Gå til innhold

Det finnes ingen gjennomføringsplan for Stortingets nullsutslippsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bussene kunne vært på full fart til å bli hel-elektriske om det ikke var for inkompetente og vrangvillige politikere i tospann med like vrangvillige folk som samferdselsjefen i Rogaland Gottfried Heinzerling. Når en nekter å kjøpe elbusser fordi en finner på¨problemer, og ikke minst har bestemt seg for at trikk er det eneste som gjelder. Da skjer det ikke nyvinninger.

 

Det er ikke så vanskelig. Vedta en forskrift som krever at alle bybusser som kjøpes fra nå av skal være hel-elektriske. Krev også én ladestandard for hele landet (Nei, ikkepantografer for #¤¤#%#"¤%"#¤%).

 

Det er ikke så himla vanskelig. Teknologien er der, det mangler bare vilje fra politikere og samferdselssjefer til å innrømme at de har tatt feil i flere år allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bussene kunne vært på full fart til å bli hel-elektriske om det ikke var for inkompetente og vrangvillige politikere i tospann med like vrangvillige folk som samferdselsjefen i Rogaland Gottfried Heinzerling. Når en nekter å kjøpe elbusser fordi en finner på¨problemer, og ikke minst har bestemt seg for at trikk er det eneste som gjelder. Da skjer det ikke nyvinninger.

 

Det er ikke så vanskelig. Vedta en forskrift som krever at alle bybusser som kjøpes fra nå av skal være hel-elektriske. Krev også én ladestandard for hele landet (Nei, ikkepantografer for #¤¤#%#"¤%"#¤%).

 

Det er ikke så himla vanskelig. Teknologien er der, det mangler bare vilje fra politikere og samferdselssjefer til å innrømme at de har tatt feil i flere år allerede.

 

Javisst. De hadde til og med vedtatt trolleybuss.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bussene kunne vært på full fart til å bli hel-elektriske om det ikke var for inkompetente og vrangvillige politikere i tospann med like vrangvillige folk som samferdselsjefen i Rogaland Gottfried Heinzerling. Når en nekter å kjøpe elbusser fordi en finner på¨problemer, og ikke minst har bestemt seg for at trikk er det eneste som gjelder. Da skjer det ikke nyvinninger.

 

Det er ikke så vanskelig. Vedta en forskrift som krever at alle bybusser som kjøpes fra nå av skal være hel-elektriske. Krev også én ladestandard for hele landet (Nei, ikkepantografer for #¤¤#%#"¤%"#¤%).

 

Det er ikke så himla vanskelig. Teknologien er der, det mangler bare vilje fra politikere og samferdselssjefer til å innrømme at de har tatt feil i flere år allerede.

 

Og dette byråkratiet går bompengebidragene mine med på å subsidiere. Det går ikke an! :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ser jeg ikke på det som et problem at 100% av personbilparken skal være elektrisk om 7 år. Det kunne ha vært realistisk hvis forholdene Norge ikke kan styre var lagt til rette for det. 

 

Problemet, og grunnen til at jeg har null tro på den planen, er at omtrent samtlige bilprodusenter lover på tro og ære at de skal ha kommet med bare bare noen få elbiler mellom 2020 og 2030. Ergo har de også lovet å fortsette å produsere vanlige biler lenge etter det. Så lenge bilen har vært en styggedom og "luksusproblem" i 100 år i Norge, så har vi dessverre fint lite vi skulle ha sagt ovenfor verdens bilbransje.

 

Vi kommer ikke til å være 100% elektifisert før resten av Europa kommer med et tilsvarende hårete mål. Ikke kan vi gjøre det umulig å kjøre bensin- og dieselbil heller pga EU/EØS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde være forbudt å kalle busser miljøvennlige før de blir 100% elektrifisert, aksellasten reduseres nok til at veislitasjen blir minimal og de går foran som et godt eksempel med kun piggfrie dekk, uten kjetting, og bussene blir mindre sånn at man slipper voldsomme omveier for å "fylle opp" bussene. Sløseri med tid, rekkevidde, veidekke osv.

 

Et eksempel på denne miljøløgnen er når Tromsø fikk 100 nye "miljøbusser" for et par år siden. Energikilden deres er 100% diesel. Ikke mulig å lade. Men likevel kalles de miljøvennlige el-hybridbusser. Bussene er tunge, skaper mye støy, eksos, virvler opp støv som personbilene ikke klarer å virvle opp, gnager i stykker asfalten med kjettingbruk et titalls dager av året, piggdekk fra august til langt uti mai. osv. Ulykkesstatistikken er det bare kommunens biler som "slår".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er elbusser holdt tilbake av unødvendig og bortkastet satsning på ting som hydrogen, tro?

 

Nå er det nok ikke mulig å elektrisifisere hele  transportsektoren i Norge uten å ta i bruk Hydrogen  ( også).

Stikkord:   Tyngde/rekkevidde.

                 Nettutbygging hvis mange skal lade hjemme og ikke på ladestasjoner.

                 Folk og bransjer som ikke ønsker å vente  på lading.

