Gå til innhold

Kryptominerne selger unna: Finn.no flommer over av miningutstyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

All bullshit ender med at noen få blir rike, resten er kun nyttige idioter.

 

"Nyttig idiot" her  :w00t:  

Men hadde satt pris på litt lengre levetid av mining slik at mustangen blir nedbetalt

 

Vi må da sette pris på "nyttige idioter" i dette samfunnet.. Hva ville verden ellers vært?

Lenke til kommentar

 

All bullshit ender med at noen få blir rike, resten er kun nyttige idioter.

 

"Nyttig idiot" her  :w00t:  

Men hadde satt pris på litt lengre levetid av mining slik at mustangen blir nedbetalt

 

Vi må da sette pris på "nyttige idioter" i dette samfunnet.. Hva ville verden ellers vært?

 

Et sted med mindre antall grådige personer?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

At prisene på skjermkort hopper opp over 1200,- på få mnd. og den dryge ventetiden sier sitt. Skjønner den manglende sympatien for minere fullt ut  :p

 

Men er det minere som er skyldig i dette? Eneste de har gjort er å handle på nett.. Er ingen miner selv men når behovet vokser så blir det vel kanskje litt feil å skylde på kundene?

 

Er vel produsent eventuelt selger som burde få skylden her.

Lenke til kommentar

 

At prisene på skjermkort hopper opp over 1200,- på få mnd. og den dryge ventetiden sier sitt. Skjønner den manglende sympatien for minere fullt ut  :p

 

Men er det minere som er skyldig i dette? Eneste de har gjort er å handle på nett.. Er ingen miner selv men når behovet vokser så blir det vel kanskje litt feil å skylde på kundene?

 

Er vel produsent eventuelt selger som burde få skylden her.

 

Trenger vel ikke akkurat åpen hjernekirurgi bakgrunn fra NASA for å se sammenhengen akkurat her? Så nei det er ikke "kundene" som har generert denne etterspørselen, det er en høyst spesfikk type av de.

 

Nå har jeg tatt feil før, men skal ikke utelukke at krypto har like stor verdi som OL pins fra Lillehammer 94 om et par år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At prisene på skjermkort hopper opp over 1200,- på få mnd. og den dryge ventetiden sier sitt. Skjønner den manglende sympatien for minere fullt ut  :p

 

Men er det minere som er skyldig i dette? Eneste de har gjort er å handle på nett.. Er ingen miner selv men når behovet vokser så blir det vel kanskje litt feil å skylde på kundene?

 

Er vel produsent eventuelt selger som burde få skylden her.

 

 

 

 

De handlet på nett ja, og tømte lagrene i samme slengen. Hvordan kan du ikke se sammenhengen ? :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

 

Morsomt at den eneste som har kalt holdningen min mot minere for egoistisk faktisk er en miner selv :p Men hvilke skjermkort er det minere ikke rører, som er av betydning? At minere holder seg unna skjermkort som GTX 1050 er ikke interessant, problemet er at de presser opp prisene på hardware som allerede koster mye.

 

Men synes at dette var artig at en miner kaller meg egoistisk, ser ikke helt ut som gamere deler den oppfatningen. Ser jo ut til at folk flest ikke mener jeg er egoistisk basert på hvor mange up votes første innlegget mitt fikk her :p

 

 

Du spør i en post der flesteparten er imot de som miner..

Og når du spør et spørsmål som refererer til at du selv er egoistisk og får i svar at du er det så blir du helt defensiv? Ikke spør andre om en mening hvis du ikke takler svarene du får ;)

 

Alle har forskjellige meninger her i verden. Om flesteparten er enig med deg så fint for dem ^^ 

 

PS: Se totalen her.. DU spør om det er egoistisk å håpe på at andre får en "smell" pga DU ikke får det som du selv vil.. Ja det er per definisjon egoistisk

 

 

Nei, dette var ikke per definisjonen egoistisk..

