.

Det er bare det at det tar rundt ei uke, og ei uke med konstante smerter er en del dager for lenge.

Lenke til kommentar

En annen ting er at kvinner har et betydelig større sykefravær enn menn - og vil da stå for mesteparten av kostnaden ved innføring av karensdager. Dette er ikke noe vi vil ha.

 

Er veldig overrasket over svenskene - som jo skal være så veldig "feministiske" ikke har ryddet opp i denne ordningen som mest rammer kvinner.

 

Eller skal vi heller si at det rammer menn å måtte betale for kvinners høye sykefravær (slik det er idag)?

Lenke til kommentar

 

I 2011 ble 90 fagforeningsfolk drept, og over 2500 fengelset på denne kloden.

Og det er veldig liberalistisk tror du? Absolutt ikke! Jeg har ingenting imot fagforeninger, eller at mange er fagorganiserte. Fagforeninger har sin plass, også i et fritt marked. Men de bør ikke ha tette bånd til politikerne, slik de har idag.

 

Det er jeg enig i, men det nå en gang de som er med å bidra til at vi er et av verdens beste land å både bo og jobbe i.

 

Men tallene er jo tydelig på at de bra ordningene blir nå misbrukt såpass mye, at på et eller annet tidspunkt kommer noen til å dra i håndbrekket.

 

Helseutgiftene i fjor var på 342 milliarder, mulig et så stort tall at de fleste ikke fatter hvor mye dette utgjør av statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Det er LO som har tette bånd med AP. Høyre på sin side er jo støttet av NHO, som fagforeninger forhandler med. Så vi har både et parti som støttes av næringslivet og et som støttes av arbeiderne. 

 

Det har jo med at folks arbeidsforhold var veldig dårlige før i tiden. Så arbeiderne engasjerte seg for å få skikkelig forhold. Da er både forening (LO) og politisk part (AP) viktig. Foreningen kan forhandle med selskapene fordi når de blir store så har de makt til å matche selskapene. Og med politisk parti sørger de for at staten ikke tar arbeidsgivers side og slår ned på foreninger. Sørger for at folk har rett til å organisere seg. At det er ingen straff for å organisere seg. Og selskap som forsøker på det taper i retten. 

 

Derfor finnes LO og Ap, og derfor har de tette bånd. Uten dem hadde vi ikke hatt "verdens beste" arbeidsforhold. Selvfølgelig er det ikke slik at det trengs å kjempes for slik lengre. Så nå ser jeg ikke noe poeng for denne forbindelsen lengre. Så er det jo en diskusjon om ting har gått for langt med tanke på dagens samfunn ikke er likt som før. 

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært fascinert av et begrep som jeg til stadighet hører. "Å sykemelde seg". Definisjonen på det er når ting går en i mot, enten i livet generelt, eller på jobben, så går man til legen, slik som den gode doktoren forteller, og bestiller en sykemelding. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt denne historien. Det kan også brukes som trussel hvis man ikke får det som man vil. Hvis jeg ikke får sånn og sånn, så sykemelder jeg meg. Og de som truer på den måten er helt sikker på at å gjøre dette er fullstendig uproblematisk. De har gjerne gjort det før.

 

Jeg ser det spekuleres i mange retninger om hvorfor norge er på topp i sykefravær. Men nesten alt er forsøk på å vise hvor bra det er at vi har så høyt sykefravær. Det vises til lite for å støtte disse forklaringene. Noe av det kan absolutt være riktig, men å fullstendig utelate delforklaringen at det er ekstremt lett og fullstendig uten bakside å være sykefraværende i norge, tror jeg er et tegn på at man ser på det med ideologiske øyne, og ikke objektive øyne. Det kan hende at ikke alt er rosenrødt, og man bør ihvertfall ikke bare bestemme seg på forhånd om at det er det, og ikke gå vitenskapelig til verks på det.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært fascinert av et begrep som jeg til stadighet hører. "Å sykemelde seg". Definisjonen på det er når ting går en i mot, enten i livet generelt, eller på jobben, så går man til legen, slik som den gode doktoren forteller, og bestiller en sykemelding. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt denne historien. Det kan også brukes som trussel hvis man ikke får det som man vil. Hvis jeg ikke får sånn og sånn, så sykemelder jeg meg. Og de som truer på den måten er helt sikker på at å gjøre dette er fullstendig uproblematisk. De har gjerne gjort det før.