   

Men en utbygging av lade og fyllestasjoner  gjennom hele Norge vil komme på ca. 20 milliarder.  ( CO2-utskilling/lagring er beregnet til  25 milliiarder )

Hvis dette gjøres trengs  ikke økonomiske intsentiverfor å få til et skifte.  Folk vil velge  nullutslipp hvis dette er mulig.  Batteri-fossil velges i dag av  mange. Enda fler, antagelig alle - utenom de som har  et religiøst forhold  til kun batteri, vil selvfølgelig velge batteri/Hydrogen hvis dette hadde vært mulig.

 

Nasjonens innbyggere som helhet vil tjene inn disse 20 milliardene  ganske raskt.

 Stikkord:    Mindre forurensningsplager og støy.

                   Færre folk som arbeider med bilvedlikehold. ( Arbeidskreftene kan brukes til mye annet nyttig.)

                   Lavere drivstoffutgifter.   ( Både batterielektrisk og Hydrogen-elektrisk er mer effektivt enn forbrenning.)

Lenke til kommentar

Tja, nå ser det ut til at vi i mars vil selge mellom 40 og 50% rene elbiler i Norge .De ladbare hybridene kommer i tillegg. Og vi kunne solgt mye mer om bilprodusentene kunne levert. Jeg har hørt at Hyundai har stoppet å ta i mot bestillinger etter at køen er på 20.000 personer. Jeg tipper vi fint klarer et salgt på 75% elbiler, 20% ladbare hybrider og 5% fossiler i 2025, og jeg mener det må kunne kalles tinærmet fll måloppnåelse.

Når det kommer til bybusser, ser jeg heller ikke noen problemer. Det selges allerede slike busser i bøtter og spann i Kina. Byen Shenzhen har bygget om alle sine busser til batteribusser. Det er like mange busser som det finnes i Norge. Og det er fortsatt en stund til 2025.

Varetransport er mer ufordrende, men om Tesla ikke direkte juger om sin semitrailer, og det gjør de neppe, så er det noe på gang med batteriteknologien som vil åpne nye muligheter her også.

Men det betyr ikke at vi ikke har behov for bioenergi. Problemet er vel heller at det er begrenset hvor mye biomasse vi har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En årsak til overgangen vil også være at stadig flere byer vil nekte å ta imot

fossilbiler eller ilegge dem høye avgifter. Dette starter med eldre dieselbiler i

byer som London, Paris og Roma. Etter hvert vil strikken strammes til også

for andre fossilbiler. Innbyggerne i byene vil i stadig større grad motsette seg

å puste inn helseskadelig luft. Sensorer- for eksempel på droner, vil opplyse

dem om hvor giftkonsentrasjonen er størst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, nå ser det ut til at vi i mars vil selge mellom 40 og 50% rene elbiler i Norge .De ladbare hybridene kommer i tillegg.

Tallene du sikter til (for mars i år) er ganske misvisende og trolig ikke representativt. Det er to årsaker til at registreringsstatistikken vår ser slik ut nå:

 

1. Tesla sparer på leveringer til slutten av kvartalet og registrerer da en haug biler som kunne vært spredt utover hele kvartalet. Det fremstår dermed som at Tesla er ekstremt populært 4 ganger i året.

2. Nissan leverer en haug forhåndsbestilte biler i dette tidsrommet. Når de er ferdig med å levere ut flere måneder med forhåndssalg vil tallet normaliseres også her.

Lenke til kommentar

Og om tesla og opel leverte det som var tinga hadde salget vore større, det er ikkje det som er poenget her. Diskusjonen er forbud i 2025,og det overfokuset vi har på veitrafikken. I 2025 kan du feriere i Thailand tre ganger i året og forurense mykje meir enn en personbil, men altså ikkje få lov til å kjøpe fossilbil. Dette er heilt urealistisk.

Bedre utvalg i elbiler, både vare og personbiler, fortsatte incentiver, utbygging av hurtigladenettverk og "ekte" plug-in hybrider med god elektrisk rekkevidde vil redusere utslepp fra vegtrafikken uten noke forbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra at de andre partiene har kommet etter MDG og vedtatt disse målene. Nå gjenstår det at Stortinget og regjeringen også kommer etter MDG og får på plass tiltakene som skal til for å nå målene.

 

Det er bare å "tyvlåne" fra MDGs virkemiddelpakke, bl.a.:

 

- En milliard årlig til hurtigladerutbygging

- Bygdemiljøpakke for miljøvennlig transport i distriktskommuner med tiltak som leasingstøtte for elbil, distriktsvennlig pendlerfradrag

- KLIMABELØNNING; Inntekter fra høyere drivstoffavgift for privatbiler deles ut igjen som et likt beløp til alle, uavhengig av alder. En økning på 5 kroner literen gir 1500 kroner tilbake til hver enkelt, ifølge Finansdepartementets anslag. En familie på 4 får i overkant av 6000 kroner refundert årlig, f.eks. ifm. skatteoppgjøret. Med klimabelønning blir det en direkte økonomisk gevinst i å bytte fra fossilbil til nullutslippsbil, eller til kollektiv, sykkel eller gange. Avgiftsinntekter fra nyttetransporten settes av til et eget fond etter modell fra NOx fondet. (Forslaget er fremmet av NHO). Midlene nyttes til utbygging av energistasjoner, ombygging av lastebiler og andre tiltak som bidrar til å legge om drivstoffbruken i nyttetransporten.