 

Det var skadefryd.. :p

 

Men det er nå uansett litt interessant å se på hvor få det er som tenker på at miningen kan være positiv for gamere også. Vel, ihvertfall i det lange løp.. Kanskje.. Krypto mining kan for eksempel drive frem behovet for raskere skjermkort, raskere enn vanlige forbrukere. Fordi forbrukere har ikke behov for raskere skjermkort, før det kommer spill som kan dra nytte av det. Og selv da har vi ikke egentlig behov for raskere skjermkort. Vi kan jo ( i teorien ihvertfall :p) bare skru ned detaljnivået ett hakk. Mens minere er avhengig av at kortene som kommer klarer å holde følge med den økte ytelsen som kreves for å gjøre miningen lønnsom. Om slike kort ikke kommer, så mister produsentene omsetning..

 

Når så kun de nye raskere kortene er lønnsomme å mine med, sitter minerne på en haug av skjermkort de kan selge på bruktmarkedet, som de for det første allerede har tjent inn. Slik at hver krone de får inn på å selge kortet er fortjeneste, og de dermed kan selge dem grisebillig. Men for det andre, så er alle disse kortene kort som aldri hadde funnet veien til bruktmarkedet ellers. Fordi de aldri hadde blitt produsert/solgt i utgangspunktet. Vi får altså flere kort inn i bruktmarkedet, enn dersom det bare hadde vært gamere som skulle selge sine kort for å oppgradere. Og det gir "priskrig" på kortene når de selges på bruktmarkedet. Fordi minerne skal alle sammen kvitte seg med skjermkortene nokså på likt..

 

Nå er jeg fremdeles imot krypto valuta jeg da. Men da av helt andre grunner enn at skjermkortet mitt blir dyrere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Morsomt at den eneste som har kalt holdningen min mot minere for egoistisk faktisk er en miner selv :p Men hvilke skjermkort er det minere ikke rører, som er av betydning? At minere holder seg unna skjermkort som GTX 1050 er ikke interessant, problemet er at de presser opp prisene på hardware som allerede koster mye.

 

Men synes at dette var artig at en miner kaller meg egoistisk, ser ikke helt ut som gamere deler den oppfatningen. Ser jo ut til at folk flest ikke mener jeg er egoistisk basert på hvor mange up votes første innlegget mitt fikk her :p

 

Du spør i en post der flesteparten er imot de som miner..

Og når du spør et spørsmål som refererer til at du selv er egoistisk og får i svar at du er det så blir du helt defensiv? Ikke spør andre om en mening hvis du ikke takler svarene du får ;)

 

Alle har forskjellige meninger her i verden. Om flesteparten er enig med deg så fint for dem ^^

 

PS: Se totalen her.. DU spør om det er egoistisk å håpe på at andre får en "smell" pga DU ikke får det som du selv vil.. Ja det er per definisjon egoistisk

 

At du blir salty fordi noen sier deg imot er jo toppen av kaka for en "gamer" :ph34r:

 

Det som kanskje er "morsomt" her er at i et mining "community" så hjelper vi hverandre og ønsker som oftest at flere skal kunne ta del i dette uansett hvilke profitt man får/ønsker, mens på gamer fronten så vil de fleste egentlig bare andre "vondt" når det kommer til disse skjermkortene

 

Lukter "OW salt" lang vei her ;)

Hvorfor bruke tenåringstermer som salty? ?

 

Nei jeg føler meg egentlig ikke truffet på noen måte, du som dummer deg ut når du ser behovet for å skrive innlegg etter innlegg hvor du går på meg som person og prøver å fornærme meg. Dessverre så funker det ikke helt, for det gjør meg egentlig fint lite om du kaller meg egoist.

 

Jeg påpekte kun at det var komisk at den eneste som hadde sympati for minere var en miner selv.

 

Uansett, er det ikke jeg som synker så lavt at jeg blir furten fordi mining boblen sprekker fordi at jeg da ikke får penger til å betale ned en bil uten å arbeide for det. Hovedgrunnen til at jeg er imot mining er ikke grafikkort priser eller gamere, hovedgrunnen er at jeg er imot lykkejegere som skal gjøre seg rike på å absolutt ikke gjøre en dritt. Selv mener jeg at man skal jobbe for ting, å ikke finne gratisløsningen som går på bekostning av andre, slik mining faktisk gjør. Jeg har de ekstra pengene for dyrere skjermkort, men mange som ikke har det, spesielt de yngre uten jobb. For dem ødelegger man markedet, fordi man selv skal tjene seg rik på å ikke jobbe. Det er lite kult for kidden som plutselig ikke har råd til ny PC fordi DU skulle tjene gratispenger, og det er det jeg mener at blir så egoistisk.