 

Jeg ser det spekuleres i mange retninger om hvorfor norge er på topp i sykefravær. Men nesten alt er forsøk på å vise hvor bra det er at vi har så høyt sykefravær. Det vises til lite for å støtte disse forklaringene. Noe av det kan absolutt være riktig, men å fullstendig utelate delforklaringen at det er ekstremt lett og fullstendig uten bakside å være sykefraværende i norge, tror jeg er et tegn på at man ser på det med ideologiske øyne, og ikke objektive øyne. Det kan hende at ikke alt er rosenrødt, og man bør ihvertfall ikke bare bestemme seg på forhånd om at det er det, og ikke gå vitenskapelig til verks på det.

Mulig det bare er meg, men jeg har aldri jobbet på en arbeidsplass hvor det blant de ansatte har vært vanlig - eller alment akseptert - å sykemelde seg uten god grunn, hverken før eller nå.

 

....men jeg registrerer at det er akseptert blant samfunnets lederskikkelser at det er helt normalt å sykemelde seg så snart de blir tatt med fingrene godt nede i kassen, ved korrupsjonsetterforskninger og ved utagerende tafsing mm. Byråkrater får seg en tom stilling med late dager og full lønn.

 

Kanskje det er en form for fallskjerm som bedrifter/organisasjoner synes passer bedre enn avskjed på grått papir og lignende...

Lenke til kommentar

Å skulke jobben er det samme som å stjele. Og tyveriet skjer mot andre arbeidere som jobber raua av seg for at du skal få en sykelønn du ikke har krav på. Husk det neste gang du "går og sykemelder" deg.

Fiks arbeidforholdene dine og arbeidsmiljøet ditt, så slipper du å bekymre deg over slikt.

Lenke til kommentar

Om folk som ikke trenger sykemelding sykemelder seg så ødelegger det helt klart for alle andre. Og om mange gjør dette vil jo systemet begynne å falle sammen og det vil måtte kuttes. Det er vel derfor de gjør det i Sverige. Men det er jo mulig å tenke seg at det er likt i Norge, men at vi har mer oljepenger for å dekke over. 

 

 

Samtidig er det jo og sånn at steder med gode arbeidsforhold har langt lavere sykefravær. Om et sted har mye sykefravær så er det sannsynligvis pga miljøet, ikke at de fleste som jobber der er late..

Lenke til kommentar

 

Helseutgiftene i fjor var på 342 milliarder, mulig et så stort tall at de fleste ikke fatter hvor mye dette utgjør av statsbudsjettet.

Det hadde vært artig å visst hvor mye av dette skyldes at man holder liv i eldre, døende mennesker "for lenge".

Det er mer interessant å se på hvordan helsebyråkratiet har est ut kontra antall produktive stillinger som sykepleier praktiserende fulltidsleger, hjelpepleiere og renholdere mm. Finnes det en kur for mastersyken?

Lenke til kommentar

Finnes det en kur for mastersyken?

Ja... man kan innføre ordning som de har i USA, med "trainees", dog selvsagt med noe utbedringer.

 

For det er jo slik at en del yrkesgrupper innen praktisk arbeid (tømrer osv.) har som ledd i utdanningen, deltagelse i praktisk arbeid.

 

Og all den tid, la oss si 1/3 av studiet, består av praktisk arbeid så finner man også kjapt ut av om man passer til yrket.

 

Pluss, kostnaden for utdanningen, overføres delvis til industrien som ønsker kvalifiserte ansatte.

Lenke til kommentar

 

Å skulke jobben er det samme som å stjele. Og tyveriet skjer mot andre arbeidere som jobber raua av seg for at du skal få en sykelønn du ikke har krav på. Husk det neste gang du "går og sykemelder" deg.

Fiks arbeidforholdene dine og arbeidsmiljøet ditt, så slipper du å bekymre deg over slikt.

 

 

Som sagt er det andre arbeidere man stjeler fra. Lønningene reguleres i forhold til sykefravær/reguleringer, så høyt sykefravær går ikke utover kapitaleiere. Jeg har ingenting imot at folk som faktisk er syke får sykemelding. Det er skulking jeg er imot. Skulking er tyveri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...