Gå til innhold

Kryptominerne selger unna: Finn.no flommer over av miningutstyr


Anbefalte innlegg

Man kan jo alltid trekke fram enkeltkort for å bekrefte en påstand, og den vil være korrekt, for det kortet :) Det som i mine øyne er mer interessant er at rimeligste 570-kort kosta ca 1800 for et år siden mot 3k nå. Det var stadig 1070 kort på tilbud til under 4k i fjor vår, prisen siden da har vært endel høyere og de rimeligste kortene har vært dyre da mange minere driter i merke etc så lenge det er billig. Vi gamere ser dog ut til å gå lysere tider i møte nå snart :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo alltid trekke fram enkeltkort for å bekrefte en påstand, og den vil være korrekt, for det kortet :) Det som i mine øyne er mer interessant er at rimeligste 570-kort kosta ca 1800 for et år siden mot 3k nå. Det var stadig 1070 kort på tilbud til under 4k i fjor vår, prisen siden da har vært endel høyere og de rimeligste kortene har vært dyre da mange minere driter i merke etc så lenge det er billig. Vi gamere ser dog ut til å gå lysere tider i møte nå snart :)

Nå har ikke jeg sjekket pris i alle butikkene, så godt mulig det var billigere 1070 å oppdrive, men det var det eneste kortet jeg fant som var på lager i de butikkene jeg sjekket.

Lenke til kommentar

 

 

At prisene på skjermkort hopper opp over 1200,- på få mnd. og den dryge ventetiden sier sitt. Skjønner den manglende sympatien for minere fullt ut  :p

 

Men er det minere som er skyldig i dette? Eneste de har gjort er å handle på nett.. Er ingen miner selv men når behovet vokser så blir det vel kanskje litt feil å skylde på kundene?

 

Er vel produsent eventuelt selger som burde få skylden her.

 

 

 

 

De handlet på nett ja, og tømte lagrene i samme slengen. Hvordan kan du ikke se sammenhengen ? :p

 

Sier ikke at det ikke er et sammenheng, men er det kundene sin feil at "butikk" og produsent ikke klarer å begrense/møte behovet for et produkt?

 

Er som sagt ikke noe miner selv men kan nå være "devils advocate" og se på det fra en annen vinkel ^^ 

Lenke til kommentar

 

 

 

At prisene på skjermkort hopper opp over 1200,- på få mnd. og den dryge ventetiden sier sitt. Skjønner den manglende sympatien for minere fullt ut  :p

 

Men er det minere som er skyldig i dette? Eneste de har gjort er å handle på nett.. Er ingen miner selv men når behovet vokser så blir det vel kanskje litt feil å skylde på kundene?

 

Er vel produsent eventuelt selger som burde få skylden her.

 

 

 

 

De handlet på nett ja, og tømte lagrene i samme slengen. Hvordan kan du ikke se sammenhengen ? :p

 

Sier ikke at det ikke er et sammenheng, men er det kundene sin feil at "butikk" og produsent ikke klarer å begrense/møte behovet for et produkt?

 

Er som sagt ikke noe miner selv men kan nå være "devils advocate" og se på det fra en annen vinkel ^^ 

 

Vanskelig å møte behovet når store firmaer kjøper opp alt av grafikkort. 

 

post-88331-0-66582800-1523464465_thumb.jpg

The mine belongs to Bitmain, a Beijing-based company that also makes mining machines that perform billions of calculations per second to try and crack the cryptographic puzzle that yields new bitcoins. Fifty Bitmain staff, many of them local to Ordos, watch over eight buildings crammed with 25,000 machines that are cranking through calculations 24 hours a day.

Lenke til kommentar

Vanskelig å møte behovet når store firmaer kjøper opp alt av grafikkort. 

 

attachicon.gifbitmain_10.jpg

The mine belongs to Bitmain, a Beijing-based company that also makes mining machines that perform billions of calculations per second to try and crack the cryptographic puzzle that yields new bitcoins. Fifty Bitmain staff, many of them local to Ordos, watch over eight buildings crammed with 25,000 machines that are cranking through calculations 24 hours a day.

 

Bitmain lager mining ASICs, de kjøper ikke grafikkort.