 

Skal du ha penger så bør man få seg jobb og jobbe for det, ikke kjøpe skjermkort og forvente at pengene skal strømme inn, jeg synes at slike lettvinte tankeganger er egoistisk. At du har en helt annen oppfatning av egoisme er helt greit for meg, men du ser nå litt alene ut i din oppfatning i denne tråden.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

 

 

Er ikke kanskje litt usikkert å kjøpe skjermkort som har blitt brukt til mining, fordi de sannsynligvis står under høy belastning konstant? Det vil vel føre til en betydelig redusert levetid?

 

Elektronikk uten bevegelige deler slites ikke ved bruk. Et grafikkort som ikke tåler å kjøre på 100% over lang tid er feildesignet. 

Varme over tid sliter på all elektronikk. Feks kondensatorer eldes enormt mye raskere under konstant høy temp.

 

 

Jepp! Og det er derfor det er vifter både på grafikkortet og i PC'en, nettopp for at temperaturen ikke skal bli for høy!

 

Igjen: Elektronikk er feildesignet hvis den ikke tåler å kjøre på 100%

Lenke til kommentar

 

Igjen: Elektronikk er feildesignet hvis den ikke tåler å kjøre på 100%

 

 

100% i et rom med 30 grader, og et trangt kabinett med 4 skjermkort?

 

100% i 43.830 timer (5 år)? Eller normal brukstid som man kan regne med fra forbrukere?

Er en grunn for at det finnes enteprise hardware, som ER beregnet for 24/7. Man betaler også for det.

 

Da lærte Ozone noe nytt i dag også :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hvorfor bruke tenåringstermer som salty? ?

 

Nei jeg føler meg egentlig ikke truffet på noen måte, du som dummer deg ut når du ser behovet for å skrive innlegg etter innlegg hvor du går på meg som person og prøver å fornærme meg. Dessverre så funker det ikke helt, for det gjør meg egentlig fint lite om du kaller meg egoist.

 

Jeg påpekte kun at det var komisk at den eneste som hadde sympati for minere var en miner selv.

 

Uansett, er det ikke jeg som synker så lavt at jeg blir furten fordi mining boblen sprekker fordi at jeg da ikke får penger til å betale ned en bil uten å arbeide for det. Hovedgrunnen til at jeg er imot mining er ikke grafikkort priser eller gamere, hovedgrunnen er at jeg er imot lykkejegere som skal gjøre seg rike på å absolutt ikke gjøre en dritt. Selv mener jeg at man skal jobbe for ting, å ikke finne gratisløsningen som går på bekostning av andre, slik mining faktisk gjør. Jeg har de ekstra pengene for dyrere skjermkort, men mange som ikke har det, spesielt de yngre uten jobb. For dem ødelegger man markedet, fordi man selv skal tjene seg rik på å ikke jobbe. Det er lite kult for kidden som plutselig ikke har råd til ny PC fordi DU skulle tjene gratispenger, og det er det jeg mener at blir så egoistisk.

 

Skal du ha penger så bør man få seg jobb og jobbe for det, ikke kjøpe skjermkort og forvente at pengene skal strømme inn, jeg synes at slike lettvinte tankeganger er egoistisk. At du har en helt annen oppfatning av egoisme er helt greit for meg, men du ser nå litt alene ut i din oppfatning i denne tråden.

 

 

Jeg bruker de de termene som passer meg egentlig ^^ 

At du tar det som en fornærmelse av å bli besvart får jo bare være som det er :)

 

hvis du er imot lykkejegere er det en annen sak.

