Gå til innhold

Faktisk.no: Norge har verdens høyeste sykefravær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er trist for folk som lever fra hånd til munn. Jeg har Fuck You-money. Det burde kanskje du også skaffe deg?

 

Det handler jo ikke bare om penger og om å bli sparket da. Det handler jo om rettigheter og forhold på jobben også. Du må en del opp på lønnsstigen i USA før jobber begynner å gi bra fordeler og være greie med ansatte. Om du er under det så selv om du har råd til å miste jobben fordi du har penger oppspart kan det fortsatt være dårlige forhold på jobben. Det var bare et eksempel. Og mens det går greit å spare opp penger i Norge, så gjelder det ikke for alle land. Land der mange lønning såvidt strekker seg til å leve vanlig begynner det å bli vanskelig å spare opp videre mengde penger.

Lenke til kommentar

På den annen side: Det er mange i Norge også som ikke er greie mot ansatte. Det kan de tillate seg å være fordi arbeidsmarkedet er så lite fleksibelt at det er vanskelig å finne ny jobb. Da blir man mer avhengig av nåværende arbeidsgiver enn på et fritt arbeidsmarked der man kan få sparken på timen, men også få ny jobb på timen. Et fritt arbeidsmarked er også langt mer rettferdig: Gode arbeidere får høyere lønn, dårlige arbeidere får lav lønn, eller får sparken fra en jobb de ikke fungerer i. Bedre det enn i Norge, der det er mange som ikke takler jobben sin, men likevel blir værende fordi Arbeidsmiljøloven er alt for tykk.

Lenke til kommentar

På den annen side: Det er mange i Norge også som ikke er greie mot ansatte. Det kan de tillate seg å være fordi arbeidsmarkedet er så lite fleksibelt at det er vanskelig å finne ny jobb. Da blir man mer avhengig av nåværende arbeidsgiver enn på et fritt arbeidsmarked der man kan få sparken på timen, men også få ny jobb på timen. Et fritt arbeidsmarked er også langt mer rettferdig: Gode arbeidere får høyere lønn, dårlige arbeidere får lav lønn, eller får sparken fra en jobb de ikke fungerer i. Bedre det enn i Norge, der det er mange som ikke takler jobben sin, men likevel blir værende fordi Arbeidsmiljøloven er alt for tykk.

Det er friere i USA, mener du det er bedre i USA enn i Norge?

Lenke til kommentar

 

På den annen side: Det er mange i Norge også som ikke er greie mot ansatte. Det kan de tillate seg å være fordi arbeidsmarkedet er så lite fleksibelt at det er vanskelig å finne ny jobb. Da blir man mer avhengig av nåværende arbeidsgiver enn på et fritt arbeidsmarked der man kan få sparken på timen, men også få ny jobb på timen. Et fritt arbeidsmarked er også langt mer rettferdig: Gode arbeidere får høyere lønn, dårlige arbeidere får lav lønn, eller får sparken fra en jobb de ikke fungerer i. Bedre det enn i Norge, der det er mange som ikke takler jobben sin, men likevel blir værende fordi Arbeidsmiljøloven er alt for tykk.

Det er friere i USA, mener du det er bedre i USA enn i Norge?

 

 

Ja, det amerikanske arbeidsmarkedet er bedre enn det norske. Gode arbeidere tjener mer i USA enn i Norge til tross for at konsumprisene er en del lavere. Folk får mer "riktig" lønn, etter reell kompetanse, ikke bare ut fra antall år de har jobbet og hvilket papir de har fra et universitet, slik det i stor grad er i Norge med tarrrrriffavtala og fagforeninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, det amerikanske arbeidsmarkedet er bedre enn det norske. Gode arbeidere tjener mer i USA enn i Norge til tross for at konsumprisene er en del lavere. Folk får mer "riktig" lønn, etter reell kompetanse, ikke bare ut fra antall år de har jobbet og hvilket papir de har fra et universitet, slik det i stor grad er i Norge med tarrrrriffavtala og fagforeninga.

 

Ja der har vi det ja. Bedre for 20% dårligere for 80%, så da tenker du det er bedre. Fordi det sikkert er bedre i forhold til din jobb. 

 

Du har rett i at det blir bedre når du er opp i de høyere delene av lønsstigen. Men hva med alle andre? Synes du folk får riktig betalt hos Walmart? Lærere som må ta seg 2 jobber. Folk som ikke blir behandlet som folk av arbeidsgiver, som ikke har noe beskyttelse. Men det er ok, er det ikke vel? Så lenge en del av befolkningen som har bra jobber fra før av får det enda litt bedre.

 

Hvorfor tror du vi har det slik i Norge? Det heter likhet. Det betyr at alle skal få god lønn og arbeidsforhold om de jobber hos Kiwi eller  Statoil. Fordi alle mennesker har rett på rettferdig lønn og gode arbeidsforhold. Og folk som tjener bra, vet du hva? De kan bare dra til USA og tjene relativt sett bedre. Men hvorfor drar nesten ingen? Er det kanskje fordi de folkene som vil få enda litt mer penger i USA uansett har det veldig bra i Norge? Og de vil heller leve i det norske samfunnet som de regner som bedre enn USA, fordi Norge ikke har så store forskjeller som skaper masse problemer. Det er bevist at det er klar relasjon mellom ulikhet og mange problemer i samfunn. 