Lenke til kommentar

Innimellom lurer jeg på hva 1000 år inn i fremtiden, "kunstige" intelligenser kommer til å tenke om menneskeheten, om de klarer å grave frem, og se filmer som "The Matrix", eller "Terminator". Kommer de til å riste på hodet å lure på hvorfor menneskeheten skapte deres forgjendere, selv om vi visste hvordan det kom til å gå?

 

Og videre, når deres egne "lommekalkulatorer" kommer til å ha regnekraft nok til å "grave" frem tilsvarende hver eneste mulige bitcoin på 1 millisekund. Og de finner historisk bevis på at vi mennesker satte av energi forbruket til små land, for å gjøre samme utregningene. For å late som at resultatene skulle ha verdi. Hvem kommer de til å synes var dummere? Oss, eller de før oss som brukte skjell som valuta?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Små avvik? Jeg JOBBER for Nidaros Data, det vil si jeg har sett kostprisene på skjermkort hele denne perioden. Eksempelet ditt er håpløst all den tid vi snakket om 1070 og du linker til det dyreste 1080Ti-kortet med vannblokk ferdigmontert. Dette kortet lå lenge på 9390kr som billigste pris hos prisguiden.no. Nå koster det 11390, med veldig ca ca prisstigning på 20%. Så dette mener du skal bevise at 1070 hadde en prisstigning på 100%? Sjekket Windforce 1070 OC, som er et av de billige 1070-kortene. Billigste pris på dette var 3790kr på tilbud, billigste pris ved lansering var 4489kr. Høyeste pris 4899 kr, som er i dag. Kunne sikkert sjekka samtlige 1070-modeller som selges bredt i det norske markedet og funnet det samme.

 

 

 

 

Fint å diskutere, men REN bullshit er ingen tjent med.

 

Here you go my good sir. https://www.multicom.no/pny-gf-gtx-1070-8gb/cat-p/c/p8949704

 

Den kostet over 10 lapper før jul. Om du tror meg eller ikke er nå opp til deg. Jeg har ikke noe grunn til å lyve om sånne ting. 

 

Edit 2: Det var forresten det eneste kortet de hadde på lager. Man kunne sikkert ha funnet et billigere 1070 visst man hadde giddet å vente.

 

Feilprising. Jeg har heller ingen grunn til å lyve om hva vi betaler for kortene jeg kjøper inn til butikken vår, og jeg har heller ingen grunn til å lyve om hva kortene har kostet når jeg strengt tatt hentet dataene fra prisguiden. Dere får bruke prisguiden.no og sjekke prisene på kort som det er priskonkurranse på, ikke en random modell Multicom ikke har solgt ett eneste eksemplar av. Dere skjønner vel at enslig svale ingen sommer gjør?

 

 

 

Små avvik? Jeg JOBBER for Nidaros Data, det vil si jeg har sett kostprisene på skjermkort hele denne perioden. Eksempelet ditt er håpløst all den tid vi snakket om 1070 og du linker til det dyreste 1080Ti-kortet med vannblokk ferdigmontert. Dette kortet lå lenge på 9390kr som billigste pris hos prisguiden.no. Nå koster det 11390, med veldig ca ca prisstigning på 20%. Så dette mener du skal bevise at 1070 hadde en prisstigning på 100%? Sjekket Windforce 1070 OC, som er et av de billige 1070-kortene. Billigste pris på dette var 3790kr på tilbud, billigste pris ved lansering var 4489kr. Høyeste pris 4899 kr, som er i dag. Kunne sikkert sjekka samtlige 1070-modeller som selges bredt i det norske markedet og funnet det samme.

 

 

 

 

Fint å diskutere, men REN bullshit er ingen tjent med.

Here you go my good sir. https://www.multicom.no/pny-gf-gtx-1070-8gb/cat-p/c/p8949704
Takk, har også sett 1080 ti kort oppe i 16K hos enkelte leverandører i denne perioden, så at DuraN jobber med Nidaros data og har følgt med på skjermkortprisene i denne perioden høres mistenkelig ut. Han har iværtfall ikke fulgt med særlig godt når han kalte det tidligere innlegget mitt for ren bullshit.

 

Men er jo alltid tøft å gjemme seg bak en dataskjerm og kalle andre idioter. At prisene på GPUer har vært kraftig skrudd opp er vanskelig å diskutere seg bort fra.