 

Din ignoranse og mangel på kunnskap slik du snakker om mining og arbeidet rundt det har gjort saken enkel og hvordan jeg kan forholde meg til deg :)

 

PS: Når du sier jeg synker lavt ved å besvare deg og du tar det som et angrep.. Også et par linjer ned i besvarelsene dine så prøver du å gå etter meg... Selvinnsikt er noe du burde tenke over.

 

 

Men siden du ikke ønsker svar på evt kommentarer så bør du kanskje opplyse om det :) Istedet for å fortsette diskusjonen.

 

Vi er jo tross alt på et diskusjonsforum ;)

 

 

Ops ops: Kall meg gjerne egoist, det gjør meg fint lite.  Saken var vel bare her at du spør om du er egoist og jeg ga deg min mening om saken

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor bruke tenåringstermer som salty?

 

Nei jeg føler meg egentlig ikke truffet på noen måte, du som dummer deg ut når du ser behovet for å skrive innlegg etter innlegg hvor du går på meg som person og prøver å fornærme meg. Dessverre så funker det ikke helt, for det gjør meg egentlig fint lite om du kaller meg egoist.

 

Jeg påpekte kun at det var komisk at den eneste som hadde sympati for minere var en miner selv.

 

Uansett, er det ikke jeg som synker så lavt at jeg blir furten fordi mining boblen sprekker fordi at jeg da ikke får penger til å betale ned en bil uten å arbeide for det. Hovedgrunnen til at jeg er imot mining er ikke grafikkort priser eller gamere, hovedgrunnen er at jeg er imot lykkejegere som skal gjøre seg rike på å absolutt ikke gjøre en dritt. Selv mener jeg at man skal jobbe for ting, å ikke finne gratisløsningen som går på bekostning av andre, slik mining faktisk gjør. Jeg har de ekstra pengene for dyrere skjermkort, men mange som ikke har det, spesielt de yngre uten jobb. For dem ødelegger man markedet, fordi man selv skal tjene seg rik på å ikke jobbe. Det er lite kult for kidden som plutselig ikke har råd til ny PC fordi DU skulle tjene gratispenger, og det er det jeg mener at blir så egoistisk.

 

Skal du ha penger så bør man få seg jobb og jobbe for det, ikke kjøpe skjermkort og forvente at pengene skal strømme inn, jeg synes at slike lettvinte tankeganger er egoistisk. At du har en helt annen oppfatning av egoisme er helt greit for meg, men du ser nå litt alene ut i din oppfatning i denne tråden.

 

 

Jeg bruker de de termene som passer meg egentlig ^^ 

At du tar det som en fornærmelse av å bli besvart får jo bare være som det er :)

 

hvis du er imot lykkejegere er det en annen sak.

 

Din ignoranse og mangel på kunnskap slik du snakker om mining og arbeidet rundt det har gjort saken enkel og hvordan jeg kan forholde meg til deg :)

 

PS: Når du sier jeg synker lavt ved å besvare deg og du tar det som et angrep.. Også et par linjer ned i besvarelsene dine så prøver du å gå etter meg... Selvinnsikt er noe du burde tenke over.

 

 

Men siden du ikke ønsker svar på evt kommentarer så bør du kanskje opplyse om det :) Istedet for å fortsette diskusjonen.

 

Vi er jo tross alt på et diskusjonsforum ;)

 

 

Ops ops: Kall meg gjerne egoist, det gjør meg fint lite.  Saken var vel bare her at du spør om du er egoist og jeg ga deg min mening om saken

 

 

Er ikke fornærmet, så lurer på hvorfor du trenger å tillegge meg noe jeg aldri har vært.

 

Det som er lavt er at du gjentatte ganger skal skrive side opp og ned på hvor egoistisk du mener jeg er. Da går du på person.

 

Det holdt da du første gang skrev det, jeg fikk fint med meg din oppfatning av meg da. 

 

Og jeg svarte ikke av fornærmelse, men fordi jeg faktisk syntes at det var litt ironisk og komisk at den ene personen som mente jeg var egoistisk selv var en miner.