 

Så I Norge får faktisk flere folk riktig lønn. Bare ikke i den øverste femtedelen av lønnsstigen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at 80% er dårlige arbeidere? Folk får betalt i forhold til verdiene de skaper. Ikke feil at en Walmart-arbeider føler motivasjon til å øke kompetansen sin.

 

Folk i den øverste femtedelen av lønnsstigen fortjener feil lønn?

 

Det er også mange gode arbeidere utenfor den øverste femdelen, som holdes nede pga reguleringene. For eksempel han som har bevist svært høy kompetanse i Bedrift A, men som ikke i like stor grad har bevist dette utenfor bedriften. Da kan Bedrift A holde lønna nede fordi det er mindre sannsynlig at han vil få et høyere tilbud fra Bedrift B (fordi markedet er så regulert). Dersom han derimot kunne ansettes i Bedrift B uten rettigheter, ville det vært mer sannsynlig å få et tilbud fra Bedrift B: "Gi meg 700k og jeg skal bevise at jeg fortjener pengene, hvis ikke kan du si meg opp når som helst uten oppsigelsestid".

Lenke til kommentar

Ultimate mangel på kunnskap og gi faen må være når man bor i landet med verdensrekorden i verdens beste land 20 år på rad, og så påpeke at vi har for stor fagforening.

Fortell det til de som driver med fagforeningsarbeid i Columbia.

I 2011 ble 90 fagforeningsfolk drept, og over 2500 fengelset på denne kloden.

Lenke til kommentar

 

Ja, den er fin, heh

 

Svenskene bruker feriedager, flexitid og komp for å slippe å bli trukket i lønn.

 

https://www.hd.se/2004-04-12/sjukdagar-goms-bakom-semester-och-komp

 

Like syke er de.

 

Typisk propaganda.. 

 

Edit: Eller hvis har barn, da benytter man "hjemme-med-sykt-barn" dagene i stedet:

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article11247337.ab

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Jeg bor i utlandet, og har ikke en eneste sykedag. Det er helt forferdelig, og jeg håper ingen i Norge kommer til å måtte oppleve det. Men med dagens regjering, så er det mulig.

 

Å ligge hjemme med influensa, ubetalt, er ikke særlig hyggelig! I tillegg drar folk på jobb selv om de er smittsomme, fordi de ikke har råd til å bli hjemme. Jeg har aldri vært så mye syk som jeg har vært etter at jeg flyttet hit.

Lenke til kommentar

En annen ting er at kvinner har et betydelig større sykefravær enn menn - og vil da stå for mesteparten av kostnaden ved innføring av karensdager. Dette er ikke noe vi vil ha.

 

Er veldig overrasket over svenskene - som jo skal være så veldig "feministiske" ikke har ryddet opp i denne ordningen som mest rammer kvinner.

Lenke til kommentar

Jeg bor i utlandet, og har ikke en eneste sykedag. Det er helt forferdelig, og jeg håper ingen i Norge kommer til å måtte oppleve det. Men med dagens regjering, så er det mulig.

 

Å ligge hjemme med influensa, ubetalt, er ikke særlig hyggelig! I tillegg drar folk på jobb selv om de er smittsomme, fordi de ikke har råd til å bli hjemme. Jeg har aldri vært så mye syk som jeg har vært etter at jeg flyttet hit.

Tja, men i Norge er de visst enda sykere ... ifølge statistikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

  • For lite ferie?
  •  
  • Kanskje vi er blant de friskeste fordi vi kan sykemelde oss?
  •  
  • Er arbeidspresset/tidspresset for stort i Norge?
  •  
  • Dårlig klima?
  •  
  • Andelen kvinner i arbeid er høyt, noe som bidrar til økt sykefravær pga. barn osv?
  •  
  • Gjør Nav folk sykere?
  •  
  • For dårlig mat i dagligvarebutikkene?
  •  
  • For lange ventetider på sykehus/behandling?

Lista er lang og jeg kan tenke meg tusen sammensatte og komplekse grunner.

 

Forøvrig synes jeg vi skal være glade for at vi har så god mulighet for sykemelding og velferd - dette er jo ingenting å klage over for oss vanlige arbeidsfolk.

 

Garantert ikke ferie. Vi er i bunn av arbeidstimer for OECD land. Samme gjelder arbeidspress.

 

Klima er noe de snakker om i forhold til høyere selvmordsrater i Norge. Så det kan stemme.

 

Vi har kanskje ikke de beste ventetidene i verden for helse, men dårlig er det ikke. Så neppe pga det. Og maten i Norge holder veldig høy helsemessing kvalitet.

 

Jeg tror kaaanskje ventetid for helse kan forklare litt faktisk (ikke hele forskjellen).

 

Vi er ikke veldig mye dårligere enn andre sammenliknbare land på ventetid, men vi er litt dårligere, og vi er litt dårligere i helsefravær, men ikke veldig mye dårligere.

 

Og så kan det ganske enkelt være at det er mer akseptert sosialt i Norge å sykemelde seg. Kanskje det er  like mulig i andre land å få sykemelding rent praktisk, men sosial stigma holder en fra å gjøre det. Det er ikke sikkert at det er ubetinget negativt for Norge at syke mennesker holder seg hjemme...

 

EDIT: Ser ut som om det er lite belegg for å si at helsekøene i Norge skaper mer sykefravær (kilde: https://forskning.no/2015/09/helseforsikringer-senker-ikke-sykefravaer )

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...