 

Leverandører? Hvor har du tilgang til leverandørpriser på skjermkort? Hvis du ikke tror at jeg jobber med det jeg gjør kan jeg sende deg en jobbmail i morgen da. Eventuelt ta bilde av meg selv ved siden av skjermkorthylla vår.

 

Ingen som nekter for at GPU-prisene har steget og er alt for høye, men når du sier at PRISENE (i flertall) har ligget på 10k for 1070 kan dere ikke komme drassende med ETT eksempel. Har ikke kalt noen idioter, men jeg husket fort hvorfor jeg ikke gidder å skrive på dette noldusforumet noe mer.

Endret av DuraN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

14. desember kjøpte jeg nytt skjermkort til spillmaskina mi. Det var et demobrukt ASUS ROG 1080ti som jeg betalte 7200 kr for fra Komplett.

Jeg har kjøpt to skjermkort spesifikt for å mine med. Det var to 1070 som jeg kjøpte i midten av januar for 4000 per stykk. Null problem å få tak i. Jeg valgte å få beskjed når de kom på lager, og et par dager senere fikk jeg epost om at jeg kunne bestille.

Til "gamere" som klager på at det er tomt for skjermkort har jeg ett spørsmål; Hva skal du med så mange skjermkort hvis du ikke skal mine? Det har vært null problem å få tak i ett enkelt spillskjermkort til normal pris i Norge. Det har også vært rimelige brukte skjermkort til salgs helel perioden. Prisen i Norge har økt like mye som de økte minneprisene tilsvarer, men det er ikke samme tilstand i Norge som i USA hvor prisen er mangedoblet pga mining. Er dere sure på vegne av amerikanere?

 

Og dere som klager på at skjermkortene slites ut av å brukes 100%. De brukes til mining i et halvt år, så selges de videre. Det er 4380 timer ved under 80°C i verste fall. Skjermkortene er laget med komponenter som sannsynligvis tåler minst 20000 timer ved hele 105°C i verste fall. Sannsynligvis mange ganger lengre ved lavere temperaturer. Hvor lenge har du egentlig tenkt å bruke skjermkortene til spilling? Jeg bruker mine skjermkort i opp til sju år, og er ikke spesielt bekymret for at de skal dø selv om de mines med det første halvåret.

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Takk, har også sett 1080 ti kort oppe i 16K hos enkelte leverandører i denne perioden, så at DuraN jobber med Nidaros data og har følgt med på skjermkortprisene i denne perioden høres mistenkelig ut. Han har iværtfall ikke fulgt med særlig godt når han kalte det tidligere innlegget mitt for ren bullshit.

 

Men er jo alltid tøft å gjemme seg bak en dataskjerm og kalle andre idioter. At prisene på GPUer har vært kraftig skrudd opp er vanskelig å diskutere seg bort fra.

 

:rofl:

Lenke til kommentar

For en som har tenkt å bygge en ny maskin i sommer, men har vært ganske fraværende fra markedet de siste årene. Har prisene steget på AMD-kort også, eller er det generelt bare Nvidia?

AMD også. RX570 8GB ligger nord for 4000kr for de aller fleste tredjepartskort, noen på 3999,-

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et asus branda 1080ti FE i november i fjor til 7500 og det var omtrent det rimeligste som var å oppdrive der og da. En måned tidligere var det mulig å få tak i 1080ti ned i 6500 på tilbud.  Etter jeg kjøpte gikk prisene opp en del til. Det er klart at flere selgere skodde seg på muligheten til å tjene litt ekstra. 

Lenke til kommentar

 

Er ikke kanskje litt usikkert å kjøpe skjermkort som har blitt brukt til mining, fordi de sannsynligvis står under høy belastning konstant? Det vil vel føre til en betydelig redusert levetid?

Spørs om det har noe å si for brukeren om levetiden reduseres fra tredve til ti år. ;)

 

 

Tja, vet ikke helt med det. Jeg har hatt et par-tre skjermkort som har takket for seg i løpet av noen år uten at jeg har overklokket det, fucka med kjølingen eller brukt det mer enn noen timer i slengen, men det kan jo også ha vært produksjonsfeil som ikke ble et problem før de fikk noen kilometer på seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...