 

Kan vi slutte denne diskusjonen nå? Har fått med meg din mening, så ingen grunn å repetere det til det kjedsomme.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Er det egoistisk av meg at jeg faktisk håper nVidia snart slipper nye kort, og at alle disse minerne brenner inne med disse skjermkortene eller må selge unna til skampris med tap :p

Ja det er egoistisk :)

 

At du ønsker andre vondt burde jo si sitt ^^

 

 

Ønsker du de som oppnår mer enn deg vondt generelt? Eller du bare furt for at selskapene vil ha mer fortjeneste.

Er vel ikke mer egoistisk enn de som kjøper opp alle skjermkortene og ødelegger markedet fordi de skal tjenes seg rike på å ikke gjøre noe som helst.

 

Problemet med minere er at de ikke begrenser seg, og at det derfor går utover gamere som faktisk skjermkortene er ment for. Derfor har jeg null sympati med minere.

De som ville ha skjermkort fikk kjøpt. Så tull at man ikkje fikk tak i...
I de værste periodene var de fleste butikker utsolgt, å de som ikke var det forlangte latterlig høy pris for kortene. Så at 1070 ble solgt for over 10 lapper rundt juletider, å det kostet vel rundt 4 lapper før mining ble populært. Ser heldigvis ut som at prisen omsider er på tur tilbake til normalen :)
Ingen som solgte GTX1070 til 10.000kr, caller bullshit på den. De dyreste skjermkortene vi (en liten butikk i Trondheim) har solgt har vært GTX1080Ti tredjepartskort til 9799kr, med prismatch mot Komplett.
Mener at enkelte 1080 ti var oppe i 12 900 hos komplett for noen uker/måneder siden. Og de hadde 1070 inne til rundt 8700-9600 om jeg husker rett, så selv om de ikke solgte like dyre skjermkort der du bodde, så er det ikke helt på jordet. Var faktisk 1070 kort som nærmet seg 10 000, så nesten en dobbling i MSRP på enkelte modeller, selv om det ikke gjelder alle 1070/1080/1080 ti kort.
Du husker feil
Sikker? De vannkjølte 1080 ti kortene husker jeg at har vært oppe i titan X priser og vell så det, men mulig dette var hos andre forhandlere enn komplett.

 

Per i dag ligger de på 11K og 12K hos komplett, til tross for veiledende pris på rundt 9K:

https://www.komplett.no/product/933134/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/gigabyte-geforce-gtx-1080-ti-waterforce?offerId=KOMPLETT-310-933134

 

https://www.komplett.no/product/933133/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/gigabyte-geforce-gtx-1080-ti-waterforce?offerId=KOMPLETT-310-933133

 

Mulig jeg har noen små avvik på tallene, men det er da udiskutabelt at enkelte kort har økt med nesten opp til 3000 i pris i denne perioden. Selv om det begynner å normalisere seg nå.

 

Små avvik? Jeg JOBBER for Nidaros Data, det vil si jeg har sett kostprisene på skjermkort hele denne perioden. Eksempelet ditt er håpløst all den tid vi snakket om 1070 og du linker til det dyreste 1080Ti-kortet med vannblokk ferdigmontert. Dette kortet lå lenge på 9390kr som billigste pris hos prisguiden.no. Nå koster det 11390, med veldig ca ca prisstigning på 20%. Så dette mener du skal bevise at 1070 hadde en prisstigning på 100%? Sjekket Windforce 1070 OC, som er et av de billige 1070-kortene. Billigste pris på dette var 3790kr på tilbud, billigste pris ved lansering var 4489kr. Høyeste pris 4899 kr, som er i dag. Kunne sikkert sjekka samtlige 1070-modeller som selges bredt i det norske markedet og funnet det samme.

 

Fint å diskutere, men REN bullshit er ingen tjent med.