- Stille krav om utslippsfrie kjøretøy i offentlige kontrakter og anbud.

- Forsøksordning med høyere vrakpant for fossilbiler dersom man kjøper utslippsfri bil eller elsykkel.

- Krav om utslippsfrie drosjer.

- Videreføre fordelene for utslippsfrie kjøretøy inntil de er konkurransedyktige.

 

https://mdg.no/politikk/politikk-fra-a-a/klima-og-miljo/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen realistiske gjennomføringsplaner fordi dette i praksis ville ha bragt oss tilbake til før-industriell tid som på 1700 tallet. Det er energi som driver den moderne verden og det aller meste av denne energien kommer fra fossile brensler. Det vil aldri være mulig å erstatte denne mengden med fornybare kilder.

 

Kunstgjødsel, som er nødvendig for å opprettholde den enorme befolkningen er produsert av fossile kilder, i hovedsak gass for å binde nitrogen fra luften. Om co2 utslippet skulle fjernes helt ville det blitt matmangel.

 

Som vi forhåpentligvis kommer til å lære i årene fremover, så skyldes ikke global oppvarming økt co2 utslipp, men naturlig variasjon. Hypotesen om at menneskeskapt co2 utslipp er faktisk ikke bevist. Avviket mellom global temperatur og modellene blir bare større og større.

 

Alle forsøk på å redusere co2 utslipp er bortkastet og et spill for galleriet. Co2 avgifter og el bil politikken har i praksis null miljøeffekt. Men vi lever i en tid der rasjonell logikk ikke lenger er viktig, og der følelser, synsing og politisk korrekthet har tatt helt overhånd. Prisen betaler vi i form av redusert levestandard.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke alle miljøtiltakene er nødvendigvis idiotiske.

Men myndighetene har et ensidig fokus på å legge avgifter på privatbiler.

 

De skjønner ikke at dette er Norge.

Vi har spredt befolkning og store avstander. For å gjøre saken verre har vi elendig vær hele året.

De vil hindre oss å bruke privatbilen, men det finnes ikke et seriøst alternativ.

Vi har ikke Londons Metro.

Vi har busser som i beste fall går hver halvtime i rushtiden. Så må du vente en stund på korresponderende buss i Sentrum, som kjører en gigantisk omvei før du kommer innen gangavstand fra arbeidsplassen.

 

Om jeg skulle reise med buss til jobben, tilsvarer det å jobbe minst en time overtid hver dag.

Hvis bussen går i det hele tatt.

Den første går ikke hjemmefra før klokken 0600, og det holder ikke når jeg begynner på jobb 05:30.

Og bussen tilbake går ikke etter klokken 23:00.

Ja, jeg har sånne ville arbeidstider at jeg ofte er utenfor busstidene.

 

Tidligere har jeg kjørt bil til Sentrum og tatt toget til arbeidsplassen.

Nå har de satt opp en bomstasjon mellom mitt hjem og togstasjonen jeg parkererer.

Jeg skal altså ikke få lov til dette engang.

 

Jeg tror ikke samfunnsnytten av denne bomstasjonen er særlig høy. Må heretter kjøre moped til Sentrum, selv om vinteren i snøstorm.

Bomregningen vil utgjøre en betydelig andel av lønna.

 

 

Det finnes større kilder til CO2 enn bilen min, som faktisk er veldig nyttig og ikke kan erstattes av vårt ubrukelige kollektivsystem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes ingen realistiske gjennomføringsplaner fordi dette i praksis ville ha bragt oss tilbake til før-industriell tid som på 1700 tallet. Det er energi som driver den moderne verden og det aller meste av denne energien kommer fra fossile brensler. Det vil aldri være mulig å erstatte denne mengden med fornybare kilder.

 

Kunstgjødsel, som er nødvendig for å opprettholde den enorme befolkningen er produsert av fossile kilder, i hovedsak gass for å binde nitrogen fra luften. Om co2 utslippet skulle fjernes helt ville det blitt matmangel.

 

Som vi forhåpentligvis kommer til å lære i årene fremover, så skyldes ikke global oppvarming økt co2 utslipp, men naturlig variasjon. Hypotesen om at menneskeskapt co2 utslipp er faktisk ikke bevist. Avviket mellom global temperatur og modellene blir bare større og større.

 

Alle forsøk på å redusere co2 utslipp er bortkastet og et spill for galleriet. Co2 avgifter og el bil politikken har i praksis null miljøeffekt. Men vi lever i en tid der rasjonell logikk ikke lenger er viktig, og der følelser, synsing og politisk korrekthet har tatt helt overhånd. Prisen betaler vi i form av redusert levestandard.

Her var det så mange feil at det nesten gjør fysisk vondt å lese innlegget ditt. Jeg må klippe innlegget ditt langt over i det parodiske for å finne *noe* som er korrekt!!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...