Lenke til kommentar

Små avvik? Jeg JOBBER for Nidaros Data, det vil si jeg har sett kostprisene på skjermkort hele denne perioden. Eksempelet ditt er håpløst all den tid vi snakket om 1070 og du linker til det dyreste 1080Ti-kortet med vannblokk ferdigmontert. Dette kortet lå lenge på 9390kr som billigste pris hos prisguiden.no. Nå koster det 11390, med veldig ca ca prisstigning på 20%. Så dette mener du skal bevise at 1070 hadde en prisstigning på 100%? Sjekket Windforce 1070 OC, som er et av de billige 1070-kortene. Billigste pris på dette var 3790kr på tilbud, billigste pris ved lansering var 4489kr. Høyeste pris 4899 kr, som er i dag. Kunne sikkert sjekka samtlige 1070-modeller som selges bredt i det norske markedet og funnet det samme.

 

 

 

 

Fint å diskutere, men REN bullshit er ingen tjent med.

 

Here you go my good sir. https://www.multicom.no/pny-gf-gtx-1070-8gb/cat-p/c/p8949704

 

Den kostet over 10 lapper før jul. Om du tror meg eller ikke er nå opp til deg. Jeg har ikke noe grunn til å lyve om sånne ting. 

 

Edit 2: Det var forresten det eneste kortet de hadde på lager. Man kunne sikkert ha funnet et billigere 1070 visst man hadde giddet å vente.

Endret av TheKims
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Små avvik? Jeg JOBBER for Nidaros Data, det vil si jeg har sett kostprisene på skjermkort hele denne perioden. Eksempelet ditt er håpløst all den tid vi snakket om 1070 og du linker til det dyreste 1080Ti-kortet med vannblokk ferdigmontert. Dette kortet lå lenge på 9390kr som billigste pris hos prisguiden.no. Nå koster det 11390, med veldig ca ca prisstigning på 20%. Så dette mener du skal bevise at 1070 hadde en prisstigning på 100%? Sjekket Windforce 1070 OC, som er et av de billige 1070-kortene. Billigste pris på dette var 3790kr på tilbud, billigste pris ved lansering var 4489kr. Høyeste pris 4899 kr, som er i dag. Kunne sikkert sjekka samtlige 1070-modeller som selges bredt i det norske markedet og funnet det samme.

 

 

 

 

Fint å diskutere, men REN bullshit er ingen tjent med.

 

Here you go my good sir. https://www.multicom.no/pny-gf-gtx-1070-8gb/cat-p/c/p8949704
Takk, har også sett 1080 ti kort oppe i 16K hos enkelte leverandører i denne perioden, så at DuraN jobber med Nidaros data og har følgt med på skjermkortprisene i denne perioden høres mistenkelig ut. Han har iværtfall ikke fulgt med særlig godt når han kalte det tidligere innlegget mitt for ren bullshit.

 

Men er jo alltid tøft å gjemme seg bak en dataskjerm og kalle andre idioter. At prisene på GPUer har vært kraftig skrudd opp er vanskelig å diskutere seg bort fra.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

 

Små avvik? Jeg JOBBER for Nidaros Data, det vil si jeg har sett kostprisene på skjermkort hele denne perioden. Eksempelet ditt er håpløst all den tid vi snakket om 1070 og du linker til det dyreste 1080Ti-kortet med vannblokk ferdigmontert. Dette kortet lå lenge på 9390kr som billigste pris hos prisguiden.no. Nå koster det 11390, med veldig ca ca prisstigning på 20%. Så dette mener du skal bevise at 1070 hadde en prisstigning på 100%? Sjekket Windforce 1070 OC, som er et av de billige 1070-kortene. Billigste pris på dette var 3790kr på tilbud, billigste pris ved lansering var 4489kr. Høyeste pris 4899 kr, som er i dag. Kunne sikkert sjekka samtlige 1070-modeller som selges bredt i det norske markedet og funnet det samme.

 

 

 

 

Fint å diskutere, men REN bullshit er ingen tjent med.

 

Here you go my good sir. https://www.multicom.no/pny-gf-gtx-1070-8gb/cat-p/c/p8949704

 

Den kostet over 10 lapper før jul. Om du tror meg eller ikke er nå opp til deg. Jeg har ikke noe grunn til å lyve om sånne ting. 

 

Edit 2: Det var forresten det eneste kortet de hadde på lager. Man kunne sikkert ha funnet et billigere 1070 visst man hadde giddet å vente.

Feilprising